Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikä on Venäjän kyky tehdä Suomen etelärannikolle maihinnousu, luoda sillanpääasema ja huoltaa sitä?

Kuulostaa itsemurhatehtävältä.
Nimenomaan. Ja miksi edes yrittää sitä? Jos yleistilanne on se, että moiseen he ryhtyvät, on tilanne kyllä jo aika huono.

Heillä on 1340 km maarajaa, mistä hyökätä. Huomattavasti helpommalla.

Toki, vastalääkkeet on oltava, muuten se operaatio voisi alkaa houkuttamaan, mutta lääkkeet on Nato-aikana nyt suunniteltava eri tavalla.
 
Mikä on Venäjän kyky tehdä Suomen etelärannikolle maihinnousu, luoda sillanpääasema ja huoltaa sitä?

Kuulostaa itsemurhatehtävältä.

Nimenomaan. Ja miksi edes yrittää sitä? Jos yleistilanne on se, että moiseen he ryhtyvät, on tilanne kyllä jo aika huono.

Heillä on 1340 km maarajaa, mistä hyökätä. Huomattavasti helpommalla.

Toki, vastalääkkeet on oltava, muuten se operaatio voisi alkaa houkuttamaan, mutta lääkkeet on Nato-aikana nyt suunniteltava eri tavalla.
Perinteinen kylmän sodan uhkakuvahan oli, että vihollinen pyrkisi ensin eristämään Helsingin nopealla kaappaushyökkäyksellä ja sen jälkeen maarintaman kautta saada alueelle huoltoyhteyden. Tämä olisi tapahtunut esimerkiksi maahanlaskuilla Helsinki-Vantaalle, Malmille ja mahdollisesti Pohjois-Helsingin pelloille. Helsinki-Vantaalta maahanlaskujoukot olisivat aloittaneet suoran ja nopean hyökkäyksen kohti Helsingin keskustaa ja hallintokortteleita. Helsingin eristäminen olisi viimeistelty Helsingin länsipuolelle Hankoniemen ja Porkkalanniemen (Espoon) välille tapahtuvalla maihinnousulla ja toisella vastaavalla Sipoon (Vuosaaren) ja Loviisan välillä tapahtuvalla maihinnousulla.

Olisiko tämä ollut viholliselle itsemurhatehtävä? Aivan varmasti olisi ollut! Mutta: miksi vaihtaa hyvää perussuunnitelmaa? Venäjä/Neuvostoliitto toimi juuri näin Prahan kevään aikana ja Afganistanin hyökkäyksessä ja vastaavaa Venäjä yritti Hostomelissä Ukrainassa. Suomalaiset korkeassa valmiudessa olleet 130TK:t olisivat varmasti tuhoutuneet sodassa, mutta ne muodostivat merkittävän pidäkkeen juuri tällaiselle nopealle kaappaushyökkäykselle. Lisäksi niillä olisi ollut hyvä tukea rannikkojoukkojen taistelua esimerkiksi vihollisen erikoisjoukkoja ja tuholaispartioita vastaan saaristossa.

EDIT vielä: tämä siis oli hyvin validi uhkakuva pitkälle 1990-lukua. Nyt puolestaan jo useamman vuoden ajan on ollut selvää, että 130TK ei enää muodosta kummoista pidäkettä. Hyvä, että puolustusvoimat toimivat pienellä inertialla, koska naapurikaan ei ole kuuluisa ketterästä kehityksestä, mutta pikku hiljaa alkaa olla aika museoida viimeinen 130TK Kuivasaareen.
 
Viimeksi muokattu:
Joka tapuksessa Merivoimien tulisi kyllä nyt astua uuteen aikaan. Puolustuksen strategisella tasolla pitäisi aluevastuu siirtää ehdottomasti Maavoimille. Merivoimille semmoinen ei kuulu pl. ihan omien tukikohtien/vast suojaaminen.

Puolustus pitää strategisen konseptin tasolla hioa yhteensopivaksi Nato-maiden yleiseen linjaan. Merijalkaväki pitää perustaa (ts. nykyiset rannikkojoukot muuttaa merijalkaväeksi) ja liikkuva laivasto täysin Naton taisteluosastoihin yhteensopivaksi oikeaksi merelliseksi taisteluvoimaksi.
Lätäkkölaivaston leikkien aika on lopullisesti ohi. Onhan.
Vaikea lätäkkölaivastosta on päästä eroon niin kauan kuin lätäkön reunaa asutamme.
 
Perinteinen kylmän sodan uhkakuvahan oli, että vihollinen pyrkisi ensin eristämään Helsingin nopealla kaappaushyökkäyksellä ja sen jälkeen maarintaman kautta saada alueelle huoltoyhteyden. Tämä olisi tapahtunut esimerkiksi maahanlaskuilla Helsinki-Vantaalle, Malmille ja mahdollisesti Pohjois-Helsingin pelloille. Helsinki-Vantaalta maahanlaskujoukot olisivat aloittaneet suoran ja nopean hyökkäyksen kohti Helsingin keskustaa ja hallintokortteleita. Helsingin eristäminen olisi viimeistelty Helsingin länsipuolelle Hankoniemen ja Porkkalanniemen (Espoon) välille tapahtuvalla maihinnousulla ja toisella vastaavalla Sipoon (Vuosaaren) ja Loviisan välillä tapahtuvalla maihinnousulla.

Olisiko tämä ollut viholliselle itsemurhatehtävä? Aivan varmasti olisi ollut! Mutta: miksi vaihtaa hyvää perussuunnitelmaa? Venäjä/Neuvostoliitto toimi juuri näin Prahan kevään aikana ja Afganistanin hyökkäyksessä ja vastaavaa Venäjä yritti Hostomelissä Ukrainassa. Suomalaiset korkeassa valmiudessa olleet 130TK:t olisivat varmasti tuhoutuneet sodassa, mutta ne muodostivat merkittävän pidäkkeen juuri tällaiselle nopealle kaappaushyökkäykselle. Lisäksi niillä olisi ollut hyvä tukea rannikkojoukkojen taistelua esimerkiksi vihollisen erikoisjoukkoja ja tuholaispartioita vastaan saaristossa.

EDIT vielä: tämä siis oli hyvin validi uhkakuva pitkälle 1990-lukua. Nyt puolestaan jo useamman vuoden ajan on ollut selvää, että 130TK ei enää muodosta kummoista pidäkettä. Hyvä, että puolustusvoimat toimivat pienellä inertialla, koska naapurikaan ei ole kuuluisa ketterästä kehityksestä, mutta pikku hiljaa alkaa olla aika museoida viimeinen 130TK Kuivasaareen.
Ei Venäjälle tosiaan ole mikään ongelma ryhtyä sellaiseen mitä me ajattelemme itsemurhaoperaatioksi. Ei ole ikinä ollut.

Mitä näihin rannikkojoukkojen mahdollisiin ajoneuvokanuunoihin tulee, niin ne ovat tietysti käytettävissä siellä missä liikkuvat joukotkin. Eli ei olla sidottuja juuri rannikkoon, tai edes Suomeen. Tornikanuuna on pari napsua jäykempi väline. Kuten todettua on tärkeintä ymmärtää, että kyseessä ei ole rannikkotykki, vaikka asiaa sitkeästi yritetään sellaiseksi vääntää. Juuri nykyaikaista liikkuvaa tykistöä Suomeen on Ukrainan kokemusten perusteella tälläkin foorumilla kaipailtu. Ei ajanmukainen tykki muutu vähempiarvoiseksi sillä että se on merivoimien vahvuudessa.

pahoittelut jos lisäsin tekstiä sen jälkeen kun @Hanski oli jo ehtinyt peukuttaa
 
Viimeksi muokattu:
Mitä näihin rannikkojoukkojen mahdollisiin ajoneuvokanuunoihin tulee, niin ne ovat tietysti käytettävissä siellä missä liikkuvat joukotkin. Eli ei olla sidottuja juuri rannikkoon, tai edes Suomeen.

Eli tykit mukaan ja liittolaisten avuksi?

Tykit tarvinnevat jonkin kuljetusvälineen siirtyäkseen tarpeeksi joutuisasti toisaalle.
 
Eli tykit mukaan ja liittolaisten avuksi?

Tykit tarvinnevat jonkin kuljetusvälineen siirtyäkseen tarpeeksi joutuisasti toisaalle.
Luonnollisestikin, joskin pyöräalustaisilla (joita tässä projektissa haetaan) maantiesiirtymät on ainakin tiettyyn rajaan asti kätevin ajaa itse. Jos ollaan menossa kauemmas, jopa merten taakse, niin vaihtoehtoja riittää...
  • Laads (https://www.transwaggon.group/en/wagon-fleet/wagon-specifications => flat wagons) ym.
  • C-17 (NATO Strategic Airlift Capability)
  • An-123 ym. (NATO Strategic Airlift International Solution)
  • Kaupalliset kuljetuskonemarkkinat
  • Finnstar (tai joku muu rahti-RORO STUFT)
  • Silja Europa (tai joku muu ruotsinlaiva STUFT)
  • Mistral (tai joku muu liittolaisen kuljetusalus)
Mitä noista käytetään riippuu sitten tilanteesta, mitä on saatavilla, minkälaiseen paikkaan ollaan menossa, mitä kaikkea ja miten paljon ollaan ottamassa mukaan. Siinä on aika paljon pähkäiltävää, olisi hyvä jos sitä miettimään olisi jonkinlainen oma logistiikkaan erikoistunut laitos tms. organisaatioelin... 😉
 
Ranskalaiset aina osanneet tehdä rumia laivoja. Vetää vertoja pre-dreadnough hirvityksille. Kieltämättä aika paljon roiskii vettä.
 
Hanketta ei pidä tulkita noin suppeasti. Kyseessä on ennen kaikkea rannikkojoukkojen tykistön voimakas kehittäminen ja siinä sivussa poistuneen tai pikapuoliin poistuvan rannikkotykistön suorituskyvyn korvaaminen. Paino siis tuohon rannikkojoukkojen tykistö-kohtaan. Nykyiselläänhän siellä ei ole kuin 122mm haupitseja ja raskaita heittimiä.

Aihetta ei ehkä pidä tulkita noin suppeasti. Rannikkojoukkojen rooli osana meripuolustusta on määritelty melkoisen tarkkaan jo vuosia sitten. Ed huolimatta 130TK -patterit ja rannikko-ohjuskomppaniat jatkoivat elämäänsä.

Kehittämisohjelmissa pidettiin yllä tehtävätarvetta poistuvan suorituskyvyn/tulivoiman korvaamiseksi. Alustavissa tietopyynnöissä selviteltiin syntyvän vajauksen korvaamisvaihtoehtoja. Tuolloin ei perinteinen tykistöjärjestelmä ollut kovin varteenotettava vaihtoehto

Nykyisen kehityssuunnan taustat ovat aika pimennossa, koska esim perinteisten merimaalien torjunta ei liene tavoitteena. Se voitaisiin hoitaa muillakin tavoilla. Jotkut asiat ovat nähtävästi oleellisesti muuttuneet, kun nyt jatketaan julkisuuteen tuodulla tavalla.
 
Olisiko tämä ollut viholliselle itsemurhatehtävä? Aivan varmasti olisi ollut! Mutta: miksi vaihtaa hyvää perussuunnitelmaa? Venäjä/Neuvostoliitto toimi juuri näin Prahan kevään aikana ja Afganistanin hyökkäyksessä ja vastaavaa Venäjä yritti Hostomelissä Ukrainassa.
18 IL-76 täynnä tavaraa ahvenanmaalle ala hostomel alkaa olla niin selkeä skenaario että hyvin luultavasti päämajassakin tätä on mietitty.

Nykynatossa Venäjä menettää ilmaherruuden yllätyksen jälkeen ja vastaavanlaista kaappaushyökkäystä voidaan torjua massiivisilla ilmapommituksilla. Rannikkotykit tähän verrattuna on hyvinkin ohut ratkaisu. Ohessa esimerkki mitä USA saa aikaan asutusalueen ulkopuolella.

Itse haluaisin nähdä keskiraskaista drooneja rannikon puolustuksessa ja näitä tukevia tulipattereita. Joka tapauksessa merivoimien jalkaväen investointiaste on ollut ala-arvoinen jo kymmeniä vuosia ja esim 8,8cm flak37 2000-luvun aktiivikäytössä on jopa suomen oloihin erikoisen kitsasta.
 
esim 8,8cm flak37 2000-luvun aktiivikäytössä on jopa suomen oloihin erikoisen kitsasta.

Kertoo vain kuinka hyvä, kestävä ja käyttökelpoinen ase tuo kasikasi oli. Se säilyi NATO maa Norjankin käytössä pitkälle 1960-lukua ja olisi säilynyt pitempäänkin ellei heillä olisi ollut saatavilla runsaasti myös 105, 127 ja 150 mm tykkikalustoa Saksan jäämistönä.

 
Lastauskorkeus ja suomen erikoinen raideleveys rajoittaa tätä. Esim archer (4m) ja 1062mm vaunun lattialle nostaa archerin kopin yli 5m korkeuteen, mikä ei ihan jokapaikasta mene. K9 thunder on 2,7m korkea. IC2 vaunun korkeus on 5,2m.
-> Suomesta tuskin lähtee tavara junalla. Laivalla ruotsiin(tai suoraan saksaan), purku ja lastaus eurooppalaiseen junaan voi olla oikeakin vaihtoehto.

P.S. Noihin vaunuihin ei mene telatykki leveyden puolesta.

  • C-17 (NATO Strategic Airlift Capability)
  • An-123 ym. (NATO Strategic Airlift International Solution)
Antonovilla lennättäminen oli kaupallisesti jo meemin tasolla 15v sitten. Ei liene relevanssia, paitsi jos PV:llä on omat Antonovit varaosineen jemmattuna.

Eurooppalaisilla on oma strategic airlift 3 x globemastereita c17. Näihin menisi 2 archeria per kone, eli yhteensä 6. 18 putkea vaatii siis 3 kierrosta, minkä lisäksi ammukset tuotava erikseen. Nopeasti selviää että pataljoonatason kaluston liikuttamiseen tarvitaan kymmeniä globemastereita, joten euroopan sisäiset kuljetukset tehtäneen laivoilla.

Samoin huomataan että panssariprikaatin ilmakuljettamisessa ei ole mitään järkeä vaadittavan konemäärän vuoksi. 100 L2A6 67t/kpl = 100 globemaster lentoa. Tankeilla ei tunnetusti kannata ajaa tiellä, joten siirto eurooppaan vaatii junakuljetusta Saksan/puolan satamasta. Myös pidemmät matkat laivalla kuulemma onnistuvat, esim kiinassa tehdyt Finnlinesin laivat on ajettu suomeen avomerellä joten lienee oletettavaa että niillä voidaan ajaa esim turkkiin tankkeja tarve vaatii.

Suomen prikaateista telakalustolla on kaikki muut paitsi Pori ja kaislajääkärit. Tästä voinee rajata haasteen näiden kahden prikaatin siirtämiseen.

  • Kaupalliset kuljetuskonemarkkinat
Rauhanajan tekemisiä. Muutenkin tankin hirttäminen lentokoneeseen siten että kone noustessa tuhoudu ei ole amatöörien hommaa. Afganistaniin haettiin aikoinaan kaupalliselle toimijalle sotakelpoista loadmasteria Kabulin kentälle. Palkka oli puoli miljoonaa vuositasolla, lomaa 60% työviikoista ja vaadittu kokemus pelkkää sotakokemusta.

  • Finnstar (tai joku muu rahti-RORO STUFT)
  • Silja Europa (tai joku muu ruotsinlaiva STUFT)
  • Mistral (tai joku muu liittolaisen kuljetusalus)
Suomessa on huomattava määrä roro-satamia. Hangossakin sattumalta 7 rorolaituria, laajat kentät ajoneuvoille sekä sota-alusten laiturit. Löytyy myös sotakelpoista pientä satamaa, kuten kaskinen (syväys 9m vs Mistral 6,3m, suorahko väylä), tästä 11km etelään karhusaaren syväsatama kristiinankaupungissa, tästä 46km etelään merikarvian satama, tästä 26km etelään porin satamat. Itseasiassa suomen rannikolla on sotakelpoinen rorosatama noin 25km välein oulusta kotkaan.

Tässä on Finnlinesin uudet laivat. Sisäänajokorkeus on 7m, mikä mielenkiintoista huomioiden rekkojen korkeudet. Alhaalla vanhempaa kalustoa. Suurimmassa osassa jääluokka 1A super, eli mennään ilman murtajaa metriin saakka. Esimerkiksi edellä mainittu kaskisen satama on jäässä keskimäärin 27.12-11.4. ja viime vuoden valtavan jäisenä talvenä jään paksuus oli max 80cm kaikkialla paitsi oulun tienoilla.


1729260888167.webp
1729261093771.webp
 
Ruotsilla kuulemma laivoilla vihdoin it-ohjuskyky.
Navy surface combatant ships are now infused with anti-aircraft missile capabilities. It is welcome, says Commander Kjell-Ove Schramm at the Naval Staff: "In an international comparison, we stand out because we do not have anti-aircraft missiles on our existing surface combat ships in the navy".
"Reality has caught up with us. We knew even before the full-scale war in Ukraine that the threat from the air is significant, but the war has shown the scale and diversity of the threat from the air," says Schramm.

Suomen Saabin ex-maajohtaja Anders Gardberg taustoittaa X:ssä:
The reason was "the evening of the amateurs". The government paid for the 5th tax cut by cutting defence. The Visby corvettes did not need the already ordered Umkhonto missiles ordered together with Finland "because the corvettes are stealth, and therefore do not need air defense"

"The decision also had consequences for Finland because it raised the price of the missiles that were ordered together. In addition, I think that Sweden had to pay damages for breaking the contract"
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top