Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Toisaalta jos ei sillä pysähdy, se ohjus voidaan ampua kauempaakin siltä Pohjanmaalta.

Jenkeissähän on toisinaan pohdittu tuota viime linjan pysäytyskykyä. Nykyaikainen kauppalaivahan ei välttämättä pysähdy edes ensimmäiseen pintatorjuntaohjukseen, ellei se vaurioita kuljetuskoneistoa.

Todennäköisesti tehokkain tapa saada laiva kuin laiva pysähtymään on nousta alukseen veneestä tai helikopterista. Siinä on toki isoja riskejä jos vastassa onkin valtiollisen toimijan "miehistö".
 
Viimeksi muokattu:
Ihan samalla tavalla NEMO kontti toimisi, kuin siinä ruotsalaisten videossa jossa kuljetus aluksen kyydistä ammuttiin, onhan isompi ja vakaampi alusta, ammutaanhan myös suomessakin Jurmo-luokanveneestä. Eikös NEMO:n ampumaetäisyys suorasuuntauksella ole kilometrin luokkaa, tarviiko vartiolaivan pitemmälle yltääkään kun ammutaan varoituslaukaiksia.
Ja kyllä 120mm ammus jo pahaa jälkeä tekee komentosillalla.

Nyt viellä vois uusiin aluksiin suunnitella/tehdä tasanteen/paikan kontti tyyppiselle aseratkaisulle.
Nemo on ollut (ja on yhäkin) tosiaan konttiin integroituna.
Paatin päältä sillä on ammuttu Ruotsin vesillä ja Jurmon päältä omalle väelle. Molemmista löytyy videota interwebistä.

Ampuu myös vakiona liikkeestä paikallaan olevaan maaliin. Liikkeestä liikkuvaan maaliin lienee pelkkää matematiikkaa ja softaa?
Omalla tähystyksellä maksimi amet suora-ammunnassa 1000 m. Tyypillinen hajonta tällöin ~1,5m. Tieto pääteltävissä samoista videoista.
Epäsuoralla vaihtoehdolla tietysti maksimikantaman määrää ampumatarvike.
 
Nemo on ollut (ja on yhäkin) tosiaan konttiin integroituna.
Paatin päältä sillä on ammuttu Ruotsin vesillä ja Jurmon päältä omalle väelle. Molemmista löytyy videota interwebistä.

Ampuu myös vakiona liikkeestä paikallaan olevaan maaliin. Liikkeestä liikkuvaan maaliin lienee pelkkää matematiikkaa ja softaa?
Omalla tähystyksellä maksimi amet suora-ammunnassa 1000 m. Tyypillinen hajonta tällöin ~1,5m. Tieto pääteltävissä samoista videoista.
Epäsuoralla vaihtoehdolla tietysti maksimikantaman määrää ampumatarvike.
"Pelkkää matematiikkaa ja softaa".

Ei ihan niin yksinkertaista.

Ja nämä mainosvideot ovat ihan eri juttu kuin rakentamisen todellisuus kentällä. Mutta varmasti tuosta voisi saada yhden järjestelmän tähänkin ongelmaan. Mutta ei halvalla eikä helposti.

Itse sinällään kannatan Nemon edelleen kehittämistä. Siinä olisi kyllä ainesta...
 
Viimeksi muokattu:
Keulabulbihan tuossa kuvien perusteella on?

Nyt kun tässä on esitetty kriittisiä mielipiteitä Rajavartiolaitoksen nykyistä ja seuraavan sukupolven aluskalustoa kohtaan, niin millainen olisi kuvitteellinen vaihtoehtoratkaisu huomioiden, että jonkun tahon täytyy ottaa hoitaakseen myös ne toiminnot, jotka ulkovartiolaivoista mahdollisesti karsittaisiin pois. Jos seuraavalla kierroksella jätettäisiin pois esimerkiksi hätähinauskyky, massaevakuointi ja/tai ympäristövahinkojen torjunta, kuka ja miten nämä hoitaisi jatkossa? Toisaalta mitä uusia (esimerkiksi merivoimien toimintaa tukevia) tehtäviä voisi sisällyttää näille rinnakkaistodellisuudessa tai seuraavalla uusintakierroksella hankittaville aluksille?

Tehtävänannon rajaamikseksi keskitytään tässä ensisijaisesti alusteknisiin ja -toiminnallisiin asioihin.
Miksi mitään noista pitäisi poistaa? Hätähinaus, siinä mielessä kuin tälläisessä aluksessa tarvitaan, voidaan toteuttaa ihan helposti myös alukseen, joka pystyy sota-aikana saattotehtävään. Haluaisin kuulla tekniset perustelut, miten ihmeessä tämä olisi poissulkeva ominaisuus?

"Massaevakuointi", ei mitään ongelmaa, porukka voidaan ottaa esim suljetun monitoimikannen tyyppiselle alueelle ja vaikka osa hekohangaariin. Jne jne... ei tuollaiseen erikseen mitään rahaa tai tonneja pidäkään käyttää.

Öljyntorjuntakyky on ehkä hankalin yhdistettävä.

Jos joku palstan auktoriteetti nimeää muutaman suorituskyvyn ja vastaavan, on ne heti jotain jumalansanaa? Ei kai.
 
"Pelkkää matematiikkaa ja softaa".

Ei ihan niin yksinkertaista.

Ja nämä mainosvideot ovat ihan eri juttu kuin rakentamisen todellisuus kentällä. Mutta varmasti tuosta voisi saada yhden järjestelmän tähänkin ongelmaan. Mutta ei halvalla eikä helposti.

Itse sinällään kannatan Nemon edelleen kehittämistä. Siinä olisi kyllä ainesta...
+ Nemon tehokkaalla kamerapaketilla (Päivä- ja TI) voisi olla muutakin käyttöä kuin ampua ihmisiä.
 
Tuolla ei paljon tositilanteessa ole merkitystä. Eikä edes lievemmissäkään tapauksissa. Esim merikaapelien ja kaasu/öljyputkien suojaamisessa. Tuollainen nopeampi ja 200-metrinen kiinalaisrahtari puskee Suomen ja Ruotsin "vartiolaivat" upoksiin, jos menevät isojen poikien leikkiin sekaantumaan...

Voi voi. Kyllä tämä sivilästäminen on sitten ollut paha, todella paha, virhearvio. Olisi pitänyt tajuta jo 2004 mihin suuntaan lähteä: rautaa rajalle. Se on ainoa mitä meidän viholliset kunnioittaa. Sopimukset ovat heille ihan tyhjää soopaa.
Aseistushan onkin poliisityyppisiä tehtäviä varten ja siinä tarkoituksessa ihan ok.
 
Keulabulbihan tuossa kuvien perusteella on?

Nyt kun tässä on esitetty kriittisiä mielipiteitä Rajavartiolaitoksen nykyistä ja seuraavan sukupolven aluskalustoa kohtaan, niin millainen olisi kuvitteellinen vaihtoehtoratkaisu huomioiden, että jonkun tahon täytyy ottaa hoitaakseen myös ne toiminnot, jotka ulkovartiolaivoista mahdollisesti karsittaisiin pois. Jos seuraavalla kierroksella jätettäisiin pois esimerkiksi hätähinauskyky, massaevakuointi ja/tai ympäristövahinkojen torjunta, kuka ja miten nämä hoitaisi jatkossa? Toisaalta mitä uusia (esimerkiksi merivoimien toimintaa tukevia) tehtäviä voisi sisällyttää näille rinnakkaistodellisuudessa tai seuraavalla uusintakierroksella hankittaville aluksille?

Tehtävänannon rajaamikseksi keskitytään tässä ensisijaisesti alusteknisiin ja -toiminnallisiin asioihin.
Kyllähän kaiken tuon yhdistämisessä syntyisi jonkinlainen PEKKA 2.0. Viittaan siis reilu kymmenen vuotta sitten hankittuun pioneerien erikoisajoneuvoon, jonka aselajin piirissä ajateltiin kykenevän lahes tehtävään kuin tehtävään. Lopputulos oli jonkinlainen sveitsiläinen linkkari, ajoneuvo ei sopinut kunnolla oikein mihinkään. Kyseinen laite hävisi nopeasti koulutuskäytöstä valmiusvarastoihin ja kymmenisen vuotta käyttöönoton jälkeen ne vähin äänin poistettiin. Lähes ajamattomat Unimog-alustat ja osa työkaluista tietysti säästettiin.

Samalla tavalla on käynyt, kun rajalle on yritetty rakentaa astetta sotaisampaa kalustoa. Viimeksi tuohon segmenttiin osui Kiisla-luokan raskas rannikkovartiolaiva, joka ei sitten oikein soveltunutkaan ensisijaiseen tarkoitukseensa eli rajan lakisääteisiin tehtäviin. Sarjan sijasta rakennettiinkin vain kaksi alusta ja melko pian nekin lähtivät merivoimien vahvuuteen.

Usein on niin että kannattaa rakentaa erilaisiin tehtäviin erilaisia aluksia. Sotilaalliseen maanpuolustukseen aluksia merivoimille ja rajavartiolaitoksen tehtäviin aika lailla erilaisia työkaluja. Sotilaallista maanpuolustustakin tukevat valvontatehtävät luonnistuvat vartiolaivoilta hyvin ja mm. ilmavalvontatutkan lisääminen on ollut erinomainen asia. Sotaisammat hommat vaatisivat rajusti lisärahaa eikä sille taida löytyä myöntäjää.
 
Nemo on ollut (ja on yhäkin) tosiaan konttiin integroituna.
Paatin päältä sillä on ammuttu Ruotsin vesillä ja Jurmon päältä omalle väelle. Molemmista löytyy videota interwebistä.

Ampuu myös vakiona liikkeestä paikallaan olevaan maaliin. Liikkeestä liikkuvaan maaliin lienee pelkkää matematiikkaa ja softaa?
Omalla tähystyksellä maksimi amet suora-ammunnassa 1000 m. Tyypillinen hajonta tällöin ~1,5m. Tieto pääteltävissä samoista videoista.
Epäsuoralla vaihtoehdolla tietysti maksimikantaman määrää ampumatarvike.
Ilmeneekö videoilta ettei NEMO-Jurmo ollut käyttökelpoinen yhdistelmä? Kaikenlaisia asennuksia voi tehdä, mutta ne eivät aina ole toimivia.
 
Hätähinaus, siinä mielessä kuin tälläisessä aluksessa tarvitaan, voidaan toteuttaa ihan helposti myös alukseen, joka pystyy sota-aikana saattotehtävään. Haluaisin kuulla tekniset perustelut, miten ihmeessä tämä olisi poissulkeva ominaisuus?
Olet siinä mielessä oikeassa, että hätähinauskyvyn (hinausvinssi, hinaustapit, riittävän avoin ja esteetön peräkansi lastikaiteineen ja pysäytyskoukkuineen, kyky koota hinausjärjestely alusten välille kovassakin merenkäynnissä ja riittävä alkuvakavuus suhteutettuna aluksen hinauskykyyn) mahduttaminen alukseen ei tietyin reunaehdoin katso sen ulkomuotoa tai muita tehtäviä. Isoimmaksi haasteeksi muodostunee jäävahvistetun kuljetuskoneiston yhteensovittaminen samanaikaisesti sekä suurelle nopeudelle mahdollista sota-ajan saattotehtävää ajatellen että hinaamiseen hitaalla nopeudella. Syväyskin haluttaneen pitää kohtuullisena, joten potkureiden halkaisijoitakaan ei voida juuri kasvattaa.
 
Voi noihin nyt vaikka kevyen ohjukset ja/tai dronet laittaa myös aseistukseksi. Toisi vähän enemmän tilaa mitä tuollainen kevyt RWS

Aseistetut droonit tulevat helpottamaan tilannetta huomattavasti.

Paattiin kuin paattiin voidaan toki antaa Barrett M82, Apilas, Stinger, jotain DP-64 tapaista ym.
Jos kantamaa tarvitaan, Spike (Rannikko-ohjus 06) on täysin käytettävissä. Sillä menee isoimmankin tankkerin bryga hiljaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
"Pelkkää matematiikkaa ja softaa".

Ei ihan niin yksinkertaista.

Ja nämä mainosvideot ovat ihan eri juttu kuin rakentamisen todellisuus kentällä. Mutta varmasti tuosta voisi saada yhden järjestelmän tähänkin ongelmaan. Mutta ei halvalla eikä helposti.

Itse sinällään kannatan Nemon edelleen kehittämistä. Siinä olisi kyllä ainesta...
Update:
Listasta unohtui UAE:n merivoimat. Nehän käyttävät Nemoa ruotsalaisten suunnitteleman aluksen takakannella ja ovat ilmeisen tyytyväisiä.
 
Ilmeneekö videoilta ettei NEMO-Jurmo ollut käyttökelpoinen yhdistelmä? Kaikenlaisia asennuksia voi tehdä, mutta ne eivät aina ole toimivia.
Kerroin vain, että "on ammuttu Jurmon päältä omalle väelle" ja että suora-ammunnan hajonta on postauksessani mainittu.
Nemon osalta study oli menestys ja antoi sille eväitä eteenpäin.

Sanallinen antini tähän lankaan päättyy tähän. Toivotan hyviä keskusteluja.
 
Ilmeneekö videoilta ettei NEMO-Jurmo ollut käyttökelpoinen yhdistelmä? Kaikenlaisia asennuksia voi tehdä, mutta ne eivät aina ole toimivia.
Miten minulla on sellainen mielikuva, että nuo Jurmo veneet olisivat hiukan liian heppoisia NEMOn alustaksi, ei rakenteet meinaa kestää. Jehu luokka olis parempi, sais viellä jotain muutakin mukaan.
 
Olet siinä mielessä oikeassa, että hätähinauskyvyn (hinausvinssi, hinaustapit, riittävän avoin ja esteetön peräkansi lastikaiteineen ja pysäytyskoukkuineen, kyky koota hinausjärjestely alusten välille kovassakin merenkäynnissä ja riittävä alkuvakavuus suhteutettuna aluksen hinauskykyyn) mahduttaminen alukseen ei tietyin reunaehdoin katso sen ulkomuotoa tai muita tehtäviä. Isoimmaksi haasteeksi muodostunee jäävahvistetun kuljetuskoneiston yhteensovittaminen samanaikaisesti sekä suurelle nopeudelle mahdollista sota-ajan saattotehtävää ajatellen että hinaamiseen hitaalla nopeudella. Syväyskin haluttaneen pitää kohtuullisena, joten potkureiden halkaisijoitakaan ei voida juuri kasvattaa.
Syväys kyllä voi olla ihan hyvin tuolla 5,5 - 6 metrin luokkaa, joten uskoisin potkurin mahtuvan. Jääluokaksi riittänee 1C. Suomessa on taas sitä hommaa varten jäänmurtajat... Tosin, onhan Pohjanmaitakin mainostettu jäissä toimimaan kykenevinä ja nopeus on kuitenkin ilmoitettu 26s+.

Ja nimenomaan näin, kyse on vain hyvästä ja älykkäästä suunnittelusta. Se on harvinainen luonnonvara nykyään. Mitä insinööritieteille on oikein tapahtunut?
 
Se voisi tuo Marte MK2/N olla sopiva ohjusaseistus, jonka voi asentaa jälkikäteenkin. Sen saa valmistajan mukaan minimissään 25 metriseen purtiloon, joten tilantarve ei ole mikään älytön. Ruotsi mm. miettii sen asentamista yhtenä vaihtoehtona Amfbat 2030 hankkeessaan kun CB90:stä on ilmeisesti tarkoitus venyttää hieman suuremmaksi.

Ohjuksia saa 1, 2 tai 4 laukaisukanisterin nipuissa.

Uusin versio Marte ER joka menee samaan kanisteriin kantaa noin 100 km, vanha noin 30 km tai jonkin verran yli.

Se kykenee myös helikopterien pudottamiseen, mahdollisesti se pystyisi myös hitaahkon ison droonin pudottamaan.

Maalinosoitus voi tulla datalinkin kautta, esimerkiksi droonilta tai suvelta. Uusin versio kykenee iskemään myös maamaaliin.



 
Kyllä merellä on ihan viime vuosiin saakka törmäämällä aiheutettu merkittäviä vahinkoja ja jopa ihmishenkien menetetyksiä. Kaksi rahtilaivaa ihan muutama vuosi sitten otti pelistä pois kaksi Arleigh Burke -luokan hävittäjää. Niihin verrattuna Suomen vartiolaivat ovat istuvia ankkoja. Ei niillä kovin kummoista manoveerauskykyä tuolla nopeudella ole. Eikä niiden tarvitse eteen ajaa, kyllä se vastustaja hakee sen asemansa ollakseen niskan päällä. Karkuunkaan ei pääse kun ei aluksessa ole nopeutta.
Väitän kyllä, ettei yksikään tankkeri tai muu rahtilaiva pysty tyhjänäkään ajamaan Turvan päälle, kunhan jälkimmäisen komentosillalla on miehistö hereillä ja hommiensa tasalla. Vaikka Turva olisi paljonkin hitaampi, niin se on myös niin paljon ketterämpi että pystyy ajamaan mielin määrin ympyrää rahtarin kääntöympyrän sisällä. Toki ilman ulkopuolista puuttumista tuo tilanne sitten voi jatkua niin pitkään, että häviäjältä loppuu polttoaine. Mutta se on lähinnä teoreettinen lopputulema, Itämeren etäisyyksillä Turvalla on aina joku ystävä tarpeeksi lähellä.

Burkejen tapauksissa muistaakseni kummassakin todettiin törmäyksen perussyyksi se, ettei komentosillalla oltu hommien tasalla. Taisiko toisessa keississä vastuullinen upseeri olla paikalla laisinkaan? Ei tuollaisessa tapauksessa törmäyksen tapahtuminen kerro aluksen liikehtimiskyvystä yhtään mitään.
Miten minulla on sellainen mielikuva, että nuo Jurmo veneet olisivat hiukan liian heppoisia NEMOn alustaksi, ei rakenteet meinaa kestää. Jehu luokka olis parempi, sais viellä jotain muutakin mukaan.
Minullekin on jäänyt mielikuva, että NEMOn osuus testeissä ei tuottanut mielipahaa. Mutta Jurmo aluksena todettiin selvästi alamittaiseksi kyseiseen käyttöön.
Käytännössä ei. Tämä suomalainen ajettelumalli, missä sekoitetaan aivan janan eri päässä olevia toimintoja ei oikeasti toimi. Sen huoltoaluksen tehtävät ovat lähinnä:
1. antaa dieselöljyä kulkukoneistoon (RAS)
2. antaa lentopolttoainetta lentotoimintaan (RAS)
3. täydentää muonaa (VERTREP)
4. antaa varaosia (VERTREP)
5. täydentää pienempiä a-tarvikkeita (VERTREP)
6. tuoda täydennyshenkilöstöä/ evakuoida sairaita/haavoittuneita/kaatuneita (VERTREP)
7. jos tarvitaan, antaa vettä (RAS).

Alus on siis ihan erilainen kuin vartiolaiva. Aina voi tietenkin tehdä jotain modulaarisia ratkaisuja, mutta niiden suorituskyky jää rajalliseksi. Joku varaosa, pumppu tai vaikka koneen ahdin voi painaa satoja kiloja/tonnin, joten se siirtely ja käsittely pitää olla ratkaistu.

Lisäksi huoltoaluksella pitäisi/voisi olla muutama eri alan työpaja, joissa joitain rikkoutuneita osia sitten korjataan kuntoon siellä varastoiduilla varaosilla ja aluksen sodanajan henkilöstöön kuuluvien mekaanikkojen ja asentajien toimesta. Kyse on siis ihan jostain muusta mitä Suomella on koskaan ollut. Mutta sille olisi nyt koko skenaarion muututtua lätäkkölaivaston leikeistä oikeaksi merisodaksi yhdessä liittolaisten kanssa, tilausta.

Suomen huoltoalus olisi mielestäni noin 5500 - 6500 tn ja 23 - 24 s.
Olet täysin oikeassa siitä, minkälainen kunnollinen huoltoaluksen kuuluu olla. Mutta jos otetaan vertailukohdaksi se, mitä esi-NATO-Suomessa tuohon hommaan on oikeasti käytetty, tilanne näyttää paremmalta. Silloinhan välttämättömyydestä on tehty hyve ja pärjätty sillä mitä on ollut, ja tuossa ympäristössä Turvakin on suunniteltu ja rakennettu. Asiaan siis, öljyntorjunta-aluksillahan Merivoimat merellä huoltoa on kokeillut ja harjoitellut, joten otetaan vertailukohdaksi kolmikon kuningatar Louhi.

Säiliökapasiteetti: Louhi 1000-1400 m³, Turva 1200 m³
Avokansi: Louhi 300 m², Turva 350 m²
Nosturi: Louhi 15t/5m tai 3t/24m, Turva ??? mutta on

Lähteet ovat sekalaisia, mutta näistä nähdään että hyvinkin saman mittaluokan kapasiteetit löytyvät. Turvan nosturin kapasiteetti jäi arvoitukseksi, mutta voidaan olettaa senkin olevan lähellä Louhen vastaavaa, koska vastaavan öljyntorjuntakaluston käsittelyyn molemmat on tarkoitettu.

Ei tämä tosiaan mitään ole isojen poikien UNREP-touhujen rinnalla. Mutta siihen merellähuoltoon, mitä Merivoimat olivat Turvan suunnittelun aikoihin jo kokeilleet, se on ihan kelvollinen. Twitterissähän esiteltiin mm. MITOn tankkaamista letkulla perä-keula-menetelmällä ja Umkhonton lataamista miinalaivaan nosturilla. Jälkimmäinen erittäin tyynellä kelillä, joten varmaan vain syvällä saariston suojissa mahdollista käytännössä.

Mitä tähän nyt loppuun laittaisi yhteenvedoksi. Ehkä se huoltoalustoiminta olisi kuitenkin hyödyllisin tehtävä, mitä Turvalla voisi sota-aikana teettää? Ei sillä että se kehu olisi...
 
Syväys kyllä voi olla ihan hyvin tuolla 5,5 - 6 metrin luokkaa, joten uskoisin potkurin mahtuvan.
Syväys varmaankin määräytyy halutun operointialueen (väylät ja väylien ulkopuoliset alueet) perusteella. Uusien ulkovartiolaivojen syväyshän näyttäisi olevan samaa luokkaa kuin Turvalla, joten en tiedä, kuinka paljon sitä on varaa kasvattaa.

Jääluokaksi riittänee 1C. Suomessa on taas sitä hommaa varten jäänmurtajat.
Riittänee toki mikäli aluksella operoidaan itsenäisesti vain avovesikaudella ja helppoina jäätalvina läntisellä Suomenlahdella, ja muualla muulloin jäänmurtajan avustamana. Esimerkiksi Loviisasta itään avustusrajoitus oli viime talvena — siis normaalina jäätalvena — noin kahden kuukauden ajan 1B.
 
Viimeksi muokattu:
Miten minulla on sellainen mielikuva, että nuo Jurmo veneet olisivat hiukan liian heppoisia NEMOn alustaksi, ei rakenteet meinaa kestää. Jehu luokka olis parempi, sais viellä jotain muutakin mukaan.
Vähän heiveröinen Jurmo tosiaan oli NEMO-lavetiksi. Konsepti on sinällään toimiva, mutta jykevämpi paatti tarvitaan alle.
 
Väitän kyllä, ettei yksikään tankkeri tai muu rahtilaiva pysty tyhjänäkään ajamaan Turvan päälle, kunhan jälkimmäisen komentosillalla on miehistö hereillä ja hommiensa tasalla. Vaikka Turva olisi paljonkin hitaampi, niin se on myös niin paljon ketterämpi että pystyy ajamaan mielin määrin ympyrää rahtarin kääntöympyrän sisällä. Toki ilman ulkopuolista puuttumista tuo tilanne sitten voi jatkua niin pitkään, että häviäjältä loppuu polttoaine. Mutta se on lähinnä teoreettinen lopputulema, Itämeren etäisyyksillä Turvalla on aina joku ystävä tarpeeksi lähellä.

Burkejen tapauksissa muistaakseni kummassakin todettiin törmäyksen perussyyksi se, ettei komentosillalla oltu hommien tasalla. Taisiko toisessa keississä vastuullinen upseeri olla paikalla laisinkaan? Ei tuollaisessa tapauksessa törmäyksen tapahtuminen kerro aluksen liikehtimiskyvystä yhtään mitään.

Olet täysin oikeassa siitä, minkälainen kunnollinen huoltoaluksen kuuluu olla. Mutta jos otetaan vertailukohdaksi se, mitä esi-NATO-Suomessa tuohon hommaan on oikeasti käytetty, tilanne näyttää paremmalta. Silloinhan välttämättömyydestä on tehty hyve ja pärjätty sillä mitä on ollut, ja tuossa ympäristössä Turvakin on suunniteltu ja rakennettu. Asiaan siis, öljyntorjunta-aluksillahan Merivoimat merellä huoltoa on kokeillut ja harjoitellut, joten otetaan vertailukohdaksi kolmikon kuningatar Louhi.

Säiliökapasiteetti: Louhi 1000-1400 m³, Turva 1200 m³
Avokansi: Louhi 300 m², Turva 350 m²
Nosturi: Louhi 15t/5m tai 3t/24m, Turva ??? mutta on

Lähteet ovat sekalaisia, mutta näistä nähdään että hyvinkin saman mittaluokan kapasiteetit löytyvät. Turvan nosturin kapasiteetti jäi arvoitukseksi, mutta voidaan olettaa senkin olevan lähellä Louhen vastaavaa, koska vastaavan öljyntorjuntakaluston käsittelyyn molemmat on tarkoitettu.

Ei tämä tosiaan mitään ole isojen poikien UNREP-touhujen rinnalla. Mutta siihen merellähuoltoon, mitä Merivoimat olivat Turvan suunnittelun aikoihin jo kokeilleet, se on ihan kelvollinen. Twitterissähän esiteltiin mm. MITOn tankkaamista letkulla perä-keula-menetelmällä ja Umkhonton lataamista miinalaivaan nosturilla. Jälkimmäinen erittäin tyynellä kelillä, joten varmaan vain syvällä saariston suojissa mahdollista käytännössä.

Mitä tähän nyt loppuun laittaisi yhteenvedoksi. Ehkä se huoltoalustoiminta olisi kuitenkin hyödyllisin tehtävä, mitä Turvalla voisi sota-aikana teettää? Ei sillä että se kehu olisi...
Kannattaa myös muistaa, että merivoimat on paljon muutakin, kuin maailman valtamerillä seilaavat korskeat korvetit. Suomea puolustetaan jatkossakin myös saaristossa ja sen tuntumassa. Turvan kaltaiselle alukselle on logistiikassa paljonkin käyttöä. Kaikenlaista vertrepiä voi listata, mutta perunat ja köksän muut tykötarpeet saa siirrettyä laivalta toiselle myös kyljeltä. Öljyntorjunta-aluksiin merivoimien logistiikka jatkossakin tukeutuu. Ehkä vähän erilaisiin kuin nykyään, mutta perusasetelma ei tuolta osin ole muuttumassa.
 
Back
Top