Kiitos tästä tiedosta ja lähteestä! Tämä lause varsinkin on minulle mielenkiintoinen: "Dreggen kykenee vaimentamaan aallokon aiheuttamaa keinuntaa." Varmasti helpottaa lastin siirtämistä kannelta toiselle pienessä merenkäynnissäkin.Turvan AHC-Dreggenin nostokyky on merellä 15 t/7 m ja 6 t/20 m, peräkannen Melcalin vastaavasti 3.82 t/6.6 m ja 0.7 t/22.1 m. Satamaolosuhteissa ulottuma sama, nostokykyä enemmän.
Lähde: https://www.theseus.fi/bitstream/10024/111132/1/aulanko_mikko.pdf
Aivan. Valtamerille löytyy liikkeessä rinnakkain ajaen huoltavaa kykyä sitten liittolaisilta. Heillä ovat nuo aina mukana omia tarpeitaan varten, ja omatoimisia operaatioita tuskin ollaan menossa tekemään. Koulutusristeilyjä voi tehdä vanhaan tyyliin satamasta satamaan kulkien.Kannattaa myös muistaa, että merivoimat on paljon muutakin, kuin maailman valtamerillä seilaavat korskeat korvetit. Suomea puolustetaan jatkossakin myös saaristossa ja sen tuntumassa. Turvan kaltaiselle alukselle on logistiikassa paljonkin käyttöä. Kaikenlaista vertrepiä voi listata, mutta perunat ja köksän muut tykötarpeet saa siirrettyä laivalta toiselle myös kyljeltä. Öljyntorjunta-aluksiin merivoimien logistiikka jatkossakin tukeutuu. Ehkä vähän erilaisiin kuin nykyään, mutta perusasetelma ei tuolta osin ole muuttumassa.
Itse asiassa voisin lotota, että mikäli Suomeen kuitenkin hankitaan tuollainen isompi huoltotankkeri, niin se tulee yhteistyökuviossa samalla tavalla kuin öljyntorjunta-alukset. SYKEn sijaan isolle tankkerille sopivampi omistaja vaan olisi Huoltovarmuuslaivasto.