Niin, yhtäkään oikeasti suto-alusta ei ole ollut. Minäkin puhuin vain suhteellisesta hyvyydestä siitä millaista kalustoa on ollut. Noiden järjestelmien rajoitukset, joista joku on vielä käytössä eikä siitä siksi ole hyvä kirjoitella, on hyvin tiedossa. Mutta Merivoimien on pitänyt mennä sillä mitä on. Nämä puutteet ja ongelmat on varmaan jo 1990-luvulla tunnustettu ja myönnetty.Helsinki-luokkaa on turha listata suto-alukseksi, kun aseina oli kuitenkin pelkät syvyyspommit. Hesarien SS304 värinäyttöinen oli kyllä käyttäjäystävällinen verrattuna idän ihmeisiin. Tykkiveneetkin soveltuivat sutoon vain hyvin rajoitetusti. Niiden sonar oli ominaisuuksiltaan rajoittunut eikä tärkeintä vahvuutta, eli aseiden kanssa integroitua ja lähietäisyydeltä (hidaskulkuista) sukellusvenettä vastaan asiallista sonaria voinut käyttää kuin suhteellisen tasaisella kelillä. Vakaamaton kanta yhdistettynä molempiin suuntiin varsin kapeasektoriseen "valonheitin"-tyyppiseen sonarin keilaan teettävät sen, että on fyysisesti mahdotonta pitää maali piikillä, kun alus rullaa ja jyskää. Jokainen voi itsekin kokeilla: ottaa fikkarin hampaisiin, ajaa vaimentamattomalla fillarilla reipasta vauhtia pimeällä kyntöpellolla ja yrittää samalla pitää valokeilaa pakoon pomppivassa rusakossa.
Meillähän ei ole yhdelläkään aluksella ollut toimivaa kokonaispakettia, eli suorituskykyistä ja vakautettua runkoasenteista kantaa yhdistettynä asialliseen asejärjestelmään. Korvetteihin sellaiset on onneksi tulossa ja samaa linjaa on jatkettava myös seuraavan laivueen kohdalla olivatpa alukset muutoin millaisia hyvänsä. Miinalaivat ja Hamina-luokka ovat päässeet lähimmäksi. Miinalaivat koska niissä on sekä vakautettu kanta että pystyakselille vakautetut aseet, jotka antavat edes pienen mahdollisuuden osua johonkin myös meriolosuhteissa. Hamina-luokalla taas on suorituskykyinen joskin käytössä kömpelö VDS, mutta ylivoimaisen hyvä asejärjestelmä.
Mitä äänitasoihin tulee, niin moottorin suora vaikutus on vain yksi rikka rokassa. Nopeakulkuisilla aluksilla on tyypillisesti myös taipumus ylittää potkurin kavitaatiokynnys. Myös vaihteisto ja kokonaisuuden vaimennusten onnistuminen vaikuttavat olennaisesti. Harvassa ovat alukset, jotka eivät ilmianna itseään jollain taajuudella. Siksi ylläpidetään äänikirjastoja yms.
Helikopterien hyödyllisyydestä olen samaa mieltä.
Mutta vasta nyt alkaa parantumaan. Ensin pitää tehdä oikea sota-alus niitä järjestelmiä varten eikä "erityisolosuhde sekasikiö".
Nimenomaan se potkurin kavitointi on toivottava ilmiö torpedoa väistettäessä.
Toivottavasti seuraava KEHO sisältää suto-hekot. On ihmeellistä jos "puolustushallinnossa on ristivetoa" tästä? Eikö asiaa todellakaan ymmärretä?