Tuollaiset "niin kauan kuin aurinko paistaa ja pilkkijät vilkuttavat hymyssä suin väylän vierestä" -heitot ovat varmasti mielestäsi hauskaa verbaalista vitustelua, mutta mitään lisäarvoa ne ei asiaan anna.
Pointtini on kuitenkin se, että jäänmurtajan tehtäviin kuuluu muutakin kuin "väylien pitäminen auki 1C-jääluokan omaaville asiakkaille", joka onnistuu Suomenlahdella todistetusti öljytankkeriltakin. Suorituskykyä pitää olla reservissä toinen mokoma siihen verrattuna mitä normaalitilanteessa käytetään ja siihen sisältyy paljon muutakin kuin raaka voima.
Esimerkkinä käyttämäsi venäläisen jäätämurtavan ulkovartiolaivan väitetään kykenevän "avustelemaan" muita laivoja ja niissä on jopa jokin hinaushaarukan tapainen. Alusten suorituskyvyn, päämittasuhteiden, propulsiojärjestelyn jne. muodostama kokonaisuus pistää kuitenkin toivomaan, ettei niillä yritetä mitään kovinkaan haastavaa avustusoperaatiota kovinkaan pahoissa jääoloissa, tai että mukaan otetaan myös joku Venäjän "oikeista" jäänmurtajista. Todennäköisesti aluksen "avustustoiminta" rajoittuu siihen, että sillä ajetaan harvassa ajojäässä heikommin vahvistetun aluksen edellä varmistamassa, ettei reitille satu isompia jääkokkareita. Venäjän laivaston aluksiahan näkee operoimassa todellisissa jääoloissa vain harvoin.
Toisena esimerkkinä aluksesta, jonka pitäisi pystyä avustamaan muita laivoja, mutta jonka suorituskyky todellisessa tilanteessa jätti toivomisen varaa, on Yhdysvaltain rannikkovartioston keskiraskas jäänmurtaja Healy. Alus on suurempi ja tehokkaampi kuin Suomen jäänmurtajat, mutta sillä oli silti suuria haasteita avustaa pieni venäläinen säiliöalus Renda Nomeen vuonna 2012, koska alusta ei ole suunniteltu avustuskäyttöön, eikä miehistöllä tainnut olla siitä kokemusta.
Updated Below The isolation of Nome, Alaska has garnered the small city a certain degree of infamy. No roads lead to the city of 3,500 from the rest of the state. The only way in is by plane, ship, or dogsled, as was done in 1925 to bring emergency medical supplies to residents. Now, […]
www.cryopolitics.com
Pysyn siis kannassani: jäänmurtoon vain jäänmurtajia. Toissijaisia tehtäviä voidaan harkita jos ja vain jos ne eivät vaikuta aluksen ensisijaiseen käyttötarkoitukseen. Liialliset kompromissit johtavat ratkaisuun, joka on kallis ja ei oikein hyvä missään.
edit: Pari huomiota, jota Suomenlahden jäänmurtajan suunnittelussa tulee huomioida:
- Jäätä tulee jatkossa olemaan vähemmän, mutta jääkenttä on huomattavasti epävakaampi. Talvimyrskyjen seurauksena täälläkin saattaa esiintyä enemmän sohjovöitä ja puristusta.
- Kauppalaivojen itsenäinen jäissäkulkukyky heikkenee tiukentuvien energiatehokkuusvaatimusten myötä ja ulkomaisten merimiesten talvimerenkulkutaidot saattavat jättää toivomisen varaa. Sekä ennakoitava että yllättävä avustustarve tulee siis kasvamaan.
- Mikäli Venäjän varjolaivasto jatkaa toimintaansa, tulee Suomenlahdella varautua myös siihen, että kohdalle sattuu vähän isompi "asiakas", jolla edellytykset pärjätä jäissä ovat vielä huonommat kuin hyvien puolella seilaavilla laivoilla.