En yrittäisi tehdä minkäänlaista vertailua Hämeenmaahan, koska alus on aivan eri kokoluokkaa ja sen jääluokkakin "kauppalaivatasoa" verrattuna näihin venäläisiin "taistelumurtajiin". Aluksissa on enemmän eroja kuin yhtäläisyyksiä.
Venäjän laivasuunnittelun tasosta minulla on kohtalainen käsitys. En lähtisi suoralta kädeltä vähättelemään sitä, vaikka viimeaikaisissa projekteissa onkin ilmennyt paikoin merkittäviäkin suunnitteluvirheitä. Laivoja on kuitenkin viime vuosina saatu myös valmiiksi asti ja parhaitenhan näitä oppii tekemällä.
Yritin arvioida potkurivälystä netistä löytyvän kuvamateriaalin avulla, mutta valitettavasti juuri sopivasta kulmasta ei löytynyt kuvaa. Näin silmämääräisesti sanoisin, että potkurin ylävälys on enimmillään vajaan puolentoista metrin luokkaa. Kuitenkin jo ennen "sorvauspaksuutta" potkurin ja jään vuorovaikutuksesta syntyy merkittävä vähähtelyheräte, joten välttäisin herkkien mekaanisten laitteiden sijoittamista välittömästi potkureiden yläpuolelle. Ainakin ohjusten laukaisun ajaksi alus täytynee pysäyttää jäissä operoitaessa, koska nuo Club-K -konttien "pystytysmekanismit" eivät ainakaan mainoskuvissa näytä erityisen robusteilta.
Katso liite: 113546
Antenneja on tosiaan pudonnut "paremmissakin piireissä" ja ratkaisuna viime kädessä rakenteiden analysointi elementtimenetelmällä. Tämän ymmärtäminen ei kuitenkaan ole oman kokemukseni mukaan mikään itsestäänselvyys.
Nostan suosiolla kädet pystyyn kun kyse on ohjusteknologiasta noin yleensä ja erityisesti venäläissellaisesta. Jotenkin kuitenkin maalaisjärjellä ajateltuna sitä kuvittelisi, että ohjus ei juurikaan välittäisi siitä, missä asennossa se rykäistään taivaalle, kunhan suunta on jotakuinkin oikea (konttiasenteisena oletettavasti suoraan ylöspäin). Tykin kohdalla taas on luonnollista, että sen pitää tietää, mihin suuntaan se sojottaa, jos maalitieto tulee aluksen keskustulenjohdosta. Vai onko kyse siitä, että ohjus lähtee liikkeelle inertiaohjauksella "lähtöpaikan" perusteella ja hakupää aktivoituu vasta lähempänä maalia erityisesti jos valaisuun käytetään laivan maalinosoitustutkaa? Tuleeko vähäisestä asentovirheestä (laadukas twistlock vs. jäykempi asennus) lopulta merkittävää virhettä, jota terminaalivaiheessa ei voisi korjata?
Kanadalaisilla vähäinen aseistus tulee tehtäväprofiilista. Harry DeWolf-luokkaa ei ole tarkoitettu kohtaamaan vaikka näitä venäläisiä sotalaivoja, vaan "vastapuolena" on joko aseistamattomia tai enintään kiväärikaliiberisilla aseilla varustautuneita siviililaivoja. Kanadassa rannikkovartiostolla ei ole varsinaisia ulkovartiolaivoja eikä käsittääkseni edes oikein varsinaista lainvalvontamandaattiakaan, joten alusluokka on "vähän tavanomaista sotaisampana" laivaston väreissä.