Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kiinnitys on sota-aluksessa triviaalimpi juttu, kun ei tarvitse satoja tai tuhansia kontteja repiä koko ajan irti/kiinni.
Sodassa (ei logistiikka) kontin hyöty on lähinnä standardikokoinen "kappale". Tämä se helpoin osuus ja sitten alkaa se muu standardointi...

Toi ideoimani kiinnityshän ei muuta kontissa mitään, vaan ainostaan poistaa twist-lockin ja vaatii manuaalisen passauksen.
Niin, twist-lockpesät, vai miksi niitä sanotaankaan, voi olla siinä koko ajan, silti tuollaisen tarkkuuden vaatima järjestelmä kiinnitetään paikalleen hiukan eri menetelmällä. Kontin voi ottaa lukkoihin koska vaan, jos siinä paikalla ei ole muuta.
 
Turkki on vuoden alussa lisännyt kolme laivaa tilaukseen ja työn alle.

Yksi 80 m 2700 t AIP sukellusvene
Yksi 127 m ja 8300 t hävittäjä
Yksi 285 m ja 60000 t lentotukialus


Yhteensä Turkilla on 31 laivaa telakoillaan työn alla ja tuossa ei ole mukana edes laivat joita tekee mm. Ukrainalle ja Portugalille.

Missä vaiheessa Turkin merivoimat ovat vahvemmat kuin Venäjällä? Telakkateollisuus taitaa jo olla parempi suorituskyvyltään.

 
Turkki on vuoden alussa lisännyt kolme laivaa tilaukseen ja työn alle.

Yksi 80 m 2700 t AIP sukellusvene
Yksi 127 m ja 8300 t hävittäjä
Yksi 285 m ja 60000 t lentotukialus


Yhteensä Turkilla on 31 laivaa telakoillaan työn alla ja tuossa ei ole mukana edes laivat joita tekee mm. Ukrainalle ja Portugalille.

Missä vaiheessa Turkin merivoimat ovat vahvemmat kuin Venäjällä? Telakkateollisuus taitaa jo olla parempi suorituskyvyltään.

Turkin merivoimat ovat jo vahvemmat kuin Venäjän merivoimat ko alueella.
 
Venäläisetkin ovat tämän huomanneet ja siksi rakennuttaneet vime vuosina yhtä sun toista Turkissa.

Kaksi RoRo-laivaa sekä kelluvan telakan?

Tuossa mielessä me ei voida oikein kiviä heitellä.

ChatGPT löysi nämä laivat valmistetun Venäjälle ja itse löysin kaksi RoRo-laivaa.

Since 2014, Finnish and Turkish shipyards have constructed several vessels for Russian clients, particularly focusing on icebreakers and ice-capable ships. Notable examples include:

Finnish Shipyards:

Vitus Bering and Aleksey Chirikov: Delivered by Arctech Helsinki Shipyard in 2012 and 2013, respectively, these icebreaking supply vessels were built for Russia's largest shipping company, Sovcomflot, to support operations in the Sakhalin-1 Arkutun-Dagi oil and gas field.

Murmansk: A Project 21900M icebreaker constructed by Arctech Helsinki Shipyard and delivered in December 2015. This vessel was part of Russia's efforts to renew its icebreaker fleet and enhance its Arctic capabilities.

Thetis: Originally operated by Finnish company Alfons Håkans, this icebreaker was sold in July 2023 to a Hong Kong-based company. The vessel was subsequently transported to St. Petersburg, Russia, for repairs.


Turkish Shipyards:

Floating Dry Dock: In 2023, Turkey agreed to build a floating dry dock with a 30,000-ton capacity for Russia. This facility is intended to support the construction of a new generation of icebreakers, addressing challenges in Russia's shipbuilding industry.


It's important to note that following Russia's invasion of Ukraine in 2022, international sanctions have significantly impacted shipbuilding collaborations with Russia. Many projects have been halted or canceled due to these geopolitical developments.

The information provided is based on available sources up to January 2025. Due to the dynamic nature of international relations and sanctions, the status of shipbuilding projects may change.
 
Kaksi RoRo-laivaa sekä kelluvan telakan?

Tuossa mielessä me ei voida oikein kiviä heitellä.
Vedenjakaja tässä on helmikuu 2022. Esimerkiksi vielä maaliskuussa laskettiin Turkissa ison jäätämurtavan pelastusaluksen köli:


Tosin rehellisyyden nimissä täytyy todeta, että jäänmurtajan rakentaminen näyttää sittemmin pysähtyneen.

Toiselta turkkilaistelakalta alihankituista kahdesta pienemmästä jäänmurtajasta ei niistäkään ole kuulunut sittemmin mitään.

Kuitenkin tuo Turkissa rakennettu ydinmurtajien telakointiin tarkoitettu uiva telakka luovutettiin viime vuonna, eli projekti ei keskeytynyt sodan takia, toisin kuin tuo juuri ennen sotaa Suomesta tilattu jäänmurtajahanke.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top