Rannalla ne ovat liian kaukana.
Sukellusveneen torjunnassa tilaisuus tulee kuin etana, mutta katoaa kuin salama. Sen on laivastot kautta maailman jo oppineet.
Ruotsilla oli jo ohjelma NH90:sen kanssa, mitenkähän se jaksaa? Oisko niitä vajaa 10 kpl suto-varustuksessa. Tanskalla on 9 MH-60R -konetta.
Baltian maat ovat tosi kaukana tuollaisesta. Suomella olisi KYKY, kun löytyisi tahto. Ja rahat. Nyt voisi löytyä kun tulee ehkä 1,5 - 2 MRD/v lisää rahaa.
SUTO-kopterit eivät lähtökohtaisesti itse prosessoi mitään keräämäänsä dataa, vaan ne välitetään laivalle erilaisten linkkien välityksellä jossa ne sitten muutetaan konkreettiseksi. Ymmärtääkseni Ruotsin NH-90 meriversiothan on/oli ihan turbohuutis kamaa, koska säätösyistä jättivät linkin pois joten kopterit eivät voineet operoida "reaaliaikaisesti" (tämän tiedon saa korjata jos olen tulkinnut väärin).
SUTO-kopteri siis tarvitsee laivan, sekä laiva tarvitsee kopteria. Laivalla ollessaan kopteri on jo valmiiksi lähempänä todellista operointipistettä, sekä se kykenee tukemaan laivan täydennystä (VERTREP), meripelastusta, sairaiden evakuointeja ja pintatilannekuvaa.