Merivoimien kehitysnäkymät

Politiikoilla jatkuu sama kuin USMC puolella. Burket näköjään ikuisesti.
Tosin tässä on helppo uskoa, että USN on linjaton. Sen verran pitkään on mennyt sekoillessa laivanrakennusvisioiden suhteen.
 
Kunnon tragikomedia. Tuota lukiessa tulee mieleen, että ehkä hyväkin ettei ole realistista hankkia sukellusveneaselajia. Toisaalta... Kanada.


Victoria ultimately spent just 115 days at sea between 2000 and 2010. Corner Brook had only 81 days of sailing time between 2006 and 2008. By all accounts, all four Victoria class submarines have seen relatively limited use in the past two decades.

Upholder - luokan kestosäilytys taisi jollain tavoin epäonnistua, ja Kanadan ostaessa veneet homma alkoi liukua sivuraiteille. Muutoin veneluokkaa pidettiin käsittääkseni kylmän sodan lopulla parhaimpiin kuuluvana.
 
Takkatulen loimutessa konjakkilasi kädessä on aika paneutua yhteen mahdollisuuteen, eli sisävesilaivastoon. Ennen kuin poistatte varmistimet, niin mainittakoon, etten tarkoita AEGIS-varusteltua ydinkäyttöistä ilmatyynyalusta (mikä olisi toki optimiratkaisu) vaan jotain kevyempää.

Eli voisikohan jonkinlaisena efektorina toimia Suomessa myös sisävesillä jonkinlainen kevytalus - vaikka nyt aiemmin mainittu Lätt trossbåt -tapainen tai merkittävästi pienempi - jossa olisi sitten joko ilmatorjuntakontti esim. jollain laserohjatulla ohjuksella tai pintatorjuntakontti pitkän kantaman pst-ohjuksella - SPIKE NLOS nyt referenssiesimerkkinä. Samat kontit luonnollisesti käytettävissä esim. kuorma-auton päältä.

Mitä etuja tällaisesta voisi olla? Ilmatorjuntaan saisi joissain tilanteessa roimasti enemmän ampuma-alaa usein viemällä tuliyksikön järven selälle. Järvi-Suomen alueella taas vesitse tapahtuva siirtyminen saattaa olla useissa tapauksissa nopeampi kuin maitse tapahtuva.

(Rajoittamattomalla budjetilla ilmatyynyalus olisi itse asiassa tällaiseen oikein passeli peli, sillä toiminta olisi mahdollista ympäri vuoden, ja tarvittaessa voisi oikoa joissain tilanteissa maitsekin.)
 
Viimeksi muokattu:
Takkatulen loimutessa konjakkilasi kädessä on aika paneutua yhteen mahdollisuuteen, eli sisävesilaivastoon. Ennen kuin poistatte varmistimet, niin mainittakoon, etten tarkoita AEGIS-varusteltua ydinkäyttöistä ilmatyynyalusta (mikä olisi toki optimiratkaisu) vaan jotain kevyempää.

Eli voisikohan jonkinlaisena efektorina toimia Suomessa myös sisävesillä jonkinlainen kevytalus - vaikka nyt aiemmin mainittu Lätt trossbåt -tapainen tai merkittävästi pienempi - jossa olisi sitten joko ilmatorjuntakontti esim. jollain laserohjatulla ohjuksella tai pintatorjuntakontti pitkän kantaman pst-ohjuksella - SPIKE NLOS nyt referenssiesimerkkinä. Samat kontit luonnollisesti käytettävissä esim. kuorma-auton päältä.

Mitä etuja tällaisesta voisi olla? Ilmatorjuntaan saisi joissain tilanteessa roimasti enemmän ampuma-alaa usein viemällä tuliyksikön järven selälle. Järvi-Suomen alueella taas vesitse tapahtuva siirtyminen saattaa olla useissa tapauksissa nopeampi kuin maitse tapahtuva.

(Rajoittamattomalla budjetilla ilmatyynyalus olisi itse asiassa tällaiseen oikein passeli peli, sillä toiminta olisi mahdollista ympäri vuoden, ja tarvittaessa voisi oikoa joissain tilanteissa maitsekin.)

Ei ole käyttöä. Jos olisi, se olisi keksitty jo. :D

Suomella on huono kanavaverkosto. Saimaalle pitää mennä vierasta valtaa pitkin. Väylät on ahtaita ja lentomiinoitettavissa.

Joo ei. En kannata. Vaikka se irtomurtokeula jo toteutuikin... :oops:
 
Ei ole käyttöä. Jos olisi, se olisi keksitty jo. :D

Suomella on huono kanavaverkosto. Saimaalle pitää mennä vierasta valtaa pitkin. Väylät on ahtaita ja lentomiinoitettavissa.

Joo ei. En kannata. Vaikka se irtomurtokeula jo toteutuikin... :oops:

Nykyään on olemassa ottomoottorilla toimivia kuormavaunuja joiden avulla soveltuvia aluksia voidaan siirtää pikipäällysteisiä teitä pitkin ;)

Minimissään konsepti toteutuisi esim. IT-käytössä käyttämällä apuna ponttoonikalustoa ja ajamalla ohjusajoneuvo ponttoonin päälle. Järvillä ei aallokkoa käytännössä mereen verrattuna ole.

Sinänsä pitkän kantaman pst-ohjuspartion voinee toki laittaa myös vaikkapa Lappeenrannan sataman päheimmän veneen kyytiin...
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs tämä mahtaa olla?

 
Korealaiset tuntien näitä alkaa tulla telakoilta jo parissa vuodessa (6 kpl suunnitteilla).

HHI unveiled is KDDX design at MADEX 2019 defense show held last year in Busan. HHI’s KDDX is 156 meters in length with a beam of 19 meters and a displacement of 6,500 tons. As far as weapon systems are concerned, HHI told us the design is fitted with 8x anti-ship missiles, 48x K-VLS forward and 16x K-VLS II aft. On top of the helicopter hangar is a next generation CIWS for which funding as just been approved. The crew complement will be between 160 to 180 sailors.

HHIs-KDDX-design.jpg

 
Takkatulen loimutessa konjakkilasi kädessä on aika paneutua yhteen mahdollisuuteen, eli sisävesilaivastoon. Ennen kuin poistatte varmistimet, niin mainittakoon, etten tarkoita AEGIS-varusteltua ydinkäyttöistä ilmatyynyalusta (mikä olisi toki optimiratkaisu) vaan jotain kevyempää.

Eli voisikohan jonkinlaisena efektorina toimia Suomessa myös sisävesillä jonkinlainen kevytalus - vaikka nyt aiemmin mainittu Lätt trossbåt -tapainen tai merkittävästi pienempi - jossa olisi sitten joko ilmatorjuntakontti esim. jollain laserohjatulla ohjuksella tai pintatorjuntakontti pitkän kantaman pst-ohjuksella - SPIKE NLOS nyt referenssiesimerkkinä. Samat kontit luonnollisesti käytettävissä esim. kuorma-auton päältä.

Mitä etuja tällaisesta voisi olla? Ilmatorjuntaan saisi joissain tilanteessa roimasti enemmän ampuma-alaa usein viemällä tuliyksikön järven selälle. Järvi-Suomen alueella taas vesitse tapahtuva siirtyminen saattaa olla useissa tapauksissa nopeampi kuin maitse tapahtuva.

(Rajoittamattomalla budjetilla ilmatyynyalus olisi itse asiassa tällaiseen oikein passeli peli, sillä toiminta olisi mahdollista ympäri vuoden, ja tarvittaessa voisi oikoa joissain tilanteissa maitsekin.)
Hmmm, vetäsit ässän hihasta kyllä tässä:p. Järvilaivaston aluksia taisi olla Ruotsi-Suomen lipun alla viimeksi 1790-luvun kahinoissa kun tykkijollilla sodittiin Venäjän keisarikuntaa vastaan Saimaan aalloilla. Silloin linjat kulkivat Puumalassa ja Järvi-Suomen rannoilla.

Nykypäivänä olisi vaikea kuvitella sisävesilaivastosta mitään hyötyä kun sodankäynti maalla on niin nopeaa ja olemme ilma-alivoimaisia. Ne Saimaalla pyörivät veneet jäisivät sinne melkolailla ansaan kun ympärillä kahinoitaisiin tai ne suolattaisiin ilmasta.

Onhan noita Fastereita ja Bustereita pimpattavaksi suuria määriä jos tarvetta tulisi. Tuskin niihin mitään ohjuksia kuitenkaan kannattaisi pimppailla. Ehkä pari kk:a tueksi jos miehistöä liikutettaisiin.

Tietysti Savolaisterroristit voivat olla samaa laatua oleva uhka meille kuten Irakin kapinalliset Eufrat-joella:unsure:. Hetkinen, miksi TP-UTVA ei sanonut tästä mitään?! Ehkä taisteluveneiden hankintaa pitäisi harkita....
 
Politiikoilla jatkuu sama kuin USMC puolella. Burket näköjään ikuisesti.
Tosin tässä on helppo uskoa, että USN on linjaton. Sen verran pitkään on mennyt sekoillessa laivanrakennusvisioiden suhteen.
Niin on ollut US Armykin saamaton. Abrams, Bradley, M109, MLRS, Patriot, AH-64, UH-60, CH-47. Kaikki otettu käyttöön jo Reaganin kaudella tai ennen sitä. Esim. Bradleyn kohdalla on menossa jo neljäs yritys löytää sille seuraaja.
 
Hmmm, vetäsit ässän hihasta kyllä tässä:p. Järvilaivaston aluksia taisi olla Ruotsi-Suomen lipun alla viimeksi 1790-luvun kahinoissa kun tykkijollilla sodittiin Venäjän keisarikuntaa vastaan Saimaan aalloilla. Silloin linjat kulkivat Puumalassa ja Järvi-Suomen rannoilla.

Nykypäivänä olisi vaikea kuvitella sisävesilaivastosta mitään hyötyä kun sodankäynti maalla on niin nopeaa ja olemme ilma-alivoimaisia. Ne Saimaalla pyörivät veneet jäisivät sinne melkolailla ansaan kun ympärillä kahinoitaisiin tai ne suolattaisiin ilmasta.

Onhan noita Fastereita ja Bustereita pimpattavaksi suuria määriä jos tarvetta tulisi. Tuskin niihin mitään ohjuksia kuitenkaan kannattaisi pimppailla. Ehkä pari kk:a tueksi jos miehistöä liikutettaisiin.

Tietysti Savolaisterroristit voivat olla samaa laatua oleva uhka meille kuten Irakin kapinalliset Eufrat-joella:unsure:. Hetkinen, miksi TP-UTVA ei sanonut tästä mitään?! Ehkä taisteluveneiden hankintaa pitäisi harkita....

Suomella oli jonkinlainen Saimaan laivasto-osasto välirauhan aikana. Kuljetusveneet / lautat eivät ole sen haavoittuvaisempia kuin kuorma-autot teillä - itse asiassa liikkumisreittien suhteen hiukan vapaampia. Vesitse voidaan esim. koukata ja tuoda tulivaikutusta yllätävästä suunnasta. Ponttoonikalustoa Saimaalla tarvitaan joka tapauksessa runsaasti.

Lisäksi varustuksen toki kuuluisi olla sellaista joka toimii joko alukselta tai maalta. Esimerkiksi ohjusajoneuvo ponttoonilautalla, NEMO-kontti tms.
 
Back
Top