minä kun en halua niitä KriHa-aluksia.
En tiedä kuinka monta kertaa se pitää sanoa, kun ei olla hankkimassa kriisinhallintaa varten aluksia, vaan aluksia jotka soveltuvat myös kriisinhallintaan. Otetaan nyt silti huomioon, että ei kriisinhallinta sitä helikopteria vaadi, kyllä niitä tehtäviä pystytään suorittamaan ilman helikopteriakin.
En tiedä miten sen saisi rautalangasta oikein väännettyä. No ymmärrätkö mitä haen takaa jos selitän asian näin:
Olet ostamassa autoa 10,000 eurolla, autossa on kaikki perusominaisuudet mitä tarvitsetkin, mutta ei sen kummempia hienouksia. Sitten olisi tarjolla saman merkin auto joka on ulkonäöllisesti ja ominaisuuksiltaan sinua miellyttävä ja se maksaa vaikkapa 12,000 euroa. Erona näillä autoilla on, että tässä vähän kalliimassa autossa on ajotietokone, hierovat istuimet, ilmastointi, peruutuskamera ja vetokoukku. Halvemmasta autosta näitä ominaisuuksia ei löydy. Kumman auton sinä valitsisit?
Vertaa tätä laivoihin, lähes yhtä pitkät laivat, joissa erona on, että toisessa ei ole hekokantta ja toisessa on. Hinnoissa ei valtavaa eroa. Sitä takakantta kun voi käyttää muuhunkin kuin helikoptereihin ja sinne saa sijoitettua aseistustakin.
Ja ne koulutuspurjehdukset voidaan kyllä tarvittaessa hoitaa sillä mun ehdottamallani kkorvetilla.
Kyse on samoista aluksista!
Koulutuspurjehduksia tehdään joka tapauksessa ja uskon vahvasti siihen, että yksi näistä tulevista monitoimialuksista tulee toimimaan koulutuslaivana. Yksi on siis joka tapauksessa joskus maailman merillä. Siihen ei vaikuta se onko siellä hekokansi vai ei. Eikä tuollaisia purjehduksia tehdä millään pikkupaateilla.
Mieluummin rahat oman maan puolustukseen kuin kaukomaille.
Kriisinhallintaa on joka tapauksessa, se on lakisääteinen tehtävä ja kansainvälinen velvoite. Niihin on joka tapauksessa omat määrärahansa, eivätkä ne vaikuta PV:n kalustohankintoihin. Se, onko ne sitten ohjattu maa-, ilma- vai merivoimille vai kaikille näille on toinen juttu.
Suomen puolustusta varten ei tarvitse seilata valtamerellä, Itämeri riittää. Merenkulkukoulutuksen kannalta on toki hyvä käydä vähän isommallakin vedellä, mutta siihen kelpasi Pohjanmaakin, joten kelpaa se korvettikin...
Vastasitkin itse jo kysymykseesi. Päätoimialue on Itämeri, mutta edelleen siellä tulee niitä reissuja muualle, jotka vievät vuodesta joitakin kuukausia. Ei sinne valtamerille lähdetä aivan pienellä paatilla. Ota kuitenkin huomioon, että koulutuspurhjehdukset aika usein suuntautuvat Välimerelle ja sinne päästäkseen täytyy vähän suuremmilla vesillä taittaa matkaa.
Pohjanmaa oli isoin laiva ja vähintään sen kokoisia laivoja on tulossakin, todennäköisesti vielä hieman isompiakin. Siitä on turha kinastella onko se korvetti vai fregatti, se on vain nimitys. Se voi olla vaikka korfregetti, jos tuosta nimestä täytyy alkaa tappelemaan.
Se mitä sitten tuohon Israelin alukseen tulee, niin ei ole koolla pilattu alus, mutta Israelilla on kyllä rahaa ja omaa teknologiaa käyttää laivoihinsa. Mistään edullisista aluksista ei todellakaan ole kyse ja julkista tietoa israelilaisten puolustushankintojen hinnoista harvemmin taitaa löytyä, ainakaan sellaista täysin luotettavaa tietoa. Meidän ei siis kannata alkaa vertailemaan itseämme heidän toimintatapoihinsa.
Meidän kannattaa kääntää katseemme Turun telakkaan ja Wärtsilään.