Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Onko siis Saksassakin sellainen USA-tyyppinen äitiyslomakäytäntö, eli se koostuu siitä että saa käydä parkkipaikalla punnertamassa beibin ulos ja sitten 15 minuutin tauon normaalin 10 minsan tauon sijasta? Ja armeijassa? Volkssturmiin otettiin aikanaan sakkia "korva- ja mahapataljooniin" eli kuuroja ja suolistovaivaisia (tunnetusti näiden taisteluarvo oli lähes huikea), mutta onko Bunderwehr niin kovis että siellä on vauvamasujoukkojakin?

Olen sanaton jos tuo on totta. Pakko olla jotain Pahkasikaa?
 
Tältä näyttävät armeijan uusitut "Bemarit"
Tiistai 3.3.2015 klo 18.32

Ei mikään kaunotar mutta tyrmäävä. Iltalehti on saanut puolustusvoimilta ensimmäiset valokuvat modernisoidusta rynnäkköpanssarivaunustaan, "Bemarista".


Tässä se on. Uudella naamiointijärjestelmällä varustetun rynnäkköpanssarivaunu BMP-2 MD (FIN) -prototyyppi syksy- ja talvimaastossa. Voimanlähteenä on vanha uskollinen 300-heppainen v-kutosdiesel. (SA-kuva)

Maavoimat uudistaa lähivuosina noin sata neuvostovalmisteista Bemariaan, jotka Suomi osti jo yli 25 vuotta sitten. Vaunu on Ukrainan sotakuvista tuttu BMP-2.

Uudistettu kulkupeli ei varsinaista säväytä kurveillaan. Ulkonäöltään rynnäkkövaunu muistuttaa sammakkoa.

Ulkonäkö pettää - ihan kirjaimellisesti. Panssarit varustetaan suojanaamioilla, jotka vaikeuttavat vihollista havaitsemasta vaunua.

- Modernisoitavat rynnökköpanssarivaunut otetaan käyttöön vuoteen 2019 mennessä. Koneet otetaan maavoimien joukkotuotantoon heti ensimmäisten valmistuttua ensi vuoden vaihteesta, jalkaväen tarkastaja eversti Jukka Valkeajärvi kertoo.

Ykkösjoukkojen kuljetukseen

Vaunut uudistaa suomalainen Conlog Oy. Hankinnan työllistävä vaikutus on noin 50 henkilötyövuotta. Kaupan kokonaisarvo on runsaat 35 miljoonaa euroa.

Rynnäkköpanssarivaunuihin tehdään elinjaksopäivitykset, minkä avulla maavoimien operatiivisten joukkojen mekanisoidut taisteluosastot pystyvät käyttämään vaunuja vähintään 2030-luvulle lopulle.

Vaunut varustetaan muun muassa pimeänäkölaitteilla ja naamiointijärjestelmällä.

Vaunun johtamisjärjestelmä digitalisoidaan, vaunun pimeätaistelukyky uudistetaan parhailla länsimaisilla järjestelmillä. Vaunun havaittavuutta ilmasta ja maasta vähennetään uudella "liikkuvan kohteen maastouttamisjärjestelmällä" eli naamiolla.

- Rynnäkköpanssarivaunut on kehitetty jalkaväen iskuportaan tulitueksi ja kuljettamiseksi suojassa taisteluun. Niihin sisään mahtuu jääkäriryhmä panssarijääkäreitä, jotka jalkauduttuaan taistelevat jalkaväen tapaan, Valkeajärvi sanoo.

Uusittavat rynnäkkövaunut on tarkoitettu kotimaan puolustukseen. Samoissa yksiköissä ovat uusimmat Leopard-taistelupanssarivaunut, jotka toimivat yhdessä rynnäkkövaunujen kanssa toisiaan tukien.

Valkeajärven mukaan mekanisoidut joukot ovat maavoimien iskukykyisimpiä yksiköitä, joilla on kohtaamistaistelukyky vastustajan parhaiten varustettuja joukkoja vastaan kaikkina vuoden ja vuorokaudenaikoina.

Kotimainen keksintö

Faceliftatun Bemarin ensimmäiset prototyypit tehtiin maavoimien esikunnan ohjaamana Hämeenlinnassa Panssarikoulun ja Panssariprikaatin sekä kotimaisen teollisuuden kanssa. Vaunu on siis maavoimien ja teollisuuden yhteinen "innovaatio".

Vaunun paino kasvaa puoli tonnia 13,5 tonniin. Leveys lisäänty kymmenen senttiä.

Bemariin asennetaan muun muassa uudet lämpökameratähtäimet, optinen ilma-ammuntatähtäin, optinen tähystyslaite, lämpökamerat eteen ja taakse. Vaunun puhelulaitejärjestelmä ja lähetin-vastaanotinjärjestelmä uusitaan.

Vaunuun tulee mukavuusvarustelu, muun muassa sisätilalämmitin ja istuimet.

Edit. Softa jotenkin kolminkertaisti postauksen?
 
" Vaunuun tulee mukavuusvarustelu, muun muassa sisätilalämmitin ja istuimet "

Istuin lienee tosiaan mukavuusvaruste parhaasta päästä :p

Edit

Onkohan tyyppimerkintä tosiaan MD vai sittenkin MOD?
 
Polttoaine on ulkonäön perusteella edelleen vaunun sisällä. Mielestäni olisi ollut perusteltua siirtää löpö kylkeen pultattuihin säiliöihin. Lisäetuna olisi ollut tilan lisääntyminen vaunun sisällä.
 
Idea nyt oli minulla, et ennemmin noita ja tällejäjä, kuin amv ja joku pasien uudelleen perkaaminen.
Kukaan hullu nyt sillä 73:lla muutenkaan ala sohimaan ketään..

Telakaluston käyttö maksaa sen verran enemmän että tuo ei ole realismia meillä + pyörillä siirrytään nopeammin/varmemmin jos etäisyydet vähääkään kasvavat. Molemmille on paikkansa...
 
" Vaunuun tulee mukavuusvarustelu, muun muassa sisätilalämmitin ja istuimet "

Istuin lienee tosiaan mukavuusvaruste parhaasta päästä :p

Edit

Onkohan tyyppimerkintä tosiaan MD vai sittenkin MOD?

Omien kokemusten perusteella itä-kalustossa todellista luksusta josta joka poika ei pääsekkään nauttimaan.:p

BMP1%20interior%20www.tanksforsale.co.uk.jpg


Mikä tahansa on parannus tuohon. Pehmusteilla jopa on ollut tapana irrota/vahingoittua, kun selkäpuolella oleva kenttälapio+sadepukupaketti kanittaa noiden kanssa sisään- ja ulosmennessä.
 
Hienoltahan tuo tuunattu bemu näyttää.

E: Kun operaation hinta on käsittääkseni hyvinkin kohtuullinen, niin oliskohan Conlogilla mahiksia päästä tuunaamaan vaikka tiettyjen Itä-Euroopan NATO-maiden "pstsika-takseja" samalla konseptilla? Vai onko näitä bemujen päivityspaketteja jo maailma väärällään.
 
Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti kohtuullinen, muuten sitä olisi valittu.
Ulkomaillhan vastaavia verkkovirityksiä on ollut käytössä jo jonkin aikaa, eli tuskin ihna helposti putoaa pois.
 
Monta juttua ihan nappiin, ilman vaunun rakentamista uudeksi. Erityisesti takaloosterin väen mieltä (ja persettä) lämmittää tuo lisälämmittimen lisäys.

BMP:n modernisoinnin yksi parhaita puolia oli että pääosa puutteista oli kohtuullisen selvästi tiedossa ja korjattavissa markkinoilla jo olevilla tuotteilla. Kehitystyön sijaan pystyttiin kohtuullisen edullisesti testaamalla selvittämään millaisella paketilla kannattaa näitä ongelmia ratkomaan.

@Peiper Ainakaan proto ei ollut erityisen repsallaan, vaikka samoja tehtäviä tekikin kuin koulutuskätössä olleet vaunut. Pahemmassa kunnossa olivat ne kuusista tehdyt kiintonaamioinnit, joita kiinniteltiin rautalankapatenteilla omiin vaunuihin.
 
BMP-1:en perään on turha haikailla, harppi-Saksasta ostetut ja peruskunnostetut 100+ ajettiin nekin jo käyttämättöminä varastosta suoraan Stenalle.
 
Back
Top