Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Yksi "pakollinen" halpa päivitys meinasi unohtua: Peruutuskamera. Kohtaamis tilanteessa, RWS:llä paahdetaan kuulaa putki punaisena kohti vihollista, eikä kukaan silloin voi ajattaa luukusta ulkona vaunua. Kuskilla pitää olla peruutuskamera, onneksi osat (näyttö ja kamera) ovat nykyään puoli-ilmaisia. Bemari kakkosiin oli peruutuskamera lisätty modernisoinnissa, CV:ssä se on varmaan aina ollut, Leo A6 sellainen on A4:stä en tiedä. Jokainen MTLB huutaa peruutuskameraa.

Puhumattakaan paseista.
 
Taitaa taas mennä vähän fiktion puolelle. 100 milj € marginaaliseen suorituskyvyn parantamiseen kuten MT-LB modi RWS-tornilla? MT-LB kk-torni konttiin asennettuna? Montas miljoonaa tähän olis käytettävissä?

Kyllähän näistä saa keskustella, mutta silti realiteetteja ei pidä unohtaa eli meillä on aika monta muuta 100+ milj investointia odottamassa joihin ei myöskään rahat riitä ja näillä saattaisi olla huomattavasti suurempi maanpuolustuksellinen hyöty. Näitä voisi olla PST-ohjus, IT-ohjus tai vaikka RSRAKH A-tarvike hankinnat.
 
Kaikki on parempaa rws katolla
tumblr_ni9ixy6CQA1rvhbxso5_1280.jpg

tumblr_ni9ixy6CQA1rvhbxso1_1280.jpg

:D
 
Taitaa taas mennä vähän fiktion puolelle. 100 milj € marginaaliseen suorituskyvyn parantamiseen kuten MT-LB modi RWS-tornilla? MT-LB kk-torni konttiin asennettuna? Montas miljoonaa tähän olis käytettävissä?

Tämä budjettiasia pätee käytännössä joka ikiseen keskusteluun mitä täällä käydään. Ja muistaakseni tästä ollaan aikaisemminkin puhuttu. Joten ihan keskustelun jatkuvuuden kannalta, niin sovitaanko, että pointtisi on huomioitu. Joten voidaanko jatkaa?

Ja mitä tulee tuohon MT-LB:n kk torniin tulee, niin tarkennan, että tarkoitus olisi ottaa ne irti ja valmistela ne siten, että ne voidaan siirtää rahtina ja paikanpäällä kiinnittää käsillä olevaan konttiin tms. rakenteeseen. En usko, että niitä kannattaisi vielä konttiin kiinnittää, koska ne kontit veisi valtavasti tilaa.
 
  • Tykkää
Reactions: aev
Tämä budjettiasia pätee käytännössä joka ikiseen keskusteluun mitä täällä käydään. Ja muistaakseni tästä ollaan aikaisemminkin puhuttu. Joten ihan keskustelun jatkuvuuden kannalta, niin sovitaanko, että pointtisi on huomioitu. Joten voidaanko jatkaa?

Ja mitä tulee tuohon MT-LB:n kk torniin tulee, niin tarkennan, että tarkoitus olisi ottaa ne irti ja valmistela ne siten, että ne voidaan siirtää rahtina ja paikanpäällä kiinnittää käsillä olevaan konttiin tms. rakenteeseen. En usko, että niitä kannattaisi vielä konttiin kiinnittää, koska ne kontit veisi valtavasti tilaa.

Tiedän että keskustelu monesti kuoleentuu aika nopeasti, mutta on melko ikävää kun tätä RWS asiaakin on hehkutettu melko ylivoimaisena ratkaisuna ja mainittu sen olevan kustannustehokas. Eli keskustellaan ja käydään läpi hyviä ja huonoja puolia. Itse juuri fantasioin mönkijöiden ja raskaan krh naittamisesta. Sekin olisi täysin verrattavissa tähän jos väittäisin tämän sopivan siihen ja olevan kustannustehokas tapa ALJO varustamiseksi. Fantasiointejakin voidaan käydä vähän realistisemmalta pohjalta, kuten mielestäni mainitsemani suojattu kehälavetti+lämpökameratähtäin ITKKn yhteyteen.
 
Taitaa taas mennä vähän fiktion puolelle. 100 milj € marginaaliseen suorituskyvyn parantamiseen kuten MT-LB modi RWS-tornilla? MT-LB kk-torni konttiin asennettuna? Montas miljoonaa tähän olis käytettävissä?

Kyllähän näistä saa keskustella, mutta silti realiteetteja ei pidä unohtaa eli meillä on aika monta muuta 100+ milj investointia odottamassa joihin ei myöskään rahat riitä ja näillä saattaisi olla huomattavasti suurempi maanpuolustuksellinen hyöty. Näitä voisi olla PST-ohjus, IT-ohjus tai vaikka RSRAKH A-tarvike hankinnat.
Olen samaa mieltä tuosta MTLB:n kk-tornista... niiden jatkokäyttäminen olisi toki mahdollista, mutta ei kustannustehokasta. Romurautana niistä saisi jopa hieman kahvirahaa takaisin.

Olen myös samaa mieltä, että RSRAKH A-tarvikkeet ovat hyvin korkealla prioriteetillä hankintalistalla. PST-ohjuksiin ja IT-ohjuksiin on viime vuosina investoitu runsaasti, joten niitä en pitäisi tällä hetkellä kaikkein korkeimmalla prioriteetillä (ne ovat vielä verrattain lyhyen varastointi-iän omaavia, joten niitä ei kannata kerralla suunnattomia määriä ostaakaan).

Tuosta marginaalisesta suorituskyvyn parantamisesta olen kyllä eri mieltä: Käsin suunnattavan kehälavetin vaihtaminen vakautettuun, ammunnanhallinnalla, lämpökameralla, automaattisella maalinseurannalla, suojasavuilla ja kahdella rinnakkaisella aseella varustettuun RWS:ään ei ole mielestäni marginaalista. Samalla logiikalla oli myös marginaalista suorituskyvyn parantamista, että Sergeit korvattiin stingereillä, RSKES korvattiin NLAWilla, T-72 korvattiin Leopardilla ja aikanaan "Molotovinkoktailit" korvattiin singoilla.

Lisäksi jos RWS asennetaan vaunuihin, niin olisi järjetöntä olla asentamatta agrekaattia: Ilman agrekaattia RWS:n ja sen sensoreiden käyttäminen vaatisi aina vaunun moottorin käyttämistä, jolloin menetettäisiin suuri osa RWS:llä saavutetuista eduista (esim. kyky valvoa maastoa lämpökamerella pitäen oma lämpö- ja meluherätetaso minimissä).
 
Fantasiointejakin voidaan käydä vähän realistisemmalta pohjalta, kuten mielestäni mainitsemani suojattu kehälavetti+lämpökameratähtäin ITKKn yhteyteen.

Tuota minäkin pidän realistisimpana vaihtoehtona.

Asiaa sivuten, niin toivoisin että NSV:hen saisi käyttöön SLAP -ammukset. Eihän ne maalissa paljoa tee, mutta kun tuollaisen aseen vaikutus yhdistetään muihin, niin näkisin sen olevan sen arvoista.
 
Kaikki on parempaa rws katolla
tumblr_ni9ixy6CQA1rvhbxso5_1280.jpg

tumblr_ni9ixy6CQA1rvhbxso1_1280.jpg

:D

Menee aika samaan sarjaan MT-LB ja RWS kombon kanssa. No ei liioitella jos ajoneuvon olisi RAW4 niin vertaus toimisi. Toi on jo aika mielenvikaista.

En toki ole ajanut Dacialla, mutta esim nelivetojen perusteella jo RAW4, Honda ja lähes kaikki muutkin kevyet "maasturit" omaavat järjestelmän joka ei sovellu maastoajoon. Poikkeuksia toki löytyy.
 
Olen samaa mieltä tuosta MTLB:n kk-tornista... niiden jatkokäyttäminen olisi toki mahdollista, mutta ei kustannustehokasta. Romurautana niistä saisi jopa hieman kahvirahaa takaisin.

Romu ei taida juuri nyt olla kovin hinnoissaan. Ja muutenkin olisi helvetinmoinen sääli heittää noita torneja pois ihan vain siksi, että ne eivät ole erityisen moderneja. Ja saa ne laittaa vaikka niihin paseihin joihin ei ole varaa laittaa RWS:ää.
 
Tuosta marginaalisesta suorituskyvyn parantamisesta olen kyllä eri mieltä: Käsin suunnattavan kehälavetin vaihtaminen vakautettuun, ammunnanhallinnalla, lämpökameralla, automaattisella maalinseurannalla, suojasavuilla ja kahdella rinnakkaisella aseella varustettuun RWS:ään ei ole mielestäni marginaalista. Samalla logiikalla oli myös marginaalista suorituskyvyn parantamista, että Sergeit korvattiin stingereillä, RSKES korvattiin NLAWilla, T-72 korvattiin Leopardilla ja aikanaan "Molotovinkoktailit" korvattiin singoilla.

Siis jos se ajoneuvo joutuisi jatkuvasti kosketukseen vastustajan kanssa niin aivan selvä juttu, mutta eihän Pasilla taistella vaan kuljetetaan joukkoja ja tilanne MT-LBn kanssa varmaankin melko sama. Sen ajoneuvon käyttötapa tekee tuollaisesta investoinnista melko huonon. Rynnäkkövaunulla ajetaan kosketukseen ja sen pääaseella on todella suuri merkitys, mutta kuljetuspanssareilla tilanne on toinen.
 
RWS on hyvin kallis, jos sitä verrataan kehälavettiin. Toisaalta se on puoli-ilmainen, jos sitä verrataan konetykkitorniin. Oikein speksattuna se asettuu suorituskyvyssään lähemmäs konetykkitornia, kuin kehälavettia.

Kongsberg yksistään on myynyt yli 17000 RWS:ää 2001-vuoden jälkeen. Tahti tuntuu kiihtyvän edelleen. Onhan sillä oltava syynsä, miksi melkein kaikki modernit armeijat ovat ruvenneet korvaamaan kehälavetteja RWS:llä?
 
KK-torni Dusterin katolla lienee vitsi. On ajokokemusta ko. vehkeestä. Katumaasturiominaisuudet eivät ole huonommasta päästä, esim. nelivedon lukitus 70-80 kmh nopeuteen asti. Mutta muuten...
 
KK-torni Dusterin katolla lienee vitsi. On ajokokemusta ko. vehkeestä. Katumaasturiominaisuudet eivät ole huonommasta päästä, esim. nelivedon lukitus 70-80 kmh nopeuteen asti. Mutta muuten...

Käytännön maastoajo osoittaa nelivedon toimivuuden. Kaikissa on periaatteessa sama tekniikka, mutta säädössä ja toimivuudessa tulee erot. Suurin osa hyytyy siihen ensimmäiseen paikkaan missä pyörien välille tulee kitkaeroa ja parhaimmilla pääsee niin pitkään kunnes pyörien pito absoluuttisesti loppuu tai pohja ottaa kiinni.
 
Siis jos se ajoneuvo joutuisi jatkuvasti kosketukseen vastustajan kanssa niin aivan selvä juttu, mutta eihän Pasilla taistella vaan kuljetetaan joukkoja ja tilanne MT-LBn kanssa varmaankin melko sama. Sen ajoneuvon käyttötapa tekee tuollaisesta investoinnista melko huonon. Rynnäkkövaunulla ajetaan kosketukseen ja sen pääaseella on todella suuri merkitys, mutta kuljetuspanssareilla tilanne on toinen.

Olet tavallaan oikeassa, mutta nykyaikaisella taistelukentällä nopea liikkuminen tuo sen kohtaamisen todenäköisemmäksi. Kohtaamisessa tuo yhdistelmä RSKK/KRKK+ savut on keino päästä pakoon.
Sotilaat ovat ihmisiä ja jos kohtaaminen on tilanne jossa sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia, se hidastaa liikettä. Se on vain inhimillistä.
En ole kokeillut Pasin kehälavettia, mutta T55:n ITKK melko vaikea ampua liikkeestä.
 
Olet tavallaan oikeassa, mutta nykyaikaisella taistelukentällä nopea liikkuminen tuo sen kohtaamisen todenäköisemmäksi. Kohtaamisessa tuo yhdistelmä RSKK/KRKK+ savut on keino päästä pakoon.
Sotilaat ovat ihmisiä ja jos kohtaaminen on tilanne jossa sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia, se hidastaa liikettä. Se on vain inhimillistä.
En ole kokeillut Pasin kehälavettia, mutta T55:n ITKK melko vaikea ampua liikkeestä.

Siellä on se ITKK jo eli vaunu ei ole täysin suojaton ja ne savut eivät vaadi sitä RWS-tornia.

Edit: Ainakin joissain RWS-torneissa savut voidaan ampua haluttuun suuntaan, tästä voisi ehkä olla hyötyä.
 
Olet tavallaan oikeassa, mutta nykyaikaisella taistelukentällä nopea liikkuminen tuo sen kohtaamisen todenäköisemmäksi. Kohtaamisessa tuo yhdistelmä RSKK/KRKK+ savut on keino päästä pakoon.
Sotilaat ovat ihmisiä ja jos kohtaaminen on tilanne jossa sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia, se hidastaa liikettä. Se on vain inhimillistä.
En ole kokeillut Pasin kehälavettia, mutta T55:n ITKK melko vaikea ampua liikkeestä.

Eikös siellä pitäisi olla edellä jonkinlainen tiedustelu? Siis esim. moottoripyöriä, joiden tehtävä vähintäänkin olisi ilmaista vihollisen läsnäolo muuttumalla pinkiksi usvaksi?
 
Siellä on se ITKK jo eli vaunu ei ole täysin suojaton ja ne savut eivät vaadi sitä RWS-tornia.

Edit: Ainakin joissain RWS-torneissa savut voidaan ampua haluttuun suuntaan, tästä voisi ehkä olla hyötyä.

Pointtini onkin, että RWS-torni antaisi paremman mahdollisuuden osua viholliseen.
 
Back
Top