Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos hankintaan edettäisiin, niin PV järjestäisi tarjouskilpailun. Koeammuntojen ja testien jälkeen valittaisiin paras järjestelmä, joka käytettävissä olevalla rahalla saadaan.

Mitään järkevää dataa LW25:stä en läytänyt. Olettaisin kuitenkin, että lähtönopeus on paljon krkk suurempi ja toisaalta paljon oikeaa konetykkiä pienempi eli jotain luokkaa 600m/s. En näe mitään syytä, miksei kantama pintamaaleihin olisi vähintään yhtä hyvä, kuin krkk:lla ja nopeampi ammus sopisi paremmin ilmamaaleja vastaan. LW25:n ammuksessa on myös etuna, että hylsy on vain vähän 12,7mm hylsyä paksumpi (ammus näyttää lähinnä isolta pistoolin panokselta), jolloin isoon vyölaatikkoon mahtuisi n. 300 laukausta (Protectorin pitkittäin asennettuun isoon kannuun mahtuu 400ls 12,7mm). Mutta kuten totesin, niin vasta koeammuntojen jälkeen voitaisiin suorittaa järkevää vertailua ja miettiä, että onko uuden aseen/ampumatarvikkeen käyttöönotosta riittävää hyötyä, vai mennäänkö jo käytössä olevilla 40mm krkk:lla ja 12,7mm kk:lla.

Myös 40 milliseen krkk:n on saatavilla air-burst ammuksia. Ilmamaaliin sillä on toki paha mennä ampumaan, mutta sanoisin, että tuo 25 milliseen toivoisin itsetuhoutuvaa ammusta jos ilmaan meinattaisiin ampua.
 
Miniguni vaan katolle...
 
Saako joku nokkela pengottua, oliko Ruotsalaisten Protectorien kauppahintaa julkistettu? Ruotsalaiset ovat asentaneet niitä ainakin Patgb 203 (XA-203), Terrängbil 16/Galten (RG-32M) ja BV-410 (BVS-10 MKII).
 
Nyt pitää huomata, että tämä LW25 ei todellakaan ole täysiverinen konetykki vaan körkin ja konetykin epäpyhä lehtolapsi kaliiperia 25x59mm. Nopealla googlauksella saa laitteen HEAT kranaatin läpäisyksi 51mm ja siihen on myös ohjelmoitava ABG eli air burst grenade. Lähtönopeutta ja tehokasta kantamaa en löytänyt, mutta samaa kranaattia käyttävien kannettavien järjestelmien tehokas kantama on 300-500 metriä.

Mikäli LW25 on hyvä ja tarpeeksi tehokas verrattuna körkkiin niin mikä ettei. Hyviä käyttökohteita PORJPR, TSTOS (PSAJON), MEKTSTOS, tässä järjestyksessa. Muutenkin ajoneuvokannan tulitukiaseistusta pitäisi lisätä nykyisestä, kun ei meillä ole itkoja ihan joka lähtöön ja parempaakin olisi tarjolla.

Jos hankintaan edettäisiin, niin PV järjestäisi tarjouskilpailun. Koeammuntojen ja testien jälkeen valittaisiin paras järjestelmä, joka käytettävissä olevalla rahalla saadaan.

Mitään järkevää dataa LW25:stä en läytänyt. Olettaisin kuitenkin, että lähtönopeus on paljon krkk suurempi ja toisaalta paljon oikeaa konetykkiä pienempi eli jotain luokkaa 600m/s. En näe mitään syytä, miksei kantama pintamaaleihin olisi vähintään yhtä hyvä, kuin krkk:lla ja nopeampi ammus sopisi paremmin ilmamaaleja vastaan. LW25:n ammuksessa on myös etuna, että hylsy on vain vähän 12,7mm hylsyä paksumpi (ammus näyttää lähinnä isolta pistoolin panokselta), jolloin isoon vyölaatikkoon mahtuisi n. 300 laukausta (Protectorin pitkittäin asennettuun isoon kannuun mahtuu 400ls 12,7mm). Mutta kuten totesin, niin vasta koeammuntojen jälkeen voitaisiin suorittaa järkevää vertailua ja miettiä, että onko uuden aseen/ampumatarvikkeen käyttöönotosta riittävää hyötyä, vai mennäänkö jo käytössä olevilla 40mm krkk:lla ja 12,7mm kk:lla.

Tuo ATK LW25 vaikuttaa muuten varsin mielenkiintoiselle. Yhdistääkö se konetykin, raskaan kk:n ja KrKK:n edut samaan pakettiin? Vai onko se vain näiden epäonnistunut kompromissi?

http://warfaretech.blogspot.fi/2014/01/atk-light-weight-25mm-lw25-weapon-atks.html

ATK's LW25 is a 25mmx59 caliber externally driven electric cannon.

It's total weight of 30.8kg makes it an attractive alternative to M2 .50cal (38kg) machine gun and Mk19 40mm (31kg) grenade launcher for Remote Weapon Station applications.

LW25+on+Trackfire.jpg
 
Voisko olla eri versioita? Ei varmaan ole maksettu tuplahintaa! Noita on varustettu vakaimella ja ilman ja siinä on varmaan yksi kalleimpia komponentteja tollasessa laitteessa.

Nyt kyse ei ollut uuden ajoneuvon aseistamisesta vaan jo käytössä olevien. Pasien hinta joskus aikoinaan on ollut muistaakseni luokkaa 1 milj mk olisko nykyrahassa n. 300-350 k€ ja MT-LB ei lähelläkään tätä, eli jonkinlainen epäsuhta tuossa. Myöskään et taida ihan hahmottaa kyseisten ajoneuvojen antamaa suojaa. Toki on ampujan parempi olla ajoneuvon sisällä, mutta ero ei ole niin merkittävä. Eroa nykyiseen kehälavettiin tulee kun nykyisin ampujalla ei ole mitään suojaa.

Ymmärrän toki minkälaisen panssarisuoja MTLB tai Pasi omaavat. Ei niistä RWS:llä rynnäkkövaunuja tule, eikä niillä kannata hyökätä kuin äärimmäisen pakottavassa tilanteessa. Silti puolustusasemaan kaivettu tai maaston muodon taakse naamioitu teka, MTLB tai Pasi, josta vihollisen oletettuun tulosuuntaan näkyy vain RWS, omaa melko hyvän suojan suora-ammuntatulta vastaan. Yöllä lämpötähtäimellä voidaan valvoa maastoa, yllättää vihollisen tiedustelupartiot. Puolustustaistelussa krkk antaisi tehokasta ja tarkkaa tulitukea jalkaväelle ja raskas ase voitaisiin nopeasti irtauttaa, kun se olisi kiinteästi asennettuna ajoneuvoon. Nopea ja tarkka tulenavaus liikkeestä ja savut lisäisivät merkittävästi selviämis mahdollisuuksia, jos viholliseen törmätää yllättäen. Lisäksi joukot saisivat kyvyn tehokkaaseen lähi-ilmatorjuntaan.

En näe mitään epäsuhtaa siinä, että halpoihin ajoneuvoihin asennetaan ajoneuvon arvoon nähden kallis asejärjestelmä. Näinhän Kokonaiskustannus pysyy pienenä. Pelkkää Pasi ja MTLB kalustoa on yli 800kpl. Sitä kalustoa kannattaa pitää kunnossa ja kehittää, kun ei meillä kuitenkaan ole sitä varaa lähivuosina isossa mittakaavassa uusia.

Tuollaisen RWS:n integroiminen uuteen tai vanhaan vaunuun tai edes vaihtaminen vaunusta toiseen ei ole kovin monimutkaista, yksinkertaisimmillaan se menee näin: Laitteelle tarvii hitsata sovituslaippa vaunun kattoon, johon laite pultataan. Johtosarjaa varten kattoon pitää pitää tehdä läpivienti ja akulta pitää tuoda 24V syöttö järjestelmälle. Sitten näyttö ja ohjain pitää ruuvata halutulle paikalle vaunussa ja homma on valmis. Lisänäytöt esim vaununjohtajalle ja jalkaväelle tarvitsevat ethernet-piuhan ja 24V syötön.

Jos järjestelmän yksikköhinta liikkuu 200ke hintaluokassa, niin 100miljoonalla saa 500 vaunua aseistettua. Mielestäni investoinnin hintalaatusuhde olisi erinomainen. Todella suurelle osalle maavoimien joukkoja saataisiin huomattava lisäys tulivoimaan, yötoimintakykyyn ja ilmatorjuntaan.
 
@Bemarimies RWS ei ole ainoa vaihtoehto, jos halutaan tulivoimaa ja pimeätoimintakykyä. Ilma-ammuntaan kyseinen laite ei tuo parannusta vaan mahdollisesti jopa päinvastoin. Ilma-ammunan osalta jos jollain on omakohtaista kokemusta voi sen tässä tuoda esille ja kumota väitteeni.
 
@Bemarimies RWS ei ole ainoa vaihtoehto, jos halutaan tulivoimaa ja pimeätoimintakykyä. Ilma-ammuntaan kyseinen laite ei tuo parannusta vaan mahdollisesti jopa päinvastoin. Ilma-ammunan osalta jos jollain on omakohtaista kokemusta voi sen tässä tuoda esille ja kumota väitteeni.

Joku täällä väitti, että CV-9030 olisi tehokas kopterien torjuja. Toinen sanoi, että BMP-2:n olisi myös hyvä ilmaan ampuja. Mutta joo, ITKK on aika marginaalinen ase ilmatorjunnassa oli se millä lavetilla tahansa.
 
Joku täällä väitti, että CV-9030 olisi tehokas kopterien torjuja. Toinen sanoi, että BMP-2:n olisi myös hyvä ilmaan ampuja. Mutta joo, ITKK on aika marginaalinen ase ilmatorjunnassa oli se millä lavetilla tahansa.

En nyt tarkoita itse 12,7 mm aseen tehoa. Tarkoitin lähinnä siirtymistä nykyisestä kehälavetti/NSV yhdistelmästä RWS/NSV yhdistelmään. RWS kautta esimerkiksi tähystäminen on hyvin vaikeaa, kun siitä ilmamaalista ei ole mitään ennakkovaroitusta. Toki siellä voi edelleen olla ukko ulkona luukusta tähystämässä, mutta onnistuuko maalien osoittaminen ulkoa RWS ampujalle nopeasti (?) ja mitä järkeä tässä olisi, kun se toiminta on suojan takia viety sinne sisälle. Pitääkö esim. Protector tai Trackfire sisällään ilma-ammuntamoodia tai tähtäin-kuviota?
 
En nyt tarkoita itse 12,7 mm aseen tehoa. Tarkoitin lähinnä siirtymistä nykyisestä kehälavetti/NSV yhdistelmästä RWS/NSV yhdistelmään. RWS kautta esimerkiksi tähystäminen on hyvin vaikeaa, kun siitä ilmamaalista ei ole mitään ennakkovaroitusta. Toki siellä voi edelleen olla ukko ulkona luukusta tähystämässä, mutta onnistuuko maalien osoittaminen ulkoa RWS ampujalle nopeasti (?) ja mitä järkeä tässä olisi, kun se toiminta on suojan takia viety sinne sisälle. Pitääkö esim. Protector tai Trackfire sisällään ilma-ammuntamoodia tai tähtäin-kuviota?

Paljonko sieltä kehälavetistakaan näkee koneita jos ollaan liikkeellä? Miten muuten PSV aselajeissa asia hoituu? Paseissa on tietenkin se etu, että jos RWS:llä tähystetään ympäröivää maastoa, niin siellä on vissiin edelleen kattoluukut takapäässä, joista voi joku tähystää ilmaan.

Ainakin jossakin RWS:ssä oli useampi sensori jotka antavat laajemman näkökentän kuin vain siitä päänäytöstä, en tiedä mahtaako tämä auttaa.
 
En nyt tarkoita itse 12,7 mm aseen tehoa. Tarkoitin lähinnä siirtymistä nykyisestä kehälavetti/NSV yhdistelmästä RWS/NSV yhdistelmään. RWS kautta esimerkiksi tähystäminen on hyvin vaikeaa, kun siitä ilmamaalista ei ole mitään ennakkovaroitusta. Toki siellä voi edelleen olla ukko ulkona luukusta tähystämässä, mutta onnistuuko maalien osoittaminen ulkoa RWS ampujalle nopeasti (?) ja mitä järkeä tässä olisi, kun se toiminta on suojan takia viety sinne sisälle. Pitääkö esim. Protector tai Trackfire sisällään ilma-ammuntamoodia tai tähtäin-kuviota?

Se ilmamaalin löytäminen tähtäimiin on se suurin haaste, siinä kehälavetilla on omat etunsa, kun maalin tulosuunnasta voi saada ennakkovaroituksen ihan kuuloaistilla.

Noita RWS näytetään nykyään asennettavan rynnäkkövaunuihin johtajan maalinetsimiksi, joten niissä on varmasti kohtuu hyvä ns. "panoramic sight". Laajalla kuvalla lämpökameralla pystyy valvomaan aika isoa sektoria taivaasta ja helikopteri suorastaan loistaa lämpökamera kuvassa.

Trackfireen ainakin saa automaattisen maalinseurannan lämpökuvasta, jolloin maaliin mitataan etäisyys laserilla ja järjestelmä laskee ennakot. Jos kohde on saatu maalinseurantaan, niin tuli on varmasti tarkkaa ja tehokasta 12,7mm kk:n suorituskyvyn puitteissa.

Jos puolustus ryhmitetään esim metsän puolelle pellon laitaan, niin tiedetään aika tarkkaan mistä suunnasta heko voi hyökätä. Naamioitua vaunua on ilmasta hankala havaita (kun päämoottori ei ole käytössä) ja heko puolestaan loistaa lämpökuvassa. Tälläisessä tilanteessa RWS on uskoakseni hyvinkin pätevä it-ase.

Liikkeessä tilanne on toinen. Heko voi tulla eri suunnita ja jonkun pitäisi osoittaa maalin karkea suunta ampujalle, että maali ehditään saamaan rws:n tähtäimiin. Tälläisessä tilanteessa RWS ei ole kovin tehokas it-ase.
 
Viimeksi muokattu:
Se ilmamaalin löytäminen tähtäimiin on se suurin haaste, siinä kehälavetilla on omat etunsa, kun maalin tulosuunnasta voi saada ennakkovaroituksen ihan kuuloaistilla.

Noita RWS näytetään nykyään asennettavan rynnäkkövaunuihin johtajan maalinetsimiksi, joten niissä on varmasti kohtuu hyvä ns. "panoramic sight". Laajalla kuvalla lämpökameralla pystyy valvomaan aika isoa sektoria taivaasta ja helikopteri suorastaan loistaa lämpökamera kuvassa.

Trackfireen ainakin saa automaattisen maalinseurannan lämpökuvasta, jolloin maaliin mitataan etäisyys laserilla ja järjestelmä laskee ennakot. Jos kohde on saatu maalinseurantaan, niin tuli on varmasti tarkkaa ja tehokasta 12,7mm kk:n suorituskyvyn puitteissa.

Jos puolustus ryhmitetään esim metsän puolelle pellon laitaan, niin tiedetään aika tarkkaan mistä suunnasta heko voi hyökätä. Naamioidulla vaunua on ilmasta hankala havaita (kun päämoottori ei ole käytössä) ja heko puolestaan loistaa lämpökuvassa. Tälläisessä tilanteessa RWS on uskoakseni hyvinkin pätevä it-ase.

Liikkeessä tilanne on toinen. Heko voi tulla eri suunnita ja jonkun pitäisi osoittaa maalin karkea suunta ampujalle, että maali ehditään saamaan rws:n tähtäimiin. Tälläisessä tilanteessa RWS ei ole kovin tehokas it-ase.

Ne, jotka asuu jonkun lentokentän lähellä osaa sanoa, että helikopteria ei välttämättä kuule yli kahden kilometrin päästä ollenkaan ja monesti pienkoneet näkee ennen kuin kuulee varsinkin, jos se tulee suoraan kohti. Väitän, että RWS on huomattavasti parempi kuin ihmisaistit havaitsemaan ilmamaaleja sekä vaikuttamaan niihin.
 
Kohtalaisen pieni se NLAW:n hyöty hätävarana on, kyllä, mutta jos NLAW:n lisääminen torniin ei kuitenkaan maksa paljoa (tyyliin enintään muutaman kymmenentuhatta euroa + NLAW itse), niin miksi sen jättäisi asentamatta?

Se NLAWin integroiminen järjestelmään ei varmaan maksa juuri mitään: Ohjukselta ei tarvi välttämättä tuoda yhtään signaalia järjestelmeen ja sinne pitää varmaan viedä kolme: Virrat Päälle/Pois, maalinseuranta/tarkennus (josta ohjus laskee ennakon) ja laukaisu. Veikkaisin, että NLAWiin saa ohjelmointi piuhan kiinni ja samaan plugiin saa töpselin RWS:stä ja data kulkee. Ohjus ja RWS:n tähtäin pitää luonnollisesti kohdistaa jollain tavoin. Molemmat laitteet ovat Saabin tuotteita. On täysin mahdollista kaikki NLAW-ohjukset sopivat tähän käyttöön ilman muutoksia.

Sen sijaan esim. Spiken integroiminen saattaisi olla käytännössä mahdotonta etenkin, jos ohjus tähdättäisiin RWS:n näytöltä. Saabin järjestelmään pitäisi tuoda kuva ohjukselta ja toteuttaa osa tai kaikki laukaisulaitteen toiminnot RWS:n logiikalla. Se vaatisi paljon softaa, jonka tekeminen vaatisi Spiken valmistajan ja Saabin saumatonta yhteistyötä.

KK:n ja NLAWin vaihto keskenään onnistuu varmaan ihan kenttä olosuhteissa. RWS:tä voi rakentaa tilanteeseen sopivan ase kombinaation.
 
Se NLAWin integroiminen järjestelmään ei varmaan maksa juuri mitään: Ohjukselta ei tarvi välttämättä tuoda yhtään signaalia järjestelmeen ja sinne pitää varmaan viedä kolme: Virrat Päälle/Pois, maalinseuranta/tarkennus (josta ohjus laskee ennakon) ja laukaisu. Veikkaisin, että NLAWiin saa ohjelmointi piuhan kiinni ja samaan plugiin saa töpselin RWS:stä ja data kulkee. Ohjus ja RWS:n tähtäin pitää luonnollisesti kohdistaa jollain tavoin. Molemmat laitteet ovat Saabin tuotteita. On täysin mahdollista kaikki NLAW-ohjukset sopivat tähän käyttöön ilman muutoksia.

Sen sijaan esim. Spiken integroiminen saattaisi olla käytännössä mahdotonta etenkin, jos ohjus tähdättäisiin RWS:n näytöltä. Saabin järjestelmään pitäisi tuoda kuva ohjukselta ja toteuttaa osa tai kaikki laukaisulaitteen toiminnot RWS:n logiikalla. Se vaatisi paljon softaa, jonka tekeminen vaatisi Spiken valmistajan ja Saabin saumatonta yhteistyötä.

KK:n ja NLAWin vaihto keskenään onnistuu varmaan ihan kenttä olosuhteissa. RWS:tä voi rakentaa tilanteeseen sopivan ase kombinaation.

Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö tuo NLAW olisi tuolla tavoin toteutettuna ammuttavissa vain paikaltaan?

Mitä taas tulee Spikeen, niin sille on jo valmiiksi torneja.
 
http://www.steelbeasts.com/sbwiki/index.php?title=CV_90/30-FI kertoo CV:n ilma-ammunnasta seuraavaa. Todellisuusasteesta en tiedä. Simussa pyritään autenttisuuteen pl. salassa pidettävät asiat.

AIR TARGET: This mode is good for tracking and engaging air targets. To get the most out of it, track the target in question steadily for 2 seconds and then use laser. The FCS will start tracking the target according to your previous tracking speed. Any input from gunner's handles will now correct the FCS's tracking. Laser is now used automatically to keep the range correct. Once the tracking is stable, fire. APFSDS-T is preferred here as the round is faster and has flatter trajectory, as well as enough punch to penetrate armour. With current version using "burst" fire mode is bugged. To stop the automatic tracking, press manual range hotkey, or palm switch hot key (default "P"). Notice that if Air Target Mode is set for more than one second, the FCS will automatically switch to use battlesight.

CV 90/30-FI

CV 90/30-FI: Infantry Fighting Vehicle


The CV90/30-FI in SB PRO
A YouTube video teaser showing the CV90/30 in Steel Beasts Professional.

Contents
[hide]
Statistics
Main Gun: 30mm Mk44 Bushmaster II Autocannon
Ammunition Stowage: 160 ready/240 stowed
Ammunition Caliber: 30 x 173mm
Default Ammunition: 80/120 PSA VJ 03 PSV (APFSDS-T), 80/120 PSSYKR VJ 03 (MP-T)


Coaxial Machine Gun: 7.62mm PKT
Ammunition Stowage: 550 ready/1100 stowed
Default Ammunition: 550/1100 7.62mm (RU)


Grenades: Special grenade launchers
Ammunition Stowage: 1+1 ready/0+0 stowed*
Default Ammunition: 1+1 HE Grenades
Alternative ammunition: Smoke, Multispectral smoke


Grenades: Smoke Grenades
Ammunition Storage: 4+4 grenades ready/max 8+8* stowed
Default Ammunition: (Left) 4/4 Smoke*, (Right) 4/4 Smoke*

  • Normal loadout would be 8+8 multispectral smoke (2 salvos per side), 2 HE. Can be altered in the scenario editor.

Armour Protection:
Front Turret: Protected from 30 mm AP
Front Hull: Protected from 30mm AP
Equipped with spall liners


Combat Mass: 28 tonnes
Engine Power: 625hp Scania DI 16 Diesel
Height: 2.8m
Top Speed: 70kph

A YouTube video shot by a CV crew member during early crew training phase live-fire exercise at Rosonharju, Pahkajärvi (same place as in the teaser video above).

General
The CV9030FIN has been in use since 2003 and a total of 102 are in service in Finnish Defence Forces. These vehicles are situated in the Karelian Brigade, a home garrison for the Finnish war time mechanized brigade and are in training use by the Kymi Jaeger Battalion. They are used by the mechanized infantry companies, called "panssarijääkäri", armoured recon, and anti-tank missile platoons. The CVs work in close cooperation with the Leopard 2A4 companies.

Other CV9030 users are Norway (CV9030N, 104 vehicles from which 17 have been upgraded into CV9030NF1 with additional air-condition, mine protection and rear-view cameras) and Switzerland (CV9030CH, 186 vehicles). The CV9030 is also known as CV90 Mk II. CV9040 is Mk I and 9035 Mk III.

The dismount section for the CV 90/30-FI in SB PRO PE is 8 men, carrying M136 (AT-4) light anti-armour weapons. Currently Finnish troops use M72A5 LAW, APILAS and NLAW light antitank weapons.

A YouTube video from a mechanized exercise at Karelian Brigade, 2011, featuring Finnish Armour.

Similar to the CV 90/35 DK, the CV 90/30-FI features an "end-of-belt" stop to avoid firing too many rounds, greatly increasing the required time for subsequent reloading. This stop kicks in when 24 (upper feed, APFSDS-T) or 44 (lower feed, MP-T) rounds are left. To override, press the button map to the (by default unassigned) 'override end-of-belt stop' command, or use the ATARVRAJ OHITUS press button in the weapon control panel under the gun in the 3D interior. Note that the AI gunners use the override by default.

To reload, use the command Vehicle -> Reload -> ammo type in the upper menu. When reloading smokes or HE grenades, the turret does not need to be traversed, as the TC/GNR will load them outside the vehicle, from the turret side stowage boxes. To reload APFSDS-T or the MG, turn the turret to the 6 o'clock position. The reloading sequence will start and the reloading sound will play during the reload process (first the adding of ammunition, then closing of the ammunition boxes, ready round boxes etc.). For MP-T traverse to 3 o'clock.

All main gun ammunition are loaded in segments of 7. From 0 to end-of-belt (24/44) the segments will be attached by the crew to form 24/44 round belt that is then loaded to the gun's feeder. The CV90/30-FI has 3 ammo boxes for the coax, and the load command will change the box, rather than add more ammo to the end of the coax belt.

Thermal Signature


The thermal signature is greatly reduced by the insulation in the hot compartments, as well as the intake air flow through the engine compartment hatch, which is stronger the faster the engine is running.

Crew Positions
Commander (F7)
The commander can either use the fully click-able 3D interior or hotkeys to use the vehicle's turret, sights and weapon systems. He can also manually fire the weapons.

- "F1" enables the eye view inside the 3D interior.
- "F2" will enter monitor view. See "gunner" above on how to control what you see in the monitor.
- "F3" will enter commander's ballistic sight.
- "F4" will allow viewing through the periscopes.
- "Alt+F1" will zoom into the gun indicator (used for manual firing, see below).
- "Alt+F2" will zoom into VIS.



Tank Commander's view


The AA sight; reticule must be enabled to see it
TC can use following controls inside the 3D interior by clicking them:
- TC sight reticule light on/off (changes reticule colour to visible in dark)
- AA sight reticule on/off (enables AA sight reticule)
- Change used range (switches between all possible ranges: battlesight, manual, lase first/last return). Notice the TC must override the gunner by pressing the palm switch ("P" by default) for this button to function.
- MG manual trigger. This will fire the MG on full auto for as long as it is pressed and there is ammunition. Used for emergency situations, when FCS is down etc. The fume extractor fan will not fire up when manual trigger is used.



TC's view, looking at the gun; "Alt+F1" will zoom into the indicator
- Clicking the red knob in the gun will manually change the used feed (which main gun ammunition is used).
- Clicking the manual fire hotspot will attach a hand crank to the gun. To rotate the crank point the cursor at the base of the crank and use mouse wheel. You see in the indicator and also hear how the gun is cycled: a round is loaded, fired and extracted during one cycle of the indicator. Notice that if the indicator is not left at "SEAR", firing using the triggers will jam the gun... And the jam is possible to fix, but not within SB PRO mission time-frame, and tools available for the virtual crew...
- TC can also manipulate the control panel below the gun. See "gunner".
- TC has identical control panel as gunner on his left. The controls are the same as with gunner, except of course the raise/lower ballistic shield apply to TC's sight. When the shield is down TC can use the TC's ballistic sight through a hole in the shield. AA sight is not useable. Note: in single player, if TC lowers his shield, the AI gunner will also lower his.

The TC can unbutton himself by pressing "B" button to open/close the hatch, and "Q" to raise and "Z" to lower himself. There are 3 positions: inside the turret, head outside the hatch, torso outside the hatch. When outside the hatch "N" enables binoculars. When inside and hatch is closed, pressing "Q" once will open the hatch into "umbrella" position, where you are protected from the above. When pressing "Q" again, the hatch is moved to the side. To get back into "umbrella" position, you must first close the hatch using "B" and then raise once pressing "Q".

Gunner (F6)
The gunner can either use the fully click-able 3D interior or hotkeys to use the vehicle's turret, sights and weapon systems.



Control panel, under the main gun; enter it by looking at it, and clicking "N" button (zoom), Press "N" again to unzoom
- "F1" enables the eye view inside the 3D interior.
- "F2" will enter monitor view. Monitors in CV90/30 are in green colour only, showing TIS image or barrel camera image in scales of green, unlike the VIS. In the monitor you can have TIS or Barrel Camera image visible. This is controlled in the control panel under the gun, in the lower left corner of the panel. There are 2 text rows and a row of buttons under them. The texts show what image is used for the 2 monitors (left: TC, right: gunner).
To change the used image, click the +/- buttons and the text will change (IR or BARREL accordingly). From the buttons here you can also change the barrel camera reticule: click leftmost button (arrow into a box) -> change the "TKK" option using the leftmost +/- keys. "TKK:EI" = no reticule, "TKK:VAL" = white reticule, "TKK:MUS" = black reticule and "TKK:AUT" = automatic reticule, that will adapt to the background lighting.

To change the TIS reticule, use the buttons in the control panel's upper left portion (with the label "SAGEM" in it). To change the reticule, use the "T-AST VALK" and "T-AST MUSTA" -buttons (1 and 2 in the image below): Clicking "T-AST BLACK" will remove the reticule, after this, clicking "T-AST VALK" once will apply black reticule and the second time white reticule (default) will appear. Other useable buttons are "POL" (3) (changes polarity - black hot / white hot) and "NÄKÖ KENTTÄ" (4) which will change the TIS zoom. If TIS image is black, either the TIS is OFF, broken, or the sight ballistic shield is down. If a loading screen is shown, the TIS is cooling down.



Gunner's sights
- "F3" will enter the GPS view (gunner's day sight). The information in the sight are 2 text fields and 3 LED -lights. The left text field is showing the used range (number shows the range in meters, dots between the numbers the used range type), right is showing the selected ammunition and in case of gun, also the amount of rounds left. The yellow LED is lit when FCS is not ready (firing prohibited). The green LED indicates used target mode: constant green = moving target mode (lead is automatically added by the FCS), flashing green = air target mode and no LED = stationary target mode (no lead is added by FCS). Red LED indicates fault(s) in the FCS.
- "F4" will enter periscope view.
- "Alt+F1" will enter mechanical safety switch view. The switch can be manipulated by clicking it. If safety is on, the gun will function normally, except rounds are not fired. This will result in "fired" rounds being extracted by the gun and thrown outside the vehicle. Instructors love it when you do this as the gunner.
- "Alt+F2" will enter VIS. From your VIS you can also use the barrel camera and TIS images. Notice that in VIS the barrel camera image is in colour and TIS is black and white.
- Looking left and clicking "N" (zoom) and then turning head to right will show a lever (see image below). This lever is used to open the gunner's unity sight. When unity sight is open, using laser range finder is not possible.

Other important gunner controls: - The click-able buttons right of the VIS are for starting up / shutting down systems, as well as raising / lowering the ballistic shield of the sight. When the shield is down, one cannot use laser range finder, but there is a small hole in the shield so you can use the day sight ("F3") to engage targets.


1) Turret power on/off
2) FCS on/off
3) Traversing on/off
4) main gun power on/off
5) laser range finder on/off
6) TIS on/off
7) stabilizer on/off
8) raise sight ballistic cover
9) lower sight ballistic cover




- The turret safety switch, located on the roof between TC and gunner will disable traversing by handles. Hand cranks will still be useable. When safety button is enabled, the gunner's sight unit can be used in "silent watch" -mode, where only the mirror is moved, allowing observation without moving the turret. When releasing the safety switch, turret is automatically moved to align with the sight, enabling engaging targets.



Control panel, under the main gun
- The weapon control panel under the main gun (upper right part of the panel) is used to control the weapon systems. Switches and buttons to use are:
1) weapon power switch ("Laukaisuvirta") - enables firing of main gun, MG, smokes
2) fire mode switch: "KERTA LS" = single fire, "PURSKE" = 5 round burst, "SARJATULI" = full auto. This applies only to main gun, MG is full auto always.
3) Weapon switch ("ASEEN VALINTA"): KK = force MG on, "SUUNTAUSLAITE" = gunner's handles control which weapon / ammunition is used, "30mm" forces main gun on. The used ammunition in this case is shown with green light next to press buttons "YLÄSYÖTTÖ" (upper feed, APFSDS-T) and "ALASYÖTTÖ" (lower feed, MP-T). Pressing the buttons (4 and 5) will change the used feed accordingly.
6) "ATARVRAJ OHITUS" = override end-of-belt signal.
- The FCS control panel has few controls to use as well:
1) FCS emergency mode switch, which will enable emergency mode. Note that traversing speed is limited to 25% and the barrel will not jump to avoid colliding the rear hull / troops commander's cupola.
2) +/- potentiometer is used to manipulate the selected value in the FCS. Point the cursor at the potentiometer and use mouse wheel to change value. Pressing shift will make it faster.
3) switch is unused in SB PRO PE
4) switch is used to change which value to manipulate in FCS. Point the cursor at the switch and use mouse wheel to change used value.
- Turret emergency switches are located under the gunner's seat, and from them you can enable turret emergency power (1) and turret emergency mode (2).

The gunner can unbutton himself by pressing "B" button to open/close the hatch, and "Q" to raise and "Z" to lower himself. There are 3 positions: inside the turret, head outside the hatch, torso outside the hatch. When outside the hatch "N" enables binoculars.


Some info on the target modes and fire modes:

STATIONARY TARGET: Used range is taken into account by raising the gun accordingly. Own vehicle's movement nor target's movement are not taken into consideration, so lead must be applied manually. When lasing a target, "target tracking mode" kicks and and will help to keep the target zeroed in without any input from the gunner. Range is also automatically reduced/added according to own vehicle's movement. This mode should be used when firing from stationary position at stationary targets, or when firing suppressive fire at an area (lead will not spread the fire too much) or when firing at close ranges using the battlesight (FCS is ready to fire quicker when lead is not calculated).

MOVING TARGET: When using this mode, basically point at the target, measure the range, keep steady tracking, wait for 2 seconds for the FCS to apply correct lead and fire. "Target tracking mode" is used when using laser range finder, so the FCS will help you keep the target zeroed in. The lead value is calculated from turret/gun movement during last 2 seconds. Use this mode when engaging targets that move, or you are moving. For close range engagements use stationary target mode and battlesight.

AIR TARGET: This mode is good for tracking and engaging air targets. To get the most out of it, track the target in question steadily for 2 seconds and then use laser. The FCS will start tracking the target according to your previous tracking speed. Any input from gunner's handles will now correct the FCS's tracking. Laser is now used automatically to keep the range correct. Once the tracking is stable, fire. APFSDS-T is preferred here as the round is faster and has flatter trajectory, as well as enough punch to penetrate armour. With current version using "burst" fire mode is bugged. To stop the automatic tracking, press manual range hotkey, or palm switch hot key (default "P"). Notice that if Air Target Mode is set for more than one second, the FCS will automatically switch to use battlesight.

BURST FIRE MODE: In this mode the gun will fire a burst of 5 rounds when triggers are kept pressed. In addition, any input from the gunner's handles during the burst will be ignored, so all rounds should strike the same location. Note: burst fire mode is bugged in current version when either using air target mode or firing while your own vehicle is moving (the burst will "drift").

Driver (F9)


Driver's compartment; VIS is the screen on the left
The CV9030 has a rudimentary, but functional 3D interior for the driver. From his position, he can look out through the periscopes (Num+ by default will activate the driver's image intensifier) as well as manipulate the Vehicle Information System (VIS). From VIS ("Alt+F2" or clicking it) he can use the status views to see what is happening in the vehicle, as well as look the TIS or barrel camera image. These come in handy when assuming turret-down and hull-down positions.



Driver's VIS, TIS enabled
When entering hull-down position, it is a good practice to use the barrel camera image, as the barrel camera is located just under the main gun barrel, so one can see once the gun is above the ground in front and then stop the vehicle, revealing as little of the vehicle as needed to fire. When pulling back to turret-down position, it is good practice to use the TI view, so you can see the vehicle is behind cover, but the gunner's sight unit can see above it. To use these images, in the VIS click one of the arrow buttons to activate the menu, then: VIDEO (lower row, 3rd from left) and then IR or BARREL (right row). The menu will disappear if you do not touch the control buttons for a few seconds.

The driver can also unbutton himself in SB PRO, by pressing "Q" by default. He can button up again by pressing "Z".

Squad (F11)


Troop compartment view
In the troop compartment you can use following controls:
- Clicking the emergency button will stop the turret from traversing when using handles. When this emergency button is pressed, the crew will see it in the turret status view in their VIS.
- pressing "B" will open up the troop commander's hatch. This will prevent the crew from traversing to the rear sector (only 9 o'clock - 3 o'clock is possible). Clicking the vision blocks will allow you to look outside. Currently you cannot unbutton yourself.

The troop leader can now direct the mounted combat by using the “suppress here” and related commands

Categories:
 
http://www.steelbeasts.com/sbwiki/index.php?title=CV_90/30-FI kertoo CV:n ilma-ammunnasta seuraavaa. Todellisuusasteesta en tiedä. Simussa pyritään autenttisuuteen pl. salassa pidettävät asiat.

Jos Steel Beasts Pro kuvaa ilma-ammunan tehokkuutta autenttisesti niin silloin CV9030 ja erityisesti 9035NL tai 9040 herätesytyttimillä on todella tehokas helikoptereita vastaan. Tekniikan osalta en epäile tätä yhtään, mutta mitenkäs maaston tai olosuhteiden mallinnus.
 
Itseäni kiinnostaisi, mikä on CV9030:n tykin korotuskulma? BMP-2 ampuu suurillakin kulmilla, mutta Wikipedian mukaan esimerkiksi ruotsalaisten CV9040:n uudemmat versiot eivät kykene yli 27 asteen korotuskulmaan (pl. it-panssarivaunu). Jos meikäläinenkin CV90 on rajoittunut noin mataliin kulmiin, se laskee väistämättä vaunun arvoa ilmatorjunta-aseena. Tosin, jos kopteri vain saadaan piikille, pudotuksenkin mahdollisuudet lienevät hyvät.
 
Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö tuo NLAW olisi tuolla tavoin toteutettuna ammuttavissa vain paikaltaan?
Kyllä sen voisi liikkeestä ampua ihan samaan tapaan, koska ase on kiinni vakautetulla akselilla. NLAW on tosi helppo integroitava, kun ohjuslaukaus sisältää kaiken tekniikan. Käytännössä ei tarvitse muuta, kun linjata NLAWin tähtäin samalle linjalle kuin RWS:n tähtäimen kanssa ja johdottaa RWS:ltä samat signaalit, mitkä ovat nappeina ohjuslaukauksen kyljessä.
 
Kyllä sen voisi liikkeestä ampua ihan samaan tapaan, koska ase on kiinni vakautetulla akselilla. NLAW on tosi helppo integroitava, kun ohjuslaukaus sisältää kaiken tekniikan. Käytännössä ei tarvitse muuta, kun linjata NLAWin tähtäin samalle linjalle kuin RWS:n tähtäimen kanssa ja johdottaa RWS:ltä samat signaalit, mitkä ovat nappeina ohjuslaukauksen kyljessä.

Nopealla pohdinnalla NLAW ammunta liikkeestä ei onnistu. Jos ohjuslaukaisin ja maali liikkuvat ei NLAW ohjusyksikkö pysty määrittämään maalin todellista nopeutta vaan vain laukaisimen ja maalin nopeuseron. Eli maali liikkuu todellisuudessa kovempaa ja näin ollen järjestelmän laskema lentorata jää maalin taakse. Korjatkaa jos olen väärässä.

Tällä ei tosin ole merkitystä, kun se voidaan ampua myös paikaltaan.
 
Kyllä sen voisi liikkeestä ampua ihan samaan tapaan, koska ase on kiinni vakautetulla akselilla. NLAW on tosi helppo integroitava, kun ohjuslaukaus sisältää kaiken tekniikan. Käytännössä ei tarvitse muuta, kun linjata NLAWin tähtäin samalle linjalle kuin RWS:n tähtäimen kanssa ja johdottaa RWS:ltä samat signaalit, mitkä ovat nappeina ohjuslaukauksen kyljessä.

Kuten peelo sanoikin, niin tietääkö se NLAW, että se itse liikkuu samalla kun sen pitäisi haistella maalin liikkeitä? Se on kuitenkin tehty sillä periaatteella, että laukaisin on paikallaan.
 
Back
Top