Miehistön kuljetus

Jos meillä olisi laittaa 1 mrd € pelkkään ajoneuvojen modernisaatioon niin aivan varmasti jokaisesta löytyisi RWS, mutta kun ei ole. Norjassa näköjään tilanne toisenlainen.
Täytyy muistaa, että samassa paketissa tuli reilu 40 aivan uutta ajokkia. No anyway, kallista juu.
 
CV9035NL (hollanti) vaunussa on ainakin Steel Beasts Pron mukaan itsenäisesti kääntyvä johtajan tähtäin, se on myös varustettu lämpökameralla. Kääntyy siis keskilinjasta jotain 45-asteen luokkaa oikealle/vasemmalle.

Tarvitseeko johtajan tähtäimen olla 360-astetta pyörivä? Mekanisoitu joukko kuitenkin kulkee melko tiheässä ryhmityksessä ja kaikilla joukkueen vaunuilla on omat tähystyssuuntansa, joten ei siellä 360 asteen sektorissa kokoajan tähystellä.
Samaa katsoin kuvista, että Hollannin CV:ssä ei ole täysympyrää pyörivää maalin etsintä. Mitä laajemmin ja vapaammin johtaja pystyy maastoa eri tilanteissa valvomaan sen parempi, mutta kyllä +/- 45-astetta riittää monessa tilanteessa.

BMP2 ja Leo A4:ssä on johtajalla 360 astetta pyörivä maalinetsin aika köykäisellä ja vakauttamattomalla optiikalla (käytännössä näitäkin vaunuja johdetaan yleensä luukun päältä). Leo 2A6:ssa on johtajalla vakautettu 360 pyörivä lämpökamera/maalinetsin.

Luukun päältä johtaminen on edelleen ihan validi tapa johtaa vaunua ja voihan vaununjohtajalle antaa valonvahvistimen yötoimintaan. Norskeilla ei selkeästikkään ole rahasta pulaa, kun rupesivat modernisoimaan ennestäänkin varsin modernia kalustoa.
 
Kuulemma tosiaan NL vaunuissa itsenäinen johtajan lämpökamera on, DK-versioista se puuttuu.

Suomelle riittänee MLU:ssa Norskeja kevyempi modaus? Jos niilläkin säästyneillä euroilla saadaan raavittua osin kasaan CV90-lisähankinnan rahoitusta, niin saataisiin mm. 4-vaunuiset PSJJ:t tulille. Toki jos alkaa ajatus juoksemaan niin mm. myös pioneeriversiot olisi herkullisia, mutta XA:t ajaa ihan saman asian köyhän maan budjetissa.
 
Viimeksi muokattu:
"In June 2012, Norway began a NOK 10 billion/ $1.68 billion program to upgrade and build CV90 tracked armored vehicles, and field unmanned air and ground vehicles, as part of the Army’s largest military modernization program since the Cold War."

Jos nyt oikein ymmärrän, niin tuo reilu miljardi sisältää myös miehittämättömiä ilma- ja maaajoneuvoja, eli on norjalaisten maavoimien käynnissäolevan kehitysohjelman kokonaishinta.

BAE Systemssin, eli modernisoinnin toimittajan sivujen mukaan kauppahinta on 500milj Puntaa/ 750milj USD, eli euroissa jotain 600miljoonaa. Vaunuja tulee viittä eri versiota. Yksikköhinta on siis keskimäärin reilu neljä miljoonaa, joka sekin on kallis, koska 103 vaunua on vanhoja ja vain 41 uusia. Toisaalta vanhoilla vaunuilla on liki 20 vuotta takana, joten uskoisin, että ne saavat myös täydellisen peruskorjauksen. "Järjestelmien täydellinen digitalisointi" lienee tarkoittaa, että vaunujen kaikki sähköt on tehty ja suunniteltu alusta loppuun uusiksi. Em. osittain selittää korkeata hintaa. Valmistajan mielestä modernisointi on "Complex but highly cost-effective".

http://www.baesystems.com/article/BAES_165478/latest-norwegian-cv90-is-most-advanced-yet?_afrLoop=789213616016000&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=wqdcq5vhm_1#!@@?_afrWindowId=wqdcq5vhm_1&_afrLoop=789213616016000&_afrWindowMode=0&_adf.ctrl-state=wqdcq5vhm_97
 
Viimeksi muokattu:
Tärkein hankinta olisi muuttaa nykyiset AMV:t konetykillisiksi ja hankkia niitä "vähän" (n. 70- 100) lisää. Samoin CV90 lisähankinta, n. 40-50 lisää. Kiitos. :rolleyes:
Tämä kuulostaisi minultakin järkevältä. Olisiko muuten nykypäivänä rynnäkkö- tai kuljetuspanssarivaunun hankinta Venäjältä mahdollista mikäli tarjolla olisi sopivia pelejä, vai onko nekin jo liian high techiä ja muut huoltovarmuusseikat päälle?
 
Tämä kuulostaisi minultakin järkevältä. Olisiko muuten nykypäivänä rynnäkkö- tai kuljetuspanssarivaunun hankinta Venäjältä mahdollista mikäli tarjolla olisi sopivia pelejä, vai onko nekin jo liian high techiä ja muut huoltovarmuusseikat päälle?
Ei liene huollon kannalta järkevää tunkea enää uusia ajoneuvotyyppejä muutenkin kalustoltaan kirjavahkoon seurueeseen mitä KARJPR ja PORJPR sattuu olemaan? Plus rauhan ajan huolto? Itse hankintaan en ota kantaa.

Mitenköhän on, saakohan tuota Suomen CV9030FIN, eli MKII mallia vielä linjastolta? Hölömö kysymys mutta tällainen mie oon. :oops:
 
Ei liene huollon kannalta järkevää tunkea enää uusia ajoneuvotyyppejä muutenkin kalustoltaan kirjavahkoon seurueeseen mitä KARJPR ja PORJPR sattuu olemaan? Plus rauhan ajan huolto? Itse hankintaan en ota kantaa.
Tarkoitin siis kuvitteellista tilannetta jossa tarvitaan uusi rynnäkkö- tai kuljetuspanssarivaunu, ja Venäjältä olisi muuten tarjolla sopiva laite, mutta onko noissa jo sellaista teknologiaa ettei voi ostaa sieltä ja entä huoltovarmuuskysymykset? En että nyt alettaisiin hankkimaan.
 
Tarkoitin siis kuvitteellista tilannetta jossa tarvitaan uusi rynnäkkö- tai kuljetuspanssarivaunu, ja Venäjältä olisi muuten tarjolla sopiva laite, mutta onko noissa jo sellaista teknologiaa ettei voi ostaa sieltä ja entä huoltovarmuuskysymykset? En että nyt alettaisiin hankkimaan.

Missään maassa valmistettu rynnäkköpanssarivaunu tuskin sisältää sitä kuuluisaa "punaista nappia" ainakaan tätä nykyä. Sen sijaan se huoltovarmuuskysymys säilyy. Osittainen helpotus olisi saavutettavissa, jos tilataan kokonainen junalastillinen varaosia kerralla. Tosin mahdollisia yllättäviä tilanteita tuo ei kata, koska voihan olla, että vaunut alkavat hajoilemaan jostakin muualta kuin voisi olettaa.

Kysymys lienee kuitenkin hypoteettinen. Jo poliittiset syyt sanelevat sen, että Venäjältä ei tehdä satojen miljoonien eurojen arvoisia hankintoja, jos ne suinkin voidaan tehdä lännestä.
 
Mitenköhän on, saakohan tuota Suomen CV9030FIN, eli MKII mallia vielä linjastolta? Hölömö kysymys mutta tällainen mie oon. :oops:

Linjastolta? Tuskin, eivätköhän ne linjastot tuota uudempia versioita (CV9035 / MKIII) tätä nykyä. Vaikka vanhan linjaston uudelleen käynnistäminen tuskin maksaa maltaita (lue: satoja miljoonia euroja) rynnäkköpanssarivaunun tapauksessa, veikkaan valmiiksi tuotannossa olevan mallin tilaamisen tulevan kokonaisuudessaan halvemmaksi.
 
Mitenköhän on, saakohan tuota Suomen CV9030FIN, eli MKII mallia vielä linjastolta? Hölömö kysymys mutta tällainen mie oon. :oops:

MKII ja MKIII ovat lähinnä erilaisia asiakas speksesejä. Varmasti CV:n voi edelleen tilata hyvin lähelle 15-vuoden takaista CV9030FIN speksiä. Joitain komponenttejä voi toki vaihtua, jos ne on korvattu tuoreemmilla, eikä alkuperäistä osaa ole saatavilla. Sinänsä tilaus speksiä tietenkin kannattaisi tarkistaa vastaamaan nykyaikaa. Johtajan lämpötähtäin Hollannin malliin olis jees, mutta ammushuollon takia pitäisin 30mm tykinkaliiberin.
 
MKII ja MKIII ovat lähinnä erilaisia asiakas speksesejä. Varmasti CV:n voi edelleen tilata hyvin lähelle 15-vuoden takaista CV9030FIN speksiä. Joitain komponenttejä voi toki vaihtua, jos ne on korvattu tuoreemmilla, eikä alkuperäistä osaa ole saatavilla. Sinänsä tilaus speksiä tietenkin kannattaisi tarkistaa vastaamaan nykyaikaa. Johtajan lämpötähtäin Hollannin malliin olis jees, mutta ammushuollon takia pitäisin 30mm tykinkaliiberin.

Itse asiassa ei. Nimimerkki @CV9030FIN on joskus avannut noita yhtäläisyyksiä, ja niitä on vähän. En toki tiedä, kumpi teistä on oikeammassa, mutta...

Hyvä että emme ostaneet noita CV9035NL -vaunuja. Ne nyt kun ovat nimen etuosaa CV90 -lukuun ottamatta täysin eri vaunuja kun meidän käytämät CV9030FIN -vaunut. Yhteisiä komponentteja lienee noin 30-40% ja niistäkin suurin osa on huoltovarmuuden kannalta merkityksettömiä komponentteja kuten; sisävaloja, penkkejä, työkaluja, jne. Kyseiset vaunut ovat Mk III sukupolvea kun taas meidän ovat Mk II -sukupolvea. Kannattaa myös huomata että nykyisillä puolustusväline markkinoilla vaunut speksataan vahvasti ostavan valtion vaateisiin, toisin kun vielä esim. 1990-luvulla (vrt. Leopard 2A6NL jossa muutokset ovat huomattavasti pienempiä verrattuna alkuperäiseen saksalaiseen spesifikaatioon kun CV90:ssä on tehty). Vaikka CV9035 on loistava rynnäkköpanssarivaunu ja vaikka ostos meidän iskukykyämme kasvattaisikin, kyseinen ostos noin pienenä määränä (~pataljoonan kalusto) ei ole iskukyvyn lisäykseksi kovin merkittävä ja tuo vaan uuden logistisen murheen nyt jo äärimmäisen kirjavan kaluston joukkoon. Jos taas hankitaan uusi järjestelmä tuomaan suorituskykyä jota ei jo ole voisin kaupan ymmärtää (esim. PzH2000).

Foorumin haaveilijoiden kannattaa muistaa että myös Ruotsalaisten CV9040:n yhteen sopivuus on vain tuota 30% luokkaa. Lisäksi CV9040A:ssa (joka lienee se jota olisi myynnissä) suorituskyky ei vastaa kaikilta osin edes modernisoitua BMP-2:sta, joten tuo @Ohjus-tiedustelija :n esille nostama hinta-laatu suhde on erittäin hyvä pointti. Sitä paitsi esim. 40mm Bofors on jo kerran hankintavaiheessa hävinnyt 30mm Bushmaster II:lle, joten eikai sitä kukaan riesakseen halua?

Jos haluaisimme lisätä CV9030:n määrää niin paras olisi yrittää ostaa Sveitsiläisten CV9030CH:ta jotka ovat Mk II -sukupolvea, niiden yhteen sopivuus omien CV9030FIN:mme kanssa lienee 90% luokkaa ja suurimmat muutokset ovat irrelevantteja tai halpoja modata (esim. savuheittimien valmistaja, erilaiset tornilaatikot, ramppi, lisäpanssaroinnin puute). Seuraavaksi paras vaihtoehto olisi Mk I -sukupolven CV9030N:ä Norjasta; näiden yhden mukaisuus CV9030FIN:n kanssa ylittänee 70%, eivätkä suurimmat muutokset aiheuta isoja haasteita (vanhempi moottori ja CAN-väylän puute eli "analoogisuus"). Ongelma on se että Norjalaiset eivät ole järjestelmästä luopumassa vaan tekevät sille MLU:n ja osatavat jopa lisää alustoja.
 
AMV tapauksessa fiksuin ratkaisu tulivoiman lisäämiseen voisi olla nykyisten rws-tornien päivittäminen paremmalla suojauksella ja muutaman (10-20kpl) korvaaminen uudella konetykillisellä tornilla. Esim. Norjalaisten tarjoamalla mallilla:
aHBs2.jpg

Hyvänä puolena näissä miehittämättömissä torneissa olisi keveys (panssaria vähän), sekä jo bemarimiehen mainitsema tilan säilyminen jalkautuville. Uuden tornin ei pitäisi myöskään vaikuttaa uintikykyyn.

Projektin hinnasta: Jos vakautetun rws-tornin hinta lähenee jo 200 000 euroa, niin yhden miehittömättömän 30mm tornin hinta lienee jo miljoonissa. Kokonaishinta pyörisi arvaukseni mukaan n. 50 miljoonassa. Kannataako?

Jos CV9030FIN eli mk II:sia haluaisi huokeasti lisää niin sitten täytyy jo katseet kääntää Sveitsiin, kun muualta niitä tuskin saisi kohtuulliseen hintaan. Jos Sveitsi ei omiaan myy, niin saadaan varautua uuden vaunumallin (CV9030 mk XIV, "armadillo", "Svedun paluu" tai minkä tahansa nimen BAE purkilleen antaa :rolleyes:) ostoon. Paljonko arvelette uuden vaunun maksavan? Irtoaako 100 vaunua n.500 miljoonan euron hintaan?

Epäilen muuten että nuo Norjaan myydyt 40 "uutta" vaunua ovat alunperin ollet ne Amos-projektia varten rakennetut (tornittomat) vaunut. -Lukumäärä nimittäin passaisi.
 
Sveitsistä voisi tosiaan kysellä... Ei tässä sataa vaunua tarvita, ihan muutama kymmentä on ok.
 
Eikö Suomen AMV ole liian raskas uimaan joten sitä asiaa ei tarvitse tornia valittaessa huomioida. Vai muistanko väärin että meikäläinen versio on jopa useamman tonnin ylipainoinen ollakseen uintikykyinen. Ainakin potkurit jätettiin sarjaversiosta pois.
 
Mitenköhän on, saakohan tuota Suomen CV9030FIN, eli MKII mallia vielä linjastolta? Hölömö kysymys mutta tällainen mie oon. :oops:

Eiköhän tuo olisi pääosin ylivoimaisen vaikeaa koska komponentteja ei liene enää tarjolla. Vähän niin kuin kävelisi Veholle ja yrittäisi tilata uuden vuosimallin 2005 Bemarin ;)
 
Jos ajatellaan KARPR nykyistä hyvinkin sekalaista ajonevokantaa niin ei toinen CV-versio varmaan mikään ylivoimainen rasite olisi. Paremmin se joukkoon sopii kuin vaikkapa T-55-alustaiset silta-ja hinurivaunut.
 
Epäilen muuten että nuo Norjaan myydyt 40 "uutta" vaunua ovat alunperin ollet ne Amos-projektia varten rakennetut (tornittomat) vaunut. -Lukumäärä nimittäin passaisi.

Mitä sukupolvea ne alustat olivat? Norjan uudet vaunut ovat MKIII (lehtiuutinen).

Entä onko varma tieto, että ko. alustat rakennettiin? Itselläni ei siis ole mitään tietoa eikä käsitystä asiasta, mutta kuulostaa erikoiselta tilata ensin joku määrä vaunuja, sitten testata torneja ja lopuksi jättää koko projekti kesken. Tosin ruotsalaisilta nyt voi odottaa mitä hyvänsä. :D

Projektin hinnasta: Jos vakautetun rws-tornin hinta lähenee jo 200 000 euroa, niin yhden miehittömättömän 30mm tornin hinta lienee jo miljoonissa. Kokonaishinta pyörisi arvaukseni mukaan n. 50 miljoonassa. Kannataako?

No jaa, halvimmat taitavat lähteä siitä miljoonan euron tietämiltä, tosin ne ovat karvalakkimalleja. Esimerkkinä mainittakoon israelilaisen Elbitin Brasiliaan myymä UT-30 RWS.

Jos CV9030FIN eli mk II:sia haluaisi huokeasti lisää niin sitten täytyy jo katseet kääntää Sveitsiin, kun muualta niitä tuskin saisi kohtuulliseen hintaan. Jos Sveitsi ei omiaan myy, niin saadaan varautua uuden vaunumallin (CV9030 mk XIV, "armadillo", "Svedun paluu" tai minkä tahansa nimen BAE purkilleen antaa :rolleyes:) ostoon. Paljonko arvelette uuden vaunun maksavan? Irtoaako 100 vaunua n.500 miljoonan euron hintaan?

Sveitsistä voisi tosiaan kysellä... Ei tässä sataa vaunua tarvita, ihan muutama kymmentä on ok.

Vastaan näihin kahteen lainaukseen yhtenä kokonaisuutena:

Sveitsi tuskin on kiinnostunut luopumaan CV90-vaunuistaan. Ensinnäkin Sveitsi suhtautuu maanpuolustukseen melko vakavasti. Toiseksi Sveitsin armeijaa käsittelevä saksankielinen artikkeli kertoo, että vaunut ovat käytössä - ei ole mainintaa varastoinnista tai vastaavasta. Kolmanneksi CV90 on hyvä ja tulivoimainen rynnäkköpanssarivaunu, joka varmasti pidetään mieluusti omissa näpeissä. Esimerkiksi mahdollisesti tulevaisuudessa ammattiarmeijaan siirryttäessä on hyvä, että miesmäärältään pienilukuiselle armeijalle on olemassa tehokas ja tulivoimainen kalusto.

Paras vaihtoehto tällä sektorilla on itsensä huijaamisen sijaan tilata suosiolla sen parin komppanian tai pataljoonan vaunut uutena tehtaalta. Uuden CV90:n hinta voi asettua 7-8 miljoonan euron tienoille, koska Hollannin ja Tanskan tilauksissa vuosikymmen sitten kustannus per vaunu oli n. 5-6 miljoonaa euroa. Otan vaunut 35 mm konetykillä, koska Hollanti ja Tanskakin siihen päätyivät, minkä lisäksi suurempi kaliberi on hyödyllinen vihollisen ajoneuvojen panssaroinnin kasvaessa. Kaliberikirjo ei ole ongelma, kunhan 30 mm ja 35 mm konetykilliset vaunut eivät ole sekaisin samassa pataljoonassa tai ainakaan komppaniassa.

Jos olen ennakkoluuloton ja/tai köyhä, lisään Karjalan prikaatin iloksi konetykillisen AMV:n. Näillä varustetaan yksi komppania per pataljoona, jolloin rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanoja voidaan terästää. :uzi:

Eikö Suomen AMV ole liian raskas uimaan joten sitä asiaa ei tarvitse tornia valittaessa huomioida. Vai muistanko väärin että meikäläinen versio on jopa useamman tonnin ylipainoinen ollakseen uintikykyinen. Ainakin potkurit jätettiin sarjaversiosta pois.

Puolustusvoimien kalustoesittelyssä ei tosiaan mainita, että AMV kykenisi uimaan. Vähän kuitenkin ihmettelen, että mistä sitä painoa nyt muka olisi kertynyt niin paljon? Ilmeisesti kyse oli vain perinteisestä persaukisuudestamme...

The truly extreme environment for any ordinary land vehicle is water. However, AMV has an amphibious basic structure, enabling it – up to a weight of 28 tonnes – to swim through water, provided that it is fitted with an amphibious option.

http://www.patriamagazine.fi/en/agility-on-the-street-and-off-road/

idex_09_01_0.jpg


Kuva: Patria
 
Puolustusvoimien kalustoesittelyssä ei tosiaan mainita, että AMV kykenisi uimaan. Vähän kuitenkin ihmettelen, että mistä sitä painoa nyt muka olisi kertynyt niin paljon? Ilmeisesti kyse oli vain perinteisestä persaukisuudestamme...
Eikös Suomen AMV ole suojaltaan hyvin varusteltu = lisää painoa = ei uimiskykyinen
 
Back
Top