Hintaa koko roskalla 10 bilj. NOK, eli reilu 1000 milj. euroa.
Jos meillä olisi laittaa 1 mrd € pelkkään ajoneuvojen modernisaatioon niin aivan varmasti jokaisesta löytyisi RWS, mutta kun ei ole. Norjassa näköjään tilanne toisenlainen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hintaa koko roskalla 10 bilj. NOK, eli reilu 1000 milj. euroa.
Täytyy muistaa, että samassa paketissa tuli reilu 40 aivan uutta ajokkia. No anyway, kallista juu.Jos meillä olisi laittaa 1 mrd € pelkkään ajoneuvojen modernisaatioon niin aivan varmasti jokaisesta löytyisi RWS, mutta kun ei ole. Norjassa näköjään tilanne toisenlainen.
Samaa katsoin kuvista, että Hollannin CV:ssä ei ole täysympyrää pyörivää maalin etsintä. Mitä laajemmin ja vapaammin johtaja pystyy maastoa eri tilanteissa valvomaan sen parempi, mutta kyllä +/- 45-astetta riittää monessa tilanteessa.CV9035NL (hollanti) vaunussa on ainakin Steel Beasts Pron mukaan itsenäisesti kääntyvä johtajan tähtäin, se on myös varustettu lämpökameralla. Kääntyy siis keskilinjasta jotain 45-asteen luokkaa oikealle/vasemmalle.
Tarvitseeko johtajan tähtäimen olla 360-astetta pyörivä? Mekanisoitu joukko kuitenkin kulkee melko tiheässä ryhmityksessä ja kaikilla joukkueen vaunuilla on omat tähystyssuuntansa, joten ei siellä 360 asteen sektorissa kokoajan tähystellä.
Tämä kuulostaisi minultakin järkevältä. Olisiko muuten nykypäivänä rynnäkkö- tai kuljetuspanssarivaunun hankinta Venäjältä mahdollista mikäli tarjolla olisi sopivia pelejä, vai onko nekin jo liian high techiä ja muut huoltovarmuusseikat päälle?Tärkein hankinta olisi muuttaa nykyiset AMV:t konetykillisiksi ja hankkia niitä "vähän" (n. 70- 100) lisää. Samoin CV90 lisähankinta, n. 40-50 lisää. Kiitos.
Ei liene huollon kannalta järkevää tunkea enää uusia ajoneuvotyyppejä muutenkin kalustoltaan kirjavahkoon seurueeseen mitä KARJPR ja PORJPR sattuu olemaan? Plus rauhan ajan huolto? Itse hankintaan en ota kantaa.Tämä kuulostaisi minultakin järkevältä. Olisiko muuten nykypäivänä rynnäkkö- tai kuljetuspanssarivaunun hankinta Venäjältä mahdollista mikäli tarjolla olisi sopivia pelejä, vai onko nekin jo liian high techiä ja muut huoltovarmuusseikat päälle?
Tarkoitin siis kuvitteellista tilannetta jossa tarvitaan uusi rynnäkkö- tai kuljetuspanssarivaunu, ja Venäjältä olisi muuten tarjolla sopiva laite, mutta onko noissa jo sellaista teknologiaa ettei voi ostaa sieltä ja entä huoltovarmuuskysymykset? En että nyt alettaisiin hankkimaan.Ei liene huollon kannalta järkevää tunkea enää uusia ajoneuvotyyppejä muutenkin kalustoltaan kirjavahkoon seurueeseen mitä KARJPR ja PORJPR sattuu olemaan? Plus rauhan ajan huolto? Itse hankintaan en ota kantaa.
Tarkoitin siis kuvitteellista tilannetta jossa tarvitaan uusi rynnäkkö- tai kuljetuspanssarivaunu, ja Venäjältä olisi muuten tarjolla sopiva laite, mutta onko noissa jo sellaista teknologiaa ettei voi ostaa sieltä ja entä huoltovarmuuskysymykset? En että nyt alettaisiin hankkimaan.
Mitenköhän on, saakohan tuota Suomen CV9030FIN, eli MKII mallia vielä linjastolta? Hölömö kysymys mutta tällainen mie oon.
Mitenköhän on, saakohan tuota Suomen CV9030FIN, eli MKII mallia vielä linjastolta? Hölömö kysymys mutta tällainen mie oon.
MKII ja MKIII ovat lähinnä erilaisia asiakas speksesejä. Varmasti CV:n voi edelleen tilata hyvin lähelle 15-vuoden takaista CV9030FIN speksiä. Joitain komponenttejä voi toki vaihtua, jos ne on korvattu tuoreemmilla, eikä alkuperäistä osaa ole saatavilla. Sinänsä tilaus speksiä tietenkin kannattaisi tarkistaa vastaamaan nykyaikaa. Johtajan lämpötähtäin Hollannin malliin olis jees, mutta ammushuollon takia pitäisin 30mm tykinkaliiberin.
Hyvä että emme ostaneet noita CV9035NL -vaunuja. Ne nyt kun ovat nimen etuosaa CV90 -lukuun ottamatta täysin eri vaunuja kun meidän käytämät CV9030FIN -vaunut. Yhteisiä komponentteja lienee noin 30-40% ja niistäkin suurin osa on huoltovarmuuden kannalta merkityksettömiä komponentteja kuten; sisävaloja, penkkejä, työkaluja, jne. Kyseiset vaunut ovat Mk III sukupolvea kun taas meidän ovat Mk II -sukupolvea. Kannattaa myös huomata että nykyisillä puolustusväline markkinoilla vaunut speksataan vahvasti ostavan valtion vaateisiin, toisin kun vielä esim. 1990-luvulla (vrt. Leopard 2A6NL jossa muutokset ovat huomattavasti pienempiä verrattuna alkuperäiseen saksalaiseen spesifikaatioon kun CV90:ssä on tehty). Vaikka CV9035 on loistava rynnäkköpanssarivaunu ja vaikka ostos meidän iskukykyämme kasvattaisikin, kyseinen ostos noin pienenä määränä (~pataljoonan kalusto) ei ole iskukyvyn lisäykseksi kovin merkittävä ja tuo vaan uuden logistisen murheen nyt jo äärimmäisen kirjavan kaluston joukkoon. Jos taas hankitaan uusi järjestelmä tuomaan suorituskykyä jota ei jo ole voisin kaupan ymmärtää (esim. PzH2000).
Foorumin haaveilijoiden kannattaa muistaa että myös Ruotsalaisten CV9040:n yhteen sopivuus on vain tuota 30% luokkaa. Lisäksi CV9040A:ssa (joka lienee se jota olisi myynnissä) suorituskyky ei vastaa kaikilta osin edes modernisoitua BMP-2:sta, joten tuo @Ohjus-tiedustelija :n esille nostama hinta-laatu suhde on erittäin hyvä pointti. Sitä paitsi esim. 40mm Bofors on jo kerran hankintavaiheessa hävinnyt 30mm Bushmaster II:lle, joten eikai sitä kukaan riesakseen halua?
Jos haluaisimme lisätä CV9030:n määrää niin paras olisi yrittää ostaa Sveitsiläisten CV9030CH:ta jotka ovat Mk II -sukupolvea, niiden yhteen sopivuus omien CV9030FIN:mme kanssa lienee 90% luokkaa ja suurimmat muutokset ovat irrelevantteja tai halpoja modata (esim. savuheittimien valmistaja, erilaiset tornilaatikot, ramppi, lisäpanssaroinnin puute). Seuraavaksi paras vaihtoehto olisi Mk I -sukupolven CV9030N:ä Norjasta; näiden yhden mukaisuus CV9030FIN:n kanssa ylittänee 70%, eivätkä suurimmat muutokset aiheuta isoja haasteita (vanhempi moottori ja CAN-väylän puute eli "analoogisuus"). Ongelma on se että Norjalaiset eivät ole järjestelmästä luopumassa vaan tekevät sille MLU:n ja osatavat jopa lisää alustoja.
Mitenköhän on, saakohan tuota Suomen CV9030FIN, eli MKII mallia vielä linjastolta? Hölömö kysymys mutta tällainen mie oon.
Epäilen muuten että nuo Norjaan myydyt 40 "uutta" vaunua ovat alunperin ollet ne Amos-projektia varten rakennetut (tornittomat) vaunut. -Lukumäärä nimittäin passaisi.
Projektin hinnasta: Jos vakautetun rws-tornin hinta lähenee jo 200 000 euroa, niin yhden miehittömättömän 30mm tornin hinta lienee jo miljoonissa. Kokonaishinta pyörisi arvaukseni mukaan n. 50 miljoonassa. Kannataako?
Jos CV9030FIN eli mk II:sia haluaisi huokeasti lisää niin sitten täytyy jo katseet kääntää Sveitsiin, kun muualta niitä tuskin saisi kohtuulliseen hintaan. Jos Sveitsi ei omiaan myy, niin saadaan varautua uuden vaunumallin (CV9030 mk XIV, "armadillo", "Svedun paluu" tai minkä tahansa nimen BAE purkilleen antaa ) ostoon. Paljonko arvelette uuden vaunun maksavan? Irtoaako 100 vaunua n.500 miljoonan euron hintaan?
Sveitsistä voisi tosiaan kysellä... Ei tässä sataa vaunua tarvita, ihan muutama kymmentä on ok.
Eikö Suomen AMV ole liian raskas uimaan joten sitä asiaa ei tarvitse tornia valittaessa huomioida. Vai muistanko väärin että meikäläinen versio on jopa useamman tonnin ylipainoinen ollakseen uintikykyinen. Ainakin potkurit jätettiin sarjaversiosta pois.
The truly extreme environment for any ordinary land vehicle is water. However, AMV has an amphibious basic structure, enabling it – up to a weight of 28 tonnes – to swim through water, provided that it is fitted with an amphibious option.
CV9030FIN- käyttäjä varmaan tuntee CV-kaluston paremmin, itse olin johtajana BMP-2:ssa.Itse asiassa ei. Nimimerkki @CV9030FIN on joskus avannut noita yhtäläisyyksiä, ja niitä on vähän. En toki tiedä, kumpi teistä on oikeammassa, mutta...
Eikös Suomen AMV ole suojaltaan hyvin varusteltu = lisää painoa = ei uimiskykyinenPuolustusvoimien kalustoesittelyssä ei tosiaan mainita, että AMV kykenisi uimaan. Vähän kuitenkin ihmettelen, että mistä sitä painoa nyt muka olisi kertynyt niin paljon? Ilmeisesti kyse oli vain perinteisestä persaukisuudestamme...