Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikös joskus Puola tehnyt omaa versiotaan Ällistä? Liekkö enää moinen tuote tuotantolinjalla vuonna 2025? Ja jos on niin onko hintaa jo 3 miljoonaa kpl...
Älliä on tehty Neuvostoliiton/Venäjän lisäksi myös Bulgariassa ja Puolassa. Tsekkiläinen Tatra tarjoaa vaihteiston ja moottoreiden "rebildiä" sekä muita varaosia. Uusia Ällejä tuskin on 2000-luvulla tehty?
 
Älliä on tehty Neuvostoliiton/Venäjän lisäksi myös Bulgariassa ja Puolassa. Tsekkiläinen Tatra tarjoaa vaihteiston ja moottoreiden "rebildiä" sekä muita varaosia. Uusia Ällejä tuskin on 2000-luvulla tehty?

Näin arvelinkin. Ajattelin vain että onko jollain parempaa tietoa.
 
BTR:ssä on epäilemättä ollut vastaava.
Valonvahvistimellahan me sitä katsottiin. Se norskivehje, Simrad? Oli vain tj-puolella siihen aikaan käytössä.
Käytännössähän tuollainen BTR-tyyppinen ip-heitin paljastaa käyttäjänsä. Jos nyt oikein muistan, valaisu ip:llä ei ehkä kantanut kauas, sen verran että kuski pysyi uralla. Valonheittimen killotuksen kuitenkin kerrottiin näkyvän paljon pidemmälle.
Siitä on kyllä kauan, en nyt ihan mene vannomaan tätä, kun vaunutekniikka ei varsinaisesti minulle kuulunut, vaikka sitä paljon sivuttiinkin.
 
Valonvahvistimellahan me sitä katsottiin. Se norskivehje, Simrad? Oli vain tj-puolella siihen aikaan käytössä.
Käytännössähän tuollainen BTR-tyyppinen ip-heitin paljastaa käyttäjänsä.

Jep. Aktiivi-IP näkyy vv:ssä. Samaa tekniikkaa käytetään myös videokameroiden yömoodissa.
 
Suomella on nyt aika hyvä tilanne lukumäärällisesti kuljetusvaunujen kanssa: MT-LB, XA-180, XA-185, XA-202/3 ja XA-360 kalustoa on yhteensä yli 800kpl (Wikipedian mukaan)... ongelmana on, että 75% kalustosta lähenee "parasta ennen päiväänsä". Onneksi Pasien kanssa ollaan jo lähdetty korjaamaan tilannetta peruskorjauksella ja modernisoinnilla. Toivottavasti Ällitkin saadaan pidettyä rivissä.
 
Suomella on nyt aika hyvä tilanne lukumäärällisesti kuljetusvaunujen kanssa: MT-LB, XA-180, XA-185, XA-202/3 ja XA-360 kalustoa on yhteensä yli 800kpl (Wikipedian mukaan)... ongelmana on, että 75% kalustosta lähenee "parasta ennen päiväänsä". Onneksi Pasien kanssa ollaan jo lähdetty korjaamaan tilannetta peruskorjauksella ja modernisoinnilla. Toivottavasti Ällitkin saadaan pidettyä rivissä.

Mikähän meillä on telakuorma-autojen kanssa tilanne. Joidenkin juttujen mukaan meillä ei ole kohta montaakaan jälellä
 
Mikähän meillä on telakuorma-autojen kanssa tilanne. Joidenkin juttujen mukaan meillä ei ole kohta montaakaan jälellä
Nasut rupeavat olemaan elinkaarensa päässä. Norjasta ja Ruotsista ollaan hankittu käytettynä parempaa BV206 kalustoa noin 400kpl. Käytetty kalusto on ollut likipitäen ilmaista.
 
Nasut rupeavat olemaan elinkaarensa päässä. Norjasta ja Ruotsista ollaan hankittu käytettynä parempaa BV206 kalustoa noin 400kpl. Käytetty kalusto on ollut likipitäen ilmaista.

Sori kirjottelen kännykän varassa.
Joten tulee lyhennettyä turhaan viestejä.

Tarkoitin että kuinkahan paljon Nasuja on menossa hylkyyn.
 
Bulgaria on ilmeisesti vuoden 2012 tienoilla toimittanut Irakiin 500 peruskorjattua MT-LB:tä hintaan 77 miljoonaa dollaria = $154000/kpl.

"Bulgaria signed a deal to supply 500 light armoured MTLB APCs to Iraq.

Borisov informed that the cost of the vehicles to be supplied to Iraq shall amount to around 300,000 levs per unit and total cost of the contract shall amount to 150 mln levs (appr. USD 77 mln). He also mentioned that MTLB APCs were produced at Terem plant in Tyrgovishte town and one MTLB will be sent to Iraq to undergo trials.

The full scope of the upgrade was not unveiled but it is known that rubberized tracks will be installed as well as system designed by Bulgarian Politechnika firm which includes air-conditioner with auxiliary power unit that ensures comfort conditions for the crew in hot climate over a long period of time without giving additional load for the vehicle's main engine."

http://www.army-guide.com/eng/article/article.php?forumID=2473

Bulgariankielistä tarinaa ällitällitehtaasta, jolta loppui tilaukset vuoden 1990 paikkeilla. Irakin vaunujen aihiot haalittu tehtaan pihalta, Bulgarian armeijan varastoista ja loput ostettu Ukrainasta.

"Conversion of military production since 1990 imposed the closure of the plant. It began the process of dismantling, sale and disposal of the production lines and unique technology.....

Only 30-40 armored hulls corrode years in dilapidated shops, said senior military. According to him, from different units of the army is possible to collect not more than 150 MTLB, but they are in poor technical condition. The option remains necessary amount of machines to buy from the vast Ukrainian market, according to dealers."

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1406631

MT-LB_M1339739929.jpg


Image_1406632_126.jpg
 
Bulgaria on ilmeisesti vuoden 2012 tienoilla toimittanut Irakiin 500 peruskorjattua MT-LB:tä hintaan 77 miljoonaa dollaria = $154000/kpl.

"Bulgaria signed a deal to supply 500 light armoured MTLB APCs to Iraq.

Borisov informed that the cost of the vehicles to be supplied to Iraq shall amount to around 300,000 levs per unit and total cost of the contract shall amount to 150 mln levs (appr. USD 77 mln). He also mentioned that MTLB APCs were produced at Terem plant in Tyrgovishte town and one MTLB will be sent to Iraq to undergo trials.

The full scope of the upgrade was not unveiled but it is known that rubberized tracks will be installed as well as system designed by Bulgarian Politechnika firm which includes air-conditioner with auxiliary power unit that ensures comfort conditions for the crew in hot climate over a long period of time without giving additional load for the vehicle's main engine."

http://www.army-guide.com/eng/article/article.php?forumID=2473

Bulgariankielistä tarinaa ällitällitehtaasta, jolta loppui tilaukset vuoden 1990 paikkeilla. Irakin vaunujen aihiot haalittu tehtaan pihalta, Bulgarian armeijan varastoista ja loput ostettu Ukrainasta.

"Conversion of military production since 1990 imposed the closure of the plant. It began the process of dismantling, sale and disposal of the production lines and unique technology.....

Only 30-40 armored hulls corrode years in dilapidated shops, said senior military. According to him, from different units of the army is possible to collect not more than 150 MTLB, but they are in poor technical condition. The option remains necessary amount of machines to buy from the vast Ukrainian market, according to dealers."

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1406631

MT-LB_M1339739929.jpg


Image_1406632_126.jpg

Jotenkin vain Bulgaria ei herätä luottamusta tavaran toimittajana
 
Wikipedia väittää, että Nasujen vahvuus n. 250kpl, ilmeisesti Nasuista ollaan luopumassa kokonaan. Korjatkaa, jos jollain on parempaa tietoa.

Olen kuvitellut dieselmoottorilla varustettujen Nasujen palvelevan vielä pitkään. Poistolistalla taas olisi nimenomaan bensiinimoottoriset mallit. Samaa tukee myös aiempi foorumikirjoittelu:

Ei Kainuun Prikaatin kouluttaman SA-PR05 kalustoon kuulu BVtä. NASUja on valmistettu malleina NA-140/110/120 ja viime vuosina tehdyillä 300 jopa 400 ajoneuvon hankinnoilla on korvattu juurikin NA-140 versiot ja varustetaan ne jäljellä olevat tekoilla varustetut organisaatiot eli ALTSTOS.

Tilanne on kyllä voinut muuttuakin, jos Ruotsista ja Norjasta on saatu riittävä määrä vähän käytettyjä telakuorma-autoja puoli-ilmaiseksi. Tällöin voi olla, että dieselmoottoristenkin Nasujen korjaaminen on todettu liian kalliiksi ja bankut ottavat niiden paikan.

Uutisoinnistakin kyllä jää sellainen kuva, että dieselmoottoriset Nasut jäisivät käyttöön (alleviivaukset minun), ja nyt ollaan stenaamassa bensiinikäyttöiset yksilöt:

Puolustusvoimille telakuorma-autoja
Käytetyillä Hägglund BV206 D6N -telakuorma-autoilla korvataan käytöstä poistuvat Sisu NA 140 BT -telakuorma-autot.

Maavoimien materiaalilaitoksen esikunta on allekirjoittanut sopimuksen 123 käytetyn Hägglunds BV206 D6N -telakuorma-auton hankinnasta Norjasta. Telakuorma-autojen hankinta liittyy alueellisten joukkojen kehittämiseen ja niiden liikkuvuuden varmistamiseen.

Sopimukseen sisältyy lisähankintavaraus 150 käytetystä telakuorma-autosta. Hankittujen autojen hinta on noin 27 000 euroa kappaleelta. Ajoneuvoilla on ajettu keskimäärin noin 4 000 kilometriä ja ne ovat erinomaisessa kunnossa.

Hankitut ajoneuvot hankitaan käytöstä poistuvien Sisu NA-140 BT -telakuorma-autojen tilalle. Hankittujen ajoneuvojen käyttökustannukset ovat merkittävästi alemmat kuin käytöstä poistuvilla bensiinikäyttöisillä Sisu NA-140 BT -telakuorma-autoilla, jotka käytetään hallitusti loppuun vuoteen 2017 mennessä. Sen jälkeen ajoneuvot myydään yksittäin huutokaupoissa tai suuremmissa erissä.

Ajoneuvot sijoitetaan Pohjois-Suomen joukkojen käyttöön. Puolustusvoimien strateginen kumppani Millog Oy tekee hankittavien ajoneuvojen käyttöönottohuollot, joilla on Tervolan yksikössä työllistävää vaikutusta useaksi vuodeksi.

Puolustusvoimat käynnisti vuonna 2009 telakuorma-autojen käytettävyyden turvaamista koskevan projektin. Sen tarkoituksena on turvata telakuorma-autojärjestelmän tekninen elinjakso ajoneuvomallista riippuen vuosiin 2025–2030 asti. Projektissa on selvitetty muun muassa puolustusvoimien 250:n Sisu NA-140 BT -telakuorma-auton käytettävyyttä ja kaluston korvattavuutta nyt hankitulla ajoneuvokalustolla.

Selvitysten perusteella päädyttiin ratkaisuun, jossa Sisu NA-140 BT -telakuorma-autot korvataan Norjasta hankittavilla dieselkäyttöisillä Hägglunds BV206 D6N -ajoneuvoilla. Niiden kokonaistarpeeksi on vahvistettu noin 400 autoa.

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/s...iedotteet/puolustusvoimille telakuorma-autoja
 
Sieltä tulee myös F-35:t aikanaan jos pitäisi nyt povata.

Eiköhän se ole kaikille selvää, että kone on täysi paska. Ei väliä, minkä maan tuotantolinjastolta se rullaa ulos.








Loppuun hymiöitä vitsi vahvistamiseksi: :);):p:D:rolleyes:
 
Mikäköhän on Suomen "entisten" bankkujen tilanne/kunto ym? Siis ennen vuotta 2012-2014 hankittujen?

Eikös nuo uusimmat Nasut ole suhtkoht uusiakin? Kuten Huhta kirjoitteli, ei noiden poistamisesta ole ollut puhetta. Tuollainen reilu 600 kappaleen (="uudet bankut"+dieselnasut) yhteismäärä olisi mukana kahdelle Pohjoisen alueelliselle prikaatille.
 
Huhta tuolla lainasikin kirjoitustani, mutta laitetaan nyt vielä. NA-140 (vanha, bensakoneellinen) on poistettu malli (n. 250 kpl), NA-110 ja NA-120 jatkaa edelleen ja jotenkin voisin veikata että näillä ajetaan suhteessa pidempään kuin NA-140. NA-120 on 2000-luvun vaihteesta. Aikoinaan aina mainittiin PV olevan n. 1000 kpl (hiukan liioiteltuna?) telakuorma-autoja, joista toki osa alkuperäisiä bankkuja. Alkuperäiset 80-luvun bankut on varmaankin mennyt myös poistoon. NA-110/120 lisäksi on nyt hankittu n. 400 kpl BV206/308 telakuorma-autoja.
 
Huhta tuolla lainasikin kirjoitustani, mutta laitetaan nyt vielä. NA-140 (vanha, bensakoneellinen) on poistettu malli (n. 250 kpl), NA-110 ja NA-120 jatkaa edelleen ja jotenkin voisin veikata että näillä ajetaan suhteessa pidempään kuin NA-140. NA-120 on 2000-luvun vaihteesta. Aikoinaan aina mainittiin PV olevan n. 1000 kpl (hiukan liioiteltuna?) telakuorma-autoja, joista toki osa alkuperäisiä bankkuja. Alkuperäiset 80-luvun bankut on varmaankin mennyt myös poistoon. NA-110/120 lisäksi on nyt hankittu n. 400 kpl BV206/308 telakuorma-autoja.

Eli yhteensä xxx kpl. telakuorma-autoja
 
Muita ohjelmia Multi Role Vehicle — Protected (MRV-P), the Mechanised Infantry Vehicle (MIV) ja Royal Marinesille korvaaja BV206:lle. Maavoimien prioriteetti on 8-pyöräinen MIV ja siinä on mukana myös Patrian AMV.

Olisi mahtavaa, mikäli AMV saisi jälleen yhden vientikaupan! Jos sekä USMC että Royal Marines... :cool:

Tosin veikkaan, että suurelle ja mahtavalle britti-armylle ei kyllä AMV kelpaa. Sen sijaan valituksi tulee General Dynamicsin Piranha, aivan kuten aiemmallakin kierroksella. Nexterin VBCI on ollut ilmeisesti vielä jokin aika sitten poliittisessa myötätuulessa, mutta EU-suhteiden viiletessä ennustan sen kilpailevan lähinnä teknisellä laadullaan, mikä tuskin on erityisen korkealla tasolla. Iveco ja ST Kinetics ovat kisassa lähinnä muodon vuoksi, todellisia mahdollisuuksia niiden valmisteilla ei ole.

Candidates for the 8x8 program include General Dynamics, Iveco, Nexter, Patria and ST Kinetics.

http://www.defensenews.com/story/de...-returns-sights-8x8-armored-vehicle/72365238/
 

Ovet ovat pahvia alkuperäisen hummerin tyyliin, mutta katolle on löytynyt remote konetykki. :)
 
Back
Top