Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
suksisissi kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Rekisteritilaston mukaan Suomessa on 4.88 miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa. Ihan taatusti ilman suuria taivasteluja pv saa käyttöönsä riittävän määrän haluamaansa kalustoa, ei epäilystäkään.
Suurin ongelma ovat maastokelpoiset kevyet ja keskiraskaat kuorma-autot; niitä on siviilissä hyvin rajallisesti ja nimenomaan sellaisia tarvittaisiin jv-joukkojen käyttöön. Rajallisesti maastokelpoisa ovat tukkirekkojen nuppiosat ja maansiirtokäytössä oleva "kymppipyörät", mutta niiden ongelmana on suuri koko ja paino.
Eiköhän tuossa ole juuri se syy miksi kuvaan astuvat traktorit vaikka ne eivät kaikista kätevämpiä olekkaan käsitellä maastossa perävaunun kanssa. Osaatko/voitko kertoa minkälaisia traktoreita ottotoiminnassa suositaan? Tykistölle omansa ja jv-joukkueiden käyttöön omansa? Vai meneekö tykistö jo kätevämmin sorakuorkin perässä? Entä esim. heittimistön hinaus, jämäkkä maastoauto vai raskaampaa kalustoa?
Ja tavallaan samaa asiaan liittyen, painotetaanko kaluston saman mallisuutta/merkkisyyttä huollon helpottamiseksi? Otetaanko esim. mieluummin kaikki uusimman pään traktorit ja maastohlö autot merkistä/mallista riippumatta vai mieluummin vain samaa merkkiä/mallia vuosimallista riippumatta
Miten PV mahtaa suhtautuu esim. sen itsensä käytöstä poistamiin maastokuormureihin jotka on siviilien toimesta kunnostettu takaisin rekisteriin? Määrä on olematon, mutta ominaisuudet erittäin toivottuja.
Kyllä nelivetoinen traktori perävaunuineen menee maastossa osaavan kuskin käsissä lähes minne vain! En tietenkään tunne traktoreiden ottosuunnitelmia, mutta olettaisin, että keskiraskaat nelivetoiset ja mekaanisella voimansiirrolla varustetut traktorit ovat pv:n ottolistoilla ykkösinä. Kaiketi kotimainen merkki on ykkönen ja sitten yleisimmät ulkomaiset. Ne kaikista raskaimmat uudet mallit ovat niin täynnä erilaisia sähkösysteemejä, että ne on paras jättää VAP-viljelijöiden osaaviin käsiin huolehtimaan ruuantuotannosta.
Raskas heitin kulkee kyllä traktorin +peräkärryn perässä ja jopa kevyt tykistö (122H63), mutta varsinkin traktori-peräkärry - tykki on melkoinen juna, jota ei peruutella... Kokemusta on täyden traktorivetoisen heitinkomppanian harhaanajosta - ...yksi ...keleen suunnistustaidoton kokelas veti marssia... Oli aika souvi kääntää koko joukko ympäri ja alkuperäiseen käskettyyn marssijärjestykseen!
Heitin kulkisi kyllä jopa nelivetoisen pickupin perässä ja miehistö lavalla, mutta jo krh-joukkueelle kuuluu kailkenlaista tuliasemalaatikkoa sun muuta, ekan iskun a-tarvikkeet, ja tietenkin majoitusvälineet, miehistön reput, joten heitintä kohti tarvittaisiin kaksi avolavaa. Miksei niinkin, 4x4 Hi-Luxeja ym on aika paljon ja olisihan silloin varavetäjäkin joka heittimellä. Tarkkaan en tiedä...
Raskaammille tykeille käynee paremmin sorakuorkki vetäjäksi, mikäli niille ei ole pv:n varaamia vetäjiä - niitä saattaa jopa olla luolissa ja halleissa....Kysehän on "vain" joistakin sadoista autoista.
Yleinen ottoperiaate on, että samalle yksikölle pyritään saamaan samanmerkkiset ajoneuvot uusimmasta päästä.
Kunnostettu Proto tai GAZ-66 kelvannee kyllä pakko-otoissa, jos se todetaan vastaanottotarkastuksessa riittävän hyväkuntoiseksi. Useilla on kuitenkin ajettu "offia" ja kuormattuna esiin tulevia runkovaurioita saattaa löytyä.