Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Omien laskelmieni mukaan pieniä telakoneita tarvittaisiin noin tuhat kappaletta per prikaati, jotta koko poppoo liikkuisi samalla vauhdilla. Polttoianetalouden pitäisi mahdollistaa ajattelemani muutaman päivän taistelu ja tarvittaessa useamman sadan kilometrin maastoajo. Muutoin ei homma toimi. Panssarointi tarkoittaisi suurempaa polttoaineen kulutusta ja silloin liikkuvuus heikkenisi ratkaisevasti.
 
Heikkilä kirjoitti:
Venäläisen kuljetuspanssarivaununakin käytetyn GAZ-telatraktorin viimeisin siviiliversio painaa tyhjänä 5 tonnia ja pystyy kuljettamaan 8 henkeä + hinaamaan 2000 kg kuormaa. Mitat pituus 5720 mm, leveys 2570 mm, korkeus 2175 mm:

Muistelisin että 70-luvun sotilasversion GT-MU:n paino oli jonkinverran enemmän (siinä oli 7 mm panssarisuoja) mutta telapaineet olivat Nasun ja MT-LBV:n puolivälissä eli vielä ihan kohtuullinen suo/lumiliikkuvuus. Oli pohjoiskalotin alueella panssaritiedustelijoiden kalustona. Tehokkaampi moottori ja nykyaikaiset kevyet panssarikuoret ympärille niin ehkä tuossa olisi yksi vaihtoehto NASUlle?
Ei käy koska on inhaa itäkamaa. Länsivalmisteinen nato-yhteensopiva pitää olla.
 
JOKO kirjoitti:
Laitteen pienuus on kaikkein olennaisin pointti. Se on ehdottoman välttämätöntä liikkuvuuden takaamiseksi. Masiinan pitää mahtua tarvittaessa jykevämpien puiden välistä. Jos laite on tulelle tai suuremmille sirpaleille arka, niin sillä ei ole väliä. Liike ja määrä korvaavat panssaroinnin. Osa menetetään siirtymien aikana ja se pitää hyväksyä. Pienimmistä sirpaleista tekniikan pitää selvitä. Yhden ajoneuvon kapasiteetiksi kaavailen 6-8 miestä kuski huomioiden. Koko pitäisi saada puristettua nykyaikaisen henkilöauton kanssa samalle tasolle.
Kai sentään edes tila-auton. 8 miestä varusteineen nykyaikaiseen henkilöautoon on melkista ahtautumista ja telakoneisto vie joka tapauksessa enemmän tilaa kuin pyöräveto
 
JOKO kirjoitti:
Omien laskelmieni mukaan pieniä telakoneita tarvittaisiin noin tuhat kappaletta per prikaati, jotta koko poppoo liikkuisi samalla vauhdilla. Polttoianetalouden pitäisi mahdollistaa ajattelemani muutaman päivän taistelu ja tarvittaessa useamman sadan kilometrin maastoajo. Muutoin ei homma toimi. Panssarointi tarkoittaisi suurempaa polttoaineen kulutusta ja silloin liikkuvuus heikkenisi ratkaisevasti.

Muistelisin joskus nähneeni jonkin kokeiluversion uazista teloilla. Siinä olisi kaavailemasi ajoneuvo. Tosi itäkaluna ei käy ja länsiversion niitä tuhat kappaletta veisi kymmenien vuosien puolustusmäärärahat ja tuloksena olisi prikaati ilman raskasta aseistusta.
 
Ei nämä pohdinnat kovin paljoa muuten eroa älli-tällistä leveillä teloilla- vaihtoehdosta?

Sille voisi olla paikkansa hyvinkin, kun vaihdetaan muoviajoneuvoja. Saattaa olla jopa paras ja kust.tehokkain vaihtoehtokin?
 
baikal kirjoitti:
Ei nämä pohdinnat kovin paljoa muuten eroa älli-tällistä leveillä teloilla- vaihtoehdosta?

Sille voisi olla paikkansa hyvinkin, kun vaihdetaan muoviajoneuvoja. Saattaa olla jopa paras ja kust.tehokkain vaihtoehtokin?

Jos Nasulle haetaan korvaajaa niin sikäli tässä keskustelussa on oltu hajulla että on ehdotettu MT-LBV:tä (V=leVeät telat) kevyempiä ajokkeja.

Telapaineet:
Nasu = 0.13
MT-LBV = 0.28
MT-LB = 0.46
BMP = 0.63
Leo 2A4 = 0.83

Mainitsemani GT-MU olisi 0.19 eli minkäänlaisella panssaroinnilla ei ole helppo päästä Nasun lukemiin mutta ällitälli rutistaa alustaansa kuitenkin kolme kertaa tiukemmin kuin Nasu, eli se jää vielä kauas. Muut panssarivaunut ovatkin sitten ihan eri luokassa. Bandvagnin panssaroitu versio BV308 on tietysti yksi varteenotettava vaihtoehto, joskin kallis.
 
noska kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Laitteen pienuus on kaikkein olennaisin pointti. Se on ehdottoman välttämätöntä liikkuvuuden takaamiseksi. Masiinan pitää mahtua tarvittaessa jykevämpien puiden välistä. Jos laite on tulelle tai suuremmille sirpaleille arka, niin sillä ei ole väliä. Liike ja määrä korvaavat panssaroinnin. Osa menetetään siirtymien aikana ja se pitää hyväksyä. Pienimmistä sirpaleista tekniikan pitää selvitä. Yhden ajoneuvon kapasiteetiksi kaavailen 6-8 miestä kuski huomioiden. Koko pitäisi saada puristettua nykyaikaisen henkilöauton kanssa samalle tasolle.
Kai sentään edes tila-auton. 8 miestä varusteineen nykyaikaiseen henkilöautoon on melkista ahtautumista ja telakoneisto vie joka tapauksessa enemmän tilaa kuin pyöräveto


Tarkoitin ulkomittojen puolesta henkilöauton kokoista. Eli pituus ja leveys ovat olennaisia.

Ukkoja sopii, kun lavan tilaa ei tuhlata penkkeihin ja muuhun joutavaan. Ammuslaatikko tai pikkureppu istuimeksi, kun keikalle lähdetään.

Sopu sijaa antaa:

http://latimesphoto.files.wordpress.com/2011/03/la-0329-libya08.jpg
 
JOKO kirjoitti:
noska kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Laitteen pienuus on kaikkein olennaisin pointti. Se on ehdottoman välttämätöntä liikkuvuuden takaamiseksi. Masiinan pitää mahtua tarvittaessa jykevämpien puiden välistä. Jos laite on tulelle tai suuremmille sirpaleille arka, niin sillä ei ole väliä. Liike ja määrä korvaavat panssaroinnin. Osa menetetään siirtymien aikana ja se pitää hyväksyä. Pienimmistä sirpaleista tekniikan pitää selvitä. Yhden ajoneuvon kapasiteetiksi kaavailen 6-8 miestä kuski huomioiden. Koko pitäisi saada puristettua nykyaikaisen henkilöauton kanssa samalle tasolle.
Kai sentään edes tila-auton. 8 miestä varusteineen nykyaikaiseen henkilöautoon on melkista ahtautumista ja telakoneisto vie joka tapauksessa enemmän tilaa kuin pyöräveto


Tarkoitin ulkomittojen puolesta henkilöauton kokoista. Eli pituus ja leveys ovat olennaisia.

Ukkoja sopii, kun lavan tilaa ei tuhlata penkkeihin ja muuhun joutavaan. Ammuslaatikko tai pikkureppu istuimeksi, kun keikalle lähdetään.

Sopu sijaa antaa:

http://latimesphoto.files.wordpress.com/2011/03/la-0329-libya08.jpg

Itse väläyttelin joskus viime viikolla samantapaista ratkaisua alueellisille joukoille. Tosin ei ehkä kaikkia joukkoja mahtuisi noin kuskaamaan. Tosin 9 miehen ryhmä, sissiteltta,kamina, tarvikelaatikko ja vesikanisteri liikahtas nopeasti metsäautotielläkin paikasta toiseen.

Tietysti puuttuisi sirpale ja säänsuoja, mutta halpaa olisi
 
Amerikkalaisillahan tällaiset operaatiot ovat panssaroidun ratsuväen operaatioita. Ratsuväen eskadroona on varutettu sekä kevyillä, että raskailla vaunuilla. Kaikki ovat kuitenkin oikeita vaunuja. Kaikella kunnioituksella sisänsä hyvään operatiiviseen ajatukseen suhtautuen, uskon ettei Joko ajatus pienuudesta/keveydestä ole toimiva.

Liian kevyellä organisaatiolla ei ole voimaa puhkaista vihollista ja edetä sen syvyyteen. Tämä vaatii liikkuvaa tulitukea, sekä epäsuoraa-, että suorasuuntaustulta.
Kevyen osaston syöksy pysähtyy liian helposti jos vihollinen saakin sen eteen epäsuoraa tulta tai järjestäytynyttä vastarintaa. Tämän jälkeen seuraava liike voi muistuttaa enemmän pakoa, kuin perääntymistä.
Skeptiseen suhtautumiseen voi toki vaikuttaa panssariprikaatissa suoritettu "sotilasura":dodgy:
 
Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.

Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?

Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".

Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.
 
Olishan tuohon kotimainenkin alusta jo olemassa
terri.jpg


Terri--34.jpg


Onhan tämän tyyppisiä laitteita maailmalla pilvin pimein.
Tuollaiseen takavaunuun vain lasikuitukoppi ja etuvaunusta lämmitysputki+sähköt.
Periaatteessa tekan pikkuveli siis
 
kimmo.j kirjoitti:
Ja tällaisen laitteen nopeus maastossa/tiellä on??

Ei harmainta aavistustakaan.
Kun nyt tätä ideoidaan,niin ton tyylinen laite ei ole mikään ongelma saada kulkemaan sen 80km/h tiellä.
Siitä suurempaa nopeutta ei kannate haaveilla jo telojen kulumisen vuoksi,ellei sit haluta rautateloja -> paino kasvaa.
 
JOKO kirjoitti:
noska kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Laitteen pienuus on kaikkein olennaisin pointti. Se on ehdottoman välttämätöntä liikkuvuuden takaamiseksi. Masiinan pitää mahtua tarvittaessa jykevämpien puiden välistä. Jos laite on tulelle tai suuremmille sirpaleille arka, niin sillä ei ole väliä. Liike ja määrä korvaavat panssaroinnin. Osa menetetään siirtymien aikana ja se pitää hyväksyä. Pienimmistä sirpaleista tekniikan pitää selvitä. Yhden ajoneuvon kapasiteetiksi kaavailen 6-8 miestä kuski huomioiden. Koko pitäisi saada puristettua nykyaikaisen henkilöauton kanssa samalle tasolle.
Kai sentään edes tila-auton. 8 miestä varusteineen nykyaikaiseen henkilöautoon on melkista ahtautumista ja telakoneisto vie joka tapauksessa enemmän tilaa kuin pyöräveto


Tarkoitin ulkomittojen puolesta henkilöauton kokoista. Eli pituus ja leveys ovat olennaisia.

Ukkoja sopii, kun lavan tilaa ei tuhlata penkkeihin ja muuhun joutavaan. Ammuslaatikko tai pikkureppu istuimeksi, kun keikalle lähdetään.

Sopu sijaa antaa:

http://latimesphoto.files.wordpress.com/2011/03/la-0329-libya08.jpg
Vakavasti uskot että nykyisten turvamääräysten aikana voidaan edes suunnitella kriisiajalle moisia kuljetustapoja? Jos joku virassa istuva uskaltaakin moisia ajatella niin ei varmasti sano ääneen eikä ainakaan kirjoita sitä paperille.
 
setämies kirjoitti:
Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.

Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?

Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".

Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.

Paljonko arvioisit tuollaisen viiden miehen puoliryhmän varusteineen ja raskaine aseineen painavan?
 
Valmet Terriähän on ollut PV:llä kokeilukäytössä.
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kuva/Mobilia/pv00a90w.medium.jpg
"Kuvaus
Vuosimallin 1979 Valmet Terri B - moottorireen prototyyppi oli Velsa Oy:n ja Puolustusministeriön yhteistyössä kehittämä idea liikkuvuuden parantamiseksi talvella. Suomen sotilas- ja erikoisajoneuvomuseon edessä kuvattuun menopeliin kuuluu myös
perävaunu. "
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Mobilia/5514?freetextSearch=terri&itemIndex=15

http://suomenmuseotonline.fi/fi/kuva/Mobilia/pv00bxfv.jpg
"Kuvaus
Armeijan käyttöön tarkoitettu Valmetin Terri B - ajoneuvo koeajolla hangen päällä telaketjuineen."
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Mobilia/pv00bxfv?freetextSearch=terri&itemIndex=16

http://www.teolehtimaki.fi/files/terri.pdf
 
noska kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.

Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?

Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".

Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.

Paljonko arvioisit tuollaisen viiden miehen puoliryhmän varusteineen ja raskaine aseineen painavan?

Aika pahan heitit. Rankalla stetsonilla suomalainen taistelija taitaa painaa 85kg ja siihen vielä kaverien henkilökohtaiset varustusta ammuksineen, muonineen öh.. 40kgx5.. eli pelkästään puolikas ryhmä painaisi reilut 625kg. Mitäs Spike laukaisin painaa ohjuksineen? 150kg?

Jaa juu.. tosiaan tuo kamamäärä alkaa näyttämään siltä että ylämäessä kaksi suojaa ja toiset kaksi työntää.
 
noska kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.

Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?

Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".

Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.

Paljonko arvioisit tuollaisen viiden miehen puoliryhmän varusteineen ja raskaine aseineen painavan?

Mielestäni pitäisi lähteä ajatuksesta kahden tonnin ajoneuvo ja kantokyky sama. Silloin ollaan oikealla hehtaarilla logistiikkaa ajatellen. Panssarointi tuohon konseptiin ei sovi. Lähinnä moottori ja kuski saadaan suojaan rakenteellisesti jykevän keskirungon ansiosta. Sen päällä oleva osa ei juurikaan henkilöauton peltikuoresta eroa.

Mitä tulee miesten kuljetusturvallisuuteen, niin sitä ei ole. Kaavailemani vehje kulkee lujaa, kun ura aukenee. Nykyaikainen henkilöauton dieseli tarjoaa 200-300 heppaa. Sillä mennään vauhdilla. Sen seurauksena myös tekee kipeätä ajaa mäntyyn. Lavalla on irrallaan ryhmä ukkoja ja tappokaluja pieneen sotaan. Lämärit hoitavat puuhun ajaneet. Se kuuluu osana operaation menetyksiin ja vie jokusen prosentin miehistä.

Kuvissa olleet jousittamattomat laitteet eivät kelpaa. Niillä ei ajeta vauhdilla ja vauhti on olennainen asia, jotta kaavailemani taktiikka toimii.
 
oml kirjoitti:
Valmet Terriähän on ollut PV:llä kokeilukäytössä.
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kuva/Mobilia/pv00a90w.medium.jpg
"Kuvaus
Vuosimallin 1979 Valmet Terri B - moottorireen prototyyppi oli Velsa Oy:n ja Puolustusministeriön yhteistyössä kehittämä idea liikkuvuuden parantamiseksi talvella. Suomen sotilas- ja erikoisajoneuvomuseon edessä kuvattuun menopeliin kuuluu myös
perävaunu. "
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Mobilia/5514?freetextSearch=terri&itemIndex=15

http://suomenmuseotonline.fi/fi/kuva/Mobilia/pv00bxfv.jpg
"Kuvaus
Armeijan käyttöön tarkoitettu Valmetin Terri B - ajoneuvo koeajolla hangen päällä telaketjuineen."
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Mobilia/pv00bxfv?freetextSearch=terri&itemIndex=16

http://www.teolehtimaki.fi/files/terri.pdf

Eikä pelkästään kokeilussa. Tuosta viimeisen linkin pdf-tiedostosta sivulta 4 löytyvä Terri 30 oli jääkäriprikaatissa ihan palvelukäytössä samoihin aikoihin bv202:n ja bv206:n kanssa.
 
setämies kirjoitti:
noska kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.

Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?

Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".

Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.

Paljonko arvioisit tuollaisen viiden miehen puoliryhmän varusteineen ja raskaine aseineen painavan?

Aika pahan heitit. Rankalla stetsonilla suomalainen taistelija taitaa painaa 85kg ja siihen vielä kaverien henkilökohtaiset varustusta ammuksineen, muonineen öh.. 40kgx5.. eli pelkästään puolikas ryhmä painaisi reilut 625kg. Mitäs Spike laukaisin painaa ohjuksineen? 150kg?

Jaa juu.. tosiaan tuo kamamäärä alkaa näyttämään siltä että ylämäessä kaksi suojaa ja toiset kaksi työntää.

Taivaalta tippuvien tyyppien hommissa tottuu aika äkkiä miettimään noita painoja. 150-200kg/taistelija on relaistisempi lukema ja siihen raskaat aseet ja ammukset päälle. Tuollaiseen JOKOn operaatioon kun ei kannattane lähteä vain yksi tuliannos matkassa.
 
Back
Top