setämies kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Eli puhutaan kevyestä jalkaväestä joka saisi edukseen vielä paremman liikkuvuuden? Tällä tavalla liikkuvuus toimisi suojana.
Mutta meillähän on jo NASU? Eikö sen kylkiä vahvistamalla saataisi juuri mainitsemasi laite?
Juurikin liikkeestä, aloitteesta ja alueen laajuudesta haettaisiin suoja.
Nasua pidän jo turhan raskaana ja polttoainetaloudeltaan huonona. Taistelualueen laajentamisen edellytys on suuri toimintasäde. Valtaosan joukoista pitää kyetä toteuttamaan syvä koukkaus mukana kulkevalla polttoaineella ja ammuksilla. Ei onnistu, jos masiinat syövät pirusti menovettä.
Enkä nyt puhu muutaman komppanian tai pataljoonan kymmenen kilometrin koukusta, vaan vähintään kolmen prikaatin iskusta Saimaan yli sadan kilometrin syvyyteen vastapuolen selustaan. Siellä käännös etelään. Ellei vastapuolen motitus onnistu niin sitten pako pohjoiseen ja vaikka Joensuun kautta kotiin. Tie tapellaan auki, mennään mihin suuntaan tahansa. Siinä pitää kulkea kirurgit, pastorit, makkarat ja kaikki muu sälä samoilla telaurilla. Pelkästään a-tarpeita kuljettamaan tarvitaan masiinoita sata tai pari. Ura sulkeutuu selän takana samalla, kun painetaan eteenpäin. Siis jotain tällaista kaavailin.
Kuulostaa ihan tehtävältä Jackalille. Itse tosin lisäisin säänsuojaa, mutta elämä on valintoja täynnä. Ei ehkä telavetoinen, mutta tuohon tarkoitukseen suunniteltu. Mikäli mietityttää tuo nelipyöräisyys niin tarjolla on myös kuusipyöräinen versio.
Tuossa dokumentti Jackalin kenttäkokeesta, Afganistanista Br. Pathfinderien kayttämänä.
Ei halpa auto jos maksaa 640 000 £ /kpl. Eka tehtävässä yhdestä sykähti 4-pyöräveto jota ei voinut korjata matkalla. Hinattaessa kaatui suht. loivassa sivumäessä (videopätkä löytyy Youtuben ehdotuksista, jaksot 2-5).
Kaatuessaan ei tarjoa juurikaan suojaa miehistölle vaan uhkana on matkustajien jääminen ajoneuvon alle.
Kiva vehje varmaan kun räntää sataa taivaalta tai pakkasta -20.....
Onko unohtunut että näillä leveyksillä tarvitaan ajoneuvon päälle muutakin kuin turvakaaret....
Nuo hömpötykset halvasta ja hyvästä kuljetusajoneuvosta/vaunusta jo kannattaisi unohtaa. Meillä on jo suomessa suunniteltu ja tuotettu, maailman parhaisiin kuuluva kuljetusvaunu AMV, joka pohjaa pitkään kokemukseen sen edeltäjistä.
AMV olisi vaikka kevyemmin panssaroituna versiona paras vaihtoehto. Se antaa parhaan suojan ja amfibiokyvyn luokassaan.