Miehistön kuljetus

http://www.tekniikkatalous.fi/tk/tiede/article637586.ece

Pitäisikö maailmansotien aikainen räikeä raitamaalaus palauttaa käyttöön? Suojaa autoja sinkoiskuilta

Ensimmäisen ja toisen maailmansodan aikana monissa sotilaskulkuneuvoissa – varsinkin laivoissa – käytetty ”dazzle-naamiointi” (dazzle camouflage) on todettu toimivaksi vaihtoehdoksi vihollisen hämäämiseen myös nykyaikaisissa tutkimuksissa.

Dazzle-naamiointi tarkoittaa kuviota, joka koostuu yksinkertaisista muodoista, kuten raidoista ja ruuduista, mutta jossa on räikeitä kontrasteja esimerkiksi mustan ja valkoisen välillä. Tällaisen kuvion ei ollut tarkoitus piilottaa kulkuneuvoa, vaan sen toivottiin häiritsevän vastustajan tähtäämistä ja kulkuneuvon tyypin tunnistamista.

Nykyisin räikeitä sotamaalauksia ei enää käytetä sotilaskulkuneuvoissa, mutta Nick Scott-Samuelin tutkimusryhmä Bristolin yliopistosta on aloittanut aihepiirin tutkimuksen uudelleen.

USS_Charles_S_Sperry_91793c.jpg

Kuvassa dazzle-naamioitu sotalaiva USS Charles S. Sperry 16.5. 1944.

Scott-Samuelin tekemien visuaalisten testien mukaan räikeän ja terävärajaisen värityksen vaikutus ei ole pelkästään satunnaisesti häiritsevä, vaan se synnyttää systemaattisen virheen ajoneuvon nopeudesta. Testeissä koehenkilöt arvioivat, että räikeästi ja terävärajaisesti kuvioitu auto kulki 7 prosenttia nopeammin kuin tavallisesti maalattu, vaikka todellinen vauhti oli sama.

Ilmiö oli sitä selkeämpi, mitä suuremmalla nopeudella auto kulki. Pienillä nopeuksilla ja sumearajaisen kuvioinnin kanssa koehenkilöt eivät sortuneet virhearvioihin. Koehenkilöille näytettiin auton liikettä tietokoneruudulla.

Tulostensa perusteella Scott-Samuel arvelee, että dazzle-naamiointi saattaisi suojata nykyaikaisia sotilasautoja esimerkiksi kranaattikivääri-hyökkäyksiltä, sillä väärin arvioitu nopeus aiheuttaa myös virheellisen tähtäyksen. Samaa päätelmää voinee soveltaa mihin hyvänsä olalta laukaistavaan aseeseen, kuten sinkoon.

Toisaalta kritiikkinä Scott-Samuelin ideaa kohtaan voi huomauttaa, että taitava vihollinen saattaa kyetä arvioimaan systemaattisen havaintovirheen takaisin.

Aiheesta uutisoi Bristolin yliopiston lehdistötiedote, joka ei maininnut, onko tutkijoiden tuloksia jo julkaistu tieteellisissä lehdissä. Tutkimukseen osallistui henkilökuntaa sekä kokeellisen psykologian että biologisten tieteiden laitokselt
 
Oiskos kannattanut hankkia http://russianplanes.net/images/to46000/045562.jpg tai mi-8/17 kalustoa ennemmin kuin kiimakoptereita?

Juttelin meinaan pyörremyrskyssä yhden lentäjän kanssa ja sanoi, että kuumotti harjoituksessa olla valmiina noukkimaan ihmisiä vesistöstä, kun kopteria saa potkia käyntiin vartin..

Oli kuulemma jollakin jo alkanut olemaan hieman kuunotusta ilmassa..
 
muhvetti kirjoitti:
Oiskos kannattanut hankkia http://russianplanes.net/images/to46000/045562.jpg tai mi-8/17 kalustoa ennemmin kuin kiimakoptereita?
Ehdottomasti olisi. Lisäksi pienempi määrä.

Juttelin meinaan pyörremyrskyssä yhden lentäjän kanssa ja sanoi, että kuumotti harjoituksessa olla valmiina noukkimaan ihmisiä vesistöstä, kun kopteria saa potkia käyntiin vartin..
Pitääkö tuo tosiaan paikkaansa?
Millaiset ovat muiden koptereiden lentoonlähtöajat? SuperPuma ainakin taitaa lähteä aika äkkiä liikkeelle?
 
hessukessu kirjoitti:
muhvetti kirjoitti:
Oiskos kannattanut hankkia http://russianplanes.net/images/to46000/045562.jpg tai mi-8/17 kalustoa ennemmin kuin kiimakoptereita?
Ehdottomasti olisi. Lisäksi pienempi määrä.

Juttelin meinaan pyörremyrskyssä yhden lentäjän kanssa ja sanoi, että kuumotti harjoituksessa olla valmiina noukkimaan ihmisiä vesistöstä, kun kopteria saa potkia käyntiin vartin..
Pitääkö tuo tosiaan paikkaansa?
Millaiset ovat muiden koptereiden lentoonlähtöajat? SuperPuma ainakin taitaa lähteä aika äkkiä liikkeelle?

Tietääkseni Medihelin lähtöaika on ollut ainakin aikaisemmin 10 min. (rollout hallista+käynnistys). En ole ihan varma nykyisen EC-135 koneen lähtönopeudesta. Uskoisin että RajaHeko 10 (SuperPuma) lähtee samassa ajassa jos koneen tekniikasta on kiinni. Eri asia on sitten mikä on miehistön jatkuva valmius ja se tietojeni mukaan vaihtelee vuorokaudenajan mukaan (jos ei ole lennossa/tehtävällä).

Muistelisin että PV:n NH:t olisi pystytty lähettämään parhaimmillaan alle 30 min., eli koneen lähtövalmistelut+miehistön valmius.

Ei tuo 15 min kuullosta mitenkään oudolle keskiraskaalta hekolta. Kone vaan vaatii tietyt manööverit ja tarkistukset ennen lähtöä sekä koneiden käytön. Muistuttaisin että kyseessä ei ole mikään Datsun 100 A, johon hypätään puolilennosta. En ole ilmailun asiantuntija, mutta kuvittelisin että aluelennonjohtoon pitäisi ottaa yhteys ja antaa edes jonkinmoinen lentosuunnitelma (nopeus, korkeus, reittipisteet, lentomatka ja kohde). Nuo ilmailumääräykset eivät ole ihan lepsuimmasta päästä ja ne on tehty vain ja ainoastaan ilmailun turvallisuuden maksimoimiseksi. Ei edes MI-8 tai -17 pysty lähtemään noinvain kentältä ilman tiettyjä manöövereita.

Rauhanaikana PV:n koneita sitoo ilmailumääräykset ihan samalla tavalla kuin siviilikoneitakin, sodan aikana asia on sitten tietysti ihan toisin.
 
Näin sanoo RVL lähtövalmiudesta:

"Rajavartiolaitos parantaa Super Puma –helikopterin lähtövalmiutta Turun vartiolentueessa pysyvästi 1.6.2010 alkaen. Muutoksen jälkeen helikopteri on 15minuutin lähtövalmiudessa päivittäin kello 9-23 välisenä aikana. Muina vuorokaudenaikoina sekä erikseen ilmoitettuina päivinä helikopterin miehistö on joko 30 minuutin tai 60 minuutin varallaolossa. Muutoksen ansiosta Super Puma lähtee tukikohdastaan tehtävälle jopa 45 minuuttia aikaisempaa nopeammin."

http://www.raja.fi/rvl/vllv/home.nsf/PFBD/8517C9153738AC32C22577350027F294

Muistaakseni ainakin Estonian haverin aikoihin eka Puolustusvoimien Mi-8 saatiin ilmaan n. 45-60 minuutissa.
 
Einomies1 kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
muhvetti kirjoitti:
Oiskos kannattanut hankkia http://russianplanes.net/images/to46000/045562.jpg tai mi-8/17 kalustoa ennemmin kuin kiimakoptereita?
Ehdottomasti olisi. Lisäksi pienempi määrä.

Juttelin meinaan pyörremyrskyssä yhden lentäjän kanssa ja sanoi, että kuumotti harjoituksessa olla valmiina noukkimaan ihmisiä vesistöstä, kun kopteria saa potkia käyntiin vartin..
Pitääkö tuo tosiaan paikkaansa?
Millaiset ovat muiden koptereiden lentoonlähtöajat? SuperPuma ainakin taitaa lähteä aika äkkiä liikkeelle?

Tietääkseni Medihelin lähtöaika on ollut ainakin aikaisemmin 10 min. (rollout hallista+käynnistys). En ole ihan varma nykyisen EC-135 koneen lähtönopeudesta. Uskoisin että RajaHeko 10 (SuperPuma) lähtee samassa ajassa jos koneen tekniikasta on kiinni. Eri asia on sitten mikä on miehistön jatkuva valmius ja se tietojeni mukaan vaihtelee vuorokaudenajan mukaan (jos ei ole lennossa/tehtävällä).

Muistelisin että PV:n NH:t olisi pystytty lähettämään parhaimmillaan alle 30 min., eli koneen lähtövalmistelut+miehistön valmius.

Ei tuo 15 min kuullosta mitenkään oudolle keskiraskaalta hekolta. Kone vaan vaatii tietyt manööverit ja tarkistukset ennen lähtöä sekä koneiden käytön. Muistuttaisin että kyseessä ei ole mikään Datsun 100 A, johon hypätään puolilennosta. En ole ilmailun asiantuntija, mutta kuvittelisin että aluelennonjohtoon pitäisi ottaa yhteys ja antaa edes jonkinmoinen lentosuunnitelma (nopeus, korkeus, reittipisteet, lentomatka ja kohde). Nuo ilmailumääräykset eivät ole ihan lepsuimmasta päästä ja ne on tehty vain ja ainoastaan ilmailun turvallisuuden maksimoimiseksi. Ei edes MI-8 tai -17 pysty lähtemään noinvain kentältä ilman tiettyjä manöövereita.

Rauhanaikana PV:n koneita sitoo ilmailumääräykset ihan samalla tavalla kuin siviilikoneitakin, sodan aikana asia on sitten tietysti ihan toisin.

Karvalakki-mallin kopteri saadaan ilmaan varmaan alle minuutissa tarvittaessa, jos etukäteen on vähän valmistauduttu ja kopteria ei enää sen kummemmin tarkistella jne. Uudemmissa tietokoneen raksutus vie oman aikansa.

Oulun alueella lentelevänä olen huomannut, että paikallisella SEPE-pelastushelikopterilla on ihan omat säännöt lentosuunnitelmien ym osalta. Käytännössä niitä ei ehditä tekemään "oikein" vaan sovelletaan tarpeen mukaan radiolla. ns. SEPE-menetelmä, kuten radiosta aina kuuluu... Tehtävät myös vaihtuvat ilmassa ollessa todella usein, jolloin lähdetään kiirehtimään sinne missä kopteria eniten tarvitaan ja toiminta-aika antaa myöten. Muistan joskus SEPEn vaihtaneen lentosuuntaa kolme kertaa 10-15 min sisään. Ei siinä paljon lentosuunnitelmia ehdi tekemään. :) Rajalla yms lienee sama käytäntö kiireisissä tilanteissa.
 
baikal kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
Evac After IED Attack (Secure the Scene after IED)

Melkoinen härdelli.

Osoittaa miten helppo tuollainen kolonna on väijyttää kun se saadaan pysähtymään aukealle.

Itse olisin lyönyt vielä 150 mm kranaatin tuon punaisen henkilö-auton takapenkin alle kaukolaukaistavaksi. Lisänä 1-2 viuhkamiinaa ristisektoreihin jos on mahdollista alkaa mässäilemään. Siinä olisi mennyt 10-15 miestä haavoittuneen kanssa arkkuun+haavoittuneet ja Bradley olisi vähintään vaurioitunut.

Jos mahdollista lopuksi nopea, koordinoitu rpg- ja krh-isku ja hatkat.

Pitäjän Erkki-komanian iskua taidat tarkoittaa? Eeeee, eee, ei pitäjän Erkki-komanioilla mitään tee, kysy vaikka ohjustelijalta. Pitää olla jotain teknikkäämpää ja ilma-iskuja, täsmätärskyjä ja oikeaoppiset ja - kaliberiset käsiaseet, viimeisimmän sotilasmuodin vaatteet ja taktiset kengät, Ray-banit, lämpökamera joka ukon kevlar-kypärässä, kuutostason panssariliivit, oikeat ajoneuvot (bmp-2) ja mahdollisuus jäätelöbaariin iltaisin.

Joo-o, en omaa youtube käyttäjätiliä enkä pääse katsomaan videota, mutta voin arvata mitä se sisältää... Kysymys kuuluu että mitä tällä on tekemistä naapurin panssarikärjen torppaamisen kanssa? Kukaan tuskin on väittänyt etteikö ns. partiontitehtäviä suorittavia keveitä joukkoja voisi kuluttaa/häiritä hyvinkin vaatimattomilla joukoilla joilla on vain osaaminen ja motivaatio kunnossa. En vaan ihan heti koe että meidän puolustuksemme haasteet ovat tieverkkoa partiovien miehittäjien kiusaamisessa (koska varsinaiset taistelut on siinä vaiheessa jo hävitty)... Tienvarsiräjähteet ym. sisseilyt ei paljon auta kun päälle paahtaa se täyteen lastattu sotakone mallia NL joka ei paljon kaatuneiden perään kysele.

Ja toisekseen minä en ole missään välissä hehkuttanut taktisista hifistelyvarusteista tms. Mutta perusvälineet joilla se sotakone lyödään rikki mittakaavassa komp. ja siitä ylöspäin on oltava kunnossa = pst, it, epäsuora ja vastahyökkäyksessa vielä omat vaunutkin. Taktisilla kengillä ja raybaneilla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä ja btw BMP-2 edustaa omassa kategoriassaan pelkistetyintä sotakonetta karuimmasta päästä ilman mitään teknohenkisyyteen viittaavaakaan.
 
Last edited by a moderator:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
Evac After IED Attack (Secure the Scene after IED)

Melkoinen härdelli.

Osoittaa miten helppo tuollainen kolonna on väijyttää kun se saadaan pysähtymään aukealle.

Itse olisin lyönyt vielä 150 mm kranaatin tuon punaisen henkilö-auton takapenkin alle kaukolaukaistavaksi. Lisänä 1-2 viuhkamiinaa ristisektoreihin jos on mahdollista alkaa mässäilemään. Siinä olisi mennyt 10-15 miestä haavoittuneen kanssa arkkuun+haavoittuneet ja Bradley olisi vähintään vaurioitunut.

Jos mahdollista lopuksi nopea, koordinoitu rpg- ja krh-isku ja hatkat.

Pitäjän Erkki-komanian iskua taidat tarkoittaa? Eeeee, eee, ei pitäjän Erkki-komanioilla mitään tee, kysy vaikka ohjustelijalta. Pitää olla jotain teknikkäämpää ja ilma-iskuja, täsmätärskyjä ja oikeaoppiset ja - kaliberiset käsiaseet, viimeisimmän sotilasmuodin vaatteet ja taktiset kengät, Ray-banit, lämpökamera joka ukon kevlar-kypärässä, kuutostason panssariliivit, oikeat ajoneuvot (bmp-2) ja mahdollisuus jäätelöbaariin iltaisin.

Joo-o, en omaa youtube käyttäjätiliä enkä pääse katsomaan videota, mutta voin arvata mitä se sisältää... Kysymys kuuluu että mitä tällä on tekemistä naapurin panssarikärjen torppaamisen kanssa? Kukaan tuskin on väittänyt etteikö ns. partiontitehtäviä suorittavia keveitä joukkoja voisi kuluttaa/häiritä hyvinkin vaatimattomilla joukoilla joilla on vain osaaminen ja motivaatio kunnossa. En vaan ihan heti koe että meidän puolustuksemme haasteet ovat tieverkkoa partiovien miehittäjien kiusaamisessa (koska varsinaiset taistelut on siinä vaiheessa jo hävitty)... Tienvarsiräjähteet ym. sisseilyt ei paljon auta kun päälle paahtaa se täyteen lastattu sotakone mallia NL joka ei paljon kaatuneiden perään kysele.

Ja toisekseen minä en ole missään välissä hehkuttanut taktisista hifistelyvarusteista tms. Mutta perusvälineet joilla se sotakone lyödään rikki mittakaavassa komp. ja siitä ylöspäin on oltava kunnossa = pst, it, epäsuora ja vastahyökkäyksessa vielä omat vaunutkin. Taktisilla kengillä ja raybaneilla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä ja btw BMP-2 edustaa omassa kategoriassaan pelkistetyintä sotakonetta karuimmasta päästä ilman mitään teknohenkisyyteen viittaavaakaan.

No sori, olen tosiaan luullut, että sinulla on toisenlainen näkemys.:D

Pointtini kuitenkin on se, että aika moni reserviläinen "luulee", että Pitäjän Erkki-komppania taistelee just niinkuin Allah akhbar-joukkio, joita tv:ssä ja youtubessa näkee. SEIS. Ei taistele. Nämä ym. mainiot allah-joukot käyttävät vain osaa niistä tempuista, joita Pitäjän pahamaineiset Erkit kykenevät hoitamaan. Usko pois vaan. Koulutus ja organisointi tuottavat aivan eri tatsin hommaan.

Jos siis Pitäjän Erkit hallitsevat temppuja ja kokonaisuuksia, joita sekalaiset maailman orkesterit eivät joko osaa tai viitsi tehdä niin mitä sitten? Koulutus ja organisointi ovat siis ainakin paremmassa kuosissa ties miten paljon. Jos tästä vetää yhtäläisyysviivan siihen suomalaiseen keihäänkärkeen jne. niin se antaa pohjaa päätelmälle, jonka mukaan koulutus ja organisointi ovat jopa enemmän kuin samassa suhteessa vähintään hyvässä kuosissa. Näin minä asian näen.
 
Last edited by a moderator:
Pullosorsa kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
muhvetti kirjoitti:
<snip>
Juttelin meinaan pyörremyrskyssä yhden lentäjän kanssa ja sanoi, että kuumotti harjoituksessa olla valmiina noukkimaan ihmisiä vesistöstä, kun kopteria saa potkia käyntiin vartin..
Pitääkö tuo tosiaan paikkaansa?
Millaiset ovat muiden koptereiden lentoonlähtöajat? SuperPuma ainakin taitaa lähteä aika äkkiä liikkeelle?

Tietääkseni Medihelin lähtöaika on ollut ainakin aikaisemmin 10 min. (rollout hallista+käynnistys). En ole ihan varma nykyisen EC-135 koneen lähtönopeudesta. Uskoisin että RajaHeko 10 (SuperPuma) lähtee samassa ajassa jos koneen tekniikasta on kiinni. Eri asia on sitten mikä on miehistön jatkuva valmius ja se tietojeni mukaan vaihtelee vuorokaudenajan mukaan (jos ei ole lennossa/tehtävällä).

Muistelisin että PV:n NH:t olisi pystytty lähettämään parhaimmillaan alle 30 min., eli koneen lähtövalmistelut+miehistön valmius.

Ei tuo 15 min kuullosta mitenkään oudolle keskiraskaalta hekolta. Kone vaan vaatii tietyt manööverit ja tarkistukset ennen lähtöä sekä koneiden käytön.
<snip>
Rauhanaikana PV:n koneita sitoo ilmailumääräykset ihan samalla tavalla kuin siviilikoneitakin, sodan aikana asia on sitten tietysti ihan toisin.

Karvalakki-mallin kopteri saadaan ilmaan varmaan alle minuutissa tarvittaessa, jos etukäteen on vähän valmistauduttu ja kopteria ei enää sen kummemmin tarkistella jne. Uudemmissa tietokoneen raksutus vie oman aikansa.
<snip>

Tuotanoin, sanoisin että ilmailumääräykset eli lähinnä lentosuunnitelma varmaan ottaa oman aikansa. Mutta väitän että NH:ssa on myös jotain lämmittely/käynnistelyturvamääräyksiä. Ainakin muistan kun tässä eräässä lentonäytöksessä NH pörisytteli kentän reunassa hyvinkin pitkän ajan ja otti kierroksia ihan kympillä. Jos joku käy Turuus viikonlopun lentonäytöksessä niin voisitte vähän katsella ja kommentoida.

Tuossa pikaisessa lentoonlähdössä on vähän sama dilemma kuin minulla erän sukulaismiehen kanssa. Hän on kauppalaivaston konemestari, eikä mitenkään ymmärrä, että diesel-henkilöautoon noustaan sisään, väännetään avaimesta ja lähdetään ajamaan. Ei ei ei, vaan konetta pitää lämmittää niin että lohkon lämpöerot tasoittuu...
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
Evac After IED Attack (Secure the Scene after IED)

Melkoinen härdelli.

Osoittaa miten helppo tuollainen kolonna on väijyttää kun se saadaan pysähtymään aukealle.

Itse olisin lyönyt vielä 150 mm kranaatin tuon punaisen henkilö-auton takapenkin alle kaukolaukaistavaksi. Lisänä 1-2 viuhkamiinaa ristisektoreihin jos on mahdollista alkaa mässäilemään. Siinä olisi mennyt 10-15 miestä haavoittuneen kanssa arkkuun+haavoittuneet ja Bradley olisi vähintään vaurioitunut.

Jos mahdollista lopuksi nopea, koordinoitu rpg- ja krh-isku ja hatkat.

Pitäjän Erkki-komanian iskua taidat tarkoittaa? Eeeee, eee, ei pitäjän Erkki-komanioilla mitään tee, kysy vaikka ohjustelijalta. Pitää olla jotain teknikkäämpää ja ilma-iskuja, täsmätärskyjä ja oikeaoppiset ja - kaliberiset käsiaseet, viimeisimmän sotilasmuodin vaatteet ja taktiset kengät, Ray-banit, lämpökamera joka ukon kevlar-kypärässä, kuutostason panssariliivit, oikeat ajoneuvot (bmp-2) ja mahdollisuus jäätelöbaariin iltaisin.

Joo-o, en omaa youtube käyttäjätiliä enkä pääse katsomaan videota, mutta voin arvata mitä se sisältää... Kysymys kuuluu että mitä tällä on tekemistä naapurin panssarikärjen torppaamisen kanssa? Kukaan tuskin on väittänyt etteikö ns. partiontitehtäviä suorittavia keveitä joukkoja voisi kuluttaa/häiritä hyvinkin vaatimattomilla joukoilla joilla on vain osaaminen ja motivaatio kunnossa. En vaan ihan heti koe että meidän puolustuksemme haasteet ovat tieverkkoa partiovien miehittäjien kiusaamisessa (koska varsinaiset taistelut on siinä vaiheessa jo hävitty)... Tienvarsiräjähteet ym. sisseilyt ei paljon auta kun päälle paahtaa se täyteen lastattu sotakone mallia NL joka ei paljon kaatuneiden perään kysele.

Ja toisekseen minä en ole missään välissä hehkuttanut taktisista hifistelyvarusteista tms. Mutta perusvälineet joilla se sotakone lyödään rikki mittakaavassa komp. ja siitä ylöspäin on oltava kunnossa = pst, it, epäsuora ja vastahyökkäyksessa vielä omat vaunutkin. Taktisilla kengillä ja raybaneilla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä ja btw BMP-2 edustaa omassa kategoriassaan pelkistetyintä sotakonetta karuimmasta päästä ilman mitään teknohenkisyyteen viittaavaakaan.

No hyvä että olet selvänäkijä! Juuri kuten Baikal aikaisemmassa vastauksessa kertoi, taistelutaktiikassa on juuri samankaltaisuuksia kapinallisten kanssa koska molemmat edustavat asymmetrista sodankäyntiä, mutta taistelutekniikka onkin erilaista. Erkkijoukot eivät käy taisteluun vain kevyita ajoneuvo- tai jalkapartioita vastaan vaan kyllä se toiminta aloitetaan ihan vihollisen kärkeä vastaan, oli siellä mka:ta tai sitten tstpsv:tä.

On ikävää käydä keskustelua vain periaatetasolla kun ei voi kertoa tarkalleen miten tuo taistelujärjestys- ja tekniikka toteutuu, mutta kun nää on palvelussalaisuuksia ihan kuten muissakin aselajeissa niitä on.

Olkoon tämä viimeinen kerta omaltaosaltani, mutta voin ihan asian selventämiseksi kertoa suuntaa-antavan esimerkin niille jotka eivät asiaa tunne:

Olet siis A2 KELTAISEN joukoissa ja olet psv- ja rpsv:llä kalustolla varustetun mekanisoidun prikaatin mukana etenemässä kohti suomalaisten linjoja. Tykistö tukee ja ilmavoimat pörrää ja juna kulkee....
Eräällä jumalanhylkäämällä kantatiellä kaakkois-suomessa etummainen tankki lähtee yllättäen kiertoradalle poks!, vaikka oletettuun vihollisasemaan on matkaa 20 km.
No, kolonna tietty seis ja hop! takana lähtee toinen vaunu ilmaan ja sitten.....

Iltasatu loppuu tähän etten mene vahingossa yksityiskohtiin. Mutta kuvittele jos sama asia toistuu 10-15 km välein erinäisillä tiepätkillä ilman varoitusta. Joka kerralla menee 1-2 vaunua tai mka:ta ja tappioita tulee jatkuvasti 4+ miestä kaatuneina ja loppu haavoittuneina. Vastapuolesta tai sen tappioista ei havaintoa (ei vaikka niitä tulisi), jokakerta romut pitää raivata tieltä, miinojenraivaus käyntiin (varmuuden vuoksi), haavoittuneet evakuoida(koska itävihollinenkaan ei ole robotti), pyytää ilmatukea jne. Ja kaikki tämä muutaman hassun erkin takia. Viivytys on melkoinen, tappioita tulee tasaisesti ja moraali sitä myöten heikkenee. Kaikki tämä ennenkuin vihulainen saapuu edes paikallisjoukkojen puolustusalueelle, jossa varsinainen show alkaa.

Eikä homma lopu tähän koska ne omat kuljetuslinjat pitää yrittää varmistaa jollakin tai muuten sama kohtalo väijyy a-tarvike-, poltto-aine- ja muona kuljetuksia 24/7. Se sitoo resursseja jonkin verran. Ainakin osa tuosta huollosta tuhotaan jokatapauksessa koska meidän olosuhteissa niitä ei voi niin hyvin suojata.
 
Last edited by a moderator:
Einomies1 kirjoitti:
Iltasatu loppuu tähän etten mene vahingossa yksityiskohtiin. Mutta kuvittele jos sama asia toistuu 10-15 km välein erinäisillä tiepätkillä ilman varoitusta. Joka kerralla menee 1-2 vaunua tai mka:ta ja tappioita tulee jatkuvasti 4+ miestä kaatuneina ja loppu haavoittuneina. Vastapuolesta tai sen tappioista ei havaintoa (ei vaikka niitä tulisi), jokakerta romut pitää raivata tieltä, miinojenraivaus käyntiin (varmuuden vuoksi), haavoittuneet evakuoida(koska itävihollinenkaan ei ole robotti), pyytää ilmatukea jne. Ja kaikki tämä muutaman hassun erkin takia. Viivytys on melkoinen, tappioita tulee tasaisesti ja moraali sitä myöten heikkenee. Kaikki tämä ennenkuin vihulainen saapuu edes paikallisjoukkojen puolustusalueelle, jossa varsinainen show alkaa.

Oletan, että tuossa oli tarkoituksella laitettu muutama detaili väärin, mutta kuitenkin: Vaikka noiden vihollisten menetykset jäisivätkin luokkan 1 vaunu (kaikenlaisia) per 2-3 väijytystä (ja silloinkin saa olla M-killejä), niin varmastikin vihollinen vastaa tuleen, eli montako väijytystä saa olla, että kärkeen joutuu vaihtamaan uuden kompanian, ettei ammuksien määrä tipu alle "kipurajan" (siis alle sen rajan jolloin tehtävää ei voida jatkaa). Myöskin tuo ilmatuen tilaaminen on jännä juttu siinä, että jos siellä on varattu jollekin osastolle päivystävä konepari, niin uuttahan ne eivät välttämättä saa (ainakaan heti) , jos ne kuluttavat ammuksensa ensimmäiseen väijytykseen. Painopistealueella saattaa sitten olle enemmän koneita saatavilla, mutta eikös ne ole sitten enemmän ennalta suunniteltuihin tehtäviin varattuja? Riippuu kai siitä, että miten joustavasti taistelunjohto pelaa.
 
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Iltasatu loppuu tähän etten mene vahingossa yksityiskohtiin. Mutta kuvittele jos sama asia toistuu 10-15 km välein erinäisillä tiepätkillä ilman varoitusta. Joka kerralla menee 1-2 vaunua tai mka:ta ja tappioita tulee jatkuvasti 4+ miestä kaatuneina ja loppu haavoittuneina. Vastapuolesta tai sen tappioista ei havaintoa (ei vaikka niitä tulisi), jokakerta romut pitää raivata tieltä, miinojenraivaus käyntiin (varmuuden vuoksi), haavoittuneet evakuoida(koska itävihollinenkaan ei ole robotti), pyytää ilmatukea jne. Ja kaikki tämä muutaman hassun erkin takia. Viivytys on melkoinen, tappioita tulee tasaisesti ja moraali sitä myöten heikkenee. Kaikki tämä ennenkuin vihulainen saapuu edes paikallisjoukkojen puolustusalueelle, jossa varsinainen show alkaa.

Oletan, että tuossa oli tarkoituksella laitettu muutama detaili väärin, mutta kuitenkin: Vaikka noiden vihollisten menetykset jäisivätkin luokkan 1 vaunu (kaikenlaisia) per 2-3 väijytystä (ja silloinkin saa olla M-killejä), niin varmastikin vihollinen vastaa tuleen, eli montako väijytystä saa olla, että kärkeen joutuu vaihtamaan uuden kompanian, ettei ammuksien määrä tipu alle "kipurajan" (siis alle sen rajan jolloin tehtävää ei voida jatkaa). Myöskin tuo ilmatuen tilaaminen on jännä juttu siinä, että jos siellä on varattu jollekin osastolle päivystävä konepari, niin uuttahan ne eivät välttämättä saa (ainakaan heti) , jos ne kuluttavat ammuksensa ensimmäiseen väijytykseen. Painopistealueella saattaa sitten olle enemmän koneita saatavilla, mutta eikös ne ole sitten enemmän ennalta suunniteltuihin tehtäviin varattuja? Riippuu kai siitä, että miten joustavasti taistelunjohto pelaa.

Huom!
EI YHTÄ VÄIJYÄ RAKENNA KOKO KOMPPANIA, vaan paljon, paljon pienempi porukka.
Ei siihen tarvita isoa sakkia vaan valmistautumisaikaa ja paukkua!
 
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Iltasatu loppuu tähän etten mene vahingossa yksityiskohtiin. Mutta kuvittele jos sama asia toistuu 10-15 km välein erinäisillä tiepätkillä ilman varoitusta. Joka kerralla menee 1-2 vaunua tai mka:ta ja tappioita tulee jatkuvasti 4+ miestä kaatuneina ja loppu haavoittuneina. Vastapuolesta tai sen tappioista ei havaintoa (ei vaikka niitä tulisi), jokakerta romut pitää raivata tieltä, miinojenraivaus käyntiin (varmuuden vuoksi), haavoittuneet evakuoida(koska itävihollinenkaan ei ole robotti), pyytää ilmatukea jne. Ja kaikki tämä muutaman hassun erkin takia. Viivytys on melkoinen, tappioita tulee tasaisesti ja moraali sitä myöten heikkenee. Kaikki tämä ennenkuin vihulainen saapuu edes paikallisjoukkojen puolustusalueelle, jossa varsinainen show alkaa.

Oletan, että tuossa oli tarkoituksella laitettu muutama detaili väärin, mutta kuitenkin: Vaikka noiden vihollisten menetykset jäisivätkin luokkan 1 vaunu (kaikenlaisia) per 2-3 väijytystä (ja silloinkin saa olla M-killejä), niin varmastikin vihollinen vastaa tuleen, eli montako väijytystä saa olla, että kärkeen joutuu vaihtamaan uuden kompanian, ettei ammuksien määrä tipu alle "kipurajan" (siis alle sen rajan jolloin tehtävää ei voida jatkaa). Myöskin tuo ilmatuen tilaaminen on jännä juttu siinä, että jos siellä on varattu jollekin osastolle päivystävä konepari, niin uuttahan ne eivät välttämättä saa (ainakaan heti) , jos ne kuluttavat ammuksensa ensimmäiseen väijytykseen. Painopistealueella saattaa sitten olle enemmän koneita saatavilla, mutta eikös ne ole sitten enemmän ennalta suunniteltuihin tehtäviin varattuja? Riippuu kai siitä, että miten joustavasti taistelunjohto pelaa.

Huom!
EI YHTÄ VÄIJYÄ RAKENNA KOKO KOMPPANIA, vaan paljon, paljon pienempi porukka.
Ei siihen tarvita isoa sakkia vaan valmistautumisaikaa ja paukkua!

Minä olen vähän sitä mieltä, että meiltä loppuu alue kesken tuollaisella taktiikalla. Parempi työntää kevyet osastot itärajan yli sisseilemään. Siellä on heikompi tieverkko ja siten paremmat edellytykset. Omalla alueella pitää tapella syvän ja sitkeän puolustuksen keinoin. Huolella linnoitettuja ja miinoilla suojattuja asemia kilometri toisensa jälkeen. Tyhjää tilaa ei saa antaa mihinkään suuntaan. Tälläkin taktiikalla uhkaa loppua alue kesken.
 
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Iltasatu loppuu tähän etten mene vahingossa yksityiskohtiin. Mutta kuvittele jos sama asia toistuu 10-15 km välein erinäisillä tiepätkillä ilman varoitusta. Joka kerralla menee 1-2 vaunua tai mka:ta ja tappioita tulee jatkuvasti 4+ miestä kaatuneina ja loppu haavoittuneina. Vastapuolesta tai sen tappioista ei havaintoa (ei vaikka niitä tulisi), jokakerta romut pitää raivata tieltä, miinojenraivaus käyntiin (varmuuden vuoksi), haavoittuneet evakuoida(koska itävihollinenkaan ei ole robotti), pyytää ilmatukea jne. Ja kaikki tämä muutaman hassun erkin takia. Viivytys on melkoinen, tappioita tulee tasaisesti ja moraali sitä myöten heikkenee. Kaikki tämä ennenkuin vihulainen saapuu edes paikallisjoukkojen puolustusalueelle, jossa varsinainen show alkaa.

Oletan, että tuossa oli tarkoituksella laitettu muutama detaili väärin, mutta kuitenkin: Vaikka noiden vihollisten menetykset jäisivätkin luokkan 1 vaunu (kaikenlaisia) per 2-3 väijytystä (ja silloinkin saa olla M-killejä), niin varmastikin vihollinen vastaa tuleen, eli montako väijytystä saa olla, että kärkeen joutuu vaihtamaan uuden kompanian, ettei ammuksien määrä tipu alle "kipurajan" (siis alle sen rajan jolloin tehtävää ei voida jatkaa). Myöskin tuo ilmatuen tilaaminen on jännä juttu siinä, että jos siellä on varattu jollekin osastolle päivystävä konepari, niin uuttahan ne eivät välttämättä saa (ainakaan heti) , jos ne kuluttavat ammuksensa ensimmäiseen väijytykseen. Painopistealueella saattaa sitten olle enemmän koneita saatavilla, mutta eikös ne ole sitten enemmän ennalta suunniteltuihin tehtäviin varattuja? Riippuu kai siitä, että miten joustavasti taistelunjohto pelaa.

Huom!
EI YHTÄ VÄIJYÄ RAKENNA KOKO KOMPPANIA, vaan paljon, paljon pienempi porukka.
Ei siihen tarvita isoa sakkia vaan valmistautumisaikaa ja paukkua!

Minä olen vähän sitä mieltä, että meiltä loppuu alue kesken tuollaisella taktiikalla. Parempi työntää kevyet osastot itärajan yli sisseilemään. Siellä on heikompi tieverkko ja siten paremmat edellytykset. Omalla alueella pitää tapella syvän ja sitkeän puolustuksen keinoin. Huolella linnoitettuja ja miinoilla suojattuja asemia kilometri toisensa jälkeen. Tyhjää tilaa ei saa antaa mihinkään suuntaan. Tälläkin taktiikalla uhkaa loppua alue kesken.

Miten syvälle? Lehtikuusivyöhykkeelle vai peräti Uralille?
 
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Iltasatu loppuu tähän etten mene vahingossa yksityiskohtiin. Mutta kuvittele jos sama asia toistuu 10-15 km välein erinäisillä tiepätkillä ilman varoitusta. Joka kerralla menee 1-2 vaunua tai mka:ta ja tappioita tulee jatkuvasti 4+ miestä kaatuneina ja loppu haavoittuneina. Vastapuolesta tai sen tappioista ei havaintoa (ei vaikka niitä tulisi), jokakerta romut pitää raivata tieltä, miinojenraivaus käyntiin (varmuuden vuoksi), haavoittuneet evakuoida(koska itävihollinenkaan ei ole robotti), pyytää ilmatukea jne. Ja kaikki tämä muutaman hassun erkin takia. Viivytys on melkoinen, tappioita tulee tasaisesti ja moraali sitä myöten heikkenee. Kaikki tämä ennenkuin vihulainen saapuu edes paikallisjoukkojen puolustusalueelle, jossa varsinainen show alkaa.

Oletan, että tuossa oli tarkoituksella laitettu muutama detaili väärin, mutta kuitenkin: Vaikka noiden vihollisten menetykset jäisivätkin luokkan 1 vaunu (kaikenlaisia) per 2-3 väijytystä (ja silloinkin saa olla M-killejä), niin varmastikin vihollinen vastaa tuleen, eli montako väijytystä saa olla, että kärkeen joutuu vaihtamaan uuden kompanian, ettei ammuksien määrä tipu alle "kipurajan" (siis alle sen rajan jolloin tehtävää ei voida jatkaa). Myöskin tuo ilmatuen tilaaminen on jännä juttu siinä, että jos siellä on varattu jollekin osastolle päivystävä konepari, niin uuttahan ne eivät välttämättä saa (ainakaan heti) , jos ne kuluttavat ammuksensa ensimmäiseen väijytykseen. Painopistealueella saattaa sitten olle enemmän koneita saatavilla, mutta eikös ne ole sitten enemmän ennalta suunniteltuihin tehtäviin varattuja? Riippuu kai siitä, että miten joustavasti taistelunjohto pelaa.

Huom!
EI YHTÄ VÄIJYÄ RAKENNA KOKO KOMPPANIA, vaan paljon, paljon pienempi porukka.
Ei siihen tarvita isoa sakkia vaan valmistautumisaikaa ja paukkua!

??? Oletin sen olevan tekstissä päivän selvää, mutta komppania viittaa viholliseen, eli siihen etenevään osastoon. Ja nimenomaan siihen heidän etummaiseen osastoon.
 
baikal kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Iltasatu loppuu tähän etten mene vahingossa yksityiskohtiin. Mutta kuvittele jos sama asia toistuu 10-15 km välein erinäisillä tiepätkillä ilman varoitusta. Joka kerralla menee 1-2 vaunua tai mka:ta ja tappioita tulee jatkuvasti 4+ miestä kaatuneina ja loppu haavoittuneina. Vastapuolesta tai sen tappioista ei havaintoa (ei vaikka niitä tulisi), jokakerta romut pitää raivata tieltä, miinojenraivaus käyntiin (varmuuden vuoksi), haavoittuneet evakuoida(koska itävihollinenkaan ei ole robotti), pyytää ilmatukea jne. Ja kaikki tämä muutaman hassun erkin takia. Viivytys on melkoinen, tappioita tulee tasaisesti ja moraali sitä myöten heikkenee. Kaikki tämä ennenkuin vihulainen saapuu edes paikallisjoukkojen puolustusalueelle, jossa varsinainen show alkaa.

Oletan, että tuossa oli tarkoituksella laitettu muutama detaili väärin, mutta kuitenkin: Vaikka noiden vihollisten menetykset jäisivätkin luokkan 1 vaunu (kaikenlaisia) per 2-3 väijytystä (ja silloinkin saa olla M-killejä), niin varmastikin vihollinen vastaa tuleen, eli montako väijytystä saa olla, että kärkeen joutuu vaihtamaan uuden kompanian, ettei ammuksien määrä tipu alle "kipurajan" (siis alle sen rajan jolloin tehtävää ei voida jatkaa). Myöskin tuo ilmatuen tilaaminen on jännä juttu siinä, että jos siellä on varattu jollekin osastolle päivystävä konepari, niin uuttahan ne eivät välttämättä saa (ainakaan heti) , jos ne kuluttavat ammuksensa ensimmäiseen väijytykseen. Painopistealueella saattaa sitten olle enemmän koneita saatavilla, mutta eikös ne ole sitten enemmän ennalta suunniteltuihin tehtäviin varattuja? Riippuu kai siitä, että miten joustavasti taistelunjohto pelaa.

Huom!
EI YHTÄ VÄIJYÄ RAKENNA KOKO KOMPPANIA, vaan paljon, paljon pienempi porukka.
Ei siihen tarvita isoa sakkia vaan valmistautumisaikaa ja paukkua!

Minä olen vähän sitä mieltä, että meiltä loppuu alue kesken tuollaisella taktiikalla. Parempi työntää kevyet osastot itärajan yli sisseilemään. Siellä on heikompi tieverkko ja siten paremmat edellytykset. Omalla alueella pitää tapella syvän ja sitkeän puolustuksen keinoin. Huolella linnoitettuja ja miinoilla suojattuja asemia kilometri toisensa jälkeen. Tyhjää tilaa ei saa antaa mihinkään suuntaan. Tälläkin taktiikalla uhkaa loppua alue kesken.

Miten syvälle? Lehtikuusivyöhykkeelle vai peräti Uralille?

Itämereltä Tyynelle valtamerelle ja Jäämereltä Kaukasukselle. :camo: Sissisodan keinoin taistelu pitää työntää myös vastustajan alueelle, vaikka sitä nykyisin terrorismiksi kutsutaankin. Suotavaa olisi löytyä vähintaan muutama sata kaukodesantiksi sopivaa miestä tai naista, jotka vaivoitta solahtaisivat venäläiseen yhteiskuntaan tai olisivat siellä jopa valmiiksi. Suurvallan on vaikea ylläpitää kotimaassa sotainnostusta, jos vähän väliä paukahtaa voimalinjat tai kaasuputket poikki. Pitää vaan muistaa pidättäytyä katkeruutta tuottavista siviilien murhista ja keskittyä loputtomaan kiusantekoon. Lämmitysjärjestelmän hajoaminen Siperiassa jäähdyttää kummasti sotaintoa. Tässä jutussa pitää kyetä ulottamaan katse kaukopartioita kauemmaksi.

Tavanomaisen kevyen jalkaväen osalta en näe mitenkään mahdottomana rynnistystä Laatokalle ja Karjalan korpiin. Siitä sitten koukkausta Viipurin ympäri ja toisaalta Viipurinlahden ylitys alempaa. Läjäpäin vaan Nasuja tilaukseen, niin liikettä riittää.

Asiasta kolmanteen. Kelluuko Nasu? Tai siis uiko se? Voiko sillä seilata Viipurinlahden yli?
 
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Iltasatu loppuu tähän etten mene vahingossa yksityiskohtiin. Mutta kuvittele jos sama asia toistuu 10-15 km välein erinäisillä tiepätkillä ilman varoitusta. Joka kerralla menee 1-2 vaunua tai mka:ta ja tappioita tulee jatkuvasti 4+ miestä kaatuneina ja loppu haavoittuneina. Vastapuolesta tai sen tappioista ei havaintoa (ei vaikka niitä tulisi), jokakerta romut pitää raivata tieltä, miinojenraivaus käyntiin (varmuuden vuoksi), haavoittuneet evakuoida(koska itävihollinenkaan ei ole robotti), pyytää ilmatukea jne. Ja kaikki tämä muutaman hassun erkin takia. Viivytys on melkoinen, tappioita tulee tasaisesti ja moraali sitä myöten heikkenee. Kaikki tämä ennenkuin vihulainen saapuu edes paikallisjoukkojen puolustusalueelle, jossa varsinainen show alkaa.

Oletan, että tuossa oli tarkoituksella laitettu muutama detaili väärin, mutta kuitenkin: Vaikka noiden vihollisten menetykset jäisivätkin luokkan 1 vaunu (kaikenlaisia) per 2-3 väijytystä (ja silloinkin saa olla M-killejä), niin varmastikin vihollinen vastaa tuleen, eli montako väijytystä saa olla, että kärkeen joutuu vaihtamaan uuden kompanian, ettei ammuksien määrä tipu alle "kipurajan" (siis alle sen rajan jolloin tehtävää ei voida jatkaa). Myöskin tuo ilmatuen tilaaminen on jännä juttu siinä, että jos siellä on varattu jollekin osastolle päivystävä konepari, niin uuttahan ne eivät välttämättä saa (ainakaan heti) , jos ne kuluttavat ammuksensa ensimmäiseen väijytykseen. Painopistealueella saattaa sitten olle enemmän koneita saatavilla, mutta eikös ne ole sitten enemmän ennalta suunniteltuihin tehtäviin varattuja? Riippuu kai siitä, että miten joustavasti taistelunjohto pelaa.

Huom!
EI YHTÄ VÄIJYÄ RAKENNA KOKO KOMPPANIA, vaan paljon, paljon pienempi porukka.
Ei siihen tarvita isoa sakkia vaan valmistautumisaikaa ja paukkua!

Minä olen vähän sitä mieltä, että meiltä loppuu alue kesken tuollaisella taktiikalla. Parempi työntää kevyet osastot itärajan yli sisseilemään. Siellä on heikompi tieverkko ja siten paremmat edellytykset. Omalla alueella pitää tapella syvän ja sitkeän puolustuksen keinoin. Huolella linnoitettuja ja miinoilla suojattuja asemia kilometri toisensa jälkeen. Tyhjää tilaa ei saa antaa mihinkään suuntaan. Tälläkin taktiikalla uhkaa loppua alue kesken.

Noniin, minä käsittelin asiaa nimenomaan asymetrisen sodan näkökulmasta ja sinä tuot mukaan nyt sitten koko puolustustaistelun, ikäänkuin en sitä ymmärtäisi :mad:

Asiahan on niin että tämä kyseessä oleva taistelumenetelmä- ja oppi eivät tee pesää yksin, kuten olen jankuttanut jo hyvänaikaa skeptikoille jotka luulevat sissitaktiikan pelastavan suomen sodassa.
Tällainen kärjistys kertoo aika tarkasti mitä tietoa ja näkemystä näillä henkilöillä on asiasta.

Vielä kerran: SissiK:t eivät taistele yksinään, vaan kuten alueellisen puolustuksen periaate kertoo, paikallisyksiköt pitävät hallussaan tärkeät alueet ja operatiiviset joukot koukkaavat ja vastahyökkäävät jne. Erkkijoukot kuuluvat osana siis tähän paikallispuolustukseen ja tukevat sitä omalla taistelutavallaan.

Käsi pystyyn jos olet samaa mieltä!

Ja käden voit jo laskea (jos nostit sen)........
 
Wheeled APC: http://www.pmulcahy.com/misc_pages/armored_personnel_carriers_3.html
Tracked APC: http://www.pmulcahy.com/misc_pages/armored_personnel_carriers_2.html

ja kotisivu: http://www.pmulcahy.com/
 
Einomies1 kirjoitti:
Asiahan on niin että tämä kyseessä oleva taistelumenetelmä- ja oppi eivät tee pesää yksin, kuten olen jankuttanut jo hyvänaikaa skeptikoille jotka luulevat sissitaktiikan pelastavan suomen sodassa.

Vielä kerran: SissiK:t eivät taistele yksinään, vaan kuten alueellisen puolustuksen periaate kertoo, paikallisyksiköt pitävät hallussaan tärkeät alueet ja operatiiviset joukot koukkaavat ja vastahyökkäävät jne. Erkkijoukot kuuluvat osana siis tähän paikallispuolustukseen ja tukevat sitä omalla taistelutavallaan.

Käsi pystyyn jos olet samaa mieltä!
:salut:
Ja käden voit jo laskea (jos nostit sen)........

kiitän. jatkakaa.
 
Lisää kuvia tekniikan ystävillä. Useimmat on auki leikatusta yksilöstä ja muutama kokonaisesta. Paikka on Deutsches Panzermuseum. Yritin pienentää sopivampaan kokoon. Taitaa vieläkin olla vähän isoja. Marder 1:

Marder_1_edesta.jpg


Marder_1_viistosta.jpg


Marder_1_sisalta_1.jpg


Marder_1_sisalta_2.jpg


Marder_1_sisalta_3.jpg


Marder_1_sisalta_4.jpg


Marder_1_sisalta_5.jpg


Marder_1_sisalta_6.jpg


Marder_1_sisalta_7.jpg


Marder_1_sisalta_8.jpg


Marder_1_torni_1.jpg


Marder_1_torni_2.jpg
 
Back
Top