JOKO kirjoitti:noska kirjoitti:setämies kirjoitti:Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.
Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?
Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".
Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.
Paljonko arvioisit tuollaisen viiden miehen puoliryhmän varusteineen ja raskaine aseineen painavan?
Mielestäni pitäisi lähteä ajatuksesta kahden tonnin ajoneuvo ja kantokyky sama. Silloin ollaan oikealla hehtaarilla logistiikkaa ajatellen. Panssarointi tuohon konseptiin ei sovi. Lähinnä moottori ja kuski saadaan suojaan rakenteellisesti jykevän keskirungon ansiosta. Sen päällä oleva osa ei juurikaan henkilöauton peltikuoresta eroa.
Mitä tulee miesten kuljetusturvallisuuteen, niin sitä ei ole. Kaavailemani vehje kulkee lujaa, kun ura aukenee. Nykyaikainen henkilöauton dieseli tarjoaa 200-300 heppaa. Sillä mennään vauhdilla. Sen seurauksena myös tekee kipeätä ajaa mäntyyn. Lavalla on irrallaan ryhmä ukkoja ja tappokaluja pieneen sotaan. Lämärit hoitavat puuhun ajaneet. Se kuuluu osana operaation menetyksiin ja vie jokusen prosentin miehistä.
Kuvissa olleet jousittamattomat laitteet eivät kelpaa. Niillä ei ajeta vauhdilla ja vauhti on olennainen asia, jotta kaavailemani taktiikka toimii.
Suunnitelmassasi on vain yksi todella paha virhe. Maa jolle sitä ehdotat. Vastapuolella tuollainen onnistuisi todennäköisesti helposti. Täällä tuo vain aiheuttaisi hallitsemattomia verensyöksyjä humanististen piirien ja palvelusturvallisuudesta vastaavien päissä.