Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
JOKO kirjoitti:
noska kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.

Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?

Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".

Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.

Paljonko arvioisit tuollaisen viiden miehen puoliryhmän varusteineen ja raskaine aseineen painavan?

Mielestäni pitäisi lähteä ajatuksesta kahden tonnin ajoneuvo ja kantokyky sama. Silloin ollaan oikealla hehtaarilla logistiikkaa ajatellen. Panssarointi tuohon konseptiin ei sovi. Lähinnä moottori ja kuski saadaan suojaan rakenteellisesti jykevän keskirungon ansiosta. Sen päällä oleva osa ei juurikaan henkilöauton peltikuoresta eroa.

Mitä tulee miesten kuljetusturvallisuuteen, niin sitä ei ole. Kaavailemani vehje kulkee lujaa, kun ura aukenee. Nykyaikainen henkilöauton dieseli tarjoaa 200-300 heppaa. Sillä mennään vauhdilla. Sen seurauksena myös tekee kipeätä ajaa mäntyyn. Lavalla on irrallaan ryhmä ukkoja ja tappokaluja pieneen sotaan. Lämärit hoitavat puuhun ajaneet. Se kuuluu osana operaation menetyksiin ja vie jokusen prosentin miehistä.

Kuvissa olleet jousittamattomat laitteet eivät kelpaa. Niillä ei ajeta vauhdilla ja vauhti on olennainen asia, jotta kaavailemani taktiikka toimii.

Suunnitelmassasi on vain yksi todella paha virhe. Maa jolle sitä ehdotat. Vastapuolella tuollainen onnistuisi todennäköisesti helposti. Täällä tuo vain aiheuttaisi hallitsemattomia verensyöksyjä humanististen piirien ja palvelusturvallisuudesta vastaavien päissä.
 
noska kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
noska kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.

Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?

Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".

Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.

Paljonko arvioisit tuollaisen viiden miehen puoliryhmän varusteineen ja raskaine aseineen painavan?

Mielestäni pitäisi lähteä ajatuksesta kahden tonnin ajoneuvo ja kantokyky sama. Silloin ollaan oikealla hehtaarilla logistiikkaa ajatellen. Panssarointi tuohon konseptiin ei sovi. Lähinnä moottori ja kuski saadaan suojaan rakenteellisesti jykevän keskirungon ansiosta. Sen päällä oleva osa ei juurikaan henkilöauton peltikuoresta eroa.

Mitä tulee miesten kuljetusturvallisuuteen, niin sitä ei ole. Kaavailemani vehje kulkee lujaa, kun ura aukenee. Nykyaikainen henkilöauton dieseli tarjoaa 200-300 heppaa. Sillä mennään vauhdilla. Sen seurauksena myös tekee kipeätä ajaa mäntyyn. Lavalla on irrallaan ryhmä ukkoja ja tappokaluja pieneen sotaan. Lämärit hoitavat puuhun ajaneet. Se kuuluu osana operaation menetyksiin ja vie jokusen prosentin miehistä.

Kuvissa olleet jousittamattomat laitteet eivät kelpaa. Niillä ei ajeta vauhdilla ja vauhti on olennainen asia, jotta kaavailemani taktiikka toimii.

Suunnitelmassasi on vain yksi todella paha virhe. Maa jolle sitä ehdotat. Vastapuolella tuollainen onnistuisi todennäköisesti helposti. Täällä tuo vain aiheuttaisi hallitsemattomia verensyöksyjä humanististen piirien ja palvelusturvallisuudesta vastaavien päissä.

Vaikka kuinka olisi monikulttuurinen sotataidon vaihtaminen kehitysmaiden kanssa. Ala Toyota Wars
 
noska kirjoitti:
setämies kirjoitti:
noska kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.

Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?

Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".

Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.

Paljonko arvioisit tuollaisen viiden miehen puoliryhmän varusteineen ja raskaine aseineen painavan?

Aika pahan heitit. Rankalla stetsonilla suomalainen taistelija taitaa painaa 85kg ja siihen vielä kaverien henkilökohtaiset varustusta ammuksineen, muonineen öh.. 40kgx5.. eli pelkästään puolikas ryhmä painaisi reilut 625kg. Mitäs Spike laukaisin painaa ohjuksineen? 150kg?

Jaa juu.. tosiaan tuo kamamäärä alkaa näyttämään siltä että ylämäessä kaksi suojaa ja toiset kaksi työntää.

Taivaalta tippuvien tyyppien hommissa tottuu aika äkkiä miettimään noita painoja. 150-200kg/taistelija on relaistisempi lukema ja siihen raskaat aseet ja ammukset päälle. Tuollaiseen JOKOn operaatioon kun ei kannattane lähteä vain yksi tuliannos matkassa.

Auts.. Huomaa että en paljon tuota logistiikkaa ole miettinyt. Eli periaatteessa jos halutaan kuskata kaikki tuo ryhmän mukana niin Hiluxin on avuton rimpula? Tai sitten vaihtoehtona on edelleen että mukana kulkisi yksi varusteauto/joukkue mikä sotisikin sitten JOKOn ideaa vastaan.
 
setämies kirjoitti:
noska kirjoitti:
setämies kirjoitti:
noska kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Alan lämmetä pikkuhiljaa tuolle "kevyesti panssaroidulle mönkkärille teloilla." Etenkin viestitimon heittämä kuva muokkasi mielipidettä sen suuntaan. Vähän kuin pieni, yksivaunuinen nasu.

Tuota alustaa voisi jopa kasvattaa pikkuisen jotta päästäisiin normi maasturin mittoihin. Mitä jos kevyt jalkaväkiryhmä olisikin kymmenmiehinen ja se jaettaisiin kahteen ajoneuvvoon 5+5. Toisessa ajoneuvossa olisi Jalkautettava pst-ase ja toisessa raskas kk?

Ei todellakaan mikään uusi keksintö. Lähdetään korvaamaan hiluxia vaan uudella laitteella. Eli pikkuisen paremmin suomalaisiin olosuhteisiin istuva tela"hilux".

Kumpikaan ei ole taisteluvehje vaikka niihin panssaria lisättäisiinkin. Ne ovat kulkupelejä vaikeisiin olosuhteisiin.

Paljonko arvioisit tuollaisen viiden miehen puoliryhmän varusteineen ja raskaine aseineen painavan?

Aika pahan heitit. Rankalla stetsonilla suomalainen taistelija taitaa painaa 85kg ja siihen vielä kaverien henkilökohtaiset varustusta ammuksineen, muonineen öh.. 40kgx5.. eli pelkästään puolikas ryhmä painaisi reilut 625kg. Mitäs Spike laukaisin painaa ohjuksineen? 150kg?

Jaa juu.. tosiaan tuo kamamäärä alkaa näyttämään siltä että ylämäessä kaksi suojaa ja toiset kaksi työntää.

Taivaalta tippuvien tyyppien hommissa tottuu aika äkkiä miettimään noita painoja. 150-200kg/taistelija on relaistisempi lukema ja siihen raskaat aseet ja ammukset päälle. Tuollaiseen JOKOn operaatioon kun ei kannattane lähteä vain yksi tuliannos matkassa.

Auts.. Huomaa että en paljon tuota logistiikkaa ole miettinyt. Eli periaatteessa jos halutaan kuskata kaikki tuo ryhmän mukana niin Hiluxin on avuton rimpula? Tai sitten vaihtoehtona on edelleen että mukana kulkisi yksi varusteauto/joukkue mikä sotisikin sitten JOKOn ideaa vastaan.

Ei suinkaan. Se 6-8 hengen ryhmä saa mukavasti a-tarpeita mukaansa, kun heidän kulkupelinsä kantaa pari tonnia. Heitinmiehillä on samanlaiset koneet, mutta ei juurikaan ammuksia mukanaan. Heitä varten on erikseen se 100-200 samanlaista telakonetta per prikaati ammuksia kuljettamassa. Kun keulassa ammutaan miehiä silpuksi, niin heidän evakuointiin käytetään heittimien ammuksista tyhjentyneitä ajopelejä. Moni tosin joutuu tuskaisena odottamaan jopa päivän tai pari kevyellä hoidolla, kunnes tämä taisteluvaihe on ohi. Se on kuitenkin hyväksyttävissä, kun päävoimille ostetaan aikaan vihollisen joukkojen tuhoamisessa.
 
No tässä on yks venäläinen DP-10P, DP-20P, DP-30P

vityaz-01.jpeg
 
JOKO kirjoitti:
Ei suinkaan. Se 6-8 hengen ryhmä saa mukavasti a-tarpeita mukaansa, kun heidän kulkupelinsä kantaa pari tonnia. Heitinmiehillä on samanlaiset koneet, mutta ei juurikaan ammuksia mukanaan. Heitä varten on erikseen se 100-200 samanlaista telakonetta per prikaati ammuksia kuljettamassa. Kun keulassa ammutaan miehiä silpuksi, niin heidän evakuointiin käytetään heittimien ammuksista tyhjentyneitä ajopelejä. Moni tosin joutuu tuskaisena odottamaan jopa päivän tai pari kevyellä hoidolla, kunnes tämä taisteluvaihe on ohi. Se on kuitenkin hyväksyttävissä, kun päävoimille ostetaan aikaan vihollisen joukkojen tuhoamisessa.

8 miestä á 150-200 kg niin kantavuudesta jäljellä on niille ammuksille tosiaan vielä 400-800kg.

Niiden tutkimusten, joihin Suomen edellinen kenttäsairaanhoitomalli perustui, mukaan 95% haavoittuneista pystytään pelastamaan kun heidät saadaan lääkäritasoiseen hoitoon (kirurgisin mahdollisuuksin) 4-8h sisällä haavoittumisesta. 99%, kun siihen kestää alle tunti. Yksi tärkeimmistä taistelumotivaatiota kohottavista tekijöistä on toimiva lääkintähuolto ja evakuointijärjestelmä. JOukon suorituskyky putoaa melko äkkiä kun puhki ammutut kaverit makaavat hangessa "kevyellä hoidolla" ilman evakuointia.
 
noska kirjoitti:
Niiden tutkimusten, joihin Suomen edellinen kenttäsairaanhoitomalli perustui, mukaan 95% haavoittuneista pystytään pelastamaan kun heidät saadaan lääkäritasoiseen hoitoon (kirurgisin mahdollisuuksin) 4-8h sisällä haavoittumisesta. 99%, kun siihen kestää alle tunti. Yksi tärkeimmistä taistelumotivaatiota kohottavista tekijöistä on toimiva lääkintähuolto ja evakuointijärjestelmä. JOukon suorituskyky putoaa melko äkkiä kun puhki ammutut kaverit makaavat hangessa "kevyellä hoidolla" ilman evakuointia.

Ah, meillä kun on lämärikin taloudessa (siviilissäkin alan koulutuksen saanut), niin Noskan kommenttia tukevia äänähdyksiä alkoi tulla aika nopeasti :a-cheesy:
 
JOKO kirjoitti:
Moni tosin joutuu tuskaisena odottamaan jopa päivän tai pari kevyellä hoidolla, kunnes tämä taisteluvaihe on ohi. Se on kuitenkin hyväksyttävissä, kun päävoimille ostetaan aikaan vihollisen joukkojen tuhoamisessa.

:lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi::lanssi:
:doh:
 
Ei tarvii haavoittuneiden odotella tuskasena, kuolo korjaa pois ne jotka eivät saa hoitoa. Parin päivän odottelu ilman kirurgista hoitoa ja antibiottirynnäkköä poistaa sotainvalidi ongelman tehokkaasti. :a-cry:
 
kimmo.j kirjoitti:
Ei tarvii haavoittuneiden odotella tuskasena, kuolo korjaa pois ne jotka eivät saa hoitoa. Parin päivän odottelu ilman kirurgista hoitoa ja antibiottirynnäkköä poistaa sotainvalidi ongelman tehokkaasti. :a-cry:

Ehkä lämärit korvataan eutanasiaryhmällä
 
Minä en kuljetuksista paljoa ymmärrä, mutta mielipide on silti tähänkin.

Jos suomen armeijalle pitää ostaa varastoihin ajoneuvoja esim. 100000 ukolle niin jatkukoon sama linja kuin aikaisempinakin vuosikymmeninä. Eli itäkalustoa. Uazia, Nivaa, Krazia yms. bensakoneella. Ne on halpoja ostaa ja yksinkertaisia korjata ja huoltaa. Kuitenkin toimiessaan ajavat tehtävänsä vähintään yhtä hyvin kuin kalliimpi kalusto.

Panssaroituja ajoneuvoja ei minusta ole järkevää hommata kuin max 20000 ukolle. Ne on niin kallista rautaa, ettei kannata hommaa kuin kovimmalle hyökkäyskärjelle.

En ole tietoinen paljonko armeija saa sopivia autoja siviilistä. Kukahan jaksais selvittää paljonko meillä on alle 10 vuotiaita nelivetoisia henkilö, paketti ja kuorma-autoja? Arvaan, että kuorma-autoista voi olla suurin pula armeijan tarvetta ajatellen. Multa saa tulla hakemaan (ja tullaan vaikkei saiskaan) ne mitä mulla on. Mulla on nelikkoja piiitkä umpipaku, sitimaasturi ja doublecap avolava. Eiköhän nuo ole tyypillistä sa-kalustoa.
 
Rekisteritilaston mukaan Suomessa on 4.88 miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa. Ihan taatusti ilman suuria taivasteluja pv saa käyttöönsä riittävän määrän haluamaansa kalustoa, ei epäilystäkään.
 
KIM kirjoitti:
Minä en kuljetuksista paljoa ymmärrä, mutta mielipide on silti tähänkin.

Jos suomen armeijalle pitää ostaa varastoihin ajoneuvoja esim. 100000 ukolle niin jatkukoon sama linja kuin aikaisempinakin vuosikymmeninä. Eli itäkalustoa. Uazia, Nivaa, Krazia yms. bensakoneella. Ne on halpoja ostaa ja yksinkertaisia korjata ja huoltaa. Kuitenkin toimiessaan ajavat tehtävänsä vähintään yhtä hyvin kuin kalliimpi kalusto.

Ongelmaksi tuossa muodostuu se, että kuljettajat pitäisi myös kouluttaa ko kalustolle ja nimenomaan itäkalusto, jota ei juuri siviilissä ole, vaatii omat kommervenkkinsä. Itäkalusto on liikkunut jo vuodesta 1989 erivapaudella; päästöt eivät täytä läntisiä normeja. Uusia erivapauksia voi olla edes pv:n vaikea saada, joten itäautojen hankiminen koulutuskäyttöön on vaikeaa ellei mahdotonta.

Mainitun erivapauden takia vuoden 1989 jälkeen käyttöön otettuja pv:n UAZeja, ZIL:ejä ym ei enää saa siviilikilpiin; ne kelpaavat enää suljetulla alueella tapahtuvaan maastokäyttöön.
 
Puhumattakaan turvallisuudesta enkä tarkoita pelkästään kolaritilanteissa vaan niiden ehkäisyssä esim. jarrujen suhteen. Kuolemanloukkoja. Tuollaisia autoja ei toivottavasti enää edes valmisteta. Uazeja ym. on vaikea korjata, koska osia ei ole (toivottavasti) ja miksi pitäisi huoltaa peltoautoon verrattavaa rotiskoa. Uazit ym. on juuri tehty massavolyymilla että tarvittaessa ne voi hylätä tienposkeen, niitä ei ole edes tarkoitettu pitkäikäisiksi. Miksi yleensäkin pitäisi ostaa paskaa kalustoa varastoon, kun parempaa voi tarvittaessa varastaa siviileiltä? Kun ajoneuvojen pakkolunastukset lähtevät käyntiin niin aseella uhaten haetaan rekisterissä olevat maastoautot, lava-autot, enduropyörät ym. käyttöön. Näistä saattaa jopa olla kassakaapeissa valmiit paperit - ainakin ennen oli. Taitaa nykyisin olla datamuodossa tulostimet valmiina... PV:lla nyt käytössä olevat ko. vehkeet ovat lähinnä koulutuskäyttöön ja erittäin nopeaan mobilisaatioon riittävää. Olisi aivan järjetöntä ostaa kallioluoliin jotakin uazin kaltaisia paskoja, jos siellä ei tilaa tai varaa edes T-72:ia säilyttää. Ja vielä kun ne saataisiin ulos sieltä ennen kuin uloskäyntien päällä on pari metriä soraa.
 
commando kirjoitti:
Kun ajoneuvojen pakkolunastukset lähtevät käyntiin niin aseella uhaten haetaan rekisterissä olevat maastoautot, lava-autot, enduropyörät ym. käyttöön. Näistä saattaa jopa olla kassakaapeissa valmiit paperit - ainakin ennen oli. Taitaa nykyisin olla datamuodossa tulostimet valmiina... PV:lla nyt käytössä olevat ko. vehkeet ovat lähinnä koulutuskäyttöön ja erittäin nopeaan mobilisaatioon riittävää.

Kyllä ajoneuvojen ottosuunnitelmat ovat edelleen olemassa ihan auton ja sen saavan joukon tarkkuudella. Ajoneuvojen ottoelimet jopa kertaavat aika tiheästikin.
Ei autoja aseella uhkaamalla haeta vaan auton omistaja/haltija saa auton ottomääräyksen postitse tai lähetillä, tilaneesta riippuen, ja auto on toimitettava määräaikana tiettyyn paikkaan, jossa ottolautakunta arvioi sen kunnon ja arvon.
Määräyksen noudattamatta jättämisestä on tietysti sitten ikävämmät seuraukset. Pakkolunastetusta autosta maksetaan käypä korvaus ja ottolautakuntaan kuuluu teknisten asiantuntijoiden (katsastusmiehiä, korjaamopäälliköitä ym) lisäksi autokaupan asiantuntijoita.
Vaan ei täällä enempää...
 
baikal kirjoitti:
Rekisteritilaston mukaan Suomessa on 4.88 miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa. Ihan taatusti ilman suuria taivasteluja pv saa käyttöönsä riittävän määrän haluamaansa kalustoa, ei epäilystäkään.
Suurin ongelma ovat maastokelpoiset kevyet ja keskiraskaat kuorma-autot; niitä on siviilissä hyvin rajallisesti ja nimenomaan sellaisia tarvittaisiin jv-joukkojen käyttöön. Rajallisesti maastokelpoisa ovat tukkirekkojen nuppiosat ja maansiirtokäytössä oleva "kymppipyörät", mutta niiden ongelmana on suuri koko ja paino.
 
Kiitos tarkemmasta tiedosta, näin asian ajattelin olevankin. Ylikorostin lähinnä tuota aseella uhkaamista mutta ongelmiahan tuossa autojen takavarikoinneissa on. Mistä auto tilalle, kun työmatkat Suomessa ovat mitä ovat. Pystyisikö valtio maksamaan heti vai jos sota voitetaan? Käytännössä viimeistään polttoaineen säännöstelyyn pysähtyy koko Suomi, kun ihmiset eivät pääse työpaikoilleen. Eli itkekäs ihminen ostaa etuvetoisen pienen bensa-auton. En muista vuosilukua, koska maastoautojen verohelpotus loppui mutta sillä selvästi oli maanpuolustukselliset taustat.

Sellaisia autoja, jota ei voi varastaa, täytyy PV:n hommata varastoon. Eihän niitä panssarivaunujakaan voi ottaa kansalta, kun ei ole mistä ottaa.
 
suksisissi kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Rekisteritilaston mukaan Suomessa on 4.88 miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa. Ihan taatusti ilman suuria taivasteluja pv saa käyttöönsä riittävän määrän haluamaansa kalustoa, ei epäilystäkään.
Suurin ongelma ovat maastokelpoiset kevyet ja keskiraskaat kuorma-autot; niitä on siviilissä hyvin rajallisesti ja nimenomaan sellaisia tarvittaisiin jv-joukkojen käyttöön. Rajallisesti maastokelpoisa ovat tukkirekkojen nuppiosat ja maansiirtokäytössä oleva "kymppipyörät", mutta niiden ongelmana on suuri koko ja paino.

Joo, eihän ne "ihan" kaikkia milSpecsejä täytä, mutta niillähän sitä pitää pelata mitä on. On ihan selvää, että niin pieneksi ei Suomen armeija muutukaan, etteikö siviiliajokkeja tarvita, jos niikseen tulee.

Jossain topikissa arvioitiin konttipeliä eli kontti tulee sinne minne kyseinen ajokki pääsee ja siitä eteenpäin sitten sovelletaan ja ähkitään.

Ei sadantuhannen sotilaan armeijan huoltaminen sentään mikään Kiinanmuurinrakennushomma ole. Tässä maassa sadat tuhannet artikkelit joka armon päivä löytävät hyllynsä Hangosta Ivaloon, melkein kellolleen.
 
suksisissi kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Rekisteritilaston mukaan Suomessa on 4.88 miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa. Ihan taatusti ilman suuria taivasteluja pv saa käyttöönsä riittävän määrän haluamaansa kalustoa, ei epäilystäkään.
Suurin ongelma ovat maastokelpoiset kevyet ja keskiraskaat kuorma-autot; niitä on siviilissä hyvin rajallisesti ja nimenomaan sellaisia tarvittaisiin jv-joukkojen käyttöön. Rajallisesti maastokelpoisa ovat tukkirekkojen nuppiosat ja maansiirtokäytössä oleva "kymppipyörät", mutta niiden ongelmana on suuri koko ja paino.

Eiköhän tuossa ole juuri se syy miksi kuvaan astuvat traktorit vaikka ne eivät kaikista kätevämpiä olekkaan käsitellä maastossa perävaunun kanssa. Osaatko/voitko kertoa minkälaisia traktoreita ottotoiminnassa suositaan? Tykistölle omansa ja jv-joukkueiden käyttöön omansa? Vai meneekö tykistö jo kätevämmin sorakuorkin perässä? Entä esim. heittimistön hinaus, jämäkkä maastoauto vai raskaampaa kalustoa?

Ja tavallaan samaa asiaan liittyen, painotetaanko kaluston saman mallisuutta/merkkisyyttä huollon helpottamiseksi? Otetaanko esim. mieluummin kaikki uusimman pään traktorit ja maastohlö autot merkistä/mallista riippumatta vai mieluummin vain samaa merkkiä/mallia vuosimallista riippumatta

Miten PV mahtaa suhtautuu esim. sen itsensä käytöstä poistamiin maastokuormureihin jotka on siviilien toimesta kunnostettu takaisin rekisteriin? Määrä on olematon, mutta ominaisuudet erittäin toivottuja.
 
commando kirjoitti:
Kiitos tarkemmasta tiedosta, näin asian ajattelin olevankin. Ylikorostin lähinnä tuota aseella uhkaamista mutta ongelmiahan tuossa autojen takavarikoinneissa on. Mistä auto tilalle, kun työmatkat Suomessa ovat mitä ovat. Pystyisikö valtio maksamaan heti vai jos sota voitetaan? Käytännössä viimeistään polttoaineen säännöstelyyn pysähtyy koko Suomi, kun ihmiset eivät pääse työpaikoilleen.

Kyllähän sita maa on muutenkin aika sekaisin, jos jopa 350 000 pääasiassa työikäistä reserviläistä jää pois työstään ja häipyy kurkkusalaatit päällä metsiin ja taajamiin. On noita mietitty, mutta kieltämättä haja-asutusalueella asuvalle, palvelukseen kutsumattomalle citymaasturinsa pakko-otossa menettäneelle voi tulla työmatkaongelmia. Ohjatut pakkokimppakyydit ovat yksi mahdollisuus. En tunne tämän päivän suunnitelmia näiltä osin -eikä niitä saa edes kertoa - , mutta viime sotien aikana joka kunnassa (vai oliko se kansanhuoltopiirissä) oli liikennetoimisto, joka johti ja ohjasi harvojen siviiliautojen käyttöä. Autoja oli tosin silloin todella vähän, parin tuhannen asukkaan kunnassa saattoi olla 1-2 kuorma-autoa siviilikäytössä ja kunnanlääkärillä yksi henkilöauto - kaikki vielä häköpönttökäyttöisiä!
 
Back
Top