Miehistön kuljetus

noska kirjoitti:
Eräs seikka jota ei ole vielä huomioitu lainkaan on se, ettei traktori ole pelkkä kuljetusväline, vaan osaavissa käsissä oiva työkone. Siinä vaihjeessa kun se kuorma-auto ajetaan ilamsuojaan, voidaan se traktori valjastaa monenöaisiin töihin. Siitä on apua linnoitushommissa, se voi parannella tienpohjia, tekeepä itse oman suojaasemansakin, repii rikki rakennuksia, siirtää kiviä, puskee nurin puita jne jne

Kyllähän traktoriin saa jos jonkinlaista lisävempainta. Peräkärryn kanssa mukana kulkeva etukuormaaja on kuitekin aika harvinainen väline ja takapään nostolaitteisiin kiinnitettävä kaivulaite tai puskulevy estää usein peräkärryn samanaikaisenn käytön. Noita lisälaitteita ei ole missään rekisterissä ja traktorin ja peräkärryn ottomääräyksen saanut isäntä tuskin tuo luovutuspaikkalle muuta kuin käsketyt. Soveltaahan toki voi ja linnoittautuvan traktoripataljoonan huoltoporukka varmaan koluaa ympäristön evakuoitujen(?) maatalojen konehallit ja "besorkkaa" lisävermeitä.
 
noska kirjoitti:
Pitipä oikein käydä tossa meidän parkkipaikalla mittanauhan kanssa. Oli siinä sopiva vertailukohtakin Lada 1200. Lisäksi löytyi mittausajankohtana 9 ns. maasturia. Tilastollinen tulos osoitti että kun mittaustarkkuutena käytetään senttimetriä, niin kolmessa oli Ladaa korkeampi maavara, kolmessa sama ja kolmessa matalampi. Siinä paria omistajaa haastatellessa niin ainakin yksi näistä sama luokkaan kuuluvista aikoi lähiaikoina asentaa autoonsa madallussarjan (yhdessä matalimpaan luokkaan kuuluvista oli jo).

Vähän epäilen että esim. Honda CRV tyylisten "maastureiden" tarve ei ole kummoinen... Keskustelussa ei ehkä kannata keskittyä liikaa näihin "hlö-autoihin" koska niillä ei mitään varsinaisia joukkoja (suurta massaa) kuskailla. Jos ohjenuoraksi otetaan se vanha JvPr kaavio niin siellä ei maasturi esiinny muistaakseni kuvakkeissa kuin TiedK kohdalla, tämän lisäksi veikkaan että maastureita tulisi esim. epäsuoran tiedustelu/valmistelu ryhmien käyttöön sekä komentoportaalle varmaan jostain patalajoonatasosta eteenpäin. Voi hyvinkin olla että nykyisellä SA-joukkojen määrällä siviili maastureiden tarve jää satoihin, ei tuhansiin jolloin ns. katumaastureiden puoleen ei tarvi kääntyä.
 
suksisissi kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Yllättävää kyllä, maasturit eivät ole ensimmäisinä ottolistalla, vaan kappaletavaranosturilla varustetut ruotsalaisvalmisteiset kuorma-autot. Sen jälkeen otetaan ruotsalaisvalmisteisia henkilöautoja tarvittava määrä. Kaipa ajoneuvojen yhdenmukaisuus ja edes teoreettiset mahdollisuudet saada varaosia menevät maastokelpoisuuden edelle. Toisaalta meidän tieverkostolla ei tarvita nelivetoa kuin auraamattomilla teillä.

Mistähän tietotoimistosta tämä hlöauto väite on peräisi...
Ja mihin ihmeen käyttöön pv haalisi puhtaita hlö autoja ennen maastureita? Mitä ihmeen iloa 2000-luvun Volvoista ja Saabeista olisi PV SA-organisaaatiolle?

Tuo lienee 80-luvun ja 90-luvun alun tietoa. Silloin maastureita oli verovapaudesta huolimatta aika vähän ja 99/90 ja 900-sarjan Saabit ja 240-sarjan Volvot olivat kohtuullisen sopivia myös huonommille teille isojen pyöriensä ja ison maavaran ansiosta.
Nelivedolle on kyllä käyttöä sulan maan aikanakin. Kesällä pienet tilus- ja kylätietkin kantavat, mutta syyssateiden tai kevätkelirikon aikana joku tilustie jauhautuu jo traktoroiden pataljoonan kertamarrsin alla aikamoiseksi puuroksi.

Tämä tieto on vuoden takaa ja vastaamassa oli henkilö joka asiasta epäilemättä jotain tietää. Kysyin vielä etteikö edes pakettiautoja oteta. Vastasi jotenkin näin, että joitakin minibusseja kyllä, mutta pakettiautoja ei! Käsittämätöntä! Kaipa lukuisten eversti luutnattien pitää päästä Volvolla ajelemaan...
 
Pullosorsa kirjoitti:
suksisissi kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Yllättävää kyllä, maasturit eivät ole ensimmäisinä ottolistalla, vaan kappaletavaranosturilla varustetut ruotsalaisvalmisteiset kuorma-autot. Sen jälkeen otetaan ruotsalaisvalmisteisia henkilöautoja tarvittava määrä. Kaipa ajoneuvojen yhdenmukaisuus ja edes teoreettiset mahdollisuudet saada varaosia menevät maastokelpoisuuden edelle. Toisaalta meidän tieverkostolla ei tarvita nelivetoa kuin auraamattomilla teillä.

Mistähän tietotoimistosta tämä hlöauto väite on peräisi...
Ja mihin ihmeen käyttöön pv haalisi puhtaita hlö autoja ennen maastureita? Mitä ihmeen iloa 2000-luvun Volvoista ja Saabeista olisi PV SA-organisaaatiolle?

Tuo lienee 80-luvun ja 90-luvun alun tietoa. Silloin maastureita oli verovapaudesta huolimatta aika vähän ja 99/90 ja 900-sarjan Saabit ja 240-sarjan Volvot olivat kohtuullisen sopivia myös huonommille teille isojen pyöriensä ja ison maavaran ansiosta.
Nelivedolle on kyllä käyttöä sulan maan aikanakin. Kesällä pienet tilus- ja kylätietkin kantavat, mutta syyssateiden tai kevätkelirikon aikana joku tilustie jauhautuu jo traktoroiden pataljoonan kertamarrsin alla aikamoiseksi puuroksi.

Tämä tieto on vuoden takaa ja vastaamassa oli henkilö joka asiasta epäilemättä jotain tietää. Kysyin vielä etteikö edes pakettiautoja oteta. Vastasi jotenkin näin, että joitakin minibusseja kyllä, mutta pakettiautoja ei! Käsittämätöntä! Kaipa lukuisten eversti luutnattien pitää päästä Volvolla ajelemaan...

Joo-o... kannattaako ihan kaikkea jargonia uskoa etenkin jos se sotii täysin käytännön tarvetta/maalaisjärkeä vastaan? Mitä helvettiä yhdelläkään pakko otetulla S-sarjan Volvolla tekee SA-tilanteessa? Jos muutaman harvan kapun täytyy sukkuloida maateitä pitkin esikunnista toiseen, niin pv:llä on taatusti siihen käyttöön riittävästi edustusautoja jo rauhanaikanakin.

Pakettiautojen ottamattomuus menee vielä läpi, sillä materiaalin kuljetustarve on usein sitä luokkaa että pakusta loppuu helposti pinta-ala tai kantavuus kesken jolloin on viisaampaa keskittyä ottamaan kuorma-autoja materiaalin kuljetukseen.
 
suksisissi kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Yllättävää kyllä, maasturit eivät ole ensimmäisinä ottolistalla, vaan kappaletavaranosturilla varustetut ruotsalaisvalmisteiset kuorma-autot. Sen jälkeen otetaan ruotsalaisvalmisteisia henkilöautoja tarvittava määrä. Kaipa ajoneuvojen yhdenmukaisuus ja edes teoreettiset mahdollisuudet saada varaosia menevät maastokelpoisuuden edelle. Toisaalta meidän tieverkostolla ei tarvita nelivetoa kuin auraamattomilla teillä.

Mistähän tietotoimistosta tämä hlöauto väite on peräisi...
Ja mihin ihmeen käyttöön pv haalisi puhtaita hlö autoja ennen maastureita? Mitä ihmeen iloa 2000-luvun Volvoista ja Saabeista olisi PV SA-organisaaatiolle?

Tuo lienee 80-luvun ja 90-luvun alun tietoa. Silloin maastureita oli verovapaudesta huolimatta aika vähän ja 99/90 ja 900-sarjan Saabit ja 240-sarjan Volvot olivat kohtuullisen sopivia myös huonommille teille isojen pyöriensä ja ison maavaran ansiosta.
Nelivedolle on kyllä käyttöä sulan maan aikanakin. Kesällä pienet tilus- ja kylätietkin kantavat, mutta syyssateiden tai kevätkelirikon aikana joku tilustie jauhautuu jo traktoroiden pataljoonan kertamarrsin alla aikamoiseksi puuroksi.

Näin minäkin asian uskoisin olevan, silloin SA-joukkojen määräkin oli n. 3x isompi kuin nyt.

Sekin olisi mielenkiintoista tosiaan tietää miten ottotoiminta reagoi PV suunnitelmiin luoda alueellisista joukoista entistä liikkuvampia. Kokonaisen tst-ryhmän liikkuuden parantamiseen ei ottokaluston kyvyt riitä vaan homma on hoidettava tilanne kuvan(viestipuolen) kautta jolloin porukka saadaan reagoimaan (liikkeelle) nopeammin.

Mahdollista olisi varmaan panostaan siis lähinnä joukon sisäiseen liikkuvuuteen.
Esittämäsi traktori+kärri+heitin yhdistelmä on varmasti helvetillinen ympäri käännettävä pikkutiellä (ja vähän isommallakin). Joukkojen määrät ovat laskeneet erittäin oleellisesti, jossain tapauksissa saattaisi olla paikkallaan harkita traktorin korvaamista maastoautolla jos niitä on saatavilla yli tarpeen.

Ensimmäiseksi tulee mieleen pst-joukkueet, Mustien poistuessa ja NLAW tullessa tilalle kuskattava kalusto kevenee oleellisesti ja ilmeisesti myös miehistön määrä. Ymmärtääkseni pst-komp. kevenevät NLAW joukkueiksi ja aseita on käytössä erityisesti alueellisissa joukoissa entistä vähemmän joilloin niiden liikuttelun tarve paikasta toiseen kasvaa myös . Tälläisessä kohteessa voisi hyvinkin olla paikallaan siirtyä traktorista maastohlö autoon. Ehkä heittimien vetämistä maastureiden perässä kannattaisi harkita myös, yksi kalustoauto peräkärrillä mukaan ja homma voisi toimiakkin (sillä oletuksella että oikeita maastureita on saatavilla riittävästi). Eiköhän tuotakin ole joskus ainakin kokeiltu...
 
Iso-Mursu kirjoitti:
akealik kirjoitti:
Hesarissa oli mielenkiintoinen artikkeli ottoautoista pari viikkoa sitten. Siinä luki varsin selvästi, että katsastusmiesten SA-tehtävä on ottoautojen valitseminen ja lunastaminen ja PV kouluttaa heitä tähän tehtävään aktiivisesti.

Onko aiheesta linkkiä? Jäänyt itsellä huomaamatta ja noin vanhaa hesaria ei ole tallessa

Kaivelin nettiarkistosta, heinäkuun 9. päivän lehdessä kyseinen artikkeli on otsikolla "Autotallista etulinjaan". Pääset lukemaan, jos olet tilaaja.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Jos ohjenuoraksi otetaan se vanha JvPr kaavio niin siellä ei maasturi esiinny muistaakseni kuvakkeissa kuin TiedK kohdalla, tämän lisäksi veikkaan että maastureita tulisi esim. epäsuoran tiedustelu/valmistelu ryhmien käyttöön sekä komentoportaalle varmaan jostain patalajoonatasosta eteenpäin.

Niitä maastohenkilöautoja tulee traktorivetoiseenkin jalkaväkipataljoonaan kaksinumeroinen määrä, samoin umpipakettiautoja. Prikaatissa niitä on siis reilusti, mutta onkohan meillä jalkaväkiprikaateja sellaisinaan kovinkaan kauaa?
 
Heikkilä kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Jos ohjenuoraksi otetaan se vanha JvPr kaavio niin siellä ei maasturi esiinny muistaakseni kuvakkeissa kuin TiedK kohdalla, tämän lisäksi veikkaan että maastureita tulisi esim. epäsuoran tiedustelu/valmistelu ryhmien käyttöön sekä komentoportaalle varmaan jostain patalajoonatasosta eteenpäin.

Niitä maastohenkilöautoja tulee traktorivetoiseenkin jalkaväkipataljoonaan kaksinumeroinen määrä, samoin umpipakettiautoja. Prikaatissa niitä on siis reilusti, mutta onkohan meillä jalkaväkiprikaateja sellaisinaan kovinkaan kauaa?

Yllättävän paljon siis!
Löytyykö sinulta sellainen kaavio jossa on ajoneuvot lueteltu lkm:sti JvPr osalta noin tarkasti? Itsellä ei ole kuin sellainen jossa on vain raskaammat aseet.

Onko tietoa tarkemmin mihin käyttöön maasturit ja pakut on pataljoonan sisällä tarkoitettu? Voisi kuvitella että pääosa menee Esik.komp. ja siellä komentokäyttöön ja huoltoon (lääkintään, muonitukseen jne).

JvPr lakkaavat varmaankin olemasta lopullisesti jossain vaiheessa tätä vuosikymmentä, ehkä maaginen 2016 on se vuosi.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Yllättävän paljon siis!
Löytyykö sinulta sellainen kaavio jossa on ajoneuvot lueteltu lkm:sti JvPr osalta noin tarkasti? Itsellä ei ole kuin sellainen jossa on vain raskaammat aseet.

Onko tietoa tarkemmin mihin käyttöön maasturit ja pakut on pataljoonan sisällä tarkoitettu? Voisi kuvitella että pääosa menee Esik.komp. ja siellä komentokäyttöön ja huoltoon (lääkintään, muonitukseen jne).

JvPr lakkaavat varmaankin olemasta lopullisesti jossain vaiheessa tätä vuosikymmentä, ehkä maaginen 2016 on se vuosi.

Peruspakulla saa kyllä nopeasti ja kätevämmin kuskattua juuri spade-osaston päivän tukun ostokset keittiölle. Eihän se maastoon kauheasti mene, mutta eipä se soppatykkikään kauhean maastokykyinen ole
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Löytyykö sinulta sellainen kaavio jossa on ajoneuvot lueteltu lkm:sti JvPr osalta noin tarkasti? Itsellä ei ole kuin sellainen jossa on vain raskaammat aseet.

Onko tietoa tarkemmin mihin käyttöön maasturit ja pakut on pataljoonan sisällä tarkoitettu? Voisi kuvitella että pääosa menee Esik.komp. ja siellä komentokäyttöön ja huoltoon (lääkintään, muonitukseen jne).

JvPr lakkaavat varmaankin olemasta lopullisesti jossain vaiheessa tätä vuosikymmentä, ehkä maaginen 2016 on se vuosi.

Minusta niitä kokoonpanoja ja yksittäisten ajoneuvojen sijoittumista sinne ei tarvitse käsitellä suuruusluokkaa tarkemmin tällä foorumilla, mutta mm. erilaisiin huoltotehtäviin ja eri tasoisten johtoportaiden käyttöön niitä tosiaan menisi.
 
Heikkilä kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Löytyykö sinulta sellainen kaavio jossa on ajoneuvot lueteltu lkm:sti JvPr osalta noin tarkasti? Itsellä ei ole kuin sellainen jossa on vain raskaammat aseet.

Onko tietoa tarkemmin mihin käyttöön maasturit ja pakut on pataljoonan sisällä tarkoitettu? Voisi kuvitella että pääosa menee Esik.komp. ja siellä komentokäyttöön ja huoltoon (lääkintään, muonitukseen jne).

JvPr lakkaavat varmaankin olemasta lopullisesti jossain vaiheessa tätä vuosikymmentä, ehkä maaginen 2016 on se vuosi.

Minusta niitä kokoonpanoja ja yksittäisten ajoneuvojen sijoittumista sinne ei tarvitse käsitellä suuruusluokkaa tarkemmin tällä foorumilla, mutta mm. erilaisiin huoltotehtäviin ja eri tasoisten johtoportaiden käyttöön niitä tosiaan menisi.


No pistä edes eri ajoneuvojen lkm jv-pataljoonassa (näitähän on julkaistu milloin missäkin, joten mitään salassa pidettävää ei tuossa voi olla). Siitä voidaan sitten karkeasti päätellä mikä on ottoajoneuvojen kokonaistarve. Saadaan keskustelu jatkumaan, tiedä vaikka jostain löytyisi tilasto josta selviää maastureiden ja/tai nelivetojen määrä siviilissä vähän tarkemminkin kuin AKE:n sivuilta...
 
Keskiverron jääkärikomppaniankin päälliköllä on kulkuvälineenä "MHA" eli jonkinlainen maasturi. Välillä mietitytti, kun komppanian kaikki upseerit yhtä lukuun ottamassa ajelivat panssaroimalla lantikalla tiedustelu- ja valmisteluosastona tuntemattomille maille. Voisi kovassa tilanteessa vähän jännittää vaikka vihollisen panssaritiedusteluun törmääminen.
 
akealik kirjoitti:
Keskiverron jääkärikomppaniankin päälliköllä on kulkuvälineenä "MHA" eli jonkinlainen maasturi. Välillä mietitytti, kun komppanian kaikki upseerit yhtä lukuun ottamassa ajelivat panssaroimalla lantikalla tiedustelu- ja valmisteluosastona tuntemattomille maille. Voisi kovassa tilanteessa vähän jännittää vaikka vihollisen panssaritiedusteluun törmääminen.

Uskoisin että kolmen Jpr05 ajoneuvokalusto ei kauheasti tarvi ottoajoneuvoja.
Eikös Toyota Hilux ole nykyisin yksi PV suosimista uusista maastureista? Sitten on mersua ja lantikkaa.

Pika googeletus:
Avolava-autojen myynti on kasvanut viime vuosina Suomessa merkittävästi. Mallisarjan suosituin on ollut Toyota Hilux. Vuonna 2007 Hiluxeja rekisteröitiin 1 120 kpl, jolla saavutettiin 48,2 %:n markkinaosuus.

En tiedä paljonko noista on 4x4 malleja, mutta jos vuosi tasolla pelkkiä Hiluxeja rekisteröidään jo tuon verran, niin avolavoja rekisteröitiin siis yhteensä n.2300 kpl vuonna 2007 (ja siihen päälle vielä umpinaiset maasturit), niin ei kyllä pitäisi olla ongelmaa saada riittävästi esim. max. 5-vuotta vanhoja maastureita pv käyttöön. Citymaasturit voi siis ihan perustellusti unohtaa ottolistoilta, normi hlöautoista puhumattakaan.
 
Minäs vuonna Top Gearin Toyota Hilux Destruction esitettiin eka kerran Suomessa? BBC esitti sen 2004 ja eräs TOyotan myyjä totesi etteivät he olisi millään rahalla ikinä pystyneet tekemään yhtä myyvää mainosta.

Off topicina: tuosta Top Gearista on muuten useissa maissa tehty spin off versioita, mm. Venäjällä. Sarjan tyylin tuntein on venäjän versiossa varmaan paljon tämän foorumin lukijoita kiinnostavaa kalustoa esillä.
 
noska kirjoitti:
Minäs vuonna Top Gearin Toyota Hilux Destruction esitettiin eka kerran Suomessa? BBC esitti sen 2004 ja eräs TOyotan myyjä totesi etteivät he olisi millään rahalla ikinä pystyneet tekemään yhtä myyvää mainosta.

Asiaan ei varmaankaan auttanut se pohjoisnapareissu...
 
SJ kirjoitti:
noska kirjoitti:
Minäs vuonna Top Gearin Toyota Hilux Destruction esitettiin eka kerran Suomessa? BBC esitti sen 2004 ja eräs TOyotan myyjä totesi etteivät he olisi millään rahalla ikinä pystyneet tekemään yhtä myyvää mainosta.

Asiaan ei varmaankaan auttanut se pohjoisnapareissu...

Niin sekin vielä
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
akealik kirjoitti:
Keskiverron jääkärikomppaniankin päälliköllä on kulkuvälineenä "MHA" eli jonkinlainen maasturi. Välillä mietitytti, kun komppanian kaikki upseerit yhtä lukuun ottamassa ajelivat panssaroimalla lantikalla tiedustelu- ja valmisteluosastona tuntemattomille maille. Voisi kovassa tilanteessa vähän jännittää vaikka vihollisen panssaritiedusteluun törmääminen.

Uskoisin että kolmen Jpr05 ajoneuvokalusto ei kauheasti tarvi ottoajoneuvoja.
Eikös Toyota Hilux ole nykyisin yksi PV suosimista uusista maastureista? Sitten on mersua ja lantikkaa.

Pika googeletus:
Avolava-autojen myynti on kasvanut viime vuosina Suomessa merkittävästi. Mallisarjan suosituin on ollut Toyota Hilux. Vuonna 2007 Hiluxeja rekisteröitiin 1 120 kpl, jolla saavutettiin 48,2 %:n markkinaosuus.

En tiedä paljonko noista on 4x4 malleja, mutta jos vuosi tasolla pelkkiä Hiluxeja rekisteröidään jo tuon verran, niin avolavoja rekisteröitiin siis yhteensä n.2300 kpl vuonna 2007 (ja siihen päälle vielä umpinaiset maasturit), niin ei kyllä pitäisi olla ongelmaa saada riittävästi esim. max. 5-vuotta vanhoja maastureita pv käyttöön. Citymaasturit voi siis ihan perustellusti unohtaa ottolistoilta, normi hlöautoista puhumattakaan.

Usko ei ole tiedon väärtti ja ihan kaikkea ei tästäkään asiasta kannata kertoa.

Edit: siis, jos tietää.
 
juhapar kirjoitti:
Usko ei ole tiedon väärtti ja ihan kaikkea ei tästäkään asiasta kannata kertoa.
Edit: siis, jos tietää.

Taas on Juhapar asian ytimessä !
Näistäkin asioista on monenlaisia juttuja liikkeellä, älkää ottako ihan kaikkia tosina !
 
Älkää nyt helkkarissa menkö tuollaista sanomaan. Misinformaation arvo putoaa jos se paljastetaan misinformaatioksi. Jäljelle jää enää pelkkää disinformaatiota.
 
juhapar kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
akealik kirjoitti:
Keskiverron jääkärikomppaniankin päälliköllä on kulkuvälineenä "MHA" eli jonkinlainen maasturi. Välillä mietitytti, kun komppanian kaikki upseerit yhtä lukuun ottamassa ajelivat panssaroimalla lantikalla tiedustelu- ja valmisteluosastona tuntemattomille maille. Voisi kovassa tilanteessa vähän jännittää vaikka vihollisen panssaritiedusteluun törmääminen.

Uskoisin että kolmen Jpr05 ajoneuvokalusto ei kauheasti tarvi ottoajoneuvoja.
Eikös Toyota Hilux ole nykyisin yksi PV suosimista uusista maastureista? Sitten on mersua ja lantikkaa.

Pika googeletus:
Avolava-autojen myynti on kasvanut viime vuosina Suomessa merkittävästi. Mallisarjan suosituin on ollut Toyota Hilux. Vuonna 2007 Hiluxeja rekisteröitiin 1 120 kpl, jolla saavutettiin 48,2 %:n markkinaosuus.

En tiedä paljonko noista on 4x4 malleja, mutta jos vuosi tasolla pelkkiä Hiluxeja rekisteröidään jo tuon verran, niin avolavoja rekisteröitiin siis yhteensä n.2300 kpl vuonna 2007 (ja siihen päälle vielä umpinaiset maasturit), niin ei kyllä pitäisi olla ongelmaa saada riittävästi esim. max. 5-vuotta vanhoja maastureita pv käyttöön. Citymaasturit voi siis ihan perustellusti unohtaa ottolistoilta, normi hlöautoista puhumattakaan.

Usko ei ole tiedon väärtti ja ihan kaikkea ei tästäkään asiasta kannata kertoa.

Edit: siis, jos tietää.

Korostus sanalla "kauheasti", tiedän kyllä että valtakunnan ykkösnyrkkien kalustokaan ei ole rauhanaikana ihan täydellinen kaikkia ns. siviili kikottimia myöten yleensä kuin sen yhden valmiuspataljoonan osalta.

Pointti oli kuitenkin se että maastureita näyttäisi tulevan rekisteriin sellaisella volyymillä että nykyisillä SA-joukkojen vahvuuksilla ei ole mitään ongelmia varustaa kaikkia joukkoja ns. oikeilla maastureilla.

Ja en edelleenkään ymmärrä tätä salauksen tarvetta tälläisissä asioissa (ajoneuvojen määrät), kun ne ovat taatusi naapurin tiedossa. PV ihan itse julkaiseen kaavioita ajoneuvojen lkm prikaati/pataljoona tasolla ja henkilökuntansa kirjoittamana käsittelee monissa alan lehdissä alemman tason organisaatioiden vahvuuksia.
 
Back
Top