No, olivat mitä olivat nuo ruotsalaisten vehkeet, kunhan eivät ole Hiluxeja. Muuten ISE (Islamic State Europe)-taistelijat voisivat varustaa itsensä sotasaaliilla.
Ei vaan, on kyllä outo ajoneuvovalinta naapurilta
tuo pakettiauto! Onhan se lämmin ja mukava, mutta mutta... Autoveroton hinta tuolle MB Sprinter 316 -mallille on Suomessa 67-69 kEur tienoilla. Hilux Double Cab maksaisi Suomessa verottomana n. 35 kEur. Eli jep jep, vähän on taas säästetty väärässä paikassa. Sprinterillä ei mennä asfaltin ulkopuolelle.
Eli vastauksena
@PJ85 alkuperäiseen kysymykseen: ei missään nimessä tuollaisia Suomeen! Noita saa ihan riittävästi siviilistäkin pakko-otolla. Jos taas on tarkoitus varautua nopeaan lähtöön, niin taistelujoukoille voisi IMHO hankkia jonkin edullisen panssaroidun menopelin. On niitä muitakin tarjolla kuin AMV. Tai jos ei ole rahaa yhtään enempään, mutta tarve on nopeaan lähtöön, niin sitten kelvannee tavallinen maastokuorma-auto. Samaten paikallispataljoonien PERK-majurit arvostavat huomattavasti enemmän ylimääräistä kuorma-autoa kuin ylimääräistä Sprinteriä siinä vaiheessa, kun tavaraa pitäisi oikeasti saada kulkemaan. On myös hyvä pitää mielessä, että Ruotsissakin tuo on tarkoitettu Etelä-Ruotsissa käytettäväksi (ts. Suomessa käyttöä voisi löytyä lähinnä maan eteläosista akselilla Turku-PK-seutu).
Sinällään ruotsalaisten ratkaisu on kyllä mielenkiintoinen. Istuimia on ilmeisesti 3+6, ja takana ukot istuvat naamat vastakkain. Lisäksi takana on erillinen säilytystila, jossa on ihmeellinen lukittava(?) lokero, johon pääsee käsiksi sekä matkustustilasta että auton takaa. Luulin sitä ensin asekaapiksi, mutta kyseessä onkin koirankoppi! Mielenkiintoista on myös, että yksi takana olevista vetolaatikoista on "varustelaatikko rynnäkkökiväärille". (Vai ymmärränkö väärin, ja kyse onkin rynnäkkökiväärin varusteista?) Eikö kiväärin pitäisi olla mukana matkustamossa, kaiken varalta, eikä missään tavaratilassa?
Kuvat:
http://militarhistoria.ifokus.se/articles/5232d4398e0e747761000e27-personbil-8