Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On. Tosin se on aika normaalia kun muuhun käytöön suunniteltu ase tungetaan vaunuun. Samoin mm.
2A42 on BMP-2:n tornissa sivuttain, jotta vyöt saadaan syöttymään sivulta ja torni pysymään matalana.


Totta tosiaan, sehän syöttää myös ylhäältä.. (piti ihan katsoa googglella, kun tuo BMP-2 on ainoa sovellus, josta ase on edes jossain määrin tuttu...)

img1.jpg
 
Eikös tuo ollut vielä tavallaan "väärinpäinkin"tuo kanuuna? Vai olenko väärin ymmärtänyt.. (Ei pelkoa, että olisin ruotsalaiseen vaunuun 40mm kanuunalla törmännyt...) Eli normaalisti yläpuolella oleva makasiini alla? Mahtaa olla makasiinin täyttö hankalaa ahtaassa tornissa...

Siihen on rakennettu syöttölaite ja sen täyttö onnistuu itseasiassa varsin kätevästi, kun ne syötetään sinne yksi ammus kerrallaan. Mutta itse ase on sitten paljon hankalampi huoltaa.
 
Mietin vaan, onko olemassa parempaa ajoneuvoa PAJON joukoille kuin traktori ja peräkärry? Onko se evoluution päätepiste, johon kaikki parhaat ominaisuudet maastoliikkuvuudesta, saatavuudesta ja panssaroimattomuudesta yhdistyvät? Jenkkien traktori on hummeri.
 
Siihen on rakennettu syöttölaite ja sen täyttö onnistuu itseasiassa varsin kätevästi, kun ne syötetään sinne yksi ammus kerrallaan. Mutta itse ase on sitten paljon hankalampi huoltaa.
Sulla on varmaan omakohtaista kokemusta tuosta syöttölaitteesta? Mahdollisesti jopa enemmänkin kun minulla? Ja olet paljonkin operoinut sekä CV9040:llä että CV9030:llä että osaat verrata? Vai luitko sittekin tämänkin tiedon internetistä ja nyt kerrot täällä totuutena? Oma kokemukseni on nimittäin päinvastainen kun sinun, enkä vertaisi sitä käytettävyydessä vyösyöttöön samana päivänäkään... tosin minähän olen tosiaan operoinut vain todella vähän tuolla CV9040:llä vaikka "vähän" enemmän sitten tuolla CV9030:llä olenkin toiminut.
 
Sulla on varmaan omakohtaista kokemusta tuosta syöttölaitteesta? Mahdollisesti jopa enemmänkin kun minulla? Ja olet paljonkin operoinut sekä CV9040:llä että CV9030:llä että osaat verrata? Vai luitko sittekin tämänkin tiedon internetistä ja nyt kerrot täällä totuutena? Oma kokemukseni on nimittäin päinvastainen kun sinun, enkä vertaisi sitä käytettävyydessä vyösyöttöön samana päivänäkään... tosin minähän olen tosiaan operoinut vain todella vähän tuolla CV9040:llä vaikka "vähän" enemmän sitten tuolla CV9030:llä olenkin toiminut.

Jos satuit unohtamaan, niin olen jo aikaisemmin maininnut tiedonlähteeni. Laitoin jopa taannoin kyseisen videon tänne näkyville. Ja jos luet viestini tarkemmin, niin en väittänyt sen olevan kätevämpi kuin 9030:ssa, se vain tarkoittaa sitä, että kenenkään ei tarvitse syöttää niitä ammusnippuja ylösalaisin olevaan kanuunaan. Sinällään kätevää, että kommenttini jättää tilaa myös sinun mielipiteellesi.
 
Jos satuit unohtamaan, niin olen jo aikaisemmin maininnut tiedonlähteeni. Laitoin jopa taannoin kyseisen videon tänne näkyville. Ja jos luet viestini tarkemmin, niin en väittänyt sen olevan kätevämpi kuin 9030:ssa, se vain tarkoittaa sitä, että kenenkään ei tarvitse syöttää niitä ammusnippuja ylösalaisin olevaan kanuunaan. Sinällään kätevää, että kommenttini jättää tilaa myös sinun mielipiteellesi.
Niin kyse on termistä "kätevä". Sinusta se on kätevä koska olet nähnyt videon, minusta se ei ole kätevä kun olen sitä oikeasti käyttänyt.
 
Niin kyse on termistä "kätevä". Sinusta se on kätevä koska olet nähnyt videon, minusta se ei ole kätevä kun olen sitä oikeasti käyttänyt.

Kyseessä oli vastaus kysymykseen:

Eikös tuo ollut vielä tavallaan "väärinpäinkin"tuo kanuuna? Vai olenko väärin ymmärtänyt.. (Ei pelkoa, että olisin ruotsalaiseen vaunuun 40mm kanuunalla törmännyt...) Eli normaalisti yläpuolella oleva makasiini alla? Mahtaa olla makasiinin täyttö hankalaa ahtaassa tornissa...

Tuosa on video jossa näkyy tuo Boforssin normaali syöttömekanismi. Tuon videon perusteella uskallan väittää CV9040:n syöttömekanismin olevan kätevä verrattuna siihen, että tykkiä pitäisi ladata videolla näkyvällä tavalla tykin ollessa ylösalaisin!

 
Entä onko airburstit kuinka kalliita, niidenhän pitäisi olla tehokkaampia tuollaisessa käytössä?

Airburstithan ovat toistaiseksi olleet kalliita, mutta sekin riippunee taas ihan kysynnästä. Hieman samaa asiaa on joskus täällä mietitty tykistön hersyjen kanssa. Sinänsä en usko että se elektroniikka sytyttimessä maksaa kauheana, sillä se on todennäköisesti simppelimmällä tasolla kuin mitä nykyinen 79e kuluttajahintaan myytävä kännykkä. Mutta niin kauan kun tuotantomäärät ovat pieniä, niin tuotekehitys- ja tuotantolinjakustannukset näkyvät hinnassa reippaasti.

Sinänsä esim. Patrialle sopisi hyvin joku älysytytintuotanto, hersyistä airbursteihin. Paitsi että Suomessa on hyvät valmiudet moiseen, niin samalla kriisitilanteita ajatellen meillä olisi omissa käsissämme selvästi tykistön tehoa lisäävä osa a-tarviketuotantoa.
 
No, olivat mitä olivat nuo ruotsalaisten vehkeet, kunhan eivät ole Hiluxeja. Muuten ISE (Islamic State Europe)-taistelijat voisivat varustaa itsensä sotasaaliilla. :D

Ei vaan, on kyllä outo ajoneuvovalinta naapurilta tuo pakettiauto! Onhan se lämmin ja mukava, mutta mutta... Autoveroton hinta tuolle MB Sprinter 316 -mallille on Suomessa 67-69 kEur tienoilla. Hilux Double Cab maksaisi Suomessa verottomana n. 35 kEur. Eli jep jep, vähän on taas säästetty väärässä paikassa. Sprinterillä ei mennä asfaltin ulkopuolelle.

Eli vastauksena @PJ85 alkuperäiseen kysymykseen: ei missään nimessä tuollaisia Suomeen! Noita saa ihan riittävästi siviilistäkin pakko-otolla. Jos taas on tarkoitus varautua nopeaan lähtöön, niin taistelujoukoille voisi IMHO hankkia jonkin edullisen panssaroidun menopelin. On niitä muitakin tarjolla kuin AMV. Tai jos ei ole rahaa yhtään enempään, mutta tarve on nopeaan lähtöön, niin sitten kelvannee tavallinen maastokuorma-auto. Samaten paikallispataljoonien PERK-majurit arvostavat huomattavasti enemmän ylimääräistä kuorma-autoa kuin ylimääräistä Sprinteriä siinä vaiheessa, kun tavaraa pitäisi oikeasti saada kulkemaan. On myös hyvä pitää mielessä, että Ruotsissakin tuo on tarkoitettu Etelä-Ruotsissa käytettäväksi (ts. Suomessa käyttöä voisi löytyä lähinnä maan eteläosista akselilla Turku-PK-seutu).

Sinällään ruotsalaisten ratkaisu on kyllä mielenkiintoinen. Istuimia on ilmeisesti 3+6, ja takana ukot istuvat naamat vastakkain. Lisäksi takana on erillinen säilytystila, jossa on ihmeellinen lukittava(?) lokero, johon pääsee käsiksi sekä matkustustilasta että auton takaa. Luulin sitä ensin asekaapiksi, mutta kyseessä onkin koirankoppi! Mielenkiintoista on myös, että yksi takana olevista vetolaatikoista on "varustelaatikko rynnäkkökiväärille". (Vai ymmärränkö väärin, ja kyse onkin rynnäkkökiväärin varusteista?) Eikö kiväärin pitäisi olla mukana matkustamossa, kaiken varalta, eikä missään tavaratilassa?


sam-1519.jpg


sam-1521.jpg



Kuvat: http://militarhistoria.ifokus.se/articles/5232d4398e0e747761000e27-personbil-8
 
upload_2016-4-4_18-57-16.webp
big_19739757.jpg


Oisko näissä kahdessa vastaus?

Yksi tuollainen 1x1m paneeli painaa 20kg ja suojaa n. 10 metrin päässä räjähtävältä 120 millisen kranaatilta. Käsiaseiden suora-ammuntaa ne kestävät heikosti, mutta jopa tykistön sirpaleita vastaan ne ovat aika epeleitä varsinkin jos laittaa kaksi päällekkäin. Jos keksitään joku näppärä ajoneuvo johon tuollaiset laittaa päälle niin varmaan kohtuu rahalla saa tehtailtua muotoon leikattuja paneeleja.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä kuvassa näkyvä Mersu samaa mallia kuin Personbil 8?

CFDTc0TVEAER_Vf.jpg
 
@Tetra molemmat MB Sprinttereitä

Suurin ongelma korkea painopiste ja pitkä akseliväli. Sitten voi olla eroja massassa, rengastuksessa ja maavarassa. Vitossa myös ainakin joustintuet tulevat todella alas eli vaikka keskesllä autoa olisi maavaraa niin akselin kohdalla aika niukasti. Toki Sprinter jäykällä taka-akselilla eli hiukan eri.
 
@Tetra molemmat MB Sprinttereitä

Suurin ongelma korkea painopiste ja pitkä akseliväli. Sitten voi olla eroja massassa, rengastuksessa ja maavarassa. Vitossa myös ainakin joustintuet tulevat todella alas eli vaikka keskesllä autoa olisi maavaraa niin akselin kohdalla aika niukasti. Toki Sprinter jäykällä taka-akselilla eli hiukan eri.

Tuo ruotsalaisten Sprinter on neliveto. Kyllä sillä jo ihan hyvin pääsee. Suurin haitta taitaa olla kuitenkin se lumi ja tuohonkun vielä ketjut laittaa, niin on ihan soiva peli!

Vehon lisävarustelistalta löytyy sprinteriin mm. alennusvaihteisto. Taitaa joku paja tehdä noihin muutakin maasto-ominaisuuksia parantavia paketteja. Saatavana mm. portaaliakselit ja erilaisia pohjapanssareita.
 
Noiden sirpalesuojapaneelin tokissa kerrotaan miten ne saa kiinni SA-130 ja -150 kuorma-autoihin, A2045, merikontteihin ja tekaan ja niihin on olemassa kiinnityssarjat valmiina. Voin siis kuvitella, että jos ajoneuvon muodot vaan antavat periksi niin ne menee kiinni mihin tahansa tarpeeksi kuution muotoiseen ajopeliin.
 
Back
Top