Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Traktorit soveltuu äärimmäisen huollon puolelle - mutta taistelivienkin joukkojen, sitä en tiedä? Mikäs siinä?

Ajattelin erillaisia pioneerihommia. Kaivaminen, maansiirto yleensä, erillaisten työkalujen käyttö, kaikenlainen roudaaminen etunostimella jne.
 
Toisaalta traktoria tarvittaisiin muutenkin. Se kun on ihan kätevä työkone moneen hommaan ja monet niistä on sovellettavissa sotakäyttöön. Mutta tästähän on ollut jo juttua joskus.
Ei se nyt kyllä mikään joka ryhmän ihanteellinen taisteluajonevo ole. Jos olisi rahaa niin meillä kaikilla joukolla vähintään XA-tyyppiset ajoneuvot ja sitten niillä (pioneeri ja huolto) yksiköillä jotka tarvitseva traktorityyppistä ajoneuvoa panssaroidut pyöräkuormaajat, traktorikaivurit tai pioneeripanssarivaunut. Vaan ei ole.
 
Ei se nyt kyllä mikään joka ryhmän ihanteellinen taisteluajonevo ole. Jos olisi rahaa niin meillä kaikilla joukolla vähintään XA-tyyppiset ajoneuvot ja sitten niillä (pioneeri ja huolto) yksiköillä jotka tarvitseva traktorityyppistä ajoneuvoa panssaroidut pyöräkuormaajat, traktorikaivurit tai pioneeripanssarivaunut. Vaan ei ole.

Niin, ei ole. Traktoria huonompi vaihtoehto olisi tietenkin se, että joku päättäisi että traktorit ovat liian epätyylikkäitä ajoneuvoja ja määräisi joukot liikkumaan pakettiautoilla.
 
Onkojan muuten TSTOS(PSAJON) pioneereilla XA:ta? Voi olla, että on ST IV tietoa, niin sitten jään pohtimaan itekseni... :D
 
Onkojan muuten TSTOS(PSAJON) pioneereilla XA:ta? Voi olla, että on ST IV tietoa, niin sitten jään pohtimaan itekseni... :D
En nyt pysty tarkistamaan onko TSTPIONK kokoonpano mainittu julkisissa lähteissä, joten vahva ehkä ;)
 
Vähän ot. Vekaralla on jonkun verran panssaroitua maansiirtokalustoa mutta taitaa käytännössä olla olemattoman vähän...... Muistaakseni pitäisi kaivinkoneessa itkkn kestävät lasit olla. ;)
 
2000-luvun alussa tuli jo Lännen 940PS panssaroituja kaivurikuormaajia ja sitten myöhemmin Liebherr(?) pyöräkuormaajia sekä kaivinkoneita siis panssaroituina. Varmaan riittää OPJO konejoukkueiden tarpeisiin.
 
No, jos rahaa ja intoa olisi niin millainen sitten voisi olla kevyesti panssaroitu pyöräajoneuvo, jolla kulkee se ryhmän verran jalkaväkeä?
 
Mistä sitten saadaan kevyesti panssaroitu pyöräajoneuvo halvalla, muuten kuin leikkaa ja liimaa tyylillä?

Mikä lasketaan "kevyesti panssaroiduksi" ja "halvaksi"?

Rikkaiden suojaksi kehitysmaihin siviilimaastureista rakennetut panssariautot eivät mahdottomia maksa, vaikka eivät toisaalta hirveitä maasto-ominaisuuksia tai suojauksia tarjoa. Jokin Misu ei sekään olisi välttämättä mahdoton ajatus. Ja kyllä, olen tietoinen Misun puutteista, niitä on käsitelty sen omassa ketjussa. Mutta kaikkea ei voi saada, kun ollaan pikkubudjetilla liikkeellä. Kyllä se Misu aina kuorma-auton tai traktorin peräkärryn voittaa, paitsi hinnassa.

No, jos rahaa ja intoa olisi niin millainen sitten voisi olla kevyesti panssaroitu pyöräajoneuvo, jolla kulkee se ryhmän verran jalkaväkeä?

Tätä on ehdotettu lukemattomat kerrat aiemminkin melkein jokaisen foorumilaisen toimesta, kenen milloinkin, mutta:

Panssaroitu kontti kuorma-auton alustalla. Panssarointi voi olla vaikka pelkkää teräslevyä, kun tässä ei olla sen kummempaa panssariajoneuvoa rakentamassa. Jos kontti liikkuu valtion kuorma-autolla, niin kuorma-auton hyttikin kannattaisi ehkä panssaroida (valmiiksi tehtaalla). Jos taas alla on pakko-otettu auto, niin sitten voidaan lähteä hurskaasta toiveesta, että edes matkustajat selviävät sirpalesateesta hengissä. Yksi kontti maksaa ehkä joitakin jokusen kymppitonnin ja kuorma-auto siihen alle.

Joukot tietysti kyhäisivät kriisitilanteessa tuollaisia hätäpanssarointeja otto-ajoneuvoihiinsa myös spontaanisti, mutta hyvät materiaalit tulevat olemaan silloin harvassa. Autojen konepellit tai levyiksi suoristetut öljytynnyrit eivät ole kovinkaan hyvää panssarimateriaalia.
 
No, jos rahaa ja intoa olisi niin millainen sitten voisi olla kevyesti panssaroitu pyöräajoneuvo, jolla kulkee se ryhmän verran jalkaväkeä?

pmpv_misu_6x6-asjfh05.jpg



Rikkaiden suojaksi kehitysmaihin siviilimaastureista rakennetut panssariautot eivät mahdottomia maksa, vaikka eivät toisaalta hirveitä maasto-ominaisuuksia tai suojauksia tarjoa..
Eivät ole erityisen halpoja ja halvat eivät ole hyviä. REF: Dokumentti Bulletproof Salesman (2008).
 
Kevyesti suojattu kuskin hytti ja perällä joko kiinteästi tai koukkulavalla panssaroitu miehistömoduuli. Sisuhan itseasiassa teki prototyypin tällaisesta ajoneuvosta, joka ei tosin koskaan tainnut päästä yhtä prototyyppiä pidemmälle. Lisää voi lukea tiedätte kyllä mistä.
 
Kevyesti suojattu kuskin hytti ja perällä joko kiinteästi tai koukkulavalla panssaroitu miehistömoduuli. Sisuhan itseasiassa teki prototyypin tällaisesta ajoneuvosta, joka ei tosin koskaan tainnut päästä yhtä prototyyppiä pidemmälle. Lisää voi lukea tiedätte kyllä mistä.

Jos tarkoitat SA-110 niin sitähän valmistettiin ihan sarjana jopa. Hyvin pienenä toki. Käsittääkseni se ei edes ollut mikään huono ajoneuvo ja jostain varikolta niitä löytyy vielä. Jokin sähköyhtiöiden käyttää kyseistä ajoneuvoa
 
Jos tarkoitat SA-110 niin sitähän valmistettiin ihan sarjana jopa. Hyvin pienenä toki. Käsittääkseni se ei edes ollut mikään huono ajoneuvo ja jostain varikolta niitä löytyy vielä. Jokin sähköyhtiöiden käyttää kyseistä ajoneuvoa

Ei tainnut olla SA-110 vaan joku uudempi. Ulkoisesti muistaakseni muistutti A2045ta. Hytti ja lavan sivut panssaroitu muutaman millin panssariteräksellä.

Edit. Nyt kun SA-110 kuvia katselen niin taisi olla juuri se kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
80-luvulla oli taisteluajoneuvohanke jonka siivellä tuli tuo SA-110 (ei siisMASI). Äärimmäinen maastoliikkuvuus ja kevyt panssarointi. Taisi olla hinnaltaan liian lähellä Pasia niin ei syntynyt kauppoja

Vai tarkoittatko ETP sarjan 4x4. Se on ihan normi maastokuorma-autona kehitetty. Jostain käsittämättömyydestä sitten kaivettiin Tämä A2045 älyttömyys. Varmaan hinta ollut ratkaisevana tekijänä siinäkin.
 
Joo, ruotalaisten 20 mm PASI-torni on vanha Hispano-Suiza, jota alun perin käytettiin lentokoneissa, siirrettiin sitten Hägglundsin nakkikioskin torniin ja lopulta koko torni PASIn päälle, rahapulassa.

Olen nähnyt jossain kuvia Kongsbergin Protector tai vastaavasta -tornista XA-203:n päällä Ruotsissa, joten se 20mm lentokonetykki lienee häviävä luonnonvara... Tai sitten kyseessä saattoi olla vain proto...
 
Olen nähnyt jossain kuvia Kongsbergin Protector tai vastaavasta -tornista XA-203:n päällä Ruotsissa, joten se 20mm lentokonetykki lienee häviävä luonnonvara... Tai sitten kyseessä saattoi olla vain proto...
Vuosina 16-19 tulee kaikkiin Patgb 203 Protector Nordic (Vapenstation 01)
 
Back
Top