Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos et tiedä mitä mitä erityistä on TJJ:ssä ei varmasti sinun tarvitsekaan tietää. Lukumäärät eivät ole julkista tietoa kuten ei myöskään paljonko ampumatarvikkeita johonkin on.

OK :p ( eli pitää kaivaa esiin tuon vaunun esittelyn sisältävä Panssari-lehti? ).
 
Espanjan tiedusteluproto.

Spanish_Army_introduced_first_prototype_of_the_VERT_land_reconnaissance_vehicle_640_001.jpg


The first prototype of the Land Reconnaissance Vehicle (known by its Spanish acronym, VERT), designed and developed by the Spanish Army’s Logistic Support Command, was introduced to the Chief of the Army Staff, Army General Jaime Domínguez Buj, on 8 April at Spanish Army HQ in Madrid.

The VERT has been conceived to equip Cavalry reconnaissance units with a more versatile vehicle and the most modern means to locate and identify the enemy.

The new vehicle is at its core a VAMTAC of the High Protection model, to which have been added a series of reconnaissance, exploration and communications devices. Prominent among them is its telescopic mast, which is fitted with TV, laser and infrared cameras and whose gyro stabilisation allows recording to be unaffected by the movement of the vehicle.
http://www.armyrecognition.com/apri...ert_land_reconnaissance_vehicle_22104163.html

Jos ei sovi tänne niin ehdotan siirtämistä elson puolelle.
 
Osaako joku noheva kertoa mitä eroa Norskien XA-186:lla ja Virolaisten (alunperin Hollantilaisten) XA-188:lla? Sama mjylly ja muutenkin aika samanlainen kokonaisuus?
 
Osaako joku noheva kertoa mitä eroa Norskien XA-186:lla ja Virolaisten (alunperin Hollantilaisten) XA-188:lla? Sama mjylly ja muutenkin aika samanlainen kokonaisuus?
Itse itselleni vastaten, ilmeisesti ero tulee siitä että 188:ssa on modulaarinen panssarointi (kuten 200-sarjassa)
 
Itse itselleni vastaten, ilmeisesti ero tulee siitä että 188:ssa on modulaarinen panssarointi (kuten 200-sarjassa)

Kyllä, koska eivät olleet tyytyväisiä suomalaisen version panssarointiin, joka ei kestänyt enpäs kerrokaan mitä kaliiperia, koska siitä tulisi taas kakkamyrsky. Oikeastaan ulkomaisten modaamien 180-sarjalaisten pohjalta tehtiin 200-sarja.
 
Taitaa olla että jaottelu eri versioiden välillä menee rungon osalta XA-180/185 ja uudella rungolla 186/188/203. Moottori/voimansiirto puolella 180/185/186/188 ja 202/203.
 
En pääse nyt PV:n sivuille, mutta siellä on kohta tietoa meistä.

Siellä on lueteltuna

- 200 rynnäkkövaunua
- 700 panssaroitua miehistönkuljetusvaunua
-1200 teloilla liikkuvaa miehistönkuljetusvälinettä.
 
@Iso-Mursu @peelo Tuo "siellä on kohta tietoa meistä" oli kyllä huvittava. Ymmärsin sen itsekin samaan tyyliin kuin peelo ennen kuin Iso-Mursu selitti. Kiitos illan nauruista! :D

Vakavasti ottaen: 1200 teloilla liikkuvaa miehistönkuljetusvälinettä oli kyllä aikamoinen yllätys! Voisin melkein lyödä pääni pantiksi, että telakuorma-autoja ei ole noin montaa. Vaikka MT-LB olisi laskettu tähän lukuun, niin silti tuntuu suurelta... Onko puolustusvoimat laskenut moottorikelkat mukaan lukuun? o_O

Sitten jos asennetaan kiinteästi jotain painavia järjestelmiä, kuten viesti/johtaminen

Ovatko nuo edes painavia? Siis kun mietitään, että esim. uusi M18-viestiasema on asennettu peräkärryyn, eikä veturiksi tarvita mitään rekan nuppia. 10 000 kg kuormankantokykyä tuskin tarvitaan tuohon tarkoitukseen, johonkin muuhun ehkä kylläkin.

Ketähän tässä voisi olla oikeasti ekat asiakkaat? Protolabin tekemä markkinatutkimus kattoi Pohjoismaat ja Baltian, jonka perusteella ilmeni tarve PMPVn kaltaiselle ajoneuvolle. Ajoneuvo alkaa olemaan valmis ja ekat tilaukset toimitusjohtaja näkee unissaan allekirjoitettavan vuoden loppuun mennessä. Yllättääkö joku Baltian maa vai ostaako Norja, jonka vastakaupparahoilla hanketta myös rahoitettiin? Valistuneita arvauksia?

Baltia on sikäli luonnollinen asiakas, että siellä kasvatetaan puolustusbudjetteja kovaa vauhtia. Pohjoismailla ja Baltian maista Virolla taas on aiempaa kokemusta suomalaisesta pyöräpanssariajoneuvo-osaamisesta.

Jos arvata pitäisi, niin Tanska voi olla ensimmäinen (vienti)asiakas. Tanskalla on kuulemma liisattuna 40 MRAP-ajoneuvoa. Näiden vaihtaminen omiin voi olla edessä jossakin vaiheessa, ehkä piankin. Ruotsiin en usko, Ruotsilla on RG-32:ia kohta enemmän kuin sotilaita. Norja on toki mielenkiintoinen, mutta en tiedä, onko heilläkään välitöntä hankintaa päällä. Norjalla on Iveco LMV sekä ATF Dingo.

Baltit ovat mahdollisuus, mutta olen ymmärtänyt, että siellä keskitytään nyt sotavarusteluun. Ei rauhanturvaamiseen. Sinällään Viro, Latvia ja Liettua saattaisivat tarvita muutaman MRAP-ajoneuvon, sillä Virolla on nähtävästi vain 7 alkeellista MRAP:n tyylistä ajoneuvoa ja Latvialla ja Liettualla on lähinnä panssaroituja maastureita.

Varmin asiakas on kuitenkin Suomen puolustusvoimat. Kyllä joku ministeri vielä junailee kaupan, jotta kotimainen teollisuus saa työtä. Jari Lindström on varmasti jo käynyt uhkailemassa Jussi Niinistöä nyrkkitervehdyksin useampaankin kertaan ja jankuttanut aiheesta eduskunnan saunassa. :confused:
 
@Iso-Mursu @peelo Tuo "siellä on kohta tietoa meistä" oli kyllä huvittava. Ymmärsin sen itsekin samaan tyyliin kuin peelo ennen kuin Iso-Mursu selitti. Kiitos illan nauruista! :D

Vakavasti ottaen: 1200 teloilla liikkuvaa miehistönkuljetusvälinettä oli kyllä aikamoinen yllätys! Voisin melkein lyödä pääni pantiksi, että telakuorma-autoja ei ole noin montaa. Vaikka MT-LB olisi laskettu tähän lukuun, niin silti tuntuu suurelta... Onko puolustusvoimat laskenut moottorikelkat mukaan lukuun? o_O

Joo tuli kirjoitettua vähän pöhkösti siinä just ennen kuin olin nukahtamassa,.,.

upload_2016-5-11_9-51-28.webp
 
Jos telakuorma-autoja oli ennen uusvanhojen hankintaa se "lähes" tuhat kappaletta niin Norjan lisäysten jälkeen tuo 1200kpl kuulostaa ihan järkevälle lukemalle. Bensa-Nasujen ja vanhimpien Bankkujen poistuessa määrä painuu sitten jonnekin 700-800 hujakoille. Tämäkin sektori on ihan hyvällä mallilla.
 
Jos telakuorma-autoja oli ennen uusvanhojen hankintaa se "lähes" tuhat kappaletta niin Norjan lisäysten jälkeen tuo 1200kpl kuulostaa ihan järkevälle lukemalle. Bensa-Nasujen ja vanhimpien Bankkujen poistuessa määrä painuu sitten jonnekin 700-800 hujakoille. Tämäkin sektori on ihan hyvällä mallilla.

No voi nyt yhden kerran! :eek:

Mihin sitten mahtaa perustua tarinat, joiden mukaan KAIJPR on luiskattu ja alueellisista prikaatejakin on käytännössä vain kolme? Kyllähän tuolla 700-800 TEKA:lla pitäisi varustaa kaksi prikaatia, eikö? Ehkä kolmekin, jos lukumääriä tingitään ja huollossa painotetaan pyörällisiä kuorma-autoja.
 
No voi nyt yhden kerran! :eek:

Mihin sitten mahtaa perustua tarinat, joiden mukaan KAIJPR on luiskattu ja alueellisista prikaatejakin on käytännössä vain kolme? Kyllähän tuolla 700-800 TEKA:lla pitäisi varustaa kaksi prikaatia, eikö? Ehkä kolmekin, jos lukumääriä tingitään ja huollossa painotetaan pyörällisiä kuorma-autoja.

Kainuun prikaati on todennäköisesti vain muuttunut x kappaleeksi TSTOS (TEKA) eli tavallaan on vielä olemassa, muttei Kainuun Jääkäriprikaatin nimellä. Mikään ei estä etteikö taisteluosastoja olisi muuallakin kuin alueellisissa prikaateissa... Varsinkin jos miettii maavoimien 160000 sotilaan vahvuutta niin sinne mahtuu aika monta taisteluosastoa kaiken maailman mekkien, mottien, karjalaisten, porilaisten sun muidenkin jälkeen.

Saapa nähdä junaillaanko meille PMPV budjetin muutoksella 1) viennin edistämiseksi 2) Pasien täydentäjäksi/korvaajaksi.
 
No voi nyt yhden kerran! :eek:

Mihin sitten mahtaa perustua tarinat, joiden mukaan KAIJPR on luiskattu ja alueellisista prikaatejakin on käytännössä vain kolme? Kyllähän tuolla 700-800 TEKA:lla pitäisi varustaa kaksi prikaatia, eikö? Ehkä kolmekin, jos lukumääriä tingitään ja huollossa painotetaan pyörällisiä kuorma-autoja.

Yksi valmiusprikaati ja yksi alueellinen prikaati ( 4 tst-osastoa ) noin niin kuin esimerkiksi. Tai kaksi alueellista prikaatia. Ja jos liikettä tavoitellaan niin ajoneuvoista tinkiminen ei varmaan ole vaihtoehto.
 
Saapa nähdä junaillaanko meille PMPV budjetin muutoksella 1) viennin edistämiseksi 2) Pasien täydentäjäksi/korvaajaksi.

Ottamatta kantaa miksi hankitaan tai hankitaanko millä rahalla, mutta jos halutaan myydä ulkomaille on käytännön pakko saada myytyä edes muutama kappale PV:lle. Nykyään on käytännössä kaikissa materiaali kaupoissa hankittavien tuotteiden oltava käytössä jollain asevoimilla ennen hankintaa. Pahat kielet kertoo, että Puolan vaatimus siitä että AMV on oltava operatiivissa käytössä valmistajamaassa on syy miksi PV:lla on muutama hassu XA-360 vaikka oikeastaa niitä ei haluttu edes ostaa hinnan takia...
 
Ottamatta kantaa miksi hankitaan tai hankitaanko millä rahalla, mutta jos halutaan myydä ulkomaille on käytännön pakko saada myytyä edes muutama kappale PV:lle. Nykyään on käytännössä kaikissa materiaali kaupoissa hankittavien tuotteiden oltava käytössä jollain asevoimilla ennen hankintaa. Pahat kielet kertoo, että Puolan vaatimus siitä että AMV on oltava operatiivissa käytössä valmistajamaassa on syy miksi PV:lla on muutama hassu XA-360 vaikka oikeastaa niitä ei haluttu edes ostaa hinnan takia...

Ehkä suuri kosminen karma kuitenkin toteutui, kun niitä ostettiin edes se muutama kappale tänne.
 
Ehkä suuri kosminen karma kuitenkin toteutui, kun niitä ostettiin edes se muutama kappale tänne.
Jos sen haluaa näin nähdä. Mielestäni meillä on tällä hetkellä vain maailman kallein ITKK:n tukikohtajalusta kun ko vehkeen potentiaalista pystytään hyödyntämään n. 25%...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top