Jos et tiedä mitä mitä erityistä on TJJ:ssä ei varmasti sinun tarvitsekaan tietää. Lukumäärät eivät ole julkista tietoa kuten ei myöskään paljonko ampumatarvikkeita johonkin on.
OK

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos et tiedä mitä mitä erityistä on TJJ:ssä ei varmasti sinun tarvitsekaan tietää. Lukumäärät eivät ole julkista tietoa kuten ei myöskään paljonko ampumatarvikkeita johonkin on.
LiveleakRussian Spetsnaz "FSB" special operation in Dagestan 2016
Also interesting new armored car for special forces ZiL Karatel (“Chastiser” or “Punisher”) , at the end of the video...
http://www.armyrecognition.com/apri...ert_land_reconnaissance_vehicle_22104163.htmlThe first prototype of the Land Reconnaissance Vehicle (known by its Spanish acronym, VERT), designed and developed by the Spanish Army’s Logistic Support Command, was introduced to the Chief of the Army Staff, Army General Jaime Domínguez Buj, on 8 April at Spanish Army HQ in Madrid.
The VERT has been conceived to equip Cavalry reconnaissance units with a more versatile vehicle and the most modern means to locate and identify the enemy.
The new vehicle is at its core a VAMTAC of the High Protection model, to which have been added a series of reconnaissance, exploration and communications devices. Prominent among them is its telescopic mast, which is fitted with TV, laser and infrared cameras and whose gyro stabilisation allows recording to be unaffected by the movement of the vehicle.
Itse itselleni vastaten, ilmeisesti ero tulee siitä että 188:ssa on modulaarinen panssarointi (kuten 200-sarjassa)Osaako joku noheva kertoa mitä eroa Norskien XA-186:lla ja Virolaisten (alunperin Hollantilaisten) XA-188:lla? Sama mjylly ja muutenkin aika samanlainen kokonaisuus?
Itse itselleni vastaten, ilmeisesti ero tulee siitä että 188:ssa on modulaarinen panssarointi (kuten 200-sarjassa)
En pääse nyt PV:n sivuille, mutta siellä on kohta tietoa meistä.
Siellä on lueteltuna
- 200 rynnäkkövaunua
- 700 panssaroitua miehistönkuljetusvaunua
-1200 teloilla liikkuvaa miehistönkuljetusvälinettä.
Meistä?
Sitten jos asennetaan kiinteästi jotain painavia järjestelmiä, kuten viesti/johtaminen
Ketähän tässä voisi olla oikeasti ekat asiakkaat? Protolabin tekemä markkinatutkimus kattoi Pohjoismaat ja Baltian, jonka perusteella ilmeni tarve PMPVn kaltaiselle ajoneuvolle. Ajoneuvo alkaa olemaan valmis ja ekat tilaukset toimitusjohtaja näkee unissaan allekirjoitettavan vuoden loppuun mennessä. Yllättääkö joku Baltian maa vai ostaako Norja, jonka vastakaupparahoilla hanketta myös rahoitettiin? Valistuneita arvauksia?
@Iso-Mursu @peelo Tuo "siellä on kohta tietoa meistä" oli kyllä huvittava. Ymmärsin sen itsekin samaan tyyliin kuin peelo ennen kuin Iso-Mursu selitti. Kiitos illan nauruista!
Vakavasti ottaen: 1200 teloilla liikkuvaa miehistönkuljetusvälinettä oli kyllä aikamoinen yllätys! Voisin melkein lyödä pääni pantiksi, että telakuorma-autoja ei ole noin montaa. Vaikka MT-LB olisi laskettu tähän lukuun, niin silti tuntuu suurelta... Onko puolustusvoimat laskenut moottorikelkat mukaan lukuun?![]()
Jos telakuorma-autoja oli ennen uusvanhojen hankintaa se "lähes" tuhat kappaletta niin Norjan lisäysten jälkeen tuo 1200kpl kuulostaa ihan järkevälle lukemalle. Bensa-Nasujen ja vanhimpien Bankkujen poistuessa määrä painuu sitten jonnekin 700-800 hujakoille. Tämäkin sektori on ihan hyvällä mallilla.
No voi nyt yhden kerran!
Mihin sitten mahtaa perustua tarinat, joiden mukaan KAIJPR on luiskattu ja alueellisista prikaatejakin on käytännössä vain kolme? Kyllähän tuolla 700-800 TEKA:lla pitäisi varustaa kaksi prikaatia, eikö? Ehkä kolmekin, jos lukumääriä tingitään ja huollossa painotetaan pyörällisiä kuorma-autoja.
No voi nyt yhden kerran!
Mihin sitten mahtaa perustua tarinat, joiden mukaan KAIJPR on luiskattu ja alueellisista prikaatejakin on käytännössä vain kolme? Kyllähän tuolla 700-800 TEKA:lla pitäisi varustaa kaksi prikaatia, eikö? Ehkä kolmekin, jos lukumääriä tingitään ja huollossa painotetaan pyörällisiä kuorma-autoja.
Saapa nähdä junaillaanko meille PMPV budjetin muutoksella 1) viennin edistämiseksi 2) Pasien täydentäjäksi/korvaajaksi.
Ottamatta kantaa miksi hankitaan tai hankitaanko millä rahalla, mutta jos halutaan myydä ulkomaille on käytännön pakko saada myytyä edes muutama kappale PV:lle. Nykyään on käytännössä kaikissa materiaali kaupoissa hankittavien tuotteiden oltava käytössä jollain asevoimilla ennen hankintaa. Pahat kielet kertoo, että Puolan vaatimus siitä että AMV on oltava operatiivissa käytössä valmistajamaassa on syy miksi PV:lla on muutama hassu XA-360 vaikka oikeastaa niitä ei haluttu edes ostaa hinnan takia...
Jos sen haluaa näin nähdä. Mielestäni meillä on tällä hetkellä vain maailman kallein ITKK:n tukikohtajalusta kun ko vehkeen potentiaalista pystytään hyödyntämään n. 25%...Ehkä suuri kosminen karma kuitenkin toteutui, kun niitä ostettiin edes se muutama kappale tänne.