Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos sen haluaa näin nähdä. Mielestäni meillä on tällä hetkellä vain maailman kallein ITKK:n tukikohta jalusta kun ko vehkeen potentiaalista pystytään hyödyntämään n. 25%...

Aamen tuolle. Hemmetin kallis taistelutaksihan tuo vaan on. Kuten eräs kansanrunoilija aikoinaan jo asian ilmaisi: "jos haluu saada on pakko antaa". Eiköhän ne pennit oo tavalla tai toisella palautunut kotimaahan työllisyyden sun muiden juttujen kautta edes osittain.
 
Puolustusvoimat - Suomen suurin vienninedistämislaitos :D
 
Ottamatta kantaa miksi hankitaan tai hankitaanko millä rahalla, mutta jos halutaan myydä ulkomaille on käytännön pakko saada myytyä edes muutama kappale PV:lle. Nykyään on käytännössä kaikissa materiaali kaupoissa hankittavien tuotteiden oltava käytössä jollain asevoimilla ennen hankintaa. Pahat kielet kertoo, että Puolan vaatimus siitä että AMV on oltava operatiivissa käytössä valmistajamaassa on syy miksi PV:lla on muutama hassu XA-360 vaikka oikeastaa niitä ei haluttu edes ostaa hinnan takia...

Jotenkin tällaisen kuvanhan siitä hommasta sai. Jotenkin vain tuo määrä on niin hassu ja pieni.. Siis se AMV:n hankintamäärä
 
Jos telakuorma-autoja oli ennen uusvanhojen hankintaa se "lähes" tuhat kappaletta niin Norjan lisäysten jälkeen tuo 1200kpl kuulostaa ihan järkevälle lukemalle. Bensa-Nasujen ja vanhimpien Bankkujen poistuessa määrä painuu sitten jonnekin 700-800 hujakoille. Tämäkin sektori on ihan hyvällä mallilla.

Mutta entäs älli-tällit.. Ne puuttuu erikseen tuolta..
 
Mutta entäs älli-tällit.. Ne puuttuu erikseen tuolta..

Eiköhän ne lähtökohtaisesti mene tuon kuljetuspanssari-otsakkeen alle? Kaikki mahdolliset erikoisversiot lienee vähennetty kokonaismäärästä myös Pasien osalta.

Aika ympäripyöreitähän nuo luvut ovat kaiken kaikkiaan. Hiukan sinne päin.
 
Eiköhän ne lähtökohtaisesti mene tuon kuljetuspanssari-otsakkeen alle? Kaikki mahdolliset erikoisversiot lienee vähennetty kokonaismäärästä myös Pasien osalta.

Aika ympäripyöreitähän nuo luvut ovat kaiken kaikkiaan. Hiukan sinne päin.

Vähän raavin itekkin päätäni kun nuo luvut näin. Olisin ollut vielä iloisempi jos ällitällit olisi olleet omassa sarakkeessaan
 
Vähän raavin itekkin päätäni kun nuo luvut näin. Olisin ollut vielä iloisempi jos ällitällit olisi olleet omassa sarakkeessaan

Ällien määrähän on ollut ihan hyvin julkisuudessa esillä. Neukkulasta ja Saksasta tuli n. 220kpl kuljetusversiota ja n. 60kpl korotettua komentoversiota. Ruotsista tuli noiden lisäksi 147kpl eri versioita.

Edit

Jos katsotaan MEK ja MOOT tst-osastoista julkisesti esitettyjä kokoonpanoja niin niissä on:

314kpl kuljetusversiota
70kpl komentoversiota

n. 700 kpl kuljetuspanssareita tarkoittaisi siis Ällien lisäksi n. 400kpl eri XA-versioita mikä on äkkiseltään hiukan alakanttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän raavin itekkin päätäni kun nuo luvut näin. Olisin ollut vielä iloisempi jos ällitällit olisi olleet omassa sarakkeessaan

Siellä on vaan www-ylläpidon varusmies saanut valmiit luvut jostain toiminnanvaikeuttamisosastolta kouraan. Ei noita varmaan sen kummemmin tarvitse spekuloida. Kuljetuspanssareissa on tod.näk pasit, AMVt ja ällit.
 
Siellä on vaan www-ylläpidon varusmies saanut valmiit luvut jostain toiminnanvaikeuttamisosastolta kouraan. Ei noita varmaan sen kummemmin tarvitse spekuloida. Kuljetuspanssareissa on tod.näk pasit, AMVt ja ällit.

Jep. Kaikki Pv:n kalustomäärät eivät varmaan todellisuudessa ole sadalla jaollisia joten ykköskappaleita ei tässä kohdin kannata liikaa pähkiä. Todennäköisesti ei edes kymmeniä.
 
Voisiko PMPV käytännössä tulla jonkin muun kuin Pasin rinnalle tai tilalle? Jos vaikka ällien tilalle halutaan jotain korvaavaa, mutta ollaan valmiita tinkimään maastoliikkuvuudesta muiden ominaisuuksien parantuessa? Eiköhän PMPVn maastoliikkuvuus lopullisessa versiossa tule olemaan varsin hyvä vaikkei varmastikaan ällin tasoinen. Jos ällin liikkuvuus on jo kouluarvosanoin 10 niin PMPV ehkä 7½ tai 8, joten eiköhän muiden ominaisuuksien painaessa kannattaisi korvata pyöräajoneuvolla.
 
Entä ne RG:t? Olisiko siinä 700 kpl. XA mallien lisäksi RG:t niin jääkö tilaa enää älleille?

RG ei yleensä esiinny APC:na listoilla. Aseistamaton ajoneuvo ja henkilöauton kuljetuskyky eivät ilmeisesti anna aihetta. Siitä ei tietenkään ole mitään hajua mitä lukuun tässä tapauksessa sisältyy?
 
Voisiko PMPV käytännössä tulla jonkin muun kuin Pasin rinnalle tai tilalle? Jos vaikka ällien tilalle halutaan jotain korvaavaa, mutta ollaan valmiita tinkimään maastoliikkuvuudesta muiden ominaisuuksien parantuessa? Eiköhän PMPVn maastoliikkuvuus lopullisessa versiossa tule olemaan varsin hyvä vaikkei varmastikaan ällin tasoinen. Jos ällin liikkuvuus on jo kouluarvosanoin 10 niin PMPV ehkä 7½ tai 8, joten eiköhän muiden ominaisuuksien painaessa kannattaisi korvata pyöräajoneuvolla.

Jos pyörillä oikeasti pääsisi noin hyviä maastossa niin kukaan ei enää rakentaisi tela-ajoneuvoja. Telat ovat niin kalliita hankkia ja käyttää että uskon niiden tuovan aika paljonkin enemmän suorituskykyä kuin mitä esität. Ratkaisevaahan on suorituskyky äärioloissa.
 
Voisiko PMPV käytännössä tulla jonkin muun kuin Pasin rinnalle tai tilalle? Jos vaikka ällien tilalle halutaan jotain korvaavaa, mutta ollaan valmiita tinkimään maastoliikkuvuudesta muiden ominaisuuksien parantuessa? Eiköhän PMPVn maastoliikkuvuus lopullisessa versiossa tule olemaan varsin hyvä vaikkei varmastikaan ällin tasoinen. Jos ällin liikkuvuus on jo kouluarvosanoin 10 niin PMPV ehkä 7½ tai 8, joten eiköhän muiden ominaisuuksien painaessa kannattaisi korvata pyöräajoneuvolla.

Pakko kysyä miten päädyit tuohon liikkuvuuteen?
Suhtaudun tuohon kovin varauksellisesti, joku AMV saattaa olla tuossa 7½, CV9030FIN kommenttien perusteella PMPV tuskin pääsee samaan.

PMPV:lle löytyisi varmasti käyttöä, mutta ei sitä kannata pitää parempana kuin se on.
 
Jos pyörillä oikeasti pääsisi noin hyviä maastossa niin kukaan ei enää rakentaisi tela-ajoneuvoja. Telat ovat niin kalliita hankkia ja käyttää että uskon niiden tuovan aika paljonkin enemmän suorituskykyä kuin mitä esität. Ratkaisevaahan on suorituskyky äärioloissa.

Niin, kaipa se muuttaisi jonkin verran joukon käyttöperiaatteita. Täällä varmaan joku tietty henkilö ei ainakaan käyttäjäjänimestä päätellen osaa ehkä kertoa epäsuorantulen miehelle/naiselle miten teloilla ja pyörillä kulkevan joukon käyttö eroaa toisistaan kun puhutaan joukkue-komppania tasosta. Jonkin verran eli käytännössä hyvin vähän tunnen XA-kalustolla kulkevan joukon käyttöperiaatteita, mutta sitä miten syvä ero teloilla kulkevaan, niin en tiedä.

Pakko kysyä miten päädyit tuohon liikkuvuuteen?
Suhtaudun tuohon kovin varauksellisesti, joku AMV saattaa olla tuossa 7½, CV9030FIN kommenttien perusteella PMPV tuskin pääsee samaan.

PMPV:lle löytyisi varmasti käyttöä, mutta ei sitä kannata pitää parempana kuin se on.

Sillä perusteella mitä olen maastossa A2045lla ajellut ja suhteutan hieman näkemiini videoihin PMPVn maastoliikkuvuudesta.
 
Back
Top