Panssaroidussa miehistönkuljetuksessa voidaan jakaa välineet karkeasti neljään kategoriaan.
1) taisteluajoneuvot (rynnäkköpanssarivaunut, esim CV9030, Puma)
2) pyörätaisteluajonneuvot (rynnäkköpanssariajoneuvot, esim. Rosomak, VCBI)
3) kuljetuspanssarivaunut (MT-LB, M113)
4) kuljetuspanssariajoneuvot (XA-180/203, Tpz Fuch, VAB)
Näistä 1 ja 2 on tarkoitettu toimimaan jalkaväen taistelua välittömästi tukevina asejärjestelminä vahvaa mekanisoitua vihollista vastaan. Nämä konetykein varustetut ajonevot etenevät JV:n tasalla ja tukevat JV:ä tuhoamalla vihollisen ajoneuvoja ja asepesäkkeitä tai vastaavia konetykeillä sekä konekivääreillä. Suojaltaan suojavat edestä konetykeiltä ja sivuilta vähintään raskaalta konekivääriltä. Ero 1 ja 2 osalta tulee liikkuvuusvaatimusten painottamisesta: 1 tapauksessa painotetaan taktista liikkuvuutta ja 2 tapauksessa operatiivista liikkuvuutta.
3 ja 4 on tarkoitettu toimimaan jalkaväen sirpalesuojattuna kuljetusvälineinä taistelualueelle taistelun tapahtuessa ilman ajoneuvoja. Nämä ajoneuvot on varustettu omasuojaa varten konekivääreillä - viimeisinä vuosina näille ajoneuvoille on löydetty käyttöä kriisinhallinta tehtävissä joissa vihollisella ei ole raskasta kalustoa, jolloin myös 3 ja 4 kategorian ajoneuvoja voidaan käyttää taistelua välittömästi tulevina asejärjestelminä ja siksi niitä on aeistettu myös "offensiivisesti" (mm KRKK:t). Suojaltaan suojavat edestä raskaalta konekivääriltä ja sivuilta konekivääriltä - tärkein ominaisuus on kuitenkin sirpalesuojaus sillä suurin uhka on epäsuora tuli ja kriisinhallintaoperaatioissa lisäksi tienvarsipommit. Myös ero 3 ja 4 osalta tulee liikkuvuusvaatimusten painottamisesta: 3 tapauksessa painotetaan myöskin taktista liikkuvuutta ja 4 tapauksessa operatiivista liikkuvuutta. 4 kategoriassa merkittävä tekijä on myös nykyään strateginen liikkuvuus, mistä syystä mm. 2ACR muuttui Abrams, Bradley, M113 ja M109 pohjaisesta joukosta 2CR:si Strykereilla.
Siis:
Rynnäkköpanssarivaunu = kyky toimia suorassa tst-kosketuksessa ja hyvä
maastoliikkuvuus
Rynnäkköpanssariajoneuvo =
= kyky toimia suorassa tst-kosketuksessa ja huonompi
maastoliikkuvuus
Kuljetuspanssarivaunu = ei kykyä toimia suorassa tst-kosketuksessa ja hyvä
maastoliikkuvuus
Kuljetuspanssariajoneuvo = ei kykyä toimia suorassa tst-kosketuksessa ja heikompi maastoliikkuvuus.
Vielä: Hyökkäyksessä CV yksikkö jalkauttaa mahdollisimman lähellä taistelua (käytännösdä taistelukosketuksessa, ei erillistä jalkautumisaluetta) ja jatkaa hyökkäystä vaunujen tukemana. Hyökkäyksessä XA yksikkö jalkauttaa muutamia kilometrejä - satoja metrejä ennen taistelua (erilllinen jalkautumisalur) ja vaunut jäävät jalkautumisalueelle, josta ne siirretään taistelujen sopivassa vaiheessa eteenpäin esim. kun JV on tavoitteessa.
Toivottavasti selvitti asiaa?
1) taisteluajoneuvot (rynnäkköpanssarivaunut, esim CV9030, Puma)
2) pyörätaisteluajonneuvot (rynnäkköpanssariajoneuvot, esim. Rosomak, VCBI)
3) kuljetuspanssarivaunut (MT-LB, M113)
4) kuljetuspanssariajoneuvot (XA-180/203, Tpz Fuch, VAB)
Näistä 1 ja 2 on tarkoitettu toimimaan jalkaväen taistelua välittömästi tukevina asejärjestelminä vahvaa mekanisoitua vihollista vastaan. Nämä konetykein varustetut ajonevot etenevät JV:n tasalla ja tukevat JV:ä tuhoamalla vihollisen ajoneuvoja ja asepesäkkeitä tai vastaavia konetykeillä sekä konekivääreillä. Suojaltaan suojavat edestä konetykeiltä ja sivuilta vähintään raskaalta konekivääriltä. Ero 1 ja 2 osalta tulee liikkuvuusvaatimusten painottamisesta: 1 tapauksessa painotetaan taktista liikkuvuutta ja 2 tapauksessa operatiivista liikkuvuutta.
3 ja 4 on tarkoitettu toimimaan jalkaväen sirpalesuojattuna kuljetusvälineinä taistelualueelle taistelun tapahtuessa ilman ajoneuvoja. Nämä ajoneuvot on varustettu omasuojaa varten konekivääreillä - viimeisinä vuosina näille ajoneuvoille on löydetty käyttöä kriisinhallinta tehtävissä joissa vihollisella ei ole raskasta kalustoa, jolloin myös 3 ja 4 kategorian ajoneuvoja voidaan käyttää taistelua välittömästi tulevina asejärjestelminä ja siksi niitä on aeistettu myös "offensiivisesti" (mm KRKK:t). Suojaltaan suojavat edestä raskaalta konekivääriltä ja sivuilta konekivääriltä - tärkein ominaisuus on kuitenkin sirpalesuojaus sillä suurin uhka on epäsuora tuli ja kriisinhallintaoperaatioissa lisäksi tienvarsipommit. Myös ero 3 ja 4 osalta tulee liikkuvuusvaatimusten painottamisesta: 3 tapauksessa painotetaan myöskin taktista liikkuvuutta ja 4 tapauksessa operatiivista liikkuvuutta. 4 kategoriassa merkittävä tekijä on myös nykyään strateginen liikkuvuus, mistä syystä mm. 2ACR muuttui Abrams, Bradley, M113 ja M109 pohjaisesta joukosta 2CR:si Strykereilla.
Siis:
Rynnäkköpanssarivaunu = kyky toimia suorassa tst-kosketuksessa ja hyvä
maastoliikkuvuus
Rynnäkköpanssariajoneuvo =
= kyky toimia suorassa tst-kosketuksessa ja huonompi
maastoliikkuvuus
Kuljetuspanssarivaunu = ei kykyä toimia suorassa tst-kosketuksessa ja hyvä
maastoliikkuvuus
Kuljetuspanssariajoneuvo = ei kykyä toimia suorassa tst-kosketuksessa ja heikompi maastoliikkuvuus.
Vielä: Hyökkäyksessä CV yksikkö jalkauttaa mahdollisimman lähellä taistelua (käytännösdä taistelukosketuksessa, ei erillistä jalkautumisaluetta) ja jatkaa hyökkäystä vaunujen tukemana. Hyökkäyksessä XA yksikkö jalkauttaa muutamia kilometrejä - satoja metrejä ennen taistelua (erilllinen jalkautumisalur) ja vaunut jäävät jalkautumisalueelle, josta ne siirretään taistelujen sopivassa vaiheessa eteenpäin esim. kun JV on tavoitteessa.
Toivottavasti selvitti asiaa?
Viimeksi muokattu: