Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
KES on meillä joka tapauksessa vähintäänkin uransa pääajan ollut jokamiehen ase jolla ammutaan tst-vaunua vain pakottavassa tilanteessa. Ja tähtien asennon ollessa sopiva menestystäkin voi tulla. Tämä lienee totta vielä tänä päivänäkin. Kyllä tuolla saattaa vieläkin saada tst-vaunun tuhottua mutta ampujan on syytä ymmärtää että hanke on huomattavan epävarma ja jatkotoimet on mietittävä huolella :D

Näinhän se. Siellä on kuitenkin runsaasti pehmeitä vaunuja mitä kessillä voi koettaa teloa - ainakin muistan kun itse olen kessillä (sisäputkella) ampunut niin maalitaulu on esittänyt nimenomaan rynnäkkövaunua. Jos todella hyvä paikka tulee ja pääsee suht turvassa vaikkapa nurkan takaa koettamaan takamukseen, niin tietenkin kessillä voi sohaista paksuakin vaunua, mutta todennäköisin skenaario on että vaikutus on korkeintaan mobility kill ja sen jälkeen tykki/kk-torni alkaa vinhasti pyöriä hyttysenmetsästystarkoituksessa :D
 
Pentagon Wars on aseteollisuudessa leipäänsä ansaitsevien saunailloissa ihan must, niin lähellä se on elävää elämää Suomessakin;)
 
Näinhän se. Siellä on kuitenkin runsaasti pehmeitä vaunuja mitä kessillä voi koettaa teloa - ainakin muistan kun itse olen kessillä (sisäputkella) ampunut niin maalitaulu on esittänyt nimenomaan rynnäkkövaunua. Jos todella hyvä paikka tulee ja pääsee suht turvassa vaikkapa nurkan takaa koettamaan takamukseen, niin tietenkin kessillä voi sohaista paksuakin vaunua, mutta todennäköisin skenaario on että vaikutus on korkeintaan mobility kill ja sen jälkeen tykki/kk-torni alkaa vinhasti pyöriä hyttysenmetsästystarkoituksessa :D

Kessille sopivista maaleista ei tosiaan tule pulaa. Silti homma vähän niin kuin huutaisi Apilaksen korvaajaa joukkuetasalle. NLAW taitaa olla turhan hieno ja arvokaskin väline moiseen käyttöön.
 
Voin vain kuvitella miltä näyttää sisällä vaunussa mihin ammuttaan uudella kessillä missä on hidastettu räjähdys.
Katsoin kerran videolta missä sillä ammuttiin laivakonttiin niin seinät ensin nopeasti pullistu ja räjähtivät.
vaunusta ei kyllä yksikään elävä enää tule ulos sellaisen jälkeen.
Vähänkuin heittäisi painekäsikranaatin suljettuun metallilaatikkoon
 
Aivan. Nopeudet alkavat olla lähes normaalia moottorimarssia 50 kim/h:ssä, ja maastoliikkuvuus on erinomainen. Nyt ei olla missään Fordson Major -tasolla enää. Mitä tosiaan tekee siviilikuorma-autolla, joka ei pääse heti ilmasuojaan tarpeen vaatiessa ja joka jää todennäköisesti heti hinattavaksi, jos uskaltautuu tieverkoston ulkopuolelle. Suurimmassa osassa etukuormaaja vieläpä. Kuskeja löytyy pilvin pimein.
Jos pitäisi valita siviilikuorma-auton ja traktorin väliltä, niin ei tarvitse miettiä. Ei ehkä seksikkäin hathat-vehje, mutta varma. Ja maasto-oloissa, kumman tekniikka kestää varmemmin.

Nykyaikainen maataloustraktori 50:pin perällä ja ilman erikois varustelua on auttamattomasti kykenemätön todelliseen maastoajoon. Ensimmäisenä menee renkat ja jos tuurilla selviää että renkaat kestää nin joku risu/ kanto irrottaa johdon jostakin anturilta ja sitten ei mennäkkään mihinkään ja jos on niin hyvä tuuri että mikään näistä ei pysäytä menoa niin yksi kanto/kivi huonossa paikassa puhkaisee polttoainesäiliön (se fordson major oli vakiona aikoinaan paljon varmempi peli sielä maastossa kuin nykyiset traktorit.
 
Nykyaikainen maataloustraktori 50:pin perällä ja ilman erikois varustelua on auttamattomasti kykenemätön todelliseen maastoajoon. Ensimmäisenä menee renkat ja jos tuurilla selviää että renkaat kestää nin joku risu/ kanto irrottaa johdon jostakin anturilta ja sitten ei mennäkkään mihinkään ja jos on niin hyvä tuuri että mikään näistä ei pysäytä menoa niin yksi kanto/kivi huonossa paikassa puhkaisee polttoainesäiliön (se fordson major oli vakiona aikoinaan paljon varmempi peli sielä maastossa kuin nykyiset traktorit.
Kotiseudullani näen tavan takaa moderneja traktoreita tekemässä töitä sellaisissa maastoissa, joihin siviilistä pakko-otettu kuorma-auto jäisi auttamatta jumiin.
 
Kotiseudullani näen tavan takaa moderneja traktoreita tekemässä töitä sellaisissa maastoissa, joihin siviilistä pakko-otettu kuorma-auto jäisi auttamatta jumiin.

No oletko käynyt katsomassa onko kyseiset traktorit vakioita vai varusteltuja metsätöihin?/ maasto ajoon ja kuinka uusista traktoreista on kysymys? Ja oletko käynyt kysymässä traktorin omistajalta onko traktori ostettu hyvillä renkailla maantielle(50:kmh vai ristikudosrenkailla jotka soveltuvata metsään?.
Ja minäkin näen tavan takaa jos en jopa päiviytäin traktoreita metsässä, mutta en silti yleistäisi että edes pieni osa nykyisitä traktoreista soveltuisi metsään vakiona
 
Voin vain kuvitella miltä näyttää sisällä vaunussa mihin ammuttaan uudella kessillä missä on hidastettu räjähdys.
Katsoin kerran videolta missä sillä ammuttiin laivakonttiin niin seinät ensin nopeasti pullistu ja räjähtivät.
vaunusta ei kyllä yksikään elävä enää tule ulos sellaisen jälkeen.
Vähänkuin heittäisi painekäsikranaatin suljettuun metallilaatikkoon

Tuo vaan taitaa olla se RAK malli, jossa on HE kärki hidastuksella. Sen ei voi luottaa läpäisevän mitään vaunua jossa on panssarointi, etenkin jos se panssarointi on kalteva.
 
No oletko käynyt katsomassa onko kyseiset traktorit vakioita vai varusteltuja metsätöihin?/ maasto ajoon ja kuinka uusista traktoreista on kysymys? Ja oletko käynyt kysymässä traktorin omistajalta onko traktori ostettu hyvillä renkailla maantielle(50:kmh vai ristikudosrenkailla jotka soveltuvata metsään?.
Ja minäkin näen tavan takaa jos en jopa päiviytäin traktoreita metsässä, mutta en silti yleistäisi että edes pieni osa nykyisitä traktoreista soveltuisi metsään vakiona
En tiedä miten näet maastokelpoisuuden sotatilanteessa, mutta ajatellaanpa moottorimarssia tyypillisellä alemman luokan tiellä, jossa on normaalit ojat sivussa. Siviilistä otettu kuorma-auto ei pääse suoraan tien sivun metsään ilmasuojaan. Tai jos pääsee, ei pääse pois. Sama juttu kun ryhmitytään ja ajetaan kalustoa kaikilla käytettävissä olevilla tieurilla lähelle asemia.
Jos traktori toimii tässä tilanteessa yhtä huonosti, minun ei auta kuin luottaa asiantuntemukseesi.
 
En tiedä miten näet maastokelpoisuuden sotatilanteessa, mutta ajatellaanpa moottorimarssia tyypillisellä alemman luokan tiellä, jossa on normaalit ojat sivussa. Siviilistä otettu kuorma-auto ei pääse suoraan tien sivun metsään ilmasuojaan. Tai jos pääsee, ei pääse pois. Sama juttu kun ryhmitytään ja ajetaan kalustoa kaikilla käytettävissä olevilla tieurilla lähelle asemia.
Jos traktori toimii tässä tilanteessa yhtä huonosti, minun ei auta kuin luottaa asiantuntemukseesi.

Ok tässä skenaariossa traktori ehkä vie voiton niistä siviili kuormautoista. Mutta oikeasti jos nykyaikainen maatalous traktori ajetaan tieltä ilmasuojaan kiireellä ojan ylitse niin se ei välttämättä tule sieltä pois
 
Ok tässä skenaariossa traktori ehkä vie voiton niistä siviili kuormautoista. Mutta oikeasti jos nykyaikainen maatalous traktori ajetaan tieltä ilmasuojaan kiireellä ojan ylitse niin se ei välttämättä tule sieltä pois
Tuossa takavuosina kysyin kapiaiselta, että kuinka moottorimarssilla ei-maastokuorma-autot toimisivat ilmauhan alla. Vastaus oli, että kuskit kiihdyttäisivät ja etsisivät sivutien ja ajaisivat sinne. Edelleen kuitenkin tiellä koko ajan, etsien sieltä sivutieltä jotain pistoa mihin pääsisi katveeseen. Tämä ei vakuuttanut. Siellähän ne olisivat sumpussa käytännössä edelleen.
Mutta jos hälytyskehä ja iv-radio antaisi vaikka pari minuuttia aikaa, niin sopiva kalusto saattaisi suurimmaksi osaksi (ehkä) ehtiä katoamaan puiden suojaan suoraan tieltä. Tämä vähintään vaikeuttaa ilmavihollisen toimintaa, jos maaleja ei ole jonona tiellä näkyvillä.
Tietämykseni traktoreista tosiaan keskittyy enempi niihin Majoreihin (Powerin ylpeä osaomistaja :)) mutta tahdon uskoa, että suurempi prosentti niistä traktoreista nousee kuitenkin omin voimin pois kuin pelkästään sivilisti-ka:lla varustetusta joukosta. Ja sitten vaijerilla vetävät juuttuneet pois.
 
Tuossa takavuosina kysyin kapiaiselta, että kuinka moottorimarssilla ei-maastokuorma-autot toimisivat ilmauhan alla. Vastaus oli, että kuskit kiihdyttäisivät ja etsisivät sivutien ja ajaisivat sinne. Edelleen kuitenkin tiellä koko ajan, etsien sieltä sivutieltä jotain pistoa mihin pääsisi katveeseen. Tämä ei vakuuttanut. Siellähän ne olisivat sumpussa käytännössä edelleen.
Mutta jos hälytyskehä ja iv-radio antaisi vaikka pari minuuttia aikaa, niin sopiva kalusto saattaisi suurimmaksi osaksi (ehkä) ehtiä katoamaan puiden suojaan suoraan tieltä. Tämä vähintään vaikeuttaa ilmavihollisen toimintaa, jos maaleja ei ole jonona tiellä näkyvillä.
Tietämykseni traktoreista tosiaan keskittyy enempi niihin Majoreihin (Powerin ylpeä osaomistaja :)) mutta tahdon uskoa, että suurempi prosentti niistä traktoreista nousee kuitenkin omin voimin pois kuin pelkästään sivilisti-ka:lla varustetusta joukosta. Ja sitten vaijerilla vetävät juuttuneet pois.

Eikös tarkoitus muutenkin ole liikkua kohtuullisin välein, eikä mennä tappituntumassa? Itse muistelin, että vähintään 200 metriä olisi ollut tarkoitus pitää väliä ja avoimella vielä enemmän.
 
Tuo vaan taitaa olla se RAK malli, jossa on HE kärki hidastuksella. Sen ei voi luottaa läpäisevän mitään vaunua jossa on panssarointi, etenkin jos se panssarointi on kalteva.
Juuri se, vanhemmista Venäläisistä miehistönkuljetus vaunuista se voi mennä läpi
 
Juuri se, vanhemmista Venäläisistä miehistönkuljetus vaunuista se voi mennä läpi

Jotenkin epäilen kannattaako yrittää. Pitäisi päästä ampumaan hyvin suorassa kulmassa olevaan peltiin ja osumaan johonkin kohtaan jossa ei ole kuin se panssari vastassa ja silloinkin vain ehkä menee läpi. Tuhon määrä on toki houkutteleva, mutta jos pitää varata sinko käsille PST-käyttöä varten, niin ota suosiolla se tavan kessi valmiiksi.
 
Eikös tarkoitus muutenkin ole liikkua kohtuullisin välein, eikä mennä tappituntumassa? Itse muistelin, että vähintään 200 metriä olisi ollut tarkoitus pitää väliä ja avoimella vielä enemmän.
Toki. Mutta vaikka menisivät yksittäisajona, tulee jossain vaiheessa tarve poistua uralta maaston suojaan.
 
Lähinnä tuohon sanaan "sumppu" viittasin.
Ajattelen sen asian jotenkin niin, että jos sivilistikuorma-autojen marssiosaston ainoa keino päästä ilmasuojaan on painaa kaasu pohjaan ja alkaa etsiä sivuteitä, niin siinä on liian paljon muuttuvia tekijöitä, vaikka välit olisivat alun perin väljät. Sivuteiden määrä/laatu/pituus/onko päämarssireitti poikki tulivaikutuksen takia ja mistä kohtaa marssiosastoa/mihin yksittäinen kuljettaja hermopaineen alla vermeensä tuikkaa = niin ennemmin tai myöhemmin tuloksena on.. härdelli.
 
Back
Top