Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
BTW ex-DDR bemarit olivat osiin tosiaan vähän ajettuja, mutta sekä lisenssityön laadun että varastoinnissa tehtyjen virheiden takia todella heikossa hapessa ja niiden korjaaminen & ylläpitäminen olisi tullut todella kalliiksi. Parhaat yksilöt säästettiin erikousvaunukäyttöön. Olisihan se toki ollut otto traktoria parempua, mutta ei niitä ollut vaan varaa ylläpitää edellä mainituista syistä.
Vammas Oy kävi läpi kaikki ex-DDR-BMP-1:t eli vaunut huollettiin / suomalaistettiin, olisiko ollut jotain 160 kpl, tulivat piiiiitkissä junissa Tyrvään asemalle. Kunnostetut vaunut varastoitiin Siikakankaalle tms. ja pääosin romutettiin suoraan varastosta. Yksityiskohdista en ala kiistellä.
 
Vammas Oy kävi läpi kaikki ex-DDR-BMP-1:t eli vaunut huollettiin / suomalaistettiin, olisiko ollut jotain 160 kpl, tulivat piiiiitkissä junissa Tyrvään asemalle. Kunnostetut vaunut varastoitiin Siikakankaalle tms. ja pääosin romutettiin suoraan varastosta. Yksityiskohdista en ala kiistellä.

Olihan tuossa työllistävä vaikutus :)
 
Vammas Oy kävi läpi kaikki ex-DDR-BMP-1:t eli vaunut huollettiin / suomalaistettiin, olisiko ollut jotain 160 kpl, tulivat piiiiitkissä junissa Tyrvään asemalle. Kunnostetut vaunut varastoitiin Siikakankaalle tms. ja pääosin romutettiin suoraan varastosta. Yksityiskohdista en ala kiistellä.

Mitenkään epäilemättä, tai vähättelemättä Vammaksen työn laatua, mutta on tullut todistettua autojen kanssa useasti tilanne, jossa "vanhan" auton kalliin huollon/korjauksen jälkeen viereinen osa pettää ja lopputulos on sama kuin ennen sitä huoltoa, ei toimi.
 
Mitenkään epäilemättä, tai vähättelemättä Vammaksen työn laatua, mutta on tullut todistettua autojen kanssa useasti tilanne, jossa "vanhan" auton kalliin huollon/korjauksen jälkeen viereinen osa pettää ja lopputulos on sama kuin ennen sitä huoltoa, ei toimi.

"Jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa kaksi".

Tosin Leopardikaupat menivät hyvin tältä osin.
 
Mitenkään epäilemättä, tai vähättelemättä Vammaksen työn laatua, mutta on tullut todistettua autojen kanssa useasti tilanne, jossa "vanhan" auton kalliin huollon/korjauksen jälkeen viereinen osa pettää ja lopputulos on sama kuin ennen sitä huoltoa, ei toimi.

@CV9030FIN voi varmaan avata asiaa omalta osaltaan, mutta "vanhojen paskojen tekohengittäminen" kalustossa se vasta kalliiksi tulee.
 
Henkkoht olin hyvin vähän tekemisissä DDR Bemarien kanssa, mutta enemmän T-72:n, joten en osaa tarkemmin kuvata murheita niissä. Sen muistan itsekin että niistä mm irtoili kotimainen maalaus alkuperäisen päältä vaikka sama kesti Neuvostoperäisissä BMP-2:ssa, samoin muistan telapyöriä menneen kuin leipää Derkku BMP-1:ssä vaikka yhtään en muista vaihtaneeni BMP-2:n. Samoin sähköongelmia oli rutosti. En muista missä BMP-1:t jotka DDR:sitä tuli oli tehty, mutta kyllä niissä eroa oli aitoihin Neuvostoliittolaisiin vehkeisiin, kuten oli T-72:ssäkin.

Esimerkiksi T-72:t jotka tulivat Suomeen olivat tehty Puolassa ja Tsekkeissä eikä DDR:ssä. Vaikka iso syy oli DDR:n lopunaikojen ja Suomeen siirtämisen välisessä huonossa varastoinnissa, oli Puolalaiset myös ihan rehellisesti huonosti tehtyjä ja osin mm. metallien laatu ei vastannut käyttöä ja esim. pultit vain katkeilevat joskus ihan vaarallisinkin seurauksin.

Itse aikanaan yritin selvittää syytä rikkinäiseen mittariin kojetaulussa, mutta ei onnistunut kun sähköt oli vedetty erillailla kun (Neuvostoliittolaisissa) piirustuksissa. Ja kun avasimme muutaman kojetaulun vertailua varten, selvisi että kaikkissa hallin Puolalaissa oli sähköt vedetty keskenään erillailla koetauluissa...Tsekit sentään noudattivat piirustuksia, mutta laatu ongelmia oli työnjäljessä ja materiaaleissa niissäkin.

Miten lie laatu tsekkien raketinheittimissä.
 
Viimeksi muokattu:
"Jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa kaksi".

Tosin Leopardikaupat menivät hyvin tältä osin.

Kohta käy ilmi, että MLU:n tehneet teknikot ovat poltelleet marisätkää työn lomassa ja johdotukset on taas sitä ihtiään... :D
 
Kohta käy ilmi, että MLU:n tehneet teknikot ovat poltelleet marisätkää työn lomassa ja johdotukset on taas sitä ihtiään... :D

Sitä kutsutaan nimellä "Joint Combined Operation"...
 
Tuli inttiaikana touhuttua bmp-1 kanssa. Telaketjut saatiin useampaan otteeseen irtoamaan meidän vaunuista. En tiedä sitten johtuiko vaunun ongelmista vai meidän ralliajotyylistä. Henkilökunta kyllä varoitteli kääntämästä kantojen ym. päällä. Opittiin kyllä aika hyvin ite laittaan ketjut paikalleen ja lopulta myös nopeasti :D. Lähteekö noista länsivaunuista teloja pois paikoiltaan? Yksi vakava puute noissa oli pimeätoiminnan puuttuminen, tositoimissa illan tullen olisi voinut ajaa vaunun talliin. Kyllähän sillä 73mm tykillä jotain vaikutusta sai aikaan, mutta tulinopeus oli aika onneton.
 
Puhutaanpa hetki telakuorma-autoista. Norjasta ja Ruotsista hankituilla yksilöillä on saatu jonkin verran jatkoaikaa, mutta loppu häämöttää edessä. Lainaan aiempaa PV:n tiedotetta, joka julkaistiin käytetyn kaluston hankintojen yhteydessä:

Puolustusvoimat käynnisti vuonna 2009 telakuorma-autojen käytettävyyden turvaamista koskevan projektin. Sen tarkoituksena on turvata telakuorma-autojärjestelmän tekninen elinjakso ajoneuvomallista riippuen vuosiin 2025–2030 asti. Projektissa on selvitetty muun muassa puolustusvoimien 250:n Sisu NA-140 BT -telakuorma-auton käytettävyyttä ja kaluston korvattavuutta nyt hankitulla ajoneuvokalustolla.

Olenko ihan väärässä, kun povaan, että myös telakuorma-auto-kysymys tulee eteen 2020-luvun lopulla? Samaan aikaan hävittäjiä maksellessa... Mitäpä lottootte hankittavan ja paljonko? Väsätäänkö kotimaassa vielä viimeinen sarja Nasuja, tällä kertaa panssaroituna mallina? Vai ostetaanko suosiolla ruotsalaista? Hylätäänkö peräti Pohjois-Suomi oman onnensa, Naton, Norjan ja Ruotsin varaan?
 
Puhutaanpa hetki telakuorma-autoista. Norjasta ja Ruotsista hankituilla yksilöillä on saatu jonkin verran jatkoaikaa, mutta loppu häämöttää edessä. Lainaan aiempaa PV:n tiedotetta, joka julkaistiin käytetyn kaluston hankintojen yhteydessä:



Olenko ihan väärässä, kun povaan, että myös telakuorma-auto-kysymys tulee eteen 2020-luvun lopulla? Samaan aikaan hävittäjiä maksellessa... Mitäpä lottootte hankittavan ja paljonko? Väsätäänkö kotimaassa vielä viimeinen sarja Nasuja, tällä kertaa panssaroituna mallina? Vai ostetaanko suosiolla ruotsalaista? Hylätäänkö peräti Pohjois-Suomi oman onnensa, Naton, Norjan ja Ruotsin varaan?

Riippuu maailman menosta 2029. Pelkään kyllä, että ei ehkä sodatta selvitä sinne asti..

Juuri nyt on musta valloillaan kotimaisen sotatarvike osaamisen elvytysmeininki. Koottiin mm. se kotimaisen teollisuuden kehitysporukka miinojen korvaajia miettimään, tuore pm:n tiedote:

Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut Puolustusvoimat hankkimaan iskusytyttimiä Nammo Lapua Oy:ltä.

Kyseessä on puolustushaarayhteisen materiaalin ylläpidon hankinta, joka tukee kotimaisen ampumatarviketuotannon säilymistä tuotantokykyisenä.

Kypärät ja monet muut varusteet on kotimaista tuotantoa.

Kotimaisen tuotantokyvyn ja osaamisen ylläpito myös ajoneuvoissa luulisi olevan korkealla. Ja onhan se fiksumpi kotimaan teollisuuteen kaataa tilauksia kuin ulkomaille jos se on yhtään järkevää/mahdollista. Taloudellinen vaikutus sillä on valtiollekin tukea työllisyyttä.
 
Slovakit saapuu puolustustamaan Latviaa kakkosbemareilla, tyylikästä! Vähän niinkun meillä, kun Defenderit näyttää kuuluvan kalustoon
 
Mielestäni pitäisi tehdä tekaa kaksi uutta sarjaa, panssaroitu ja panssaroimaton. Ihan yksinkertaisesti kustannussyistä
 
90-luvun lopussa - 00-luvun alussa oli puhetta parannellusta panssari-nasusta jossain PS-lehdessä näin suunnitellun tyyppimerkinnänkin tuolle. Kysymykseni seuraava, onko tuosta ikinä ollut protoa ulkona tai onko jossain piirrustuksia ollut julkisuudessa. Olisi kiva tietää speksejä tuosta nasusta ja vähän taustaa minkälainen ulkonäkö tuolla olisi ollut jne?
 
Riippuu maailman menosta 2029. Pelkään kyllä, että ei ehkä sodatta selvitä sinne asti..

Juuri nyt on musta valloillaan kotimaisen sotatarvike osaamisen elvytysmeininki. Koottiin mm. se kotimaisen teollisuuden kehitysporukka miinojen korvaajia miettimään, tuore pm:n tiedote:

Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut Puolustusvoimat hankkimaan iskusytyttimiä Nammo Lapua Oy:ltä.

Kyseessä on puolustushaarayhteisen materiaalin ylläpidon hankinta, joka tukee kotimaisen ampumatarviketuotannon säilymistä tuotantokykyisenä.

Kypärät ja monet muut varusteet on kotimaista tuotantoa.

Kotimaisen tuotantokyvyn ja osaamisen ylläpito myös ajoneuvoissa luulisi olevan korkealla. Ja onhan se fiksumpi kotimaan teollisuuteen kaataa tilauksia kuin ulkomaille jos se on yhtään järkevää/mahdollista. Taloudellinen vaikutus sillä on valtiollekin tukea työllisyyttä.

Olisihan se hienoa että meillä olisi kotimaiset tekat.

Montakohan sataa niitä pitäisi hankkia
 
Olisihan se hienoa että meillä olisi kotimaiset tekat.

Montakohan sataa niitä pitäisi hankkia

Onkohan Dieselkäyttöisiä Nasuja ja Bankkuja yhteensä joku 700kpl? Jos nuo kotimaisilla korvattaisiin yksi yhteen niin tulisi varsin arvokas hanke. Määrästä maltillisesti tinkien ehkä puolisen miljardia euroa? BvS10 maksoi kymmenen vuotta sitten luokkaa 600 k€.
 
Voisihan noita ostaa (vaikka NASUja) 300 niin saisi 1000 täyteen. Uskon, että PV:lle kelpaisivat.
 
Onkohan Dieselkäyttöisiä Nasuja ja Bankkuja yhteensä joku 700kpl? Jos nuo kotimaisilla korvattaisiin yksi yhteen niin tulisi varsin arvokas hanke. Määrästä maltillisesti tinkien ehkä puolisen miljardia euroa? BvS10 maksoi kymmenen vuotta sitten luokkaa 600 k€.
Onkohan Dieselkäyttöisiä Nasuja ja Bankkuja yhteensä joku 700kpl? Jos nuo kotimaisilla korvattaisiin yksi yhteen niin tulisi varsin arvokas hanke. Määrästä maltillisesti tinkien ehkä puolisen miljardia euroa? BvS10 maksoi kymmenen vuotta sitten luokkaa 600 k€.

Samaa lukumäärää olen itsekkin nähnyt.

Tulee vaan mieleen se 90-luku. Silloin oli puhetta 10 jääkäriprikaatista, joila on melkein kaikki välineet kasassa.

Paseja on ollut silloin parille prikaatille, nasuja kolmelle ja mitä oli lopuille?
 
Samaa lukumäärää olen itsekkin nähnyt.

Tulee vaan mieleen se 90-luku. Silloin oli puhetta 10 jääkäriprikaatista, joila on melkein kaikki välineet kasassa.

Paseja on ollut silloin parille prikaatille, nasuja kolmelle ja mitä oli lopuille?

Ei tainnut olla ajoneuvoja täyttä määrää. Eikä viestivälineitä. Pst ja It ilmeisesti saatiin kohtuutolalle. Tekaa on mainittu jossain epämääräisessä lähteessa olleen noin tuhat kpl mistä olisi riittänyt noin neljälle jääkäriprikaatille. Pasi ja BTR-60 oli sitten ( virallisten tietojen mukaan ) jaettu lopuille jääkäriprikaateille. Eli noin 50-100kpl kullekin.
 
Back
Top