Miehistön kuljetus

Noin innokkaaksi asianharrastajaksi veli sininen on yllättävän pihalla... ei millään pahalla. Oppia ikä kaikki.
 
Tulin käväisseeksi tänään Panssarimuseossa ja viime käynnin jälkeen huomasin uutuutena sekä Pasin (X180), että AMV:n. molempiin pääsi sisään (takaosaan) ja tietysti niihin piti könytä istumaan.

Huomasi kyllä merkittävän eron kuljetettavien erogonomiassa, aika on tehnyt tehtävänsä Pasin kohdalla ja AMV oli huomattavasti mukavampi ja korkeussuunnassa tilavampi ja taittuva penkki oli oikeastaan aika mukava istua.
Mistä lienee ovat moisen AMV:n saaneet, vai onko kyseessä messu käyttöön tehty lavaste.
 
Tulin käväisseeksi tänään Panssarimuseossa ja viime käynnin jälkeen huomasin uutuutena sekä Pasin (X180), että AMV:n. molempiin pääsi sisään (takaosaan) ja tietysti niihin piti könytä istumaan.

Huomasi kyllä merkittävän eron kuljetettavien erogonomiassa, aika on tehnyt tehtävänsä Pasin kohdalla ja AMV oli huomattavasti mukavampi ja korkeussuunnassa tilavampi ja taittuva penkki oli oikeastaan aika mukava istua.
Mistä lienee ovat moisen AMV:n saaneet, vai onko kyseessä messu käyttöön tehty lavaste.

Pv:lle toimitettiin aikanaan pari AMV:n protoa jotka ainakin ulkoisesti poikkesivat merkittävästi sarjaversiosta. Niissä oli uintivarustus potkureineen ja kyljillä ei ollut laatikoita. Aseena oli Patrian PML-127 OWS. Sama kuin XA-203:ssa siis. Oliko tuollainen?

Pasin MLU:ssa asennettiin takatilaan uudet istuimet. Tuo varmaan paransi ergonomiaa jonkin verran. Samalla tietysti menetettiin istumapaikkoja kun tilan tarve per mies kasvoi.
 
Pv:lle toimitettiin aikanaan pari AMV:n protoa jotka ainakin ulkoisesti poikkesivat merkittävästi sarjaversiosta. Niissä oli uintivarustus potkureineen ja kyljillä ei ollut laatikoita. Aseena oli Patrian PML-127 OWS. Sama kuin XA-203:ssa siis. Oliko tuollainen?

Pasin MLU:ssa asennettiin takatilaan uudet istuimet. Tuo varmaan paransi ergonomiaa jonkin verran. Samalla tietysti menetettiin istumapaikkoja kun tilan tarve per mies kasvoi.

AMV oli kuvailemaasi mallia.
PAsi oli matalampi sisältä kuin muistin. Toivottavasti uudet istuimet eivät vie lisää tilaa korkeusuunnassa.
 
No niin, nyt on jo kaksi vaunua. Jos nyt tasa-arvoisesti määritetään "yleensä" rajaksi >50% niin kaukana ollaan.
Laitan yhen vielä...Hoppsan kolmas vaunu löytyi...Australian kilpailussa mukana AMV35.......35mm tykki....

Noin innokkaaksi asianharrastajaksi veli sininen on yllättävän pihalla... ei millään pahalla. Oppia ikä kaikki.
Joo olen nukkunut huonosti....ja tämä lämpö,,,huhuh....
 
PAsi oli matalampi sisältä kuin muistin. Toivottavasti uudet istuimet eivät vie lisää tilaa korkeusuunnassa.

Muistaakseni siellä perätilassa oli kohtuullisesti leveyttä. Penkkejä on varmaan saanut kallistettua tarpeen mukaan. Ainakin uuden penkin taakse jää hyvin säilytystilaa :)
 
Se ei kuitenkaan ole yleistä, vaan enemmänkin poikkeus. Yleensähän nuo on nimetty insinöörimäisen nerokkaasti sen mukaan miten mones samaa nimeä käyttävä malli ja kehitysversio vaunu on, esim. Leopard 2A4 = toinen Leopard-malli, versio neljä.

"Yleensä"
Koskee ehkä saksalaisia, siinäkin poikkeus vahvistaa säännön
  • Panzerkampfwagen 35
  • Panzerkampfwagen 38
  • Panzerkampfwagen I
  • Panzerkampfwagen II
  • Panzerkampfwagen III
  • Panzerkampfwagen IV

Täs on standarti merkintätapa T-xx/x :):D

Tässä vain sodan aikaaset, mutta T-xx/x jatkunu kuten hyvin tiedetään

  • T-20
  • T-26
  • T-28
  • T-34
  • T-35
  • T-37A
  • T-38
  • T-44
  • T-50
  • T-60
  • T-70
  • T95 (usa)
 
Back
Top