Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Eli ne kehitää sen yhdessä? ja se musta siellä alhalla, ostaako Suomikin niitä?? :)

The Slovak and Finnish Ministries of Defence have agreed on a joint 8×8 infantry fighting vehicle (IFV) development programme, and Patria has been selected to deliver a new prototype version of AMVXP 8×8 chassis as part of the programme.

The IFV development program includes a testing phase in Slovakia, and after the Slovakian test period the vehicle will be tested in Finland during this winter.

“During this program, we will develop together with EVPU a new version of an amphibious AMVXP integrated with Turra weapon system fulfilling requirements of both Slovakian and Finnish Defence Forces

http://defence-blog.com/army/patria-delivers-a-new-version-of-amvxp-to-slovakia.html

AR-306179925-696x398.jpg

 
Ymmärsikö mää sen ihan väärin??
Kyllähän tuossa sanotaan, että vaunu kehitetään yhdessä ja että ensin testataan Slovakiassa ja jo ensi talvena testataan myös Suomessa. Joskaan ei tuossa ymmärtääkseni oteta kantaa, että hankkiiko Suomi niitä tai koska. Ennemminkin, että testaus palvelee Slovakian hankintapäätöstä.
 
Teollisuuden markkinapuhetta. Mitään hankintoja ei ole edes kuvitelmissa saati suunnitelmissa.

Toisaalta puolustusvoimat testaa moniakin asioita ylläpitääkseen ymmärrystä millaista kehitystyötä yritykset tekevät. Hyvä jos 1% näistä koskaan johtaa mihinkään. Lisäksi PV:t vuokraa ampuma-alueita Suomalaisille puolustusvälineyrityksille ole niiden omaan tuotekehityksen testeihin liittyen, nämä eivät väkttämättä kiinnosta puolustusvoimia sen vertaa että henkilöstöä on edes seuraamassa.
 
Lisäksi PV:t vuokraa ampuma-alueita Suomalaisille puolustusvälineyrityksille ole niiden omaan tuotekehityksen testeihin liittyen
Kasittaakseni ranskalainen Safran on myos lennatellyt juttujaan Rovajarven ilmatilassa? Tosin heilla on suomalainen tytaryritys, enka tieda oliko tuote Ranskassa vai Suomessa tehty
- Pohjois-Ruotsin vastaava paikka tekee bisnesta (esim. maasta laukaistava SDBII) ja tassa naapurissa asuu kaveri, joka jarjestelee merelta maalle kokeita P. Norjassa (silloin kun niita ei tehda Hebridien saarilla, jonne myos pauketta mahtuu, eika tule siviilikone vahingossa alas sivutuotteena).
 
Kehitykulut ovat sellaisia, etta kohta AMVxp ja VBCI2 ovat (tietyista kulmista) kuin kaksi marjaa:
vbci-t40-c2a9nexter-1024x682.jpg


Ranskikset on kopioineet AMV:n BMP-tornin istuttamisen option mukaan markkinointiinsa (siina kai voi oleellisesti saastaa, kun torni kaikkine varusteineen on se kallein osa).
 
Suora lainaus uunituoreesta Jalkaväen vuosikirjasta 17-18 artikkelista "Jalkaväen suorituskyvyn kehittäminen" sivu 47
"XA-180 MLU–hankkeen rinnalla tutkitaan myös muita pyöräajoneuvovaihtoehtoja taisteluosastojen operatiivisen liikkuvuuden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi"
 
Suora lainaus uunituoreesta Jalkaväen vuosikirjasta 17-18 artikkelista "Jalkaväen suorituskyvyn kehittäminen" sivu 47
"XA-180 MLU–hankkeen rinnalla tutkitaan myös muita pyöräajoneuvovaihtoehtoja taisteluosastojen operatiivisen liikkuvuuden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi"

Rahoituksen realiteetit muistaen kyseeseen ei varmaankaan voi tulla kuin käytetyn kaluston hankinta. Tai sitten Pv:lle pakkosyötetään taas yksi puolivillainen AMV-pataljoona ja jätetään esim. vastatykistötutkat hankkimatta.
 
Suora lainaus uunituoreesta Jalkaväen vuosikirjasta 17-18 artikkelista "Jalkaväen suorituskyvyn kehittäminen" sivu 47
"XA-180 MLU–hankkeen rinnalla tutkitaan myös muita pyöräajoneuvovaihtoehtoja taisteluosastojen operatiivisen liikkuvuuden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi"

Linkki Jalkaväen vuosikirjaan 2017-18
 
Rahoituksen realiteetit muistaen kyseeseen ei varmaankaan voi tulla kuin käytetyn kaluston hankinta. Tai sitten Pv:lle pakkosyötetään taas yksi puolivillainen AMV-pataljoona ja jätetään esim. vastatykistötutkat hankkimatta.
Ei tule käytettyjä mistään kun ei ole missään mitään järkevää mitä ostaa. Toivottavasti ei tule AMV:tä kun ei tosiaan ole sitä rahaa (ja vaikka olisi, laitettaan nyt vaikka ensin ne tornit olemassa oleviin maailman kalleimpiin ITKK jalaustoihin). Mutta muutoin suljen suuni tästä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Se oli vitsi ;)
Mutta empäs se Misu? kelpaako se ? (luulen että sen nimi on Misu, se 6-pyörä-panssarikuljetusvaunu.)
Siitä taitaa olla vääntöä n. 100 sivua omassa langassaan. Oma mielipiteeni on että kyllä MRAP käy joihinkin tehtäviin meilläkin
1) jos se on toimiva (yhtään toimivaa MISU protoa ei ole vielä edes olemassa)
2) se ei korvaa oikeaa kuljetuspanssariajoneuvoa kuten XA-180 (MISU ei pysty koska maastoliikkuvuus on huonompi)
3) ei osteta sikaa säkissä vain siksi että ajoneuvon on kehittänyt (kopioinut idean ulkomailta) suomalainen yhtiöä = rehellinen kilpailutus jossa kotimaisuss ei ole mikään mystienen erityismeriitti
 
Viimeksi muokattu:
Misun tai sitä vastaavien ajoneuvojen maastoliikkuvuus on XA-180:tä huonompi mutta voisiko se olla kuitenkin riittävän hyvä täyttämään tehtävänsä. Etenkin jos hinta on vielä sopiva. Etelä-Suomen metsissä ei juuri liikuta muilla kuin metsäkoneilla pois lukien varuskuntien maastot jotka usein ovat hiekkakankailla. Uskoisin että Misun kaltaisillakin vehkeillä pääsee melkein mihin vaan minne nyt ylipäätään pitää päästäkkin. Kaikkiin tehtäviin ei tarvita aina sitä parasta?
 
Misun tai sitä vastaavien ajoneuvojen maastoliikkuvuus on XA-180:tä huonompi mutta voisiko se olla kuitenkin riittävän hyvä täyttämään tehtävänsä. Etenkin jos hinta on vielä sopiva. Etelä-Suomen metsissä ei juuri liikuta muilla kuin metsäkoneilla pois lukien varuskuntien maastot jotka usein ovat hiekkakankailla. Uskoisin että Misun kaltaisillakin vehkeillä pääsee melkein mihin vaan minne nyt ylipäätään pitää päästäkkin. Kaikkiin tehtäviin ei tarvita aina sitä parasta?

Tuota minäkin olen joskus sanonut, että kaikki joukot eivät tarvitse edes sitä XA-180:n maastoliikkuvuutta, joten heille voisi antaa jonkun Misu:n kaltaisen ajoneuvon ja vapauttaa niitä XA-180:jä muille joukoille.
 
Back
Top