Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
RKhM-5M_NBC_reconnaissance_armoured_vehicle_enters_in_service_with_Russian_airborne_troops_925_001.jpg


The RKhM-5M NBC reconnaissance vehicle has been made operational with Russian Airborne Force NBC protection units, the Defense Ministry’s press office said. The RKhM-5M is based on the chassis of BMD-3 airborne IFV (Infantry Fighting Vehicle. It has a crew of three.
https://www.armyrecognition.com/wea..._in_service_with_russian_airborne_troops.html
 
Katselin tässä vähän historiallisia kirjoutuksia, ja niissä sanottiin että 80-luvulla maavoimien sodanajan joukoissa oli 10 jääkäriprikaatia, mikä ihmetyttää minua.

Yhdessä jääkäriprikaati-90:ssä on 200-300 miehistönkuljetuspanssarivaunua, ja meillä ei ole koskaan ollut kerrallaan tollaista 2000-3000 miehistönkuljetuspanssarivaunun armadaa. Joten millä nämä olisivat sitten liikkuneet?
 
Katselin tässä vähän historiallisia kirjoutuksia, ja niissä sanottiin että 80-luvulla maavoimien sodanajan joukoissa oli 10 jääkäriprikaatia, mikä ihmetyttää minua.

Yhdessä jääkäriprikaati-90:ssä on 200-300 miehistönkuljetuspanssarivaunua, ja meillä ei ole koskaan ollut kerrallaan tollaista 2000-3000 miehistönkuljetuspanssarivaunun armadaa. Joten millä nämä olisivat sitten liikkuneet?

Telakuorma-autoja olisi piisannut 3-4 prikaatille. Loput oli sitten varustettu osin Pasi/BTR-60 -kalustolla. Ja ne joille ei riittänyt oikeita sotakaluja liikkuivat vaikka ottokalustolla. Yhdellä prikaatilla oli määrävahvuisena 250 tekaa tai 200 Pasia.

Jääkäriprikaateista on noin yleisesti mainittu että it ja pst saatiin hyvälle mallille mutta ajoneuvojen ja viestizydeemien puolelle jäätiin puolitiehen.
 
Yleinen arvio oli että 6 JPr 92:sitä oli varustettu XA ja TEKA kalustolla aikanaan sekä 1 BTR-60 kalustolla. Näistäkään kaikkia ei saatu varustettua YVI-järjestelmällä. Varustamattomat vastasivat heikennettyä JvPR 80:tä lähinnä. Nämä varsinaiset paperitiikerit siivottiin vahvuuksista tyylikkäästi 2000-luvun alussa vaikka osa JvPr 80:stä jäi.
 
Telakuorma-autoja olisi piisannut 3-4 prikaatille. Loput oli sitten varustettu osin Pasi/BTR-60 -kalustolla. Ja ne joille ei riittänyt oikeita sotakaluja liikkuivat vaikka ottokalustolla. Yhdellä prikaatilla oli määrävahvuisena 250 tekaa tai 200 Pasia.

Jääkäriprikaateista on noin yleisesti mainittu että it ja pst saatiin hyvälle mallille mutta ajoneuvojen ja viestizydeemien puolelle jäätiin puolitiehen.

Millainenkohan on nykytila, kun joukkomääriä on supistettu? (Jääkäriprikaateja ei nyt ehkä ole enää olemassa, mutta noin yleisemmin.) "Näkymättömien hankintojen" siivua ajatellen luulisi olevan viestivälineistöä riittämiin tai ainakin paljon. PST lienee kohtuullisessa kunnossa, ellei hyvässä. Ajoneuvojakin on paljon, toki joukossa on ottoajoneuvoilla kulkevia joukkoja. IT:n hankinnat ovat jääneet vajaiksi, tosin kaipa tilannetta voi uhkakuvan ja toisaalta omien ilmavoimien suorituskyvyn huomioiden pitää ainakin tyydyttävänä? Tykistö tosin aiheuttaa lievää huolta.

Ajoneuvohankinnat on kyllä pitkällä aikavälillä yksi murheenkryyni. Tekohengitys ja vanhan puunaaminen auttavat vain rajallisesti, ja etenkin tiettömillä alueilla kaikkea ei voi laskea ottokaluston varaan. Toisaalta on mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea on tulevaisuudessa käytössä. Esimerkiksi noita "rauhanturvamaastureita" (RG-32) on kai jo hankittu suhteellisen iso määrä, ehkä ei pelkkään rauhanturvaamiseen. Jos kevyempään suuntaan ollaan menossa, suurelta osin pakon sanelemana, niin panssaroitu Land Cruiser ei paljoa maksa... Poliisi tilasi pari erikoisvarusteltua n. 180 000 euron kappalehinnalla, suuremmassa tilauksessa ja vähän karumpana saattaisi päästä 100-150 k€:lla. Tosin maastoliikkuvuus ei ehkä ihan yllä Pasin tasolle...
 
180 te menee jo lähelle Misun hintaa ja se taas painii jo sarjaa korkeammalla. Ei jatkoon.
 
Millainenkohan on nykytila, kun joukkomääriä on supistettu? (Jääkäriprikaateja ei nyt ehkä ole enää olemassa, mutta noin yleisemmin.) "Näkymättömien hankintojen" siivua ajatellen luulisi olevan viestivälineistöä riittämiin tai ainakin paljon. PST lienee kohtuullisessa kunnossa, ellei hyvässä. Ajoneuvojakin on paljon, toki joukossa on ottoajoneuvoilla kulkevia joukkoja. IT:n hankinnat ovat jääneet vajaiksi, tosin kaipa tilannetta voi uhkakuvan ja toisaalta omien ilmavoimien suorituskyvyn huomioiden pitää ainakin tyydyttävänä? Tykistö tosin aiheuttaa lievää huolta.

Ajoneuvohankinnat on kyllä pitkällä aikavälillä yksi murheenkryyni. Tekohengitys ja vanhan puunaaminen auttavat vain rajallisesti, ja etenkin tiettömillä alueilla kaikkea ei voi laskea ottokaluston varaan. Toisaalta on mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea on tulevaisuudessa käytössä. Esimerkiksi noita "rauhanturvamaastureita" (RG-32) on kai jo hankittu suhteellisen iso määrä, ehkä ei pelkkään rauhanturvaamiseen. Jos kevyempään suuntaan ollaan menossa, suurelta osin pakon sanelemana, niin panssaroitu Land Cruiser ei paljoa maksa... Poliisi tilasi pari erikoisvarusteltua n. 180 000 euron kappalehinnalla, suuremmassa tilauksessa ja vähän karumpana saattaisi päästä 100-150 k€:lla. Tosin maastoliikkuvuus ei ehkä ihan yllä Pasin tasolle...
Suurella asiantuntemattomuudellani tekisin päässäni laskelmia, joissa olisi luvut 760 000 (80-luvun vahvuus), 230 000 (vahvuus nyt) ja nuo @CV9030FIN antamat luvut. Siitä sitten miettimään, mitä on poistunut ja mitä tullut tilalle. Ehkä polkupyörä ei enää ole niin kova sana taistelijan liikuttajana.
 
Millainenkohan on nykytila, kun joukkomääriä on supistettu? (Jääkäriprikaateja ei nyt ehkä ole enää olemassa, mutta noin yleisemmin.) "Näkymättömien hankintojen" siivua ajatellen luulisi olevan viestivälineistöä riittämiin tai ainakin paljon. PST lienee kohtuullisessa kunnossa, ellei hyvässä. Ajoneuvojakin on paljon, toki joukossa on ottoajoneuvoilla kulkevia joukkoja. IT:n hankinnat ovat jääneet vajaiksi, tosin kaipa tilannetta voi uhkakuvan ja toisaalta omien ilmavoimien suorituskyvyn huomioiden pitää ainakin tyydyttävänä? Tykistö tosin aiheuttaa lievää huolta.

Ajoneuvohankinnat on kyllä pitkällä aikavälillä yksi murheenkryyni. Tekohengitys ja vanhan puunaaminen auttavat vain rajallisesti, ja etenkin tiettömillä alueilla kaikkea ei voi laskea ottokaluston varaan. Toisaalta on mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea on tulevaisuudessa käytössä. Esimerkiksi noita "rauhanturvamaastureita" (RG-32) on kai jo hankittu suhteellisen iso määrä, ehkä ei pelkkään rauhanturvaamiseen. Jos kevyempään suuntaan ollaan menossa, suurelta osin pakon sanelemana, niin panssaroitu Land Cruiser ei paljoa maksa... Poliisi tilasi pari erikoisvarusteltua n. 180 000 euron kappalehinnalla, suuremmassa tilauksessa ja vähän karumpana saattaisi päästä 100-150 k€:lla. Tosin maastoliikkuvuus ei ehkä ihan yllä Pasin tasolle...

Valmiusprikaateille on asiallisesti ajoneuvoja ja pohjoisen tst-osastoille. Muuten lienee varsin nirkoista.

Maastokuorma-autoja oli kymmenisen vuotta sitten n. 2500kpl ja niistä puolet itäkaluja. En tiedä oliko Protokin tuossa luvussa mukana mutta arvioin että tuon segmentin määrät ovat olleet rajussa laskussa. Tai sitten on tehty salassa todella isoja hankintoja. Eli joukkojen määrän vähetessä on kaluston määräkin reippaasti laskenut.
 
Näistäkään kaikkia ei saatu varustettua YVI-järjestelmällä. Varustamattomat vastasivat heikennettyä JvPR 80:tä lähinnä. Nämä varsinaiset paperitiikerit siivottiin vahvuuksista tyylikkäästi 2000-luvun alussa vaikka osa JvPr 80:stä jäi.
Paljolti tykkään sun komenteista ja olen monesta asiasta myöskin samaa mieltä mutta ei sovi unohtaa vanhaa sanontaa :Quantity has a Quality All Its Own.
Mutta koska raha....
 
Yleinen arvio oli että 6 JPr 92:sitä oli varustettu XA ja TEKA kalustolla aikanaan sekä 1 BTR-60 kalustolla. Näistäkään kaikkia ei saatu varustettua YVI-järjestelmällä. Varustamattomat vastasivat heikennettyä JvPR 80:tä lähinnä. Nämä varsinaiset paperitiikerit siivottiin vahvuuksista tyylikkäästi 2000-luvun alussa vaikka osa JvPr 80:stä jäi.
Se olisikin jos olisi saatu noi kaikki kymmenen jääkäriprikaatia silloin kirjavahvuuteensa ajoneuvojen osalta.

Kolme sataa Pasia kullekin, ja vielä sitten taistelupanssarivaunupataljoona kylkeen, niin saataisiin suomalainen versio venäläisestä moottoroidusta kivääriprikaatista:
Russian_Ground_Forces_-_Motor_Rifle_Brigade_Structure.png


10 tällaista, ja sitten vielä päälle noi 2 panssariprikaatia ja 14 jalkaväkiprikaatia niin ei enää oikein lisää voisi vaatia.
 
Se olisikin jos olisi saatu noi kaikki kymmenen jääkäriprikaatia silloin kirjavahvuuteensa ajoneuvojen osalta.

Kolme sataa Pasia kullekin, ja vielä sitten taistelupanssarivaunupataljoona kylkeen, niin saataisiin suomalainen versio venäläisestä moottoroidusta kivääriprikaatista:
Itseasiassa noille XA:lla varustetuille muutamalle JPr:lle oli aikanaan varattu tueksi PSVP:t kullekin. Nämä olivat T-55M:llä ja T-72M1:llä varustettuja ErPsvP:a joissa oli 31 TSTPSV:a, huolto ja tiedustelu, mutta ei panssarijääkäreitä olenkaan.
 
Suurella asiantuntemattomuudellani tekisin päässäni laskelmia, joissa olisi luvut 760 000 (80-luvun vahvuus), 230 000 (vahvuus nyt) ja nuo @CV9030FIN antamat luvut. Siitä sitten miettimään, mitä on poistunut ja mitä tullut tilalle. Ehkä polkupyörä ei enää ole niin kova sana taistelijan liikuttajana.
Eipä olekaan, eikä ollut silloinkaan. Traktorin pirulaiset tuli myös turhankin tutuksi, hataran muistin mukaan traktori ja kuorma-auto olivat miehistön liikuttamisen pääkalustoa. Aikatavalla on menty eteenpäin noista ajoista.
 
Tuli mieleen BTR-80 tai saksalaisen Fuchsit? PUMA pitäisi korvaata kaikki vuoteen 2024 mennessä

Mitä peeveliä? BTR-80 on itäblokin tuote ja sitä harkittiin jo Pasia hankittaessa. Ei tulla hankkimaan Suomeen, koskaan.

Saksan Fuchsit ovat jopa Paseja vanhempia. Todennäköisesti kilometrit alkaa olla täynnä, vaikka mistäpä tuota tietää. Jos joukossa olisi hyväkuntoisia yksilöitä ja jos hinta olisi kohtuullinen, niin kaipa niille löytyisi käyttöä nykyisellään ottoajoneuvoilla liikkuvissa joukoissa.

Suuremmalla mielenkiinnolla ja pidemmällä aikajänteellä tähtään Belgiaan. Jos Belgia myisi Piranhansa maailmalle, niin meiltä saattaisi löytyä käyttöä... asiaa on käsitelty sivulla 230.
 
Niitä olisi tullut ostettu jos ei NL olisi romahdutunut.
Ei olisi. Päätettiin tuottaa XA-180 noiden ostamisen sijaan testien jälkeen. 2 kpl noita on/oli Suomessa. Toinen on Panssarimuseossa muistini mukaan ja toinen taisi mennä BTR-60:n mukana Stenalle.
 
Back
Top