Miehistön kuljetus

tässä on hyvää kuva BVS-10 MKII

bvs10-1.JPG
 
4 etuvaunussa ja 8 takavaunussa

http://www.baesystems.com/BAEProd/groups/public/documents/bae_publication/bae_pdf_hagglunds_bvs10leaflet.pdf
 
Joku uus CV90, Isobritannia halua uuden tiedusteluajoneuvon, niilä on joku projekti FRES-SV, sillä on joku 40 mm CTA aseistus (Closed Telescope Ammunition)

2010-02-02--03%20UK%20-%20IAV%20Conference%20017web.JPG


http://www.ointres.se/pansar.htm

Toki ASCOD 2 voitti sen kilpailun: http://www.defensenews.com/article/20100313/DEFSECT02/3130303/Report-General-Dynamics-Wins-U-K-Scout-Contract

bcd6e6ee.jpg
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
4 etuvaunussa ja 8 takavaunussa

http://www.baesystems.com/BAEProd/groups/public/documents/bae_publication/bae_pdf_hagglunds_bvs10leaflet.pdf

Ja hinta oli?

en tiedä...:)
 
Ei oo mk II, mutta ihan jees hankikulkevuus taitaa olla.. itse vähän sitä epäilin.


Alussa ei kyllä ajella missään, mistä Uaz ei menisi vähemmällä metelillä.. :a-grin:
 
Last edited by a moderator:
kimmo.j kirjoitti:
Kyllä Suomi tekisi tuollaisella paljonkin, siihen ei ole vain rahaa.

No joo olisihan tuo tietysti hyvä peli, mutta useamman sadan tuollaisen hommaaminen ei kuulosta kauhean uskottavalta.

Ja muutamalla kymmenellä tuollaisellla voisi käydä korkeintaan katsomassa olisiko Lapissa hyvät laskettelukelit.
 
Suomen korvaaja TEKAlle ihan varmasti. Jos maastoliikkuvuudesta ei tingitä se on ainoa vaihtoehto. Määrien ei tarvitse olla satoja. Kuten huomaatte, armeija supistuu.

Kyllä uskoisin että koska kalustohanknnoista ei juuri tingitä muun toiminan supistuessa, meillä on varaa hankkia ehkä 150-200 kpl noita. Hankinta tehdään erissä tietysti, ei samalla kertaa.
Verrata voi CV-90:n tapaukseen.
 
Einomies1 kirjoitti:
Suomen korvaaja TEKAlle ihan varmasti. Jos maastoliikkuvuudesta ei tingitä se on ainoa vaihtoehto. Määrien ei tarvitse olla satoja. Kuten huomaatte, armeija supistuu.

Kyllä uskoisin että koska kalustohanknnoista ei juuri tingitä muun toiminan supistuessa, meillä on varaa hankkia ehkä 150-200 kpl noita. Hankinta tehdään erissä tietysti, ei samalla kertaa.
Verrata voi CV-90:n tapaukseen.

Vielä vuosituhannen alussa hankintaohjelmissa oli panssaritekat Kainuun jääkäriprikaatille ja joku kehittämisohjelma tai tutkimuskin teetettiin. Sittemmin on vain todettu, ettei merkittäviä ajoneuvohankintoja enää edes suunnitella, vaan keskitytään ylläpitämään olemassa olevaa kalustoa. Jos on huomattu, ettei vanhaa kyetä remontoimaan kurantiksi, niin linjaus voi tietenkin muuttua, mutta realismia lienee siinäkin tapauksessa käytettyjen hankinta.
 
Juuri suksisissi toisessa viestiketjussa kertoili, että Ruotsinmaalla on miltei iskemättömiä bankkuja ilmeisesti pilvin pimein.. Mikä lie sitten hinta.

http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=1246&pid=43446#pid43446
 
Onko joku teistä tehnyt näin telan takana?

prikaati-hiihtohinaus.jpg


Jaha suomessa on ollut näitä testeja

Kenttäkokeissa on keskitytty lumiajoneuvoihin ja talviolosuhteisiin. Testauksessa on ollut mm. moottorikelkkoja, lumimoottoripyöriä, mönkijöitä ja perärekiä, CV-9091 -telavaunuja, singaporelaista Bronco-lumiajoneuvoa, panssaroitua S-10 -ajoneuvoa, Patrian uutta AMW-kalustoa, maastokuorma-autoja, sekä varaosia ja tarvikkeita

http://www.pohjolantyo.fi/fi/nayta/uutinen/13051249177288
 
Kuvassa on siis hiihtohinaus, josta päästään suoraan suksilla hajaantumaan ja liikkumaan (paljon nopeammin kuin tekasta pääsisi ulos ). Ei väsytä ukkoja läheskään niin paljon kuin hiihtäminen, ja tekakin pääsee vähemmällä, kun ukkojen paino on pois kyydistä.
 
Hejsan kirjoitti:
Onko joku teistä tehnyt näin telan takana?

Sattuneesta syystä teka ei ole meikäläiselle tuttu, mutta moottorikelkan perässä olen ollut hiihtohinauksessa. Ylämäet ja tasamaat vedettävänä ja alamäet laskettiin.

Kohtuullisen helppoa, mutta pirun kylmää.
 
Einomies1 kirjoitti:
Suomen korvaaja TEKAlle ihan varmasti. Jos maastoliikkuvuudesta ei tingitä se on ainoa vaihtoehto. Määrien ei tarvitse olla satoja. Kuten huomaatte, armeija supistuu.

Kyllä uskoisin että koska kalustohanknnoista ei juuri tingitä muun toiminan supistuessa, meillä on varaa hankkia ehkä 150-200 kpl noita. Hankinta tehdään erissä tietysti, ei samalla kertaa.
Verrata voi CV-90:n tapaukseen.

Eikös 90-luvulla jääkäriprikaatit jääneet varustamatta juuri kuljetuskaluston osalta?

Äkkiseltään olisi selkärangassa että yhden prikaatin piti sisältää 250 kpl Tekoja. Jos Kainuun prikaati, yksi Lapin prikaati ja Pohjois-Karjalan prikaati olisivat saaneet vaunut niin kasassa olisi 750 kpl tekoja.

Ja toivon mukaan ainakin Kainuun prikaatille riittää tekoja..

Joten kauheasti ei kai sieltä ole vapautumassa kalustoa.
 
Jopa meitä aselajiukkoja on hinailtu tekalla. Toimiva systeemi, nopea oppia, säästää voimia. Paitsi tyypillisinä suomalaisina uustalvina, eli jos ei ole lunta. Mutta hiihdettiinhän sitä kouluunkin kesät talvet.
 
Back
Top