Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
koponen kirjoitti:
Jopa meitä aselajiukkoja on hinailtu tekalla. Toimiva systeemi, nopea oppia, säästää voimia. Paitsi tyypillisinä suomalaisina uustalvina, eli jos ei ole lunta. Mutta hiihdettiinhän sitä kouluunkin kesät talvet.

Kyllä me liikuttiin kesä-loppusotaankin tekoilla. Ja takasin tultiin.. Olihan se vauhikasta ja vapauden tunnetta kun tähystäjän paikalta katteli Vuosangan maisemia
 
Iso-Mursu kirjoitti:
koponen kirjoitti:
Jopa meitä aselajiukkoja on hinailtu tekalla. Toimiva systeemi, nopea oppia, säästää voimia. Paitsi tyypillisinä suomalaisina uustalvina, eli jos ei ole lunta. Mutta hiihdettiinhän sitä kouluunkin kesät talvet.

Kyllä me liikuttiin kesä-loppusotaankin tekoilla. Ja takasin tultiin.. Olihan se vauhikasta ja vapauden tunnetta kun tähystäjän paikalta katteli Vuosangan maisemia

Niin ei kai teitä hinattu kesällä kuitenkaan? Siinähän ne kilot toisalta karisee..
Ihan talvellakin on menty Tekan kyydissä Vuosangassakin. Tämä silloin, kun on siirrytty jalkautumisalueelle, jossa ei tarvittu suksia. En muista mikä oli harjoitus, varmaan ampumaleiri.

Kätevimminhän nuo sukset hinaamalla kulkee. Viima vaan on tosiaan aika viheliäinen. Mutta ei kulu aikaa sen kyöpelinvuoren selvittämiseen, kun sukset on "pakattu" johonkin kulkupeliin.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Eikös 90-luvulla jääkäriprikaatit jääneet varustamatta juuri kuljetuskaluston osalta?

Äkkiseltään olisi selkärangassa että yhden prikaatin piti sisältää 250 kpl Tekoja. Jos Kainuun prikaati, yksi Lapin prikaati ja Pohjois-Karjalan prikaati olisivat saaneet vaunut niin kasassa olisi 750 kpl tekoja.

Ja toivon mukaan ainakin Kainuun prikaatille riittää tekoja..

Joten kauheasti ei kai sieltä ole vapautumassa kalustoa.

Jääkäriprikaateista noin puolet jäi varustamatta ajoneuvoilla ja viestivälineillä. Paseja olisi riittänyt kahdelle prikaatille, tekoja 3-4 prikaatille.

Jääkäriprikaatissa oli 250 tekaa, valmiusprikaatissa 350.

Se mikä vapautuu, menee suoraan pataan. Ohjusaikakaudella kalustoa ei näköjään enää valu organisaatiossa alaspäin.
 
Touhottaja kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
koponen kirjoitti:
Jopa meitä aselajiukkoja on hinailtu tekalla. Toimiva systeemi, nopea oppia, säästää voimia. Paitsi tyypillisinä suomalaisina uustalvina, eli jos ei ole lunta. Mutta hiihdettiinhän sitä kouluunkin kesät talvet.

Kyllä me liikuttiin kesä-loppusotaankin tekoilla. Ja takasin tultiin.. Olihan se vauhikasta ja vapauden tunnetta kun tähystäjän paikalta katteli Vuosangan maisemia

Niin ei kai teitä hinattu kesällä kuitenkaan? Siinähän ne kilot toisalta karisee..
Ihan talvellakin on menty Tekan kyydissä Vuosangassakin. Tämä silloin, kun on siirrytty jalkautumisalueelle, jossa ei tarvittu suksia. En muista mikä oli harjoitus, varmaan ampumaleiri.

Kätevimminhän nuo sukset hinaamalla kulkee. Viima vaan on tosiaan aika viheliäinen. Mutta ei kulu aikaa sen kyöpelinvuoren selvittämiseen, kun sukset on "pakattu" johonkin kulkupeliin.

Eikus ukot laitettiin kyytiin ja sitten mentiin.. Tosin Vuosankaan ite ajoin sirran,, Mutta se jätettiin sinne ja jouduin tekan kyydissä takas. Oli 90-luvun kuumimpia kesähelteitä kun oltiin loppusodassa siellä. Pataljoonan JSP sai kokoajan oikeita lämpöhalvauspotilaita kuskattavaksi jne.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Eikus ukot laitettiin kyytiin ja sitten mentiin.. Tosin Vuosankaan ite ajoin sirran,, Mutta se jätettiin sinne ja jouduin tekan kyydissä takas. Oli 90-luvun kuumimpia kesähelteitä kun oltiin loppusodassa siellä. Pataljoonan JSP sai kokoajan oikeita lämpöhalvauspotilaita kuskattavaksi jne.

Lämpöhalvaukset on kuulema arkipäivää vieläkin, tai ainakin dehydraatio.. Joskus aikanaan leireille mennessä (taisinpa päästä joka kerta autolla pidemmät matkat) oli meillä niitä, jotka joivat välillä, niitä jotka eivät juoneet ollenkaan ja niitä jotka joivat sitten rakon täyttymiseen asti. Kahdella jälkimmäisellä ryhmällä ei ollut kivaa auton lavalla. Helteellä juomatta jättäneet uupeloituivat ja joka säällä pissapojat olivat helisemässä.

Josta päästäänkin sopivalla aasinsillalla:

Onko yhtään kulkupeliä, jossa kuljetettava miehistö voi kommunikoida kuljettajan kanssa? Hiihtohinauksessahan se onnistuu käsimerkein, kuorkkien lavalta ei mitenkään. Mutta mites panssaroiduissa vehkeissä?
 
Bemareissa on jalkaosien matkustustilassa 2 liitäntää panssarivaunupäähineille ja rj sekä rvj on varustettu nakkipipoilla. Eli sekä oikealta, että vasemmalta puolen saadaan tarpeen vaatiessa kommunikoitua torniin.
 
Touhottaja kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Eikus ukot laitettiin kyytiin ja sitten mentiin.. Tosin Vuosankaan ite ajoin sirran,, Mutta se jätettiin sinne ja jouduin tekan kyydissä takas. Oli 90-luvun kuumimpia kesähelteitä kun oltiin loppusodassa siellä. Pataljoonan JSP sai kokoajan oikeita lämpöhalvauspotilaita kuskattavaksi jne.

Lämpöhalvaukset on kuulema arkipäivää vieläkin, tai ainakin dehydraatio.. Joskus aikanaan leireille mennessä (taisinpa päästä joka kerta autolla pidemmät matkat) oli meillä niitä, jotka joivat välillä, niitä jotka eivät juoneet ollenkaan ja niitä jotka joivat sitten rakon täyttymiseen asti. Kahdella jälkimmäisellä ryhmällä ei ollut kivaa auton lavalla. Helteellä juomatta jättäneet uupeloituivat ja joka säällä pissapojat olivat helisemässä.

Josta päästäänkin sopivalla aasinsillalla:

Onko yhtään kulkupeliä, jossa kuljetettava miehistö voi kommunikoida kuljettajan kanssa? Hiihtohinauksessahan se onnistuu käsimerkein, kuorkkien lavalta ei mitenkään. Mutta mites panssaroiduissa vehkeissä?

Niin siis jätkiä jouduttiin ajamaan keskussairaalaan pillit päällä tiputukseen.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Eikus ukot laitettiin kyytiin ja sitten mentiin.. Tosin Vuosankaan ite ajoin sirran,, Mutta se jätettiin sinne ja jouduin tekan kyydissä takas. Oli 90-luvun kuumimpia kesähelteitä kun oltiin loppusodassa siellä. Pataljoonan JSP sai kokoajan oikeita lämpöhalvauspotilaita kuskattavaksi jne.

Lämpöhalvaukset on kuulema arkipäivää vieläkin, tai ainakin dehydraatio.. Joskus aikanaan leireille mennessä (taisinpa päästä joka kerta autolla pidemmät matkat) oli meillä niitä, jotka joivat välillä, niitä jotka eivät juoneet ollenkaan ja niitä jotka joivat sitten rakon täyttymiseen asti. Kahdella jälkimmäisellä ryhmällä ei ollut kivaa auton lavalla. Helteellä juomatta jättäneet uupeloituivat ja joka säällä pissapojat olivat helisemässä.

Josta päästäänkin sopivalla aasinsillalla:

Onko yhtään kulkupeliä, jossa kuljetettava miehistö voi kommunikoida kuljettajan kanssa? Hiihtohinauksessahan se onnistuu käsimerkein, kuorkkien lavalta ei mitenkään. Mutta mites panssaroiduissa vehkeissä?

Niin siis jätkiä jouduttiin ajamaan keskussairaalaan pillit päällä tiputukseen.

Mjoo, annoin itseni ilmeiseti ymmärtää väärin. En usko että jatkuvasti vaaditaan sairaalahoitoa, vaan iskee uupelo ennemmin. No, nytpä olen viisaampi.
 
Touhottaja kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Eikus ukot laitettiin kyytiin ja sitten mentiin.. Tosin Vuosankaan ite ajoin sirran,, Mutta se jätettiin sinne ja jouduin tekan kyydissä takas. Oli 90-luvun kuumimpia kesähelteitä kun oltiin loppusodassa siellä. Pataljoonan JSP sai kokoajan oikeita lämpöhalvauspotilaita kuskattavaksi jne.

Lämpöhalvaukset on kuulema arkipäivää vieläkin, tai ainakin dehydraatio.. Joskus aikanaan leireille mennessä (taisinpa päästä joka kerta autolla pidemmät matkat) oli meillä niitä, jotka joivat välillä, niitä jotka eivät juoneet ollenkaan ja niitä jotka joivat sitten rakon täyttymiseen asti. Kahdella jälkimmäisellä ryhmällä ei ollut kivaa auton lavalla. Helteellä juomatta jättäneet uupeloituivat ja joka säällä pissapojat olivat helisemässä.

Josta päästäänkin sopivalla aasinsillalla:

Onko yhtään kulkupeliä, jossa kuljetettava miehistö voi kommunikoida kuljettajan kanssa? Hiihtohinauksessahan se onnistuu käsimerkein, kuorkkien lavalta ei mitenkään. Mutta mites panssaroiduissa vehkeissä?

Niin siis jätkiä jouduttiin ajamaan keskussairaalaan pillit päällä tiputukseen.

Mjoo, annoin itseni ilmeiseti ymmärtää väärin. En usko että jatkuvasti vaaditaan sairaalahoitoa, vaan iskee uupelo ennemmin. No, nytpä olen viisaampi.

Helleviikolla vietiin muutama kappale pillit päällä tiputukseen. Lähinnä juuri se että osa ei tajunnut juoda vaikka hellettä oli oikeasti niin paljon että Kainuussakin annettiin lupa tetsata pelkissä t-paidoissa.
 
Touhottaja kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Eikus ukot laitettiin kyytiin ja sitten mentiin.. Tosin Vuosankaan ite ajoin sirran,, Mutta se jätettiin sinne ja jouduin tekan kyydissä takas. Oli 90-luvun kuumimpia kesähelteitä kun oltiin loppusodassa siellä. Pataljoonan JSP sai kokoajan oikeita lämpöhalvauspotilaita kuskattavaksi jne.

Lämpöhalvaukset on kuulema arkipäivää vieläkin, tai ainakin dehydraatio.. Joskus aikanaan leireille mennessä (taisinpa päästä joka kerta autolla pidemmät matkat) oli meillä niitä, jotka joivat välillä, niitä jotka eivät juoneet ollenkaan ja niitä jotka joivat sitten rakon täyttymiseen asti. Kahdella jälkimmäisellä ryhmällä ei ollut kivaa auton lavalla. Helteellä juomatta jättäneet uupeloituivat ja joka säällä pissapojat olivat helisemässä.

Josta päästäänkin sopivalla aasinsillalla:

Onko yhtään kulkupeliä, jossa kuljetettava miehistö voi kommunikoida kuljettajan kanssa? Hiihtohinauksessahan se onnistuu käsimerkein, kuorkkien lavalta ei mitenkään. Mutta mites panssaroiduissa vehkeissä?


Hei, kuorma-autojen lavoilla ollaan hiljaa, ei siellä ole niin tärkeää asiaa kenellekään, että sopisi suutaan aukoa.:a-cool:

Panssarivehkeissähän ovat niin haavistotuntumalla toisissaan kiinni, että ei tarvi kuin hönkiä niskaan vähän niin saa kont aktin.:angel:
 
Pasissa on vaunupuhelimen pistokkeet jokaista luukkua varten ja onhan siinä jopa suora avoin yhteys moottoritilan vierestä ohjaamoon ilman väliseiniä.
 
Tarkoitit varmaan kattoluukkuja. Eikös niitä pistokkeita kuitenkin ollut vaan 4 eli kuskilla, johtajalla, perässä ja ampujan luukussa.Supaluukussa ei tainnut pistoketta olla ja kuskillahan ei kakissa vaunuissa ole luukkua ja ovissa ei sitten erikseen ole pistokkeita. Paasihan on tosiaan sisältä yhtä avointa tilaa mitä nyt kone vie siitä osan.
 
Juu niinhän se tais olla. Meillä oli harvemmin vaunussa kuin max 4 niin ei tullut ajatelleeksi että joku jäi ilman
 
Georgialaisten uusi "Lazika" IFV.
http://mod.gov.ge/index.php?page=77&lang=1&type=1&Id=1307









 
Last edited by a moderator:
Hieno

Näyttä vähän matalampi kuin M113
 
Potuttas sihdata kessillä tuota, mutta onneksi kyljen takaosassa on lippu, mihin tähdätä...
 
No sehän on BMP:n kaukainen serkku. Poistetaan torni, lyhennetään vaunua sen ansiosta yhden telapyörän verran ja nostetaan kuljetustilan korkeutta 15cm ja se on siinä.

Huomaa mihin tarpeeseen georgialaiset ovat sen kehitelleet. Kun pataan tuli sekä maalta että ilmasta, tarvittiin laite joka suojaa sirpaleilta, itkolta ja pystyy tarvittaessa hätyyttämään myös lentäviä laitteita -> Panssarointi kestää 14.5mm itkon, asetornin 23mm konetykki hätyyttelee myös ilmamaaleja ja ryhmä kulkee iloisesti panssarin sisällä.

On ne georgialaiset teknikot veikeitä. Samaan aikaan kun me kehittelemme samanlaisia mielikuvitusprojekteja netissä, jampat rakentavat kokonaisen vaunun. :)

En näkisi mitenkään hyödyttämänä täälläkään.
 
Lazikan mainosvideo.

Optiikkaa ainakin vaikuttaa olevan parempaa kuin mitä keskiverto bemarista löytyy.
 
Last edited by a moderator:
Mainokset on kyllä sotavälinemaailmassakin vähintäänkin hassuja.. "Hoo, se on hyvä, koska hidastettuna rapa roiskuu". Ihan komeista montuistahan tuo ajaa, jollain vauhdilla. Paha sanoa millä, kun kuvaa on nopeutettu ja hidastettu. Kuvatkaapa minkälaista meteliä se pitää, ja miten kiva tuolla takalaarissa on olla kun noista montuista ajetaan.. ja missä on ukkojen reput ja tetsarit? No, käyhän tuosta ilmi ulkonäkö ja pääaseistus.

Itse kampe varmasti ajaa tarkoituksensa, mulle nousi vaan tänä aamuna kapinahenki mainoksia vastaan.
 
Touhottaja kirjoitti:
Mainokset on kyllä sotavälinemaailmassakin vähintäänkin hassuja.. "Hoo, se on hyvä, koska hidastettuna rapa roiskuu". Ihan komeista montuistahan tuo ajaa, jollain vauhdilla. Paha sanoa millä, kun kuvaa on nopeutettu ja hidastettu. Kuvatkaapa minkälaista meteliä se pitää, ja miten kiva tuolla takalaarissa on olla kun noista montuista ajetaan.. ja missä on ukkojen reput ja tetsarit? No, käyhän tuosta ilmi ulkonäkö ja pääaseistus.

Itse kampe varmasti ajaa tarkoituksensa, mulle nousi vaan tänä aamuna kapinahenki mainoksia vastaan.

Samat mietteet rahikaisella.. Ei edes näytetä,kuinka nopeaa miehistön lastaus/purku tapahtuu.
Eipä tuossa näytetä oikeastaan mitään
 
Back
Top