Miehistön kuljetus

Voisiko ajatella kyseessä olevan jokin hetkellinen "villitys ja hullutus" ja tulevaisuudessa joku tulisi täyttämään markkinarakoa uudelleen, MRAP:it liian pieniä ja pyörä-IFV:t liian kalliita?
En usko. Kyllä tuo selkeä trendi maailmalla - jopa Venäjällä.
Oma ajatus on ehkä vähän vanhanaikainen. Jalkaväki kumipyörille lvl 3 teräslaatikon suojaan. Nopeutta, kuljetuskykyä, maastoliikkuvuutta ja suojaa niiltä sirpaleilta jotka eniten tuottavat tappioita. Karvalakkia, KISS ja back in basics.
Ymmärrän täysin. Itse näen (ja tiedän myös PV:n havittelevan tälläistä) että tälläinen ajoneuvo tarvitaan - kyse on siitä onko sellaista olemassa jo (tuotannossa). Avainsana on riittävän HALPA. MRAP:t taitavat olla lähimpänä tätä, mutta ainakin kotimaisen osalta taitaa kaatua hintaan (toivottavasti kaatuukin jos hinta on sitä mitä yleisesti veikataan). Ässänä hihassa katsotaan nyt mitä eräs toinen kotimainen firma kehittää kasaan vastineeksi Protolabin avaukseen. ;)

Itse ymmärsin tämä sarkasmiksi. ;)
Eipä ollut (ks edellä)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kertokaas viisaammant. Mikäköhän olisi tällähetkellä markkinoilla halvin uusin vekotin, 6x6 tai 8x8, kyky ottaa noin 10 ukkoa varusteineen kyytiin, lvl 3 suojaus, asiallinen näkyvyys ulos ja myös maastokelpoisuus?

Ei siis mikään IFV vaan ihan perinteinen karvalakki-APC jossa miehet saadaan kumipyörille kiväärikalipereilta ja sirpaleilta suojaan? Ihan mistä ilmansuunnasta ja maasta tahansa.

>Uusin
>Halvin

Valitse toinen.

20140717173846016_ENG_IMAGE.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/Rotem_KW1_Scorpion

^Tämä voisi olla lähimpänä, jos siis vanhat konstruktiot uustuotantona eivät kelpaa. Jos tätäkin saisi käytettynä... :rolleyes:
 
Kertokaas viisaammant. Mikäköhän olisi tällähetkellä markkinoilla halvin uusin vekotin, 6x6 tai 8x8, kyky ottaa noin 10 ukkoa varusteineen kyytiin, lvl 3 suojaus, asiallinen näkyvyys ulos ja myös maastokelpoisuus?

Ei siis mikään IFV vaan ihan perinteinen karvalakki-APC jossa miehet saadaan kumipyörille kiväärikalipereilta ja sirpaleilta suojaan? Ihan mistä ilmansuunnasta ja maasta tahansa.

Mowag Duro IIIp (YAK), silläkin hintaa lähemmäs miljoona. KMW Grizzly (Iveco MPV)? KMW Mungo?
 
Mowag Duro IIIp (YAK), silläkin hintaa lähemmäs miljoona. KMW Grizzly (Iveco MPV)? KMW Mungo?

Duro tuskin liikkuu maastossa kovinkaan näppärästi, akseliväliä on aika jumalattomasti. Grizzly on MRAP (ja taas pitkä akseliväli). KMW Mungo taas on vain 4x4 ja vielä ilmakuljetteinen (turha maksaa keveydestä).

Voisi melkeinpä luulla, että edullisimmaksi tulisi ostaa jotakin 4x4 ajoneuvoa. Tietysti ne voivat jäädä mahastaan kiinni, mutta esim. Otokar Cobra maksaa käsittääkseni perinteisessä versiossaan pari sataa tuhatta euroa. Kyseessä on siis aika edullinen peli versus esim. RG-32. Teekkarimalliin pakkaamalla ajoneuvo vetää yhdeksän miestä. :D
 
Ei noita sopivia oikein ole, suojattu kuormuri menee metsäautotiellä, ei metsässä. Cobra olisi jees, mutta Turkista ei osteta mitään. Iveco Dailylle edelleen ääni :cool:.
 
Ei noita sopivia oikein ole, suojattu kuormuri menee metsäautotiellä, ei metsässä. Cobra olisi jees, mutta Turkista ei osteta mitään. Iveco Dailylle edelleen ääni :cool:.

No perustetaan EuroCobra GmbH Saksaan. Siellä asennetaan renkaat rungon alle. Tsädäm, ikävä alkuperä on häivytetty! (Näinhän myös israelilaisten pst-ohjusten kanssa tehdään...)

P.S. Tekisiköhän Hollanti kohta taas jonkin uudistuksen? Saataisiin hirviprikaateille kunnon pick-upit!

https://www.armyrecognition.com/dec...1667_volkswagen_amarok_tactical_vehicles.html
 
Pitäisi ensin miettiä miten meinataan taistellaan. Vasta sen jälkeen kannattaa alkaa pähkäilemään mitä kalustoa tarvitaan. Muuten huomio hukkuu turhien teknisten ominaisuuksien vertailuun.
 
Onko tilanne nyt todella se, että uusia "kuorma-auto luokan" APC:itä (pasi/btr/fuchs jne) ei myy eikä kehitä oikein kukaan vaan kaikki keskittyvät näihin "maastohenkilöauto luokan" MRAP:eihin?

Menikö isomman kuorma-auto luokan vuodet jo ohitse massiivisten mekanisoitujen armeijoiden taistelusuunnitelmien mukana 60/70/80-luvuilla, ja nyt MRAP:it ovat uutta ja tarpeellista? Vaikka ei tuo isompi luokka ainakaan omasta mielestäni mitenkään tarpeeton ole.

EDIT: No, ei nuo MRAP:it nyt mitään pieniä ole, mitään RAV4:n tai KIA Sorennon kokoisia. Mutta miksi niiden pitää olla noin helvetin korkeita? Liittyykö miinasuojaukseen ja etäisyyden kasvattamiseen tai vastajärjestelmien toimintaan?
 
Onko tilanne nyt todella se, että uusia "kuorma-auto luokan" APC:itä (pasi/btr/fuchs jne) ei myy eikä kehitä oikein kukaan vaan kaikki keskittyvät näihin "maastohenkilöauto luokan" MRAP:eihin?

Menikö isomman kuorma-auto luokan vuodet jo ohitse massiivisten mekanisoitujen armeijoiden taistelusuunnitelmien mukana 60/70/80-luvuilla, ja nyt MRAP:it ovat uutta ja tarpeellista? Vaikka ei tuo isompi luokka ainakaan omasta mielestäni mitenkään tarpeeton ole.
MRAP:ja on kaiken kokoisia. On pieniä 4x4 "partio ajoneuvoja" joihin menee 4-6hlöä ja isompia "kuljetusajoneuvoja" 4x4 tai 6x6 joihin menee jopa 2+10 henkilöä.
 
Selittäkää tyhmälle mikä on MRAP:in ja APC:n ero? MRAPissa parempi miinasuojaus ja huonompi maastoliikkuvuus? Pienemmän sisätilat?
 
MRAP on Mine Resistant Armoured Personnel carrier ja APC on Armoured Personnel Carrier. Ensimmäisessä on korostettu erityisesti miinan suojausta Irakin II ottelun aikana, milloin IEDstä tuli ison ongelma. Perinteinen APC (hummeri) ei kestänyt, vaan sen suojausta jouduttiin lisäämään, mutta se ei auttanut hummerin kohdalla. MRAP oli vastaus ongelmiin. Sen suunnittelussa käytettiin Etelä-Afrikan oppeja, kun jenkki armeija ei voinut ostaa valmista tuotettu esim patrialta.
 
Onko tilanne nyt todella se, että uusia "kuorma-auto luokan" APC:itä (pasi/btr/fuchs jne) ei myy eikä kehitä oikein kukaan vaan kaikki keskittyvät näihin "maastohenkilöauto luokan" MRAP:eihin?

Menikö isomman kuorma-auto luokan vuodet jo ohitse massiivisten mekanisoitujen armeijoiden taistelusuunnitelmien mukana 60/70/80-luvuilla, ja nyt MRAP:it ovat uutta ja tarpeellista? Vaikka ei tuo isompi luokka ainakaan omasta mielestäni mitenkään tarpeeton ole.

Konventionaaliseen sotaan suunnitellun panssaroidun kuljetusajoneuvon tarve katosi, kun suursodasta ja suuresta asevelvollisarmeijasta siirryttiin rauhaanpakottamiseen ja ammattiarmeijoihin. Trendi siirtyi IFV:n suuntaan, kun piti saada maksimaalinen suorituskyky rajallisella miesmäärällä. (Toki myös maastolla on oma vaikutuksensa...)

MRAP:n tarve syntyi epäsymmetristen konfliktien myötä. Sisseillä ei ole tykistöä. Sisseillä on tienvarsipommeja. Suojauksen pitää olla maksimaalinen miinoja vastaan, koska ne ovat pääasiallinen uhka ajoneuvoille.

EDIT: No, ei nuo MRAP:it nyt mitään pieniä ole, mitään RAV4:n tai KIA Sorennon kokoisia. Mutta miksi niiden pitää olla noin helvetin korkeita? Liittyykö miinasuojaukseen ja etäisyyden kasvattamiseen tai vastajärjestelmien toimintaan?

Etäisyys on perin tärkeää painevaikutuksen minimoimisessa. Kun pommin koko nelinkertaistuu, niin evakuointietäisyys ei edes tuplaudu. 'nough said.
 
Tekojen korvaajaksi voisi miettiä pohjoisen suo-olosuhteisiin tehtyjä miehistönkuljetuspanssarivaunujs, kuten MT-LB, ja näiden kaltaisilla voisi jatkaa Kainuun Prikaatin ja Jääkäriprikaatin toimintaa. Vielä kun korvaajat saisivat konetykit. :D
 
Onko tilanne nyt todella se, että uusia "kuorma-auto luokan" APC:itä (pasi/btr/fuchs jne) ei myy eikä kehitä oikein kukaan

BTR-152 tämän päivän suunnitteluosaamisella ja materiaaleilla olisi bueno. Samaa jatkaen, millainen olisi Pasi M2020? Parempaa terästä, enemmän komposiittia ja alumiinia, enemmän sähköjä?
 
BTR-152 tämän päivän suunnitteluosaamisella ja materiaaleilla olisi bueno. Samaa jatkaen, millainen olisi Pasi M2020? Parempaa terästä, enemmän komposiittia ja alumiinia, enemmän sähköjä?
Parempaa terästä ja komposiitti-panssarirakenteita. Ei tarvetta alumiinille tai eksoottisille metallille jos ei vaadita ilmakuljetuskelpoisuutta. Sähköä on ihan varmasti enemmän; vrt nyky-moottorit joiden ruiskutuskin on tietokoneohjattua. Ajoneuvotekniikka varmasti tänä päivänäkin perustuisi kuorma-autotekniikkaan koska se on järkevintä ja se tuo mukanaan väistämättä CAN-väylätekniikat, jne. elektroniikkan.. Samoin kamera/sensoritekniikan kehittyminen ja halventuminen tuo nuo tällekin tasolle (mm. passiivinen pimeänäkökyky on must nykypäivänä).
 
Viimeksi muokattu:
Parempaa terästä ja komposiitti-panssarirakenteita. Ei tarvetta alumiinille tai eksoottisille metallille jos ei vaadita ilmakuljetuskelpoisuutta. Sähköä on ihan varmasti enemmän; vrt nyky-moottorit joiden ruiskutuskin on tietokoneohjattua. Ajoneuvotekniikka varmasti tänä päivänäkin perustuisi kuorma-autotekniikkaan koska se on järkevintä ja se tuo mukanaan väistämättä CAN-väylätekniikat, jne. elektroniikkan.. Samoin kamera/sensoritekniikan kehittyminen ja halventuminen tuo nuo tällekin tasolle (mm. passiivinen pimeänäkökyky on must nykypäivänä).
Kuinkas paljon nuo panssariteräkset ovat käytännössä kehittyneet sitten 80-luvun? Ainakin SSAB mainostaa että olisivat kehittyneet. Esim 80-luvun 600HBW teräs VS 10-luvun 600HBW panssariteräs?
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas paljon nuo panssariteräkset ovat käytännössä kehittyneet sitten 80-luvun? Ainakin SSAB mainostaa että olisivat kehittyneet. Esim 80-luvun 600HBW teräs VS 10-luvun 600HBW panssariteräs?
Onhan ne kehittyneet, tai ehkä paremminkin erikoistuneet ominaisuuksiltaan. Kerrospanssarit/komposiitit on raskaammassa kalustossa pääosissa. Rakenne voi olla esim. Kovametallipinta - keraaminen kerros -pehmeämpi metalli, näitä voi olla useita kerroksia alimmaiseksi vielä komposiittilaminointi, painoa sitten tuppaa kertymään ja erat vielä päälle.

Kevyisiin ja "edullisiin" miehistönkuljetusvaunuihin laitetaan päälle peltiä antamaan turvallisuudentuntua ja sotilaallista ulkonäköä. No tuo oli ilkeästi sanottu ja vahvasti kärjistetty, mutta kun en tykkää ko. Tuotteista niin enpä malttanut olla sanomatta:D
 
Back
Top