Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On.

Lisänä tietty ne kuuluisat työvoimakustannukset, katteeseen ynnätyt R&D-kulut, ja mitä muita näitä nyt on.
Höpöhöpö. Mites kun menet vaikka ostamaan autoa ja myyjä sanoo hinnaksi 35 000 euroa, herääkö vahva epäilys että joudutkin maksamaan 150 000 euroa. Sattumalta tiedän, että Misun piti alunperin olla vielä halvempi. Hinta perustuu vakio siviilitekniikan käyttöön ja yksinkertaiseen rakenteeseen. Misun ja vaikkapa AMV:n vertailussa hinnassa ominaisuuksissa tms. Ei ole mitään mieltä. Eri kamppeet, eri hinta(ja eri valmistaja:D) Varmaan tuo maksaisi Patrian tekemänä miljardin/kpl.

Itse en ole Misun kaltaisten kevytkamppeiden ystävä (mainittuun hintaan) olen aikaisemmin kritisoinut Misua kalliiksi ominaisuuksiin nähden, vaikkakin näillekin on tietysti oma tarpeensa. Ollaan sitten veli CV:n kanssa hinnasta aivan päinvastaista mieltä:cool:
 
Itse en ole Misun kaltaisten kevytkamppeiden ystävä (mainittuun hintaan) olen aikaisemmin kritisoinut Misua kalliiksi ominaisuuksiin nähden, vaikkakin näillekin on tietysti oma tarpeensa.

Kertokaas viisaammant. Mikäköhän olisi tällähetkellä markkinoilla halvin uusin vekotin, 6x6 tai 8x8, kyky ottaa noin 10 ukkoa varusteineen kyytiin, lvl 3 suojaus, asiallinen näkyvyys ulos ja myös maastokelpoisuus?

Ei siis mikään IFV vaan ihan perinteinen karvalakki-APC jossa miehet saadaan kumipyörille kiväärikalipereilta ja sirpaleilta suojaan? Ihan mistä ilmansuunnasta ja maasta tahansa.
 
Eli miehistöllä joku pikku näyttö ja komentoportaalla sitten enemmän?

Omat kokemukset ovat ajalta ennen mitään näyttöjä. Kovaa kolinaa kun kuului XA-185:n kyljistä niin kurkkaus ulos miehistötilan prismasta että mitä helvettiä sieltä tulee kohti? Kiviä vai kuulia? Tämä nyt ei varmaan enään ole nykypivän vaatimukset täyttävää tasoa.

No otetaan vaikka toiseksi karvalakki-referenssiksi tämä XA-185:n Mark I eyeball ja toiseksi mainitsemasi pikkunäyttö miehistölle ja isompi johdolle.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
No siinä halvimmassa ei varmaan ole muuta kuin ballistiset ikkunat, näyttöjen tai prismojen sijasta. Ja niissä ikkunoissa on ampuma-aukot.
 
Kertokaas viisaammant. Mikäköhän olisi tällähetkellä markkinoilla halvin uusin vekotin, 6x6 tai 8x8, kyky ottaa noin 10 ukkoa varusteineen kyytiin, lvl 3 suojaus, asiallinen näkyvyys ulos ja myös maastokelpoisuus?

Ei siis mikään IFV vaan ihan perinteinen karvalakki-APC jossa miehet saadaan kumipyörille kiväärikalipereilta ja sirpaleilta suojaan? Ihan mistä ilmansuunnasta ja maasta tahansa.

Tuosta puuttuu : "...uintikykyinen, rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön ja ilmakuljetettavissa."
 
Tuosta puuttuu : "...uintikykyinen, rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön ja ilmakuljetettavissa."
Yhtäkään noista ominaisuuksista emme tarvitse. Uintikyky on täysin toissijainen eikä siitä kannata maksaa, kun rekisteröidään ajoneuvo PS-rekisteriin ongelma poistuu (vrt. Pasi) ja meillä ei ole ilmakuljetuskykyä joten emme tarvitse ilmakuljetettavuutta (kyllä ne XA:tkin A-maahan saatiin vaikka ei olekaan "ilmakuljetettavuutta").
 
Viimeksi muokattu:
No siinä halvimmassa ei varmaan ole muuta kuin ballistiset ikkunat, näyttöjen tai prismojen sijasta. Ja niissä ikkunoissa on ampuma-aukot.
Taitaa kamerajärjestelmät olla jopa halvemmat kun Lv 3 ballistisen suojan antavien ikkunoiden toteuttaminen. Ampuma-aukoilla ei ole oikein mitään virkaa APC:ssa (eikä oikein IFV:ssakaan)
 
Kertokaas viisaammant. Mikäköhän olisi tällähetkellä markkinoilla halvin uusin vekotin, 6x6 tai 8x8, kyky ottaa noin 10 ukkoa varusteineen kyytiin, lvl 3 suojaus, asiallinen näkyvyys ulos ja myös maastokelpoisuus?

Ei siis mikään IFV vaan ihan perinteinen karvalakki-APC jossa miehet saadaan kumipyörille kiväärikalipereilta ja sirpaleilta suojaan? Ihan mistä ilmansuunnasta ja maasta tahansa.
MRAP:t ovat halvimpia. Varsinaisia pyörä-APC:ta ei ole oikein kukaan tainnut tuottaa XA-200:n, TPz1:n, ja VAB:n jälkeen (Piranha on siinä rajoilla...). Nykyiset tuppaavat olemaan ennemminkin näin pyörä-IFV:ta (AMV, Boxer, VBCI, jne) ja ne eivät ole halpoja.
 
Taitaa kamerajärjestelmät olla jopa halvemmat kun Lv 3 ballistisen suojan antavien ikkunoiden toteuttaminen. Ampuma-aukoilla ei ole oikein mitään virkaa APC:ssa (eikä oikein IFV:ssakaan)
Osaamatta arvata @CV9030FIN varmasti perustellun lausunnon kaikkia ulottuvuuksia, olen siitä saakka, kun itse olen ampunut Pasin ampuma-aukoista, ollut vahvasti sitä mieltä että kyseisenlaiset aukot ovat melkolailla turhia. Meillä oli sentään hylsynkeräimetkin ja siitä huolimatta hylsyä lensi ilmassa kiitettävästi. Saati jos ihan olisi ampunut "puhtaalla" aseella, .. kasvot olisi ollut suojattava jollain teräsverkolla tai naamarilla. Saati jos olisi ampunut liikkuvasta ajoneuvosta. Aika vaikea kuvitella sellaista tilannetta jossa näistä olisi ollut todellista hyötyä.
 
Yhtäkään noista ominaisuuksista emme tarvitse. Uintikyky on täysin toissijainen eikä siitä kannata maksaa, kun rekisteröidään ajoneuvo PS-rekisteriin ongelma poistuu (vrt. Pasi) ja meillä ei ole ilmakuljetuskykyä joten emme tarvitse ilmakuljetettavuutta (kyllä ne XA:tkin A-maahan saatiin vaikka ei olekaan "ilmakuljetettavuutta").
Lähinnä tarkoitin sitä, että mitä maksaa Misun spekseillä valmistettu malli näillä massatuottajilla? Toki jos ominaisuuksia karsitaan saadaan kustannuksia pudotettua mutta olisiko Misusta vientituotteeksi kuten vaikka XA:stä?
 
MRAP:t ovat halvimpia. Varsinaisia pyörä-APC:ta ei ole oikein kukaan tainnut tuottaa XA-200:n, TPz1:n, ja VAB:n jälkeen (Piranha on siinä rajoilla...). Nykyiset tuppaavat olemaan ennemminkin näin pyörä-IFV:ta (AMV, Boxer, VBCI, jne) ja ne eivät ole halpoja.

Voisiko ajatella kyseessä olevan jokin hetkellinen "villitys ja hullutus" ja tulevaisuudessa joku tulisi täyttämään markkinarakoa uudelleen, MRAP:it liian pieniä ja pyörä-IFV:t liian kalliita?

Tuo on muuten varmasti totta, eipä tullut mieleenkään. Lvl 3 prismat vs kamerat. Ne lvl 3 prismat ovat varmasti ajalta jolloin kameratekniikka ei ollut yhtä kestävää/halpaa/kehittynyttä kun nykyään eli aika on ajanut niistä ohi?

Oma ajatus on ehkä vähän vanhanaikainen. Jalkaväki kumipyörille lvl 3 teräslaatikon suojaan. Nopeutta, kuljetuskykyä, maastoliikkuvuutta ja suojaa niiltä sirpaleilta jotka eniten tuottavat tappioita. Karvalakkia, KISS ja back in basics.

Tuosta puuttuu : "...uintikykyinen, rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön ja ilmakuljetettavissa."

Itse ymmärsin tämä sarkasmiksi. ;)
 
Lähinnä tarkoitin sitä, että mitä maksaa Misun spekseillä valmistettu malli näillä massatuottajilla? Toki jos ominaisuuksia karsitaan saadaan kustannuksia pudotettua mutta olisiko Misusta vientituotteeksi kuten vaikka XA:stä?
Siinä on (ainakin paperilla) nuo ominaisuudet. Silti tuo ei tule olemaan mikään vientimenestys: se on 10v myöhässä! Maailma on pullollaan sanan tapaisia MRAP:ja. Ei tuossa MiSu:ssa ole mitään mullistavaa maailman mittakaavassa vaikka MRAP onkin Suomessa (suhteellisen) uusi juttu.
 
Back
Top