vastarannankiiski
Kenraali
Jatkosijoitetaan komppania kerralla kaluston kanssa maakuntajoukkoihin. Sen jälkeen Stena ja syvä reservi.
Paikallisjoukot ovat todennäköisesti se kaiken kaluston viimeinen sijoituspaikka, ennen Stenaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jatkosijoitetaan komppania kerralla kaluston kanssa maakuntajoukkoihin. Sen jälkeen Stena ja syvä reservi.
Paikallisjoukot ovat todennäköisesti se kaiken kaluston viimeinen sijoituspaikka, ennen Stenaa.
Sinulle taitaa olla aivan turha selittää mitään...Mitä yks BTR-80 ja Pasi maksoi silloin? Ja Pasi oli ilman asetta ja BTR:illä se 14,5 mm konekivääri
Höpöhöpö. Mites kun menet vaikka ostamaan autoa ja myyjä sanoo hinnaksi 35 000 euroa, herääkö vahva epäilys että joudutkin maksamaan 150 000 euroa. Sattumalta tiedän, että Misun piti alunperin olla vielä halvempi. Hinta perustuu vakio siviilitekniikan käyttöön ja yksinkertaiseen rakenteeseen. Misun ja vaikkapa AMV:n vertailussa hinnassa ominaisuuksissa tms. Ei ole mitään mieltä. Eri kamppeet, eri hinta(ja eri valmistaja) Varmaan tuo maksaisi Patrian tekemänä miljardin/kpl.On.
Lisänä tietty ne kuuluisat työvoimakustannukset, katteeseen ynnätyt R&D-kulut, ja mitä muita näitä nyt on.
Paitsi panssarivaunukaluston. Liian kallista pitää yllä.
Itse en ole Misun kaltaisten kevytkamppeiden ystävä (mainittuun hintaan) olen aikaisemmin kritisoinut Misua kalliiksi ominaisuuksiin nähden, vaikkakin näillekin on tietysti oma tarpeensa.
asiallinen näkyvyys ulos
Miten määrittelet tämän asian?
"Asiallinen" eli ei paras, ei huonoin, jotain siltä väliltä.
Eli miehistöllä joku pikku näyttö ja komentoportaalla sitten enemmän?
Kertokaas viisaammant. Mikäköhän olisi tällähetkellä markkinoilla halvin uusin vekotin, 6x6 tai 8x8, kyky ottaa noin 10 ukkoa varusteineen kyytiin, lvl 3 suojaus, asiallinen näkyvyys ulos ja myös maastokelpoisuus?
Ei siis mikään IFV vaan ihan perinteinen karvalakki-APC jossa miehet saadaan kumipyörille kiväärikalipereilta ja sirpaleilta suojaan? Ihan mistä ilmansuunnasta ja maasta tahansa.
Yhtäkään noista ominaisuuksista emme tarvitse. Uintikyky on täysin toissijainen eikä siitä kannata maksaa, kun rekisteröidään ajoneuvo PS-rekisteriin ongelma poistuu (vrt. Pasi) ja meillä ei ole ilmakuljetuskykyä joten emme tarvitse ilmakuljetettavuutta (kyllä ne XA:tkin A-maahan saatiin vaikka ei olekaan "ilmakuljetettavuutta").Tuosta puuttuu : "...uintikykyinen, rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön ja ilmakuljetettavissa."
Taitaa kamerajärjestelmät olla jopa halvemmat kun Lv 3 ballistisen suojan antavien ikkunoiden toteuttaminen. Ampuma-aukoilla ei ole oikein mitään virkaa APC:ssa (eikä oikein IFV:ssakaan)No siinä halvimmassa ei varmaan ole muuta kuin ballistiset ikkunat, näyttöjen tai prismojen sijasta. Ja niissä ikkunoissa on ampuma-aukot.
MRAP:t ovat halvimpia. Varsinaisia pyörä-APC:ta ei ole oikein kukaan tainnut tuottaa XA-200:n, TPz1:n, ja VAB:n jälkeen (Piranha on siinä rajoilla...). Nykyiset tuppaavat olemaan ennemminkin näin pyörä-IFV:ta (AMV, Boxer, VBCI, jne) ja ne eivät ole halpoja.Kertokaas viisaammant. Mikäköhän olisi tällähetkellä markkinoilla halvin uusin vekotin, 6x6 tai 8x8, kyky ottaa noin 10 ukkoa varusteineen kyytiin, lvl 3 suojaus, asiallinen näkyvyys ulos ja myös maastokelpoisuus?
Ei siis mikään IFV vaan ihan perinteinen karvalakki-APC jossa miehet saadaan kumipyörille kiväärikalipereilta ja sirpaleilta suojaan? Ihan mistä ilmansuunnasta ja maasta tahansa.
Osaamatta arvata @CV9030FIN varmasti perustellun lausunnon kaikkia ulottuvuuksia, olen siitä saakka, kun itse olen ampunut Pasin ampuma-aukoista, ollut vahvasti sitä mieltä että kyseisenlaiset aukot ovat melkolailla turhia. Meillä oli sentään hylsynkeräimetkin ja siitä huolimatta hylsyä lensi ilmassa kiitettävästi. Saati jos ihan olisi ampunut "puhtaalla" aseella, .. kasvot olisi ollut suojattava jollain teräsverkolla tai naamarilla. Saati jos olisi ampunut liikkuvasta ajoneuvosta. Aika vaikea kuvitella sellaista tilannetta jossa näistä olisi ollut todellista hyötyä.Taitaa kamerajärjestelmät olla jopa halvemmat kun Lv 3 ballistisen suojan antavien ikkunoiden toteuttaminen. Ampuma-aukoilla ei ole oikein mitään virkaa APC:ssa (eikä oikein IFV:ssakaan)
Lähinnä tarkoitin sitä, että mitä maksaa Misun spekseillä valmistettu malli näillä massatuottajilla? Toki jos ominaisuuksia karsitaan saadaan kustannuksia pudotettua mutta olisiko Misusta vientituotteeksi kuten vaikka XA:stä?Yhtäkään noista ominaisuuksista emme tarvitse. Uintikyky on täysin toissijainen eikä siitä kannata maksaa, kun rekisteröidään ajoneuvo PS-rekisteriin ongelma poistuu (vrt. Pasi) ja meillä ei ole ilmakuljetuskykyä joten emme tarvitse ilmakuljetettavuutta (kyllä ne XA:tkin A-maahan saatiin vaikka ei olekaan "ilmakuljetettavuutta").
MRAP:t ovat halvimpia. Varsinaisia pyörä-APC:ta ei ole oikein kukaan tainnut tuottaa XA-200:n, TPz1:n, ja VAB:n jälkeen (Piranha on siinä rajoilla...). Nykyiset tuppaavat olemaan ennemminkin näin pyörä-IFV:ta (AMV, Boxer, VBCI, jne) ja ne eivät ole halpoja.
Tuosta puuttuu : "...uintikykyinen, rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön ja ilmakuljetettavissa."
Siinä on (ainakin paperilla) nuo ominaisuudet. Silti tuo ei tule olemaan mikään vientimenestys: se on 10v myöhässä! Maailma on pullollaan sanan tapaisia MRAP:ja. Ei tuossa MiSu:ssa ole mitään mullistavaa maailman mittakaavassa vaikka MRAP onkin Suomessa (suhteellisen) uusi juttu.Lähinnä tarkoitin sitä, että mitä maksaa Misun spekseillä valmistettu malli näillä massatuottajilla? Toki jos ominaisuuksia karsitaan saadaan kustannuksia pudotettua mutta olisiko Misusta vientituotteeksi kuten vaikka XA:stä?