Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitä sillä on merkitystä? Netissä kuka vain voi esiintyä aseistakieltäytyjänä, sivarina, varusmiehenä, ressuna, reservinupseerina, ammattialiupseerina, upseerina, kapiaisena jne. Toisinsanoen en ota asiaan kantaa.
Sillä on kaikki mahdollinen merkitys, ei sen vähempää.
 
Lisäksi pieni huomio, olet valehtelija. Upseerilta ei noin ammattitaidottomia kommentteja irtoaisi.
 
Miehistöä ei kuljeteta traktoreilla...

Asia kunnossa.

Millä sitten?

Lisäksi pieni huomio, olet valehtelija. Upseerilta ei noin ammattitaidottomia kommentteja irtoaisi.

Noh noh, eipäs mennä henkilökohtaisuuksiin, ja kutsuta ketään valehtelijaksi vain perstuntuman perusteella. Missä kohdassa olen valehdellut, tahi sanonut olevani upseeri? Tähän toivon, että vastaat vaikka YV:llä.

Topikin aihe on käsittääkseni "miehistön kuljetus".
 
Viimeksi muokattu:
Asia kunnossa.

Millä sitten?



Noh noh, eipäs mennä henkilökohtaisuuksiin, ja kutsuta ketään valehtelijaksi vain perstuntuman perusteella. Missä kohdassa olen valehdellut, tahi sanonut olevani upseeri? Tähän toivon, että vastaat vaikka YV:llä.
:D 11 minuuttia sitten sanoit olevasi upseeri. Tuohon aikaisempaan kysymykseesi vastasin siinä ensimmäisessä viestissä johon vastasi tässä ketjussa kommenttiisi.

Eiköhän tässä ole tullut selväksi mitä miehiä olet...
 
Osaisiko joku sattumoisin valottaa RG-32:n hankintaan johtanutta prosessia? Tehtiinkö vertailua eri ajoneuvojen kesken ja millaisia tulokset olivat, sikäli kuin tuloksista on mitään julkista kerrottavaa? Voisi kuvitella, että ainakin norjalaisten käyttämät Iveco LMV ja ATF Dingo olisi käyty läpi. Mentiinkö hankinnassa hinta vai suorituskyky edellä?
 
Osaisiko joku sattumoisin valottaa RG-32:n hankintaan johtanutta prosessia? Tehtiinkö vertailua eri ajoneuvojen kesken ja millaisia tulokset olivat, sikäli kuin tuloksista on mitään julkista kerrottavaa? Voisi kuvitella, että ainakin norjalaisten käyttämät Iveco LMV ja ATF Dingo olisi käyty läpi. Mentiinkö hankinnassa hinta vai suorituskyky edellä?
Ei ole testattu alunperin koska alkuperäiset RG-32:t tulivat Suomeen kytkykauppana jonkin järjestelmä ostosta Etelä-Afrikasta. Liittyi jotenkin Ilmatorjuntaohjusjärjestelmä 2004:n (ITO 04, Umhkonto) tai AMV-kauppoihin muistaakseni. Kyseiset muutama ajoneuvo oli sijoitettu UTJR:n partioajoneuvon nimellä eikä niiden käyttöarvoa oikein ymmärretty. Kun sitten tilanne A-maassa alkoi menemään haasteellisemmaksi myös pohjoisessa missä Suomalaiset operoivat, lähetettiin RG-32:a kokeeksi tuonne. Kokemukset oli hyviä ja KRIHA operaatioita varten päätettiin hankkia lisää sarja. Samalla vanhatkin modattiin nykyiseen RG-32M -standardiin. Maastoliikkuvuus on erinomainen, kuljetuskapasiteetti vaatimaton ja suoja riittävä MRAP:ssi. Miinasuoja on IED:tä kohtaan osoittautunut hyväksi, mutta singot menee läpi ovat aiheuttaneet mm. Ruotsalaisille RG-32M:ssä tappiota.

Dingo on paljon raskaampi väline, käytössä lähinnä keski-euroopan saksankielisissä maissa käytössä. Maastoliikkuvuus on hyvä, mutta paino ja fyysinen koko osoittautui mm. A-maassa usein haasteeksi. Raskaus on toki osin etu koska Dingoon menee heittämällä RWS vaikka PST-ohjuksin katolle ilman merkittäviä muutostöitä.

Iveco LMT on ehkä laajimmin levinnyt ja verrattavissa koon ja kuljetuskyvyn osalta RG-32:n. LMT häviää RG:lle maastoliikkuvuudessa, mutta on hiukan pienempi kooltaan joka on erityisesti asutuskeskuksissa etu. Alkuun noissa LMT:ssä oli todella paljon teknisiä ongelmia mm. Norjalaiset olivat todella pettyneitä LMT:n suorituskykyyn A-maassa alkuun. Nyt käsittäkseni viat on saatu korjattua ja ajoneuvo toimii kuten pitää. Yhtenä haasteena on pidetty sitä että katto ei kestä RWS-järjestelmiä ilman erikois-vahvistusta joka taas on ongelma kokonaiskantavuuden täyttyessä ja maastoliikkuvuuden heikentyessä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko RG:stä muuten kotimaan kriisissä hyötyä? Hybridiin sopii kuin nenä päähän, mutta miten ajateltu käyttö Uralin-teräs-jyrän edessä? Kapiaisten kyyditsemiseen?
 
Olisiko RG:stä muuten kotimaan kriisissä hyötyä? Hybridiin sopii kuin nenä päähän, mutta miten ajateltu käyttö Uralin-teräs-jyrän edessä? Kapiaisten kyyditsemiseen?

Kyllä on. Tarkemmin millä joukolla ja miten käytetään niin ei luonnollisestikaan kuulu tänne, kun ei julkisissa ole tarkemmin.

Muuten, tulipas lukaistua yksi julkinen asiakirja, jossa kerrottiin muutamien PVn henkilöiden näkemyksiä Misun maastoliikkuvuudesta käytyään ajelemassa sillä ja XA-180Mllä ja ne ovat ristiriidassa CVn mielipiteiden kanssa. Olihan siinä muutamia huomautettavia kohtia, mutta pääosin sen todettiin olevan XA-180M tasoa. Ei se mikään kattava testaus ollut vaan lähinnä ajelu.
 
Olisiko RG:stä muuten kotimaan kriisissä hyötyä? Hybridiin sopii kuin nenä päähän, mutta miten ajateltu käyttö Uralin-teräs-jyrän edessä? Kapiaisten kyyditsemiseen?
Nimikkeestä partioajoneuvo varmasti pystyy päättelemään mikä niiden ajateltu käyttö on. En mene siihen kuka niitä käyttää ja miten sen enempää.
 
Muuten, tulipas lukaistua yksi julkinen asiakirja, jossa kerrottiin muutamien PVn henkilöiden näkemyksiä Misun maastoliikkuvuudesta käytyään ajelemassa sillä ja XA-180Mllä ja ne ovat ristiriidassa CVn mielipiteiden kanssa. Olihan siinä muutamia huomautettavia kohtia, mutta pääosin sen todettiin olevan XA-180M tasoa. Ei se mikään kattava testaus ollut vaan lähinnä ajelu.
Kerro kun olet itse ajanut molemmilla ja verranut. Samoin kerro kun olet ajanut ensimmäisellä edes firman itse ilmoittavat speksit täyttävällä panssariteräksestä valmistetulla kyseisen tyyppisellä ajoneuvolla. (Edit: vinkkinä yhtään ei vieläkään ole olemassa) Kuten sanoit kyseessä oli ko firman markkinointi tapahtumassa tapahtunut "ajelu" jossa esikuntamajurit ja insinöörit ajelivat helpossa maastossa. Ei vakuuta edelleenkään XA-180:n korvaajana. Tarve suojatulle kuljetuskalustolle kuitenkin on olemassa ja MRAP:lle löytynee oma ekologinen lokeronsa jossa niitä voidaan käyttää. Täysin toinen kysymys on että pitääkö sen MRAP:n olla väkisin kotimainen hinnalla millä hyvänsä...
 
Viimeksi muokattu:
Kerro kun olet itse ajanut ja molemmilla ja verranut. Samoin kerro kun olet ajanut ensimmäisellä edes firman itse ilmoittavat speksit täyttävällä panssariteräksestä valmistetulla ajoneuvolla. Kuten sanoit kyseessä oli ko firman markkinointi tapahtumassa tapahtunut "ajelu" jossa esikuntamajurit ja insinöörit ajelivat helpossa maastossa. Ei vakuuta edelleenkään XA-180:n korvaajana. Tarve suojatulle kuljetuskalustolle kuitenkin on olemassa ja MRAP:lle löytynee oma ekologinen lokeronsa jossa niitä voidaan käyttää. Täysin toinen kysymys on että pitääkö sen MRAP:n olla väkisin kotimainen hinnalla millä hyvänsä...

Millään näistä en ole ajanut, kerron vain mitä huomioita joku toinen asiaan paremmin perehtynyt on tehnyt.
 
Millään näistä en ole ajanut, kerron vain mitä huomioita joku toinen asiaan paremmin perehtynyt on tehnyt.
No minä en kuvaisi sitä joukkoa "paremmin perehtyneiksi". Mutta turha tästä on vääntää: kun se on tehty Suomessa se on ihan parasta maailmassa ja kannataa siitä maksaa ihan mitä vaan koska työllisyys. Mitä sitten jos niitä saadaan 1/2 tai 2/3 siitä määrästä mitä olisi saatu vastaavaa ulkomailta. Tai mitä sitten jos hanke päättyy taas uudeksi "Pekka -ajoneuvoksi" eikä sillä tee mitään, kunhan vaan tehtiin itse.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top