Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos tuo on Misu niin on kyllä halpuutettu oikein kunnolla. Niin tietysti pitääkin etenkin Pv:n mahdollisia tarpeita ajatellen. Se ei ole millään muotoa erikoista tai yllättävää jos ajatus kehittyy reilustikin ensimmäisen proton ja koekäytön sekä tuotannollistaloudellisten tarkastelujen myötä.
 
"Soihtu" ei ainakaan meikän mielestä nosta panssarijääkärien mielialaa bemarin sisälle asettuessa... :D

Syyrian sotakuvien myötä nimeäisin mieluummin T-72:n ”Soihduksi”. Melkoinen ihmisgrilli näyttää olevan kyseessä.

Ajatus Pv:n kalustoesittelyn kyltistä BMP-2MD ”Soihtu” tuo kyllä hymyn huulille :D
 
Syyrian sotakuvien myötä nimeäisin mieluummin T-72:n ”Soihduksi”. Melkoinen ihmisgrilli näyttää olevan kyseessä.

On kyllä joitain karmaisevia videoita kun tornin luukusta humahtaa 10m korkuinen soihtu.

Kuriositeettina, Israelissa tankkimiehistöjen lempinimi on "chipsim", tarkoittaen ranskanperunoita... :D
 
Kyllä toi hyvin vahvasti muistuttaa Misua. @adam7 sivuovethan ovat ihan samanlaiset muoto, saranat ja ikkuna vain kahva on muuttunut. Samoja komponentteja löytyy muutenkin kuten takavalot, perusstusvalot yms. Runkomuoto on hyvin lähellä, erot tulee ajoneuvojen kokoerosta (pituus ja korkeus ainakin, todennäköisesti myös leveys). Misun varsinaisesta tuotantoversiosta ei ole tainnut olla kuvia joten yksityiskohdat ovat varmasti muuttuneet sielläkin. Kyseessä ei ole siis Misu, mutta saman porukan kehittelyn tulosta vaikuttaisi olevan.

Misun leveys (kuten muissakin saman kokoluokan ajoneuvoissa) on 2,5 m ja esim. RG-32 n. 2 m. Leveydessäkin siis voi olla eroa.

Melkoinen ajoneuvovalikoima rupeaa olemaan suomalaisten valmistajien osalta jos Patrialtakin tulossa uutta kuljetusajoneuvomarkkinoille. Tietysti jos se Patrian tuote ei ole se toinen kotimainen niin sitten valmistajia on ainakin kolme.

Mistäs ihmeen halpuutuksesta porukka oikein puhuu? Kyllä toi mun silmiini näyttää paljon lupaavammalta kuin MISU ja tuolle voi jopa olla pieni mahdollisuus RG-32 rinnalla. Tämähän kuskaa paremmin kuin RG-32 ja Misu taas ei ole Pasille teknisesti vaihtoehto.
 
Kyllä toi hyvin vahvasti muistuttaa Misua. @adam7 sivuovethan ovat ihan samanlaiset muoto, saranat ja ikkuna vain kahva on muuttunut. Samoja komponentteja löytyy muutenkin kuten takavalot, perusstusvalot yms. Runkomuoto on hyvin lähellä, erot tulee ajoneuvojen kokoerosta (pituus ja korkeus ainakin, todennäköisesti myös leveys). Misun varsinaisesta tuotantoversiosta ei ole tainnut olla kuvia joten yksityiskohdat ovat varmasti muuttuneet sielläkin. Kyseessä ei ole siis Misu, mutta saman porukan kehittelyn tulosta vaikuttaisi olevan.

Misun leveys (kuten muissakin saman kokoluokan ajoneuvoissa) on 2,5 m ja esim. RG-32 n. 2 m. Leveydessäkin siis voi olla eroa.

Melkoinen ajoneuvovalikoima rupeaa olemaan suomalaisten valmistajien osalta jos Patrialtakin tulossa uutta kuljetusajoneuvomarkkinoille. Tietysti jos se Patrian tuote ei ole se toinen kotimainen niin sitten valmistajia on ainakin kolme.

Mistäs ihmeen halpuutuksesta porukka oikein puhuu? Kyllä toi mun silmiini näyttää paljon lupaavammalta kuin MISU ja tuolle voi jopa olla pieni mahdollisuus RG-32 rinnalla. Tämähän kuskaa paremmin kuin RG-32 ja Misu taas ei ole Pasille teknisesti vaihtoehto.

Halpuutuksella ymmärrän tekniikkaa testaavan prototyypin muokkaamista tuotannolliesti järkevään muotoon. Se ei siis ole automaattisesti huonontamista vaan tuote voi samalla jopa parantua. Ulkonäkö vain saattaa muuttua rajustikin ja tyypillisesti yksinkertaisempaan muotoon pienten ja kalliiden piperrysten jäädessä pois.

Halpuutus on siis iloinen asia :D Sen myötä saadaan hankittua enemmän kalustoa suorituskyvystä tinkimättä.
 
Misun pitikin olla ns komponettimalli ja muunneltavissa. Se, että yksi akseli on poissa ei oikeastaan ole mielestäni kotimaassa kovin merkittävää. Halvempaa kyllä. Täällä ollaan joko tienpäällä tai sitten maasto vaati telaketjut. Tähän väliin ei osu kuin joku harvesteri tai traktori. Ja sittenkin tehtävänä on viedä joukkue maastoon johon tuo soveltuu.

PV:n tilaama koesarja vaunuja oli melko kallis. Ehkä siksi, että valmistetaan muutama toisistaan poikkeava malli testeihin ja tuo on niistä yksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Suomen maasto todellakin sellainen, että telat tarvitaan? Ranskalaiset pärjäävät heidän 8x8-VBCI:llä.
 
Syyrian sotakuvien myötä nimeäisin mieluummin T-72:n ”Soihduksi”. Melkoinen ihmisgrilli näyttää olevan kyseessä.

Ajatus Pv:n kalustoesittelyn kyltistä BMP-2MD ”Soihtu” tuo kyllä hymyn huulille :D


CV on ainoa suomen käytössä oleva härveli, missä on palontorjuntajärjestelmä myös taistelutilassa. Sen voi toki kytkeä myös pois päältä- eli CV:ssä voi valita, että haluaako palaa hengiltä, vai tukehtua halonin ansiosta osuman tullessa :giggle:
 
CV on ainoa suomen käytössä oleva härveli, missä on palontorjuntajärjestelmä myös taistelutilassa. Sen voi toki kytkeä myös pois päältä- eli CV:ssä voi valita, että haluaako palaa hengiltä, vai tukehtua halonin ansiosta osuman tullessa :giggle:
Mahtaako tuollainen järjestelmä auttaa jos osuma räjäyttää ammusvaraston? :D
 
Onkohan kyse Patrian uudesta 6 pyöräsesta vai onko yksi akseli vaan pudonnut kyydistä?

Noita myytiin Puolaan jo alkuperäisessä kaupassa. Eli ei mikään uutuus. 690kpl kaupassa taisi olla mukana 32kpl 6x6-versioita.

Edit

Siitä ei ole tietoa toimitettiinko moisia koskaan? Kaavailuissa ne joka tapauksessa olivat mukana.
 
Viimeksi muokattu:
"Soihtu" ei ainakaan meikän mielestä nosta panssarijääkärien mielialaa bemarin sisälle asettuessa... :D

Joku toimittaja ottanut vitsin todesta? Afganistanin sodasta lähtien Bemarin lempinimi on ollut "soihtu", kaikilla kielillä. Johtuen juurikin takaoven pa-säiliöistä.

CV on ainoa suomen käytössä oleva härveli, missä on palontorjuntajärjestelmä myös taistelutilassa. Sen voi toki kytkeä myös pois päältä- eli CV:ssä voi valita, että haluaako palaa hengiltä, vai tukehtua halonin ansiosta osuman tullessa :giggle:

Bemarissa oli/on myös.
 
Back
Top