Miehistön kuljetus


Jotenkin maistuu, että tuossa Sisussa on enemmän järkeä kuin Misussa. Olkoonkin, että ovat ulkoisesti kuin kaksoset.

Yksi akseli vähemmän ja edullisempi konsepti ei ole huono kun ne maasto-ominaisuudet eivät ole ne keskeisimmät. Sen sijaan nopeus ja kuljetuskyky on juuri tavoiteltavia asioita. Meilläkin oleellista on, että joukot saadaan nopeasti alueelle johon ne maastoutuvat. Ei niinkään se, että joukot pitäisi saada avustetusti syvälle maastoon.

Lisäksi näyttää, että toisin kuin Misussa on Sisu vähemmän kameroiden varassa ja soveltuvampi mm kaupunki, asutus-, kriisinhallinta tmv tehtäviin. Siis jopa poliisille.

Sisu + AMV näyttäisi paremmin toisiaan täydentävän kuin Misu. Ja sitten tela-ajoneuvot erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu hinnasta, 6 vetävää on kuitenki parempi kuin 4. Oli kuinka vaan niin hienoa, että tässä segmentissä on kaksi kotimaista vaihtoehtoa!
 
Riippuu hinnasta, 6 vetävää on kuitenki parempi kuin 4. Oli kuinka vaan niin hienoa, että tässä segmentissä on kaksi kotimaista vaihtoehtoa!
On toki, eikä noin pitkällä Sisun akselivälillä isoa kiveä ylitetä. Mutta jos vastineeksi saadaan nopeutta ja pienempi hinta niin...

Toivottavasti ei kovasti nyt väritä asiaa se, että Sisu meni aikanaan kusemaan pv:n aamumuroihin.
 
Oli kuinka vaan niin hienoa, että tässä segmentissä on kaksi kotimaista vaihtoehtoa!

Kaikkia kolmea kotimaista (AMV, Misu, Sisu GTP) ajatellen, en tiedä miten isoa merkitystä on huoltovarmuutta ja tuotantokapasiteettia kun kaikki tuotetaan eri paikassa? Siis ajatellen tilannetta, jossa mustat pilvet todella alkaisivat kertymään Euroopan ylle ja tuotantoa pitäisi kiihdyttää maksimiin sikäli kun aikaa sille enää olisi.
 
Mutta yksi kysymys:

Onko tuollaiselle tuotteelle kotimaista kysyntää?

Tilanne panssaroitujen ajoneuvojen osaltahan on nykyään jopa aika hyvä. On Pasit, AMV:t ja RG-32:t. On Bemarit ja on CV:t. Ruotsista saatiin toista sataa MT-LB:tä hyvinkin edullisesti vuosikymmenen alkupuolella. Voidaanko väittää, että panssaroitujen pyöräajoneuvojen puute on kärkipäästä maavoimien puutteita? Ei minun mielestäni. Nyt alkaa näyttää siltä, että Pasienkin peruskorjaushanke vedetään maaliin asti ja ne palvelevat vielä pitkään, joten Pasin korvaajallekaan ei ole tarvetta ihan pian.

Tavallaan toki toivoisin lisää panssaroituja ajoneuvoja, mutta kun budjetti on mitä on. Useita kalliita hankintoja tulee menemään maksuun lähivuosien aikana, enkä viittaa LV2020:een ja HX:ään. Normaalibudjetista virallisestikin maksettavia hankintoja on vaikka kuinka paljon: LV2000 MLU, Pintatorjuntaohjus 2020, Leopard 2A6 (viimeinen erä ensi vuonna), K9 ja ilmatorjunnan korkeatorjuntahanke. Kaikki edellä mainitut ovat tai tulevat todennäköisesti olemaan laajuudeltaan yhdeksännumeroisia (eli sadoissa miljoonissa euroissa). Noidenkin jälkeen on monta rahareikää kilpailemassa uusien pyöräpanssariajoneuvojen kanssa.
 
Kaikkia kolmea kotimaista (AMV, Misu, Sisu GTP) ajatellen, en tiedä miten isoa merkitystä on huoltovarmuutta ja tuotantokapasiteettia kun kaikki tuotetaan eri paikassa? Siis ajatellen tilannetta, jossa mustat pilvet todella alkaisivat kertymään Euroopan ylle ja tuotantoa pitäisi kiihdyttää maksimiin sikäli kun aikaa sille enää olisi.

AMV-tuotanto on kuulemma ulkoistettu Puolaan, näin ovat foorumilla viisaat kertoneet, Suomessa tehdään enää yksittäiskappaleita (prototyyppejä). Kahta muuta taas ei ainakaan toistaiseksi valmisteta sarjana, joten olemassa oleva tuotantokyky on mitä on.

Taitaa vain olla niin, että ne mustat pilvet ovat jo kerääntyneet Euroopan päälle, ainakin vuodesta 2014. Jopa vuodesta 2008. Kukaan vain ei tee mitään, en edes minä itse.

P.S. Jos kotimainen tuotantokyky yleisesti kiinnostaa, tsekkaas tuo, ellet jo ole:

https://maanpuolustus.net/threads/mitä-kalustoa-kyettäisiin-valmistamaan-kotimaassa-pakon-edessä.5895/
 
Voidaanko väittää, että panssaroitujen pyöräajoneuvojen puute on kärkipäästä maavoimien puutteita?
Kyllähän joukkojen moottorisointi on puolitiessään mutta varmastikin tela-ajoneuvot ensisijalla. Näin koska kuorma-autot ja siviilikärrytkin tulee huomioida. Sen sijaan onko se maavoimien suurin puute onkin sitten eri juttu. Olisiko esim tykistön/rakettien kaukovaikutuksen rakentaminen merkittävämpi, vastatykistötutkien, lennokkien jne.
 
Eipä nämä ole toisiaan poissulkevia tarpeita, aika näyttää miten kolikot jaetaan.
 
Mutta yksi kysymys:

Onko tuollaiselle tuotteelle kotimaista kysyntää?

Tilanne panssaroitujen ajoneuvojen osaltahan on nykyään jopa aika hyvä. On Pasit, AMV:t ja RG-32:t. On Bemarit ja on CV:t. Ruotsista saatiin toista sataa MT-LB:tä hyvinkin edullisesti vuosikymmenen alkupuolella. Voidaanko väittää, että panssaroitujen pyöräajoneuvojen puute on kärkipäästä maavoimien puutteita? Ei minun mielestäni. Nyt alkaa näyttää siltä, että Pasienkin peruskorjaushanke vedetään maaliin asti ja ne palvelevat vielä pitkään, joten Pasin korvaajallekaan ei ole tarvetta ihan pian.

Tavallaan toki toivoisin lisää panssaroituja ajoneuvoja, mutta kun budjetti on mitä on. Useita kalliita hankintoja tulee menemään maksuun lähivuosien aikana, enkä viittaa LV2020:een ja HX:ään. Normaalibudjetista virallisestikin maksettavia hankintoja on vaikka kuinka paljon: LV2000 MLU, Pintatorjuntaohjus 2020, Leopard 2A6 (viimeinen erä ensi vuonna), K9 ja ilmatorjunnan korkeatorjuntahanke. Kaikki edellä mainitut ovat tai tulevat todennäköisesti olemaan laajuudeltaan yhdeksännumeroisia (eli sadoissa miljoonissa euroissa). Noidenkin jälkeen on monta rahareikää kilpailemassa uusien pyöräpanssariajoneuvojen kanssa.

Sirpalesuojalle on aina kysyntää mutta kukkaro ei tosiaan taivu mihinkään merkittävään hankintaan. Ei edes parhaassa mahdollisessa rahoitustilanteessa. Joku kokonaisuuden kannalta merkityksetön hankinta suuruusluokassa kymmeniä ajoneuvoja voi silti toteutua.
 
Sirpalesuojalle on aina kysyntää mutta kukkaro ei tosiaan taivu mihinkään merkittävään hankintaan. Ei edes parhaassa mahdollisessa rahoitustilanteessa. Joku kokonaisuuden kannalta merkityksetön hankinta suuruusluokassa kymmeniä ajoneuvoja voi silti toteutua.

Tässä tapauksessa puolustusvoimilla voi olla tavallista paremmat eväät torpata ko. teollisuustuki, kun markkinat on jo kyllästetty vastaavilla ajoneuvoilla. AMV oli aikanaan selkeämmin uniikki. Paitsi nyt tuossa on tuo Latvia tiellä... vaikka kai ne päätyvät joko kotimaiseen tai sitten amerikkalaiseen vaihtoehtoon.
 
Nyt heräämme joukolla kauniiseen aamuun ja juodaan kuppi kahvia! PV ei hanki nähtävissä olevassa tulevaisuudessa merkittävää määrää Misua, Sisua, Kisua eikä muutakaan panssaroitua pyöräajoneuvoa. Ei ole rahaa hankkia, ei kouluttaa, ei huoltaa eikä säilöä. Pari voidaan ostaa näön vuoksi mutta se oli siinä.
 
Nyt heräämme joukolla kauniiseen aamuun ja juodaan kuppi kahvia! PV ei hanki nähtävissä olevassa tulevaisuudessa merkittävää määrää Misua, Sisua, Kisua eikä muutakaan panssaroitua pyöräajoneuvoa. Ei ole rahaa hankkia, ei kouluttaa, ei huoltaa eikä säilöä. Pari voidaan ostaa näön vuoksi mutta se oli siinä.
Ei välttämättä PV hanki, mutta Puolustusministeriöstä taas ei tiedä.... Sehän se hankki/käski ne ekatkin Misut kokeisiin.
 
Back
Top