Miehistön kuljetus

Toivottavasti pärjää Latviassa.

The Mess tietää hankkeesta hieman enemmän:

http://themess.net/forum/military-discussion/6574-latvian-armed-forces/page8

Originally posted by Miller2 View Post
It seems that this summer our MoD is planning to open a tender for armored wheeled vehicles. Currently, only 2 details have been disclosed:
  1. We're talking about around 200 million € (over the 10 year period).
  2. The winner of the tender must open a local assembly line & service center.
-UPDATE-

List of requirements for light/medium 4x4 tactical vehicles.

Variants:
  • Personnel (4/5 door version);
  • Cargo;
  • Command control (special vans);
  • Medical (special vans), etc.

General requirements:
  • Working temperature from +40ºC to -30ºC;
  • The planned lifetime of the vehicles is at least 20 years;
  • The supplier / manufacturer must be able to provide the necessary spare parts for at least 20 years;
  • The supplier / manufacturer of the vehicle must be able to provide 3 and 4 level repairs, supply necessary spare parts and training of technical personnel;
  • Vehicles cannot be older than 12 months (from production to delivery day);
  • A vehicle can be easily equipped with at least II ballistic protection armor (levels according to NATO STANAG 4569);
  • The bottom of the vehicle (floor) must be equipped with at least M2a/b level anti-mine protection armor (according to NATO STANAG 4569);
  • Max weight 6,5t (armored);
  • Max length 5m;
  • Max height 2,1m;
  • Max width 2,3m;
  • Clearance should not be smaller than 0,4m.

Vehicles can fitted with:
  • 7,62 - 12,7mm machine gun;
  • Remote weapon station;
  • Smoke grenade launcher, etc.

Manufacturer:
  • Has produced at least 500 vehicles over the last 5-year period.


http://www.delfi.lv/news/national/po....d?id=49134639 (in Latvian)

Last edited by Miller2; 17-08-2017, 05:37 AM. Reason: Added link

Kilpailun voittajalle on luvassa jopa 200 miljoonan euron arvoinen sopimus. Ei siis puhuta mistään karkkirahoista. Vaatimukset valitettavasti näyttävät sellaisilta, ettei tässä liikuta nyt Sisun vahvuusalueella.

Vaikka ken tietää, silmiini pistää turkkilaisten ja afrikkalaisten pääsy finaaliin. AM General tarjonnee tekohengitettyä Humveeta luottaen hintakilpailukykyyn, Oshkosh todennäköisesti JLTV-kilvan voittanutta ajokkiaan. IAI:n tarjokki lienee RAM, joka saa "Kilpailun rumin" -tittelin. Sisu GPT voi ehkä omatakin mahdollisuuksia tuossa joukossa? Rahani pistän kuitenkin likoon Oshkoshin puolesta.

6 companies/joint ventures have been down-selected for the next stage of assessment (on-road & off-road testing):
  1. Paramount Group (RSA)
  2. Israel Aerospace Industries Ltd. (Israel) & AS UPB (Latvia)
  3. Otokar (Turkey)
  4. Oy Sisu Auto (Finland)
  5. AM General (USA)
  6. Oshkosh Defence (USA)

http://themess.net/forum/military-discussion/6574-latvian-armed-forces/page10
 
Näiden tietojen pohjalta veikkaan ettei Sisu pärjää, koska viimeisen 5 vuoden aikana eivät ole myyneet kappalettakaan tuon kaltaisia.
 
Näiden tietojen pohjalta veikkaan ettei Sisu pärjää, koska viimeisen 5 vuoden aikana eivät ole myyneet kappalettakaan tuon kaltaisia.
Nyt tuo ei sano "tuon kaltaisia" vaan "vehichles" eli ajoneuvoja ja Sisu pääsi jo kakkoskierrokselle.

(ykköskierros=valmistajat esittävät ratkaisuaan; kakkoskierros=tilaaja päättää pienemmästä ringistä jonka tarjoukset katsotaan protojen/tuotteiden kokeilulla)
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on Sisun arvioitu hinta? Onko esitteitä tai speksejä?

edit: Tästä ei löydy yhtään mitään netistä. Viimeinen Sisun 4x4 on a2045. Mahtaako alusta olla sama ja vaihdettu koriratkaisua? Ainoa mitä löytyy on 2011 vuoden laatukähinät, joita puitiin Ylellä.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan Sisu tehnyt jotakin yhteistyötä Protolabin kanssa kun on niin saman näköinen tuon Misun kanssa. Nähnyt mahdollisuuden osallistua kisaan Misun mallisuojia leasaamalla ja omaa tuotantolinjaa tarjoamalla. Protolab olisi itsessään ollut varmaan hieman vähemmän uskottava ehdokas. (Tai toisinpäin Protolab nähnyt mahdollisuuden osallitua kisaan Sisun alla).

No tämä vain siksi kun ovat kuin kaksi marjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Näiden tietojen pohjalta veikkaan ettei Sisu pärjää, koska viimeisen 5 vuoden aikana eivät ole myyneet kappalettakaan tuon kaltaisia.

Veikkaan että saattaa pärjätä, jos hinta on painettu tarpeeksi alas. Oskosh 400-500k usd, Eagle-IV 600keur. Esim panssaroimaton Unimog 4x4 mersun osilla maksaa runkoja noin 150keur, joten tilaa siellä on.

500 ajoneuvoa taitaa olla Manufacturer requirement. Sisuhan tekee myös siviililaitteita, joten valmistajan kohdalta tuo vaade saattaa jopa täyttyä.
 
Viimeksi muokattu:
Baanalla uusi Bankku
16.02.2018
https://www.suomensotilas.fi/baanalla-uusi-bankku/
Suomen Sotilaan pohjoisen toimitus tutustui uuden telakuorma-auton – kotoisammin bankun – testeihin Suomen Lapissa tammikuussa. Ajoneuvossa on suomalaistakin. Kurikkalainen Fortaco valmistaa BAE Hägglundsin nyt testattujen BEOWULF-vaunujen korit. Suomen Sotilas palaa telakuorma-autoihin laajemmin koeajojen yhteydessä. Niistä olemme sopineet alustavasti valmistajan edustajan kanssa. Lue koko artikkeli Suomen Sotilas -lehden numerosta 1/2018!

Suomen Sotilas seurasi paikan päällä 15.-19.1. kun Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen Järjestelmäkeskus testasi ruotsalaisen BAE Systems Hägglundsin uudet BVS10 ja BVS10 BEOWULF tela-ajoneuvot ankarissa talviolosuhteissa. Viikon mittaiseen testiin osallistui henkilöstöä ajoneuvojen valmistajalta BAE Systems Hägglundsilta sekä tela-ajoneuvoja käyttävistä puolustusvoimiemme joukko-osastoista Jääkäriprikaatista ja Kainuun prikaatista. Lisäksi kalustoon kävi viikon aikana tutustumassa henkilöstöä mm. Maavoimien esikunnasta sekä edustajia seitsemästä BV206 ja BvS10-telaajoneuvojen käyttäjämaasta ympäri maailmaa.

 
Rovaniemeltä etelään ajaessa Pohjanmaan suorilla tuli vastaan tuo ei-naamiomaalattu vekotin. Silmä ei ehtinyt rekisteröidä minkälaisissa kilvissä, mutta perässä tuli pv:n ajoneuvo. Enpä ole livenä nähnyt. Siis tätä GTP-vaunua. Ainakin luulen että se oli kaksiakselinen. Miksi Misu liikkuisi maantiellä ilman maalausta joten eiköhän se GTP ollut.
 
Omistaako Protolab Sisun?
Ei kai, mutta muistaakseni osa ProtoLabin perustajista oli Sisulla töissä ensin. Yhteyksiä firmojen välillä siis löytyy. Myös Misun kohdalla jo alkuun kerrottiin, että ProtoLabin ei ole tarkoitus pistää pystyyn omaa tehdasta vaan sarjatuotanto teetetään alihankintana.

Joten, @veeteetee oliko tämä ihan tietoa että GTP on Misusta kehitetty?
 
Omistaako Protolab Sisun?

PV:llä on sukset polvia myöten ristissä Sisun kanssa. Oma näkemys on että Sisu on tehnyt kaveripohjalta pienen protolab suunnittelutoimiston, jolla uitetaan PV:lle uusia tuoteideoita.

Myöhemmin "huomataan" että tuotteethan saa näppärästi kotimaiselta sisun tehtaalta.
 
PV:llä on sukset polvia myöten ristissä Sisun kanssa. Oma näkemys on että Sisu on tehnyt kaveripohjalta pienen protolab suunnittelutoimiston, jolla uitetaan PV:lle uusia tuoteideoita.

Myöhemmin "huomataan" että tuotteethan saa näppärästi kotimaiselta sisun tehtaalta.
Väärä tulkinta.
 
Väärä tulkinta.

Arvaatko vai tiedätkö? Nimittäin Sisulla liikevaihto on muuramelaisen metallipajan tasolla ja entisen pääasiakkaan ostokonttori lehtijuttujen perusteella erittäin äreä.

Jotain pitäisi tehdä, ja "kilpailijan" perustaminen vaikuttaa aika hyvältä idealta. Suunnittelua konsultointipalveluna ja keittiön kautta takaisin bisnekseen.
 
Arvaatko vai tiedätkö? Nimittäin Sisulla liikevaihto on muuramelaisen metallipajan tasolla ja entisen pääasiakkaan ostokonttori lehtijuttujen perusteella erittäin äreä.

Jotain pitäisi tehdä, ja "kilpailijan" perustaminen vaikuttaa aika hyvältä idealta. Suunnittelua konsultointipalveluna ja keittiön kautta takaisin bisnekseen.
Tuon enempää en voi sanoa
 
Mielenkiintoista. Itse en uskaltaisi pääasiakasta lähteä kusettamaan, vaikka henkilökemiat olisikin saatu sössittyä.
Ettei tule väärää käsitystä, niin minulla ei ole mitään sidoksia kumpaankaan firmaan, enkä aja kummankaan asiaa tässä tai missään muussakaan keskustelussa.
 
Back
Top