Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
CV:ssä taitaa olla siinä mitassa erilaisia elektronisia käkättimiä että niiden ainakin osittainen uusiminen voi lopulta olla kevyempi ratkaisu kuin tuskainen ylläpito yli vuosikymmenten?
Nyt mennään kyllä oman osaamisalueen ulkopuolelle, mutta uskoisin näin olevan tietämättä yhtään hankittujen järjestelmien lähtötasoa. Ainakin sota-aluksissa pitäisi paikkansa...
Ei ole Maavoimilla varaa sellaiseen MLU hun, kuten esimerkiksi Pansio-luokalle tehtiin. Siis että kannetaan sisältä kaikki kamat pääkonetta myöten ulos ja korvataan uusilla.
 
Viimeksi muokattu:
CV:ssä taitaa olla siinä mitassa erilaisia elektronisia käkättimiä että niiden ainakin osittainen uusiminen voi lopulta olla kevyempi ratkaisu kuin tuskainen ylläpito yli vuosikymmenten?

Toisaalta Leopard 2A4 on vuodelta 1985 ja mm. lämpökameran tuen loppumisesta on ollut juttua vasta viime vuosina. En toki osaa sanoa, missä määrin CV9030FIN sisältää enemmän/haasteellisempaa elektroniikkaa ja kuinka laajalle levinnyttä se on versus 2000+ kpl Leopard 2A4.
 
Toisaalta Leopard 2A4 on vuodelta 1985 ja mm. lämpökameran tuen loppumisesta on ollut juttua vasta viime vuosina. En toki osaa sanoa, missä määrin CV9030FIN sisältää enemmän/haasteellisempaa elektroniikkaa ja kuinka laajalle levinnyttä se on versus 2000+ kpl Leopard 2A4.

Enpä tiedä minäkään mitä sieltä löytyy. Vaihto voi olla hyvinkin kustannustehokas ratkaisu tai ainakin tasonnosto kohtuuhintaan. 25 vuotta vanha elektro/optroniikka on joka tapauksessa jo nyt iäkästä. Täysin käyttökelpoista se voi silti olla.

Kun oma kokemus kuitenkin rajoittuu Wild Bigillä tähyilyyn 80-luvulla niin en kaiva itselleni yhtään tämän syvempää hautaa.
 
Enpä tiedä minäkään mitä sieltä löytyy. Vaihto voi olla hyvinkin kustannustehokas ratkaisu tai ainakin tasonnosto kohtuuhintaan. 25 vuotta vanha elektro/optroniikka on joka tapauksessa jo nyt iäkästä. Täysin käyttökelpoista se voi silti olla.

Kun oma kokemus kuitenkin rajoittuu Wild Bigillä tähyilyyn 80-luvulla niin en kaiva itselleni yhtään tämän syvempää hautaa.

Jos positiivisesti haluaa ajatella niin lännessä lämppärit + optiikka on ollut aina edellä Venäjää, ja mahdollisessa konfliktissa meitä vastaan voisi tulla kohtuudella vanhaa heikompaa kalustoa. Jos A4 on "toisen linjan vaunu" niin ehkei vanha teknologia ole ihan niin suuri rasite :unsure:
 
Kuinkas laajalti Venäläisissä vaunuissa on länsimaista lämppäriä, kun eikös (pienessä?) osassa ole Thales Catherine sarjan lämppärit? Samaa sarjaa löytyy mm. Suomen BMP-2MD ja Hollannin/Viron CV9035NL/EE vaunuista.
 
Jos positiivisesti haluaa ajatella niin lännessä lämppärit + optiikka on ollut aina edellä Venäjää, ja mahdollisessa konfliktissa meitä vastaan voisi tulla kohtuudella vanhaa heikompaa kalustoa. Jos A4 on "toisen linjan vaunu" niin ehkei vanha teknologia ole ihan niin suuri rasite :unsure:

Ei varmasti. Kommentoin lähinnä valintatilannetta jossa pitää joko hommata uusi tai valmistautua säilyttämään esim. 25 vuotta vanha lämppäri ensilinjan kalustossa vielä toiset 25 vuotta. Siinä kohdin vaihto uuteen voi olla monellakin eri tavalla fiksu ratkaisu. Ylläpito kiittää ja suorituskyky paranee. Eikä sen vanhan säilöminenkään välttämättä ole ihan halpaa lystiä. Ehkä :rolleyes:
 
Eikös jossain vaiheessa ollut juttua että A4:n ampujan lämppärin (WBG-X) ylläpito yms. on hankaloitumassa. Tosin kyseinen systeemi on vielä niin laajalti maailmalla käytössä että eiköhän noita jollain tasolla voi ylläpitää?
 
Veikkaan CV90 MLU sisällöksi ainakin:
-Ampujan lämppärin päivitys 3rd generation tavaraksi
-Ajajalle lämppäri eteen ja taakse. Jos pitää karsia niin ainakin päiväperuutuskamera. Luukkuhan on jo olemassa, joten onkohan ihan "plug and play"
-MATI2 integraatio. Eiköhän jossain välissä ajoneuvoasenteiset BMS järjestelmät saada Suomessakin tulille. Veikkaan että CV:ssä tämä juttu saataisiin integroitua kätevästi nykyiseen VIS järjestelmään, jolloin samalla ruudulla saataisiin pyöritteyä BMS, ajoneuvon tekniset tiedot, sensoreiden kuvat jne? Vaatiin vähän koodausta, mutta lienee ihan mahdollista?
-Barracuda tyylinen nave kortsu
-Kumitelat

Monet perusasiat ovat modernissa länsivaunussa kunnossa, eli ergonomia, lämmitysjärjestelmät jne (vrt BMP-2 modaus)
 
Veikkaan CV90 MLU sisällöksi ainakin:
-Ampujan lämppärin päivitys 3rd generation tavaraksi
-Ajajalle lämppäri eteen ja taakse. Jos pitää karsia niin ainakin päiväperuutuskamera. Luukkuhan on jo olemassa, joten onkohan ihan "plug and play"
-MATI2 integraatio. Eiköhän jossain välissä ajoneuvoasenteiset BMS järjestelmät saada Suomessakin tulille. Veikkaan että CV:ssä tämä juttu saataisiin integroitua kätevästi nykyiseen VIS järjestelmään, jolloin samalla ruudulla saataisiin pyöritteyä BMS, ajoneuvon tekniset tiedot, sensoreiden kuvat jne? Vaatiin vähän koodausta, mutta lienee ihan mahdollista?
-Barracuda tyylinen nave kortsu
-Kumitelat

Monet perusasiat ovat modernissa länsivaunussa kunnossa, eli ergonomia, lämmitysjärjestelmät jne (vrt BMP-2 modaus)
Näistä kaikki tulisi tarpeeseen. Noita kumiteloja tosin vähän ihmettelen, mitä etua niistä saa vrt. perinteiseen terästelaan, että ne on vaihtamisen arvoisia? Ehkä jotain etua elektroniikan eliniässä kun vaimentaa paremmin tärinää, mutta en tiedä onko tuo todellinen ongelma vai valmistajan puheita. Käsittääkseni kuitenkin kumiteloja varten pitää vaihtaa uusi vetopyörä mikä muistaakseni on suht herkkä vioittumaan?
 
Onhan niitä kumiteloja ollut meillä testeissä jo kauan sitten. Jos on sen väärti, niin eiköhän se selviä.

Vaikea keksiä mitä huonompaa kumiteloissa olisi, muuta kuin hankalampi saada paikalleen jos irtoaa, mutta toisaalta ei kuulemma irtoa niin helposti ja on taistelunkestävämpi kuin rautatelat. Painaa vähemmän, pitää paremmin etenkin lumella ja soisessa maastossa, vähentää laitteiston ja miehistön rasitusta (ts. jääkärit jalkautuvat paremmassa taistelukunnossa), säästää polttoaineessa ja elinkaarikustannuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
--
-MATI2 integraatio. Eiköhän jossain välissä ajoneuvoasenteiset BMS järjestelmät saada Suomessakin tulille. Veikkaan että CV:ssä tämä juttu saataisiin integroitua kätevästi nykyiseen VIS järjestelmään, jolloin samalla ruudulla saataisiin pyöritteyä BMS, ajoneuvon tekniset tiedot, sensoreiden kuvat jne? Vaatiin vähän koodausta, mutta lienee ihan mahdollista?
--

Eikö paksut vaunut olisi ensisijainen kohde tuollaiselle järjestelmälle? Jos järjestelmä tulisi rynnäkköpanssarivaunuihin, niin sitten olisi mielestäni loogista laajentaa se myös jalkautuvalle panssarijääkäriryhmälle sujuvoittamaan yhteistoimintaa maalien merkitsemisen ym. muodossa.

Toisaalta eikös ruotsalaisilla ole ollut vaunuissaan jonkinlainen tilannekuvajärjestelmä tyyliin 20 vuotta? Kai siihen on jokin syy, ettei samanlaista ole hankittu. Ettei systeemi vain kokisi samaa kohtaloa kuin ryhmänjohtajan päätelaite - kuka vaunumiehistöstä käyttäisi järjestelmää? Täydennetyn todellisuuden järjestelmät voivat jossakin vaiheessa tarjota helpotusta työkuormaan, mutta esim. F-35:n lentäjän kypärän $400k listahinnasta pitäisi varmaan tinkiä nolla pois ennen kuin niitä voisi kuvitella vaunumiehistöille yleiseen jakoon.
 
Toisaalta eikös ruotsalaisilla ole ollut vaunuissaan jonkinlainen tilannekuvajärjestelmä tyyliin 20 vuotta? Kai siihen on jokin syy, ettei samanlaista ole hankittu. Ettei systeemi vain kokisi samaa kohtaloa kuin ryhmänjohtajan päätelaite - kuka vaunumiehistöstä käyttäisi järjestelmää? Täydennetyn todellisuuden järjestelmät voivat jossakin vaiheessa tarjota helpotusta työkuormaan, mutta esim. F-35:n lentäjän kypärän $400k listahinnasta pitäisi varmaan tinkiä nolla pois ennen kuin niitä voisi kuvitella vaunumiehistöille yleiseen jakoon.

CV90:lle mainostavat tällaista
 
Eikö paksut vaunut olisi ensisijainen kohde tuollaiselle järjestelmälle? Jos järjestelmä tulisi rynnäkköpanssarivaunuihin, niin sitten olisi mielestäni loogista laajentaa se myös jalkautuvalle panssarijääkäriryhmälle sujuvoittamaan yhteistoimintaa maalien merkitsemisen ym. muodossa.

Toisaalta eikös ruotsalaisilla ole ollut vaunuissaan jonkinlainen tilannekuvajärjestelmä tyyliin 20 vuotta? Kai siihen on jokin syy, ettei samanlaista ole hankittu. Ettei systeemi vain kokisi samaa kohtaloa kuin ryhmänjohtajan päätelaite - kuka vaunumiehistöstä käyttäisi järjestelmää? Täydennetyn todellisuuden järjestelmät voivat jossakin vaiheessa tarjota helpotusta työkuormaan, mutta esim. F-35:n lentäjän kypärän $400k listahinnasta pitäisi varmaan tinkiä nolla pois ennen kuin niitä voisi kuvitella vaunumiehistöille yleiseen jakoon.
Asiaa on pohdittu vajaa 10 vuotta sitten https://docplayer.fi/6598359-Taistelunjohtojarjestelma-panssarijaakaripataljoonan-johtamisessa.html
 
Eikö paksut vaunut olisi ensisijainen kohde tuollaiselle järjestelmälle? Jos järjestelmä tulisi rynnäkköpanssarivaunuihin, niin sitten olisi mielestäni loogista laajentaa se myös jalkautuvalle panssarijääkäriryhmälle sujuvoittamaan yhteistoimintaa maalien merkitsemisen ym. muodossa.

Toisaalta eikös ruotsalaisilla ole ollut vaunuissaan jonkinlainen tilannekuvajärjestelmä tyyliin 20 vuotta? Kai siihen on jokin syy, ettei samanlaista ole hankittu. Ettei systeemi vain kokisi samaa kohtaloa kuin ryhmänjohtajan päätelaite - kuka vaunumiehistöstä käyttäisi järjestelmää? Täydennetyn todellisuuden järjestelmät voivat jossakin vaiheessa tarjota helpotusta työkuormaan, mutta esim. F-35:n lentäjän kypärän $400k listahinnasta pitäisi varmaan tinkiä nolla pois ennen kuin niitä voisi kuvitella vaunumiehistöille yleiseen jakoon.
Nyt Ruotsi on omassa CV90/Leo2 päivityksessä muuten hankkinut vaunuihin uuden BMS järjestelmän, jolla korvataan vanha TCCS. Kyllä nuo ajoneuvoasenteiset BMS järjestelmät taitaa olla ryntövaunuillakin Länsimaissa melko yleisiä?
 
Back
Top