Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Voi kunpa olisin diktaattori. Sijoittaisin Hamina-Taavettilinjalle Nemokontin 5 km välein. Se tekisi 9-10kpl. Siinä olisi ensivastelinja kun tulevat rajan yli Kymenlaaksoon.
Nemo-konteissa olisi hyvä valmiudellinen näkökulma. Puolustusvoimien (ja rajavartiostojen) alueilla pääteiden suunnassa voisi olla valmiina sopivissa paikoissa verkkosähköjen päässä Nemo-kontti. Nemolla voisi tarvittaessa pikatilanteissa aloittaa tulitoiminnan nopeasti ja pienellä henkilöstöllä esim. palkatun henkilökunnan voimin. Ensimmäisen tulitehtävän jälkeen kontit pitäisi varautua siirtämään uuteen paikkaan, mutta tämä onnistuisi varsin hyvin esim. varuskuntien koukkulava-kuormureilla.
 
  • Tykkää
Reactions: EVK
GTP-uutisesta innostuneena aloin miettiä mahdollisia käyttökohteita, joissa tällaisesta ajoneuvosta olisi hyötyä. Tällaisia tuli itselle mieleen (jos ajoneuvohankintojen budjetteja ei mieti yhtään...):

Järjestelmäajoneuvo
  • maastoambulanssi
  • maastopaloauto
  • suojeluajoneuvo
  • pioneerien PEKKA-ajoneuvojen korvaaja (mahtaako kantavuus riittää?)
  • E-viestiasema
  • muut pienet radio/viestiasemat
  • ELSO-ajoneuvo (tilaa voi olla vähän niukasti)
  • suojattu logistiikka-ajoneuvo
  • suojattu huolto-/korjausajoneuvo
Partioajoneuvo
  • RG32:n korvaaja suojattuna partioajoneuvona
  • ajoneuvo JTAC-partiolle, TJ-partiolle, PST-partiolle, tiedustelupartiolle yms.
Miehistönkuljetusajoneuvo
  • ryhmäajoneuvo joukoille, jotka eivät tarvitse suurempaa tai varsinaista taisteluajoneuvoa. Voisiko esim. MAAKKit olla soveltuva käyttäjä?
  • SPOL-ajoneuvo
  • ilmavoimien tukikohtien henkilökuljetuksiin
  • onko liian pieni 120 KRH:n vetäjäksi?

Kun noissa PV:n tuleviasuuden esittelyteksteissä ja -videoissa on puhuttu siitä, että paikallispataljoonalla ei ole kykyä auttaa naapuripataljoonaa. Ja tulevaisuudessa sellainen tarvitaan. Niin MAAKK:t voivat olla hyvä käyttökohde.

Ja kun omassa visiossani taistelualueiden sivustoille jää runsaasti harmaita vyöhykkeitä, niin tämä ajoneuvo voisi mahdollistaa ehkä sen tehokkaan keinon vierailukäynnit harmaalla alueella.
 
Kun noissa PV:n tuleviasuuden esittelyteksteissä ja -videoissa on puhuttu siitä, että paikallispataljoonalla ei ole kykyä auttaa naapuripataljoonaa. Ja tulevaisuudessa sellainen tarvitaan. Niin MAAKK:t voivat olla hyvä käyttökohde.

Ja kun omassa visiossani taistelualueiden sivustoille jää runsaasti harmaita vyöhykkeitä, niin tämä ajoneuvo voisi mahdollistaa ehkä sen tehokkaan keinon vierailukäynnit harmaalla alueella.
MAAKK:t voisivat myös olla hyvä loppusijoituskohde XA-180/185 -sarjojen Paseille, edelyttäen, että muille joukoille saisi riittävästi Patria 6*6:a ja/tai GTP:tä.
 
MAAKK:t voisivat myös olla hyvä loppusijoituskohde XA-180/185 -sarjojen Paseille, edelyttäen, että muille joukoille saisi riittävästi Patria 6*6:a ja/tai GTP:tä.

Sekin on totta.

Varmaan paikallispataljoona 35 tulee sallimaan variaatioita. XA-180/185 vaunut sinne missä niistä on enemmän hyötyä. Ja sitten jonnekkin Kainuuseen partioajoneuvoksi RG-32. (Todellakin sisällä ajatuksella että niitä on jo tärkeämmissä paikoissa) Kun keltainen on edennyt Varttiuksesta Kajaanin esikaupunkeihin, niin paikallispataljoonan edustajat voi ajaa partioajoneuvoilla, jonnekkin Vuokatin vaaralle tai Suomussalmen keskustaan näyttämään siviileille voimaa ja läsnäoloa.

XA-180/185 olisi jo enemmän sitten siihen tarkoitukseen, että Iisalmen paikallispataljoona suorittaisi vastahyökkäyksen Kainuun paikallispataljoonan apuna Kajaanin kentälle maahanlaskun torjunnan yhteydessä.
 
Sisu Auto toimittaa maavoimille kuusi panssaroitua Sisu GTP 4x4-ajoneuvoa ensi vuoden kuluessa.

Maavoimien tekemän kalustotilauksen arvo on 3,8 miljoonaa euroa.

Testaukseen menevät.
 
Kun noissa PV:n tuleviasuuden esittelyteksteissä ja -videoissa on puhuttu siitä, että paikallispataljoonalla ei ole kykyä auttaa naapuripataljoonaa. Ja tulevaisuudessa sellainen tarvitaan. Niin MAAKK:t voivat olla hyvä käyttökohde.

Ei se kulkuvälineistä kiinni ole. Kuten MAAVKOM totesi, tarvitaan tuplamäärä paikallispataljoonia, joista toisella voi harrastaa maakuntavierailuja.

Edit: taisi olla PVKOM.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se kulkuvälineistä kiinni ole. Kuten MAAVKOM totesi, tarvitaan tuplamäärä paikallispataljoonia, joista toisella voi harrastaa maakuntavierailuja.

Tuo kommentti on jäänyt huomaamatta.

En ole mikään kaupunkitaistelun asiantuntija. Mutta oletan että pari panssaroitua partioajoneuvoa voi auttaa esim. tunkeutumispisteeseen pääsyä.

Mutta paikallispataljoonathan näytti puolittuvan suunnitellusta Kataisen käsittelyssä.
 
Oiskohan tälläsellä jotain käyttöä. Markkinointikuvat ovat kovin militaristisia.

 
Hyvin vaikea kuvitella sotahommiin Suomessa sähköautoa. Ehkä johonkin ilmavoimien tukikohtaan, mutta Hilux ajaa silti saman asian paremmin.
 
Oiskohan tälläsellä jotain käyttöä. Markkinointikuvat ovat kovin militaristisia.

Pari juttua häiritsee:
Tavaratilaa ei juuri taida olla ja sitten tuo tuulilasin ja sääsuojauksen puute mainoskuvissa. Ajelu tuolla avoversiolla sateella ja/tai jäätävässä tuiskussa on takuulla mukavaa. Miten tankkaus eli lataus järjestyy kriisiaikana? Latausajat ovat aika pitkiä heikommilla virran tuottimilla. Toiminta pakkasella ja lumien aikaan?

Plussaa:
Hiljainen? Tekniikka ilmeisesti suojattu vedeltä IP 67 -tasolle. Lähtee ärhäkästi ja kulkee kovaa.

Meillä hiljattain käyttöön otetut lavamönkkärit ovat metsämaastossa mielestäni monipuolisempia. Tiestöllä universaali teknikaalialusta eli ”Hilux” on aika toimiva konsepti.

Tuo Reckless on sellainen kevyt partion pörräysajoneuvo, enkä oikein keksi sille suurta hankintatarvetta. Tiedusteluajoneuvoksi tai MAAKKilaisille partioajoneuvoksi TRA- ja vartiointitehtäviin?

Näissä hauska-ajoneuvokategorioissa oma ihquni on SHERP. Sillä pääsee vähän joka paikkaan, se kulkee vedessä, jäissä, maissa ja soissa, sitä voi kuljettaa trailerilla ja sinne mahtuu muutama äijä ja/tai rompettakin mukaan ja siihen saa esim. myös jättipyöräisen peräkärryn. No, lujaa sillä ei pääse; huippunopeus on 40km/h (vedessä 6km/h). Kuljetuskapasiteetti 1000kg. Eikä tässä vielä kaikki: järjestelmään on saatavana myös kuljetusalus, jolla saa pari SHERPpiä vettä pitkin nopeammin kohteen lähistölle ja sieltä pois. Lastaaminen onnistuu vedessä.

Sitten on se SHERP New- malli joka on hieman isompi ja tilavampi, kuljettaa 1200kg / 9+1 äijää, kulkee 61h tankillisella jne. Ja liikkuva tukikohta eli maakkiarkki. :p

https://sherpatv.com/
https://sherp.global/
https://sherp.global/sherp-new/
https://sherp.global/sherp_the_ark/
 
Tuo tuntuu olevan nimenomaan partio-auto jolla on kätevä kiertää suurta vartioitavaa aluetta/varikkoa. Kun on vielä hiljainenkin.
 
Näen saudit ja emiraatit potentiaalisina asiakkaina. Reckless olisi osoitus teknologisesta edelläkävijyydestä ja toimisi eräänlaisena merkkinä öljyriippuvuuden katkaisemisesta. Korkea-arvoisia upseereita kelpaisi kärrätä ympäri tukikohtia. Ajoneuvon hiljaisuus pitäisi huolta isokenkäisten matkustusmukavuudesta.
 
MAAKK:t voisivat myös olla hyvä loppusijoituskohde XA-180/185 -sarjojen Paseille, edelyttäen, että muille joukoille saisi riittävästi Patria 6*6:a ja/tai GTP:tä.

Oletettavasti kalusto myös säilytetään vapaaehtoisten autotalleissa ja huolletaan talkoilla? :LOL:
 
Kun noissa PV:n tuleviasuuden esittelyteksteissä ja -videoissa on puhuttu siitä, että paikallispataljoonalla ei ole kykyä auttaa naapuripataljoonaa. Ja tulevaisuudessa sellainen tarvitaan. Niin MAAKK:t voivat olla hyvä käyttökohde.

Ja kun omassa visiossani taistelualueiden sivustoille jää runsaasti harmaita vyöhykkeitä, niin tämä ajoneuvo voisi mahdollistaa ehkä sen tehokkaan keinon vierailukäynnit harmaalla alueella.

Jos tuollaisesta ongelmasta on kerrottu, niin en ensimmäisenä ajattelisi ajoneuvoja. Ei kai se Otto-Hiacen moottori sammu heti maakuntarajan ylityttyä...

Minä ymmärtäisin ongelman liittyvän organisaatioon ja komentosuhteisiin. Jos joukot on jo sidottu tehtäviin, niin ei niistä tehtävistä luopuminen välttämättä käy kyseeseen. Eikä ehkä edes ehditä, jos avunpyyntö ja käsky jumiutuvat johonkin ylityöllistettyyn esikuntaan, jolla on mietittävänä "vähän" suurempia juttuja kuin vihollisen pudonneen lentäjän vangitseminen.

--

30-luvulle tultaessa paikallispuolustuksen merkitys vahvistuu. Tavoitteena on kehittää nyt toimivan, koko Suomen peittävän paikallispataljoonien maton päälle johtoporras, jolla olisi käytössään useita paikallispataljoonia.

– Jos yksi paikallispataljoona on pulassa, niin tällä hetkellä toisella pataljoonalla ei ole resursseja auttaa. Nyt luodaan järjestelmää, jossa mukaan tulee liikkuvia reservielementtejä. Tämä on puolustuksen selkäranka, ja ennaltaehkäisyelementti laajamittaiselle sotilaalliselle voimankäytölle. Osoitamme, että koko Suomea puolustetaan, Hulkko kertoo.

--


Sekin on totta.

Varmaan paikallispataljoona 35 tulee sallimaan variaatioita. XA-180/185 vaunut sinne missä niistä on enemmän hyötyä. Ja sitten jonnekkin Kainuuseen partioajoneuvoksi RG-32. (Todellakin sisällä ajatuksella että niitä on jo tärkeämmissä paikoissa) Kun keltainen on edennyt Varttiuksesta Kajaanin esikaupunkeihin, niin paikallispataljoonan edustajat voi ajaa partioajoneuvoilla, jonnekkin Vuokatin vaaralle tai Suomussalmen keskustaan näyttämään siviileille voimaa ja läsnäoloa.

XA-180/185 olisi jo enemmän sitten siihen tarkoitukseen, että Iisalmen paikallispataljoona suorittaisi vastahyökkäyksen Kainuun paikallispataljoonan apuna Kajaanin kentälle maahanlaskun torjunnan yhteydessä.

RG-32 ja XA-180/5 eivät eroa suojaukseltaan/suorituskyvyltään ihan hirveästi. RG-32 saattaa jopa vetää pidemmän korren.

On kuitenkin aika kaukainen haave tämä "Pasit paikallisjoukoille". Ehkä, jos asevelvollisuudesta joskus luovutaan. Tosin edes rikkaalla länsinaapurillamme ei ole asiat näin hyvin, vaan Hemvärnetillä on tällaiset Sprinterit:

1592090090700.png

 
Jos tuollaisesta ongelmasta on kerrottu, niin en ensimmäisenä ajattelisi ajoneuvoja. Ei kai se Otto-Hiacen moottori sammu heti maakuntarajan ylityttyä...

Minä ymmärtäisin ongelman liittyvän organisaatioon ja komentosuhteisiin. Jos joukot on jo sidottu tehtäviin, niin ei niistä tehtävistä luopuminen välttämättä käy kyseeseen. Eikä ehkä edes ehditä, jos avunpyyntö ja käsky jumiutuvat johonkin ylityöllistettyyn esikuntaan, jolla on mietittävänä "vähän" suurempia juttuja kuin vihollisen pudonneen lentäjän vangitseminen.






RG-32 ja XA-180/5 eivät eroa suojaukseltaan/suorituskyvyltään ihan hirveästi. RG-32 saattaa jopa vetää pidemmän korren.

On kuitenkin aika kaukainen haave tämä "Pasit paikallisjoukoille". Ehkä, jos asevelvollisuudesta joskus luovutaan. Tosin edes rikkaalla länsinaapurillamme ei ole asiat näin hyvin, vaan Hemvärnetillä on tällaiset Sprinterit:

Katso liite: 41069


Osittain olen samaa mieltä kanssasi. Tietty apu varmasti voidaan kuljettaa pakulla paikalle. Mutta kommenttini on jatkoa keskustelulle, jossa oltiin kierrättämässä mahdollisesti vapautuvia ajoneuvoja.

Jolloin mietin tuollaista liikkuvaa maakuntakomppaniaa. Jolla olisi muutakim suojaa ajoneuvoissa kuin SA-rekisterikilpi. Jonka voisi -jos ajoneuvoja olisi sijoitettavaksi- tarvittaessa heittää avuksi pahempaan paikkaan vaikka naapuri paikallispataljoonalle.
 
Mielenkiintoista nähdä mitä päätyy hankintaan, liikkuvuus ja nopeus on ainakin valintakriteerinä. Suojaus kivärikaliberiin + miinasuojaus on kaikissa esillä olleissa vaihtoehdoissa mukana. Oma arvaus on kaksi eri ajoneuvoa ja kumpikaan niistä ei oman stetson-melka menetelmään pohjaavan perusteellisen tutkimuksen tuloksena ole Misu, syy on liian kovaksi noussut hinta. Saa olla erimieltä
 
Back
Top