Miehistön kuljetus

Nyt Ruotsi on omassa CV90/Leo2 päivityksessä muuten hankkinut vaunuihin uuden BMS järjestelmän, jolla korvataan vanha TCCS. Kyllä nuo ajoneuvoasenteiset BMS järjestelmät taitaa olla ryntövaunuillakin Länsimaissa melko yleisiä?

Käsittääkseni niitä on pyritty sijoittamaan lähes kaikkiin ajoneuvoihin, jotka toimivat jakautuneena taistelevien ryhmien ns tukiajoneuvoina. Eli ovat samalla linkki muuhun taistelunjohtojärjestelmään.

Aikoinaan cv90 ollessa hankinnassa meillä ei vielä ollut MATI II:sta, ja taisi tiedonsiirtokin olla aika heppoisella pohjalla. Eli uskoisin kyllä MLU:n tuottavan ainakin em järjestelmät.
 
Käsittääkseni niitä on pyritty sijoittamaan lähes kaikkiin ajoneuvoihin, jotka toimivat jakautuneena taistelevien ryhmien ns tukiajoneuvoina. Eli ovat samalla linkki muuhun taistelunjohtojärjestelmään.

Aikoinaan cv90 ollessa hankinnassa meillä ei vielä ollut MATI II:sta, ja taisi tiedonsiirtokin olla aika heppoisella pohjalla. Eli uskoisin kyllä MLU:n tuottavan ainakin em järjestelmät.

Veikkaisin että BMS-asennus tulee vaikka varsinainen MLU siirtyisi tuonnemmas. Johtaminen ja tilannekuva ovat Maavoimienkin tavoitetilassa niin tärkeässä roolissa, etteivät kärkikokoonpanot mitenkään voi toimia ilman.
 
Onhan niitä kumiteloja ollut meillä testeissä jo kauan sitten. Jos on sen väärti, niin eiköhän se selviä.

Vaikea keksiä mitä huonompaa kumiteloissa olisi, muuta kuin hankalampi saada paikalleen jos irtoaa, mutta toisaalta ei kuulemma irtoa niin helposti ja on taistelunkestävämpi kuin rautatelat. Painaa vähemmän, pitää paremmin etenkin lumella ja soisessa maastossa, vähentää laitteiston ja miehistön rasitusta (ts. jääkärit jalkautuvat paremmassa taistelukunnossa), säästää polttoaineessa ja elinkaarikustannuksessa.
Nuo muut ymmärrän, mutta taistelunkestävyydestä en ole niin varma. Vetopyörä pitäisi vaihtaa muovikomposiittipyörään, joka ei muistaakseni kestä yhtä paljon rankaisua kuin teräksestä tehty. Kumitela voi olla taistelunkestävämpi, mutta vastaavasti katkettuaan ei ole enää yhtä helposti vaunuryhmän korjattavissa toisin kuin terästela.
 
Nuo muut ymmärrän, mutta taistelunkestävyydestä en ole niin varma. Vetopyörä pitäisi vaihtaa muovikomposiittipyörään, joka ei muistaakseni kestä yhtä paljon rankaisua kuin teräksestä tehty. Kumitela voi olla taistelunkestävämpi, mutta vastaavasti katkettuaan ei ole enää yhtä helposti vaunuryhmän korjattavissa toisin kuin terästela.

Voi olla, että vetopyörän kestävyyden kanssa on ongelmia, en tiedä tarkemmin. Sen tiedän, että PVTUTKL on testannut kumitelojen ballistista kestävyyttä ja ymmärtääkseni testit ovat osoittaneet kestävyyden hyväksi. CV:n kumiteloihin tulee mukana "paikkasarja", jolla miehistö saa nopeasti korjattua katkenneen telan sen verran, että pääsee nilkuttamaan takaisin.
 
556M$ + Rahti ja toimituskulut:D

Siinä paljastui Suomen seuraavan rynkyn kaliberi. :p

Olen yllättynyt, että noita on noinkin paljon vielä jäljellä. Tuleeko nuo Irakista/Syyriasta lähteviltä amerikkalaisjoukoilta vai onkohan jossakin ollut vielä jotakin välivarastoja? Koska tuolla kulmalla maailmaa ei kai ihan hirveästi ole viime vuosina ollut amerikkalaisia, ehkä jotain 10 000 luokkaa parhaimmillaan.

Luvut:

 
The Finnish Defence Force is also putting a premium on improving the mobility of its ground forces, specifically in the Arctic region.

“The concept is to develop a next-generation platform capable of operating in extreme climate and geographical conditions,” Jyväsjärvi said.

The country is working to obtain hundreds of new vehicles in the 2020s as well, he said, although it is still determining which ones it will need.


 
Hieman hintavertailua testisarjahankintojen osalta. Liekö työllistävyysvaikutukset vedetty hatusta?

6 Sisua 10 htv, 4 Misua 40 htv. GTP:t 0,6 meur/kpl, Misut miljoonan kipale. Jos testisarjojen hankinta on kallista, niin olettaisi sarjatuotantoyksilöiden hinnan painuvan tuosta tuntuvia määriä tilatessa. GTP ainakaan ei vaikuta poskettoman hintaiselta, toki onhan se 4x4alustan myötä yksinkertaisempi ja hieman pienempikin.

Ei taida vertailukelpoista koe-erää vielä ilmoitettu tilattavan Patria 6x6 osalta?


Maavoimat hankkii testikäyttöön panssaroituja SISU GTP 4x4 -maastoajoneuvoja

Hankittava testisarja käsittää kuusi Puolustusvoimien käyttöön varusteltua ajoneuvoa, joita testataan Maavoimissa kenttäolosuhteissa vuonna 2021.


”Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 3,8 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus kotimaassa suoraan noin 10 henkilötyövuotta.”


”Hankinnan kokonaisarvo on noin 4 miljoonaa euroa ja sen kotimaassa työllistävä vaikutus on noin 40 henkilötyövuotta.”
 
Hieman hintavertailua testisarjahankintojen osalta. Liekö työllistävyysvaikutukset vedetty hatusta?

6 Sisua 10 htv, 4 Misua 40 htv. GTP:t 0,6 meur/kpl, Misut miljoonan kipale. Jos testisarjojen hankinta on kallista, niin olettaisi sarjatuotantoyksilöiden hinnan painuvan tuosta tuntuvia määriä tilatessa. GTP ainakaan ei vaikuta poskettoman hintaiselta, toki onhan se 4x4alustan myötä yksinkertaisempi ja hieman pienempikin.

Ei taida vertailukelpoista koe-erää vielä ilmoitettu tilattavan Patria 6x6 osalta?




”Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 3,8 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus kotimaassa suoraan noin 10 henkilötyövuotta.”


”Hankinnan kokonaisarvo on noin 4 miljoonaa euroa ja sen kotimaassa työllistävä vaikutus on noin 40 henkilötyövuotta.”
Jos GTP osoittautuu kelvolliseksi, saattaa MISUn taival puolustusvoimissa muodostua aika lyhyeksi. GTP on vaikuttanut (luetun perusteella) aika mielenkiintoiselta ja monikäyttöiseltä tuotteelta, uskoisin sillä olevan paljon käyttökohteita.
 
GTP-uutisesta innostuneena aloin miettiä mahdollisia käyttökohteita, joissa tällaisesta ajoneuvosta olisi hyötyä. Tällaisia tuli itselle mieleen (jos ajoneuvohankintojen budjetteja ei mieti yhtään...):

Järjestelmäajoneuvo
  • maastoambulanssi
  • maastopaloauto
  • suojeluajoneuvo
  • pioneerien PEKKA-ajoneuvojen korvaaja (mahtaako kantavuus riittää?)
  • E-viestiasema
  • muut pienet radio/viestiasemat
  • ELSO-ajoneuvo (tilaa voi olla vähän niukasti)
  • suojattu logistiikka-ajoneuvo
  • suojattu huolto-/korjausajoneuvo
Partioajoneuvo
  • RG32:n korvaaja suojattuna partioajoneuvona
  • ajoneuvo JTAC-partiolle, TJ-partiolle, PST-partiolle, tiedustelupartiolle yms.
Miehistönkuljetusajoneuvo
  • ryhmäajoneuvo joukoille, jotka eivät tarvitse suurempaa tai varsinaista taisteluajoneuvoa. Voisiko esim. MAAKKit olla soveltuva käyttäjä?
  • SPOL-ajoneuvo
  • ilmavoimien tukikohtien henkilökuljetuksiin
  • onko liian pieni 120 KRH:n vetäjäksi?
 
Misu on rip suurella todennäköisyydellä. GTP:stä oli jo puoltoääni kun se voitti vahingossa kerran ulkomailla. Patrian laitteesta on puolestaan jo monen valtion keskeinen kehittämissopimus. GTP:n ja Patrian ajokin kokoerot on myös isoimmat, joten Misu vaikuttaa tältäkin osin väliinputoajalta.

Harmi kun ei yksikään näistä taida olla potentiaalinen Nemon alusta jos se menisi USAan kaupaksi. Jos sellainen kytky olisi niin siinä olisi melkoinen tahtiairo, jota seurata.
 
Viimeksi muokattu:
Mites MISU Nemon alustana?;)
Miksi? Patria 6*6 on selvästi astumassa palvelukseen, eiköhän se pysty kantamaan Nemoa, jos pv niitä hankkii. Tai sitten konttiasenteisena, jolloin kantojuhdaksi sopisivat kaikki kuorma-autot kuormakoukulla. Puolustusvoimat eivät tosin ole Nemoa tilanneet...
 
Mites MISU Nemon alustana?;)

Misu on aika korkea eikä erityisen leveä, joten täällä on jo spekuloitu painopisteen korkeudella ja rakenteen kiikkeryydellä. Niinköhän enää toimisi heitintornin kanssa roippeineen kaikkineen?
 
Misu on rip suurella todennäköisyydellä. GTP:stä oli jo puoltoääni kun se voitti vahingossa kerran ulkomailla. Patrian laitteesta on puolestaan jo monen valtion keskeinen kehittämissopimus. GTP:n ja Patrian ajokin kokoerot on myös isoimmat, joten Misu vaikuttaa tältäkin osin väliinputoajalta.

Harmi kun ei yksikään näistä taida olla potentiaalinen Nemon alusta jos se menisi USAan kaupaksi. Jos sellainen kytky olisi niin siinä olisi melkoinen tahtiairo, jota seurata.

Misu:ssa vaan olisi ollut paras kuormankanto kyky 10t vastaan Patrian 6x6 8,5t
 
Tämä näyttää siltä, että PV tekee sen mitä täytyy eli kannattelee jokaista sen verran että saavat edes valmistajamaan voimilta puolittaisen littipeukun.
Näin vältytään ettei se toimi peukalon alaspäin kääntäjänä, joka olisi ehkä kotimaisen puolustusteollisuuden moraalin kannalta huono asia. Saavat sitten paukuttaa päätä seinään ulkomailla ja todeta asioiden tilan.
 
  • Tykkää
Reactions: aab
Voi kunpa olisin diktaattori. Sijoittaisin Hamina-Taavettilinjalle Nemokontin 5 km välein. Se tekisi 9-10kpl. Siinä olisi ensivastelinja kun tulevat rajan yli Kymenlaaksoon.
 
Back
Top