Tuo on kyllä mielenkiintoista kokemusta asioista, joita minäkin olen joutunut pohtimaan.
Virallinen vastaus dilemmaan on varmaan se, että ylempi johtoporras järjestää it:n suojaamaan noin suojattomille moottorimarssialueille. Sekä että moottorimarssit pyritään ohjaamaan ilmasuojaisille tiereiteille.
No järjestää varmasti, ja ohjataan varmasti, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kuvailemasi tilanteita olisi ollut tositilanteessa (on vieläkin). Vaikka miten luotan, että veljet
@Umkhonto ja
@Woodsman olisivat järjestäneet tulikirnun ilkeämielisen vihollisen lentolaitteille, niin tämä on sitä pohdintaa, mitä johtajan pitää tehdä.
Tämä on kyllä iso ongelma, ja tähän vähän tajunnanvirtaa keskustelun vuoksi
Mitä voisi johtaja tehdä lisää, tuon ajan kalustolla?
- Traktorit voisi lähettää matkaan yksittäisajona, jolloin ne olisivat yksittäisiä maaleja koko komppanian sijasta. Luonnollisesti ongelmaksi tulee ääärettömän pitkä aika sille, että joukko on päässyt tavoitteeseen. Ei mahdollista läheskään aina, jos koskaan. Ja muutkin joukot tarvitsevat teitä käyttöönsä.
- Ja miten välttää sumppuuntuminen? Se yksittäisajona liikkeellä ollut Massikka on teurastettu jollekin tielle aukealle, ja perästä tulee muutaman minuutin väliajoin lisää. Ensimmäinen huomaa palavan traktorin ruumiineen ja alkaa vääntää ilmasuojaan. Pikku hiljaa muu porukka kerääntyy samalle tielle väljäksi jonoksi ainakin näköetäisyyden päähän toisistaan. Ja milloin uskaltaa lähteä liikkeelle? Kuka päättää ja miten päätös välitetään muille?
- Ilmavalvontaselosteen kuunteleminen kuuluu muuten varmaan niihin virallisiin ohjeisiin. Ainakin siviilitraktoreissa olisi radiot. Mitenkä sataprosenttisen ajantasainen se sitten on, matalalla hiipivien tst-hekojen suhteen? Niinpä.
- Saattueen mukana kulkee autoiiteen yksikkö, eli päästään legendaariseen Sergei lavalla -konstruktioon!
- Pellepeloton-osastolle menee laajojen alueiden savutus. Venäläisillä oli ainakin Kylmän sodan aikana vehkeitä tähän, varmaan vieläkin. Ja tulikohan niitä savutusautoja muutama meillekin, jonkun järjestelmän mukana.
- Nopeus tosiaan auttaa. Tuon ajan Valmetit eivät kiitureita olleet, nykykalusto sentään kulkee vähän kovempaa.
Eli ajoneuvojen kova kylki ja taistelijoiden suojaliivit ovat tätä päivää, todellakin.