Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ihan järkevää kun JLTV ei oikein sovellu moderniin sodankäyntiin juurikaan hummeria paremmin mutta maksaa enemmän sekä hankkia että käyttää. Kumpikaan ei sovellu etulinjan taisteluajoneuvoksi.

No, melkoinen määrä noita silti hankitaan Humveen tilalle (n. 50 000 kpl) ...

"The JLTV was originally envisioned as a replacement for Humvees nearly across the board, with initial estimates putting the total number of JLTV purchases at 54,600 vehicles - 5,500 for the USMC and the 49,100 for the Army. That number has been walked back to just over 49,000 as the Army decided that some Humvees would remain in service indefinitely for various roles."
 
JLTV:tä ja Humwee:tä tarvitaan myös tukikohtien sisäisiin kuljetuksiin. Esim. Fort Hood 860 neliökilometriä ja 45 000 sotilasta, Fort Bragg 650 neliökilometriä ja 54 000 sotilasta.
Minulla oli tilaisuus aikoinaan käydä useammankin kerran Fort Carsonissa. Ovat kyllä melkoisia "itsenäisiä kaupunkivaltioita" nämä jenkkitukikohdat. Fort Carsonkin oli "vain" reilut 70 neliökilometriä harjoitusalueineen, mutta mitä sieltä ei saanut sitä ei tarvittu. Verovapaat myymälät mm. melkoisia, vaikka toki kaupan verot muutenkin jo alhaiset jenkeissä. Omat ostarit, ravintolat, leffateatterit, ...
 
JLTV:tä ja Humwee:tä tarvitaan myös tukikohtien sisäisiin kuljetuksiin. Esim. Fort Hood 860 neliökilometriä ja 45 000 sotilasta, Fort Bragg 650 neliökilometriä ja 54 000 sotilasta.

Mites jos tilaisivat ihan tavallisia lava-autoja? Eihän meilläkään ajeta millään HMMWV:llä, vaan Hiluxeilla ym. vehkeillä. Alapuolisia vain lisää ja HMMWV poistoon, tullee halvemmaksi.

 
Minulla oli tilaisuus aikoinaan käydä useammankin kerran Fort Carsonissa. Ovat kyllä melkoisia "itsenäisiä kaupunkivaltioita" nämä jenkkitukikohdat. Fort Carsonkin oli "vain" reilut 70 neliökilometriä harjoitusalueineen, mutta mitä sieltä ei saanut sitä ei tarvittu. Verovapaat myymälät mm. melkoisia, vaikka toki kaupan verot muutenkin jo alhaiset jenkeissä. Omat ostarit, ravintolat, leffateatterit, ...

Tähän tukikohtalistaan voisi lisätä myös merivoimien Norfolkin Virginiassa. Reilut 10v sitten tukikohdan vahvuus oli noin 100.000 ml välillisesti työllistyneet siviilit.
 
Viimeksi muokattu:
"Hankittava testisarja käsittää kuusi Puolustusvoimien käyttöön varusteltua ajoneuvoa, joita testataan Maavoimissa kenttäolosuhteissa vuonna 2021"

Eli reaalielämässä tämähän menee seuraavasti. Ajoneuvot saadaan ehkä syys-lokakuussa. Sit niillä päristellään mitä päristellään. Sit jollekin tulee mieleen, ei prkle. Pitäähän näitä testata talvellakin. Ja koska etelässä ei ole kummiskaan kunnon talvea, ne kelkotaan JPR:ään. jotka taas ymmärrätää noista kuin Possu rakettitieteestä. Sit todetaan, että syksyn kokeilu jäi liian lyhyeksi ja kenttätestiä jatketaan vielä keväällä. Eli aikaisintaan vuoden päästä kuullaan jotain.
 
Eli reaalielämässä tämähän menee seuraavasti. Ajoneuvot saadaan ehkä syys-lokakuussa. Sit niillä päristellään mitä päristellään. Sit jollekin tulee mieleen, ei prkle. Pitäähän näitä testata talvellakin. Ja koska etelässä ei ole kummiskaan kunnon talvea, ne kelkotaan JPR:ään. jotka taas ymmärrätää noista kuin Possu rakettitieteestä. Sit todetaan, että syksyn kokeilu jäi liian lyhyeksi ja kenttätestiä jatketaan vielä keväällä. Eli aikaisintaan vuoden päästä kuullaan jotain.
Onko suomessa jossain erityisosaamista täläiselle ajoneuvojen testaamiselle? jotenkin oudolle tuntuu että koulutus yksiköt tekisivät tälläista testausta. Varmasti vaativa tehtävä tämäkin.

Räjähtäville oli ainakin se niinisalon koeampumalaitos jossa saatiin data ylös? Missä lie nyt tehdään?
Kai suomessa on jokin porukka uuden kaluston testausta varten?
 
Onko suomessa jossain erityisosaamista täläiselle ajoneuvojen testaamiselle? jotenkin oudolle tuntuu että koulutus yksiköt tekisivät tälläista testausta. Varmasti vaativa tehtävä tämäkin.

Räjähtäville oli ainakin se niinisalon koeampumalaitos jossa saatiin data ylös? Missä lie nyt tehdään?
Kai suomessa on jokin porukka uuden kaluston testausta varten?
Siis joukoillehan nämä laitetaan testattavaksi. Siellä varusveijarit eri aselajeista yms päristelee niillä ja antaa palautteen kouluttajille. Jotka sit karsii sen järkevään muotoon "no ei ole yhtä tehokas kuin Supra" yms pois.
Tarpeeksi iso palaute on, niin siitä saa järkevän palautteen. Jota sit taas verrataan mitä kalustolla haetaan, suorituskyky, hinta... yms.
Siis mikään ei ole niin halpa ja hyvä testaaja kuin varusmies. Se ei tiedä paremmasta, se on halpa, se osaa hajoittaa vehkeen kuin vehkeen yms...
 
Noin 10-vuotta sitten VM:nä pääsin Aasia tuoreeltaan koeajamaan mt-au maastoharjoituksen yhteydessä. Kyseinen laite ei omaan kouraan tuntunut juuri miltään osa-alueeltaan paremmaksi kuin Masi pl. hyttiergonomia. Ilmeisimmin vanhojen paskojen jatkuva pulaaminen versus. uuden kaluston hankinta on kustaanukset silmällä pitäen järkevää PV:lle. Silloin ihmettelin että miten tällaisten nykyaikaisten värkkien kanssa pärjätään kovassa matsissa, täytyykö OBD-lukijaa pitää hanskalokerossa vrt. vanhanliiton kalustolla pärjää oikein hyvin lekalla ja jakoavaimella. Miten noiden uusien hienojen laitteiden kanssa käy, jos esimerkiksi EMP:tä, taikka jotain suurienergistä kyrvennysasetta käytettäisiin lähistöllä, joka kypsentäisi moottorinohjainlaitteet komppanian kuljetuskalustosta? Em. kyssäriin en saanut varusveijarina vastausta, toivottavasti tätä on tuotekehityksessä nyttemmin ainakin mietitty.
 
Siis mikään ei ole niin halpa ja hyvä testaaja kuin varusmies. Se ei tiedä paremmasta, se on halpa, se osaa hajoittaa vehkeen kuin vehkeen yms...

:ROFLMAO:

Kai niille nyt sentään jokin standardoitu testi pitäisi teettää pelkän fiiliksen keräilyn lisäksi? 200 tkm kestotesti maantiellä tai jotakin.
 
Ja jotenkin on sellainen olo, että Pohjois-Suomi tarvitsee kohtaamiskyvyn.

Ilman minkäänlaista tietoa tai ymmärrystä asiasta kuvittelisin, että rikkonainen korkean puuston Järvi-Suomi ja suurten etäisyyksien ja vähäisempien vesistöjen Pohjois-Suomi saattaisivat kaivata keskenään vähän erilaista kohtaamiskykyä.

Onko näin?

Erityisesti jos maa on roudassa mutta paksu lumipeite puuttuu, tulee mieleen että pohjoisessa kyky kohdata innokkaita matkailijoita pitkiltä etäisyyksiltä voi olla erilaisessa roolissa kuin etelässä.
 
Ilman minkäänlaista tietoa tai ymmärrystä asiasta kuvittelisin, että rikkonainen korkean puuston Järvi-Suomi ja suurten etäisyyksien ja vähäisempien vesistöjen Pohjois-Suomi saattaisivat kaivata keskenään vähän erilaista kohtaamiskykyä.

Onko näin?

Erityisesti jos maa on roudassa mutta paksu lumipeite puuttuu, tulee mieleen että pohjoisessa kyky kohdata innokkaita matkailijoita pitkiltä etäisyyksiltä voi olla erilaisessa roolissa kuin etelässä.

Jos pohjoisessa on vähemmän järviä niin enemmän soita.
 
Back
Top