Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No nyt on aika kovaa settiä, dronekuvaus erityisesti silkkaa tankkkipornoa.

Rheinmetall vei potin pyöräajoneuvojen kohdalla, vaikka AMV oli kaiketi rutkasti edullisempi ja varmasti pisti evaluaatiossa hyvin kampoihin. Niinköhän Rheinmetall vie tämänkin erän, kova on myyntikone jos kaiken onnistuu viemään.

Eikös tähän samaan liittynyt sivujuonteena se tulituki/kranaatinheitintornillisen ajoneuvon hankinta? Voittavalle alustallehan se menee. Hanwhalla oli Nemo-torni tarjolla, mitäs se Rheinmetall tarjosikaan Lynxin katolle?
 
No nyt tuo hankinta viimein jatkuu, XA-202 lähtee M18-varusteluun. Vekaralla on mentykin pitkään M12 viestijärjestelmällä näiden osalta, ihan julkisista lähteistä

Sovellettava oikeusperusta

Puolustus- ja turvallisuushankinta Direktiivi 2009/81/EY
Ostajaorganisaatio
Puolustusvoimien logistiikkalaitos
Hankinnan otsikkotiedot
XA-202 -alustaisten viestiasema-ajoneuvojen uusiovarustelun suunnittelu ja varustelu, yhteensä 25 kappaletta.
Hankinnan tyyppi
Sopimuksen tyyppi
Tavarahankinnat
  • Osto
Hankinnan lyhyt kuvaus
Lyhyt kuvaus
Maavoimien siirrettäviä tietoliikenneverkkoja varten tullaan varustelemaan M18 VIAS A -viestiasemia, joiden alustana on panssaroitu järjestelmäajoneuvo XA-202.

Hankinnan kohteena on Viestiasema-ajoneuvojen varustelun suunnittelu, varustelu ml. maastouttamisjärjestelmät, koulutus ja dokumentointi. Viestiasema-ajoneuvojen varustelu sekä sen osien tekniset vaatimukset tullaan esittämään tarjouspyynnön liitteissä.

Hankinnan aikana vuosina 2021–2023 on tavoitteena varustella 25 kappaletta Viestiasema-ajoneuvoja maavoimien joukoille.

Tarjouskilpailu toteutetaan rajoitettuna EU-hankintamenettelynä julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista annetun lain (myöh. putu-laki, 1531/2011) mukaisesti.

Hankinnan kohde liittyy Euroopan unionin yhteisen puolustustarvikeluettelon (13.3.2020) ML11 alakohdassa a) c mainitun kohdan ("Elektronisiin järjestelmiin tai laitteisiin, jotka on tarkoitettu joko sotilaallisen tiedustelun tai turvallisuuden tarpeita palvelevan elektromagneettisen spektrin valvontaan ja tarkkailuun tai vastatoimeksi sellaiselle valvonnalle tai tarkkailulle") mukaisiin puolustustarvikkeisiin, joiden käyttötarkoitus on sotilaallinen. Lain kohdan käyttö on perusteltua, sillä hankinnan kohteena oleva viestiasema-ajoneuvojen varustelutyö on osa em. puolustustarviketta.
 
Riittääkö 14,5mm panssariluodeilta suojaus myös 30mm sirpalekranaatteja vastaan ja onko 30mm sirpalekranaatit yleensä puhtaasti sirpalekranaatteja vai onko niissä myös panssarinläpäisyominaisuus?
 
Riittääkö 14,5mm panssariluodeilta suojaus myös 30mm sirpalekranaatteja vastaan ja onko 30mm sirpalekranaatit yleensä puhtaasti sirpalekranaatteja vai onko niissä myös panssarinläpäisyominaisuus?
Nykyiset ainakin länsimaiden käyttämät "sirpale"kranut on todellisuudessa MP-T ammuksia jotka soveltuu myös pesäkkeiden ja kevyiden ajoneuvojen rankaisuun. Eli niissä on (vähäinen) panssarinläpäisy sirpalevaikutuksen kustannuksella.
Vertailu 14,5mm ja 30mm ammusten välillä on vaikeaa kun ainakin äkkiseltään tutkittuna niiden läpäisyarvot ilmoitetaan eri kantamille. Tämä on tietysti peruja aseiden erilaisista ominaisuuksista ja käyttötarkoituksista. Eräs valmistaja ilmoitti 14,5mm läpäisyn olevan 32mm RHA 500 metrissä 90 asteen kulmaan. Nammon 30x173 MP-T läpäisy on ilmoitettu olevan 10mm RHA 1000 metrissä 60 asteen kulmassa. Luonnollisesti etäisyyden pienentyessä (ja panssarilevyn kulman lähestyessä 90 astetta) läpäisy kasvaa.

Eli pieni mahdollisuus on, että suojaus riittää. Oikeassa elämässä tuolla ei ole mitään väliä koska jos ei läpäisyä sirpaleella tule niin se konetykillinen osapuoli vaihtaa napista vaan syöttölinjaa ja laskee nuolta perään.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyiset ainakin länsimaiden käyttämät "sirpale"kranut on todellisuudessa MP-T ammuksia jotka soveltuu myös pesäkkeiden ja kevyiden ajoneuvojen rankaisuun. Eli niissä on (vähäinen) panssarinläpäisy sirpalevaikutuksen kustannuksella.
Vertailu 14,5mm ja 30mm ammusten välillä on vaikeaa kun ainakin äkkiseltään tutkittuna niiden läpäisyarvot ilmoitetaan eri kantamille. Tämä on tietysti peruja aseiden erilaisista ominaisuuksista ja käyttötarkoituksista. Eräs valmistaja ilmoitti 14,5mm läpäisyn olevan 32mm RHA 500 metrissä 90 asteen kulmaan. Nammon 30x173 MP-T läpäisy on ilmoitettu olevan 10mm RHA 1000 metrissä 60 asteen kulmassa. Luonnollisesti etäisyyden pienentyessä (ja panssarilevyn kulman lähestyessä 90 astetta) läpäisy kasvaa.

Eli pieni mahdollisuus on, että suojaus riittää. Oikeassa elämässä tuolla ei ole mitään väliä koska jos ei läpäisyä sirpaleella tule niin se konetykillinen osapuoli vaihtaa napista vaan vyölinjaa ja laskee nuolta perään.
Lisäksi pitää tulinopeus huomioda. Sitä en tunne miten hyvin voidaan eri kaliibereilla sekoittaa ammuksia. Valintamahdollisuus varmaan kasvattaa ampuvan aseen kustannuksia merkittävästi.
 
Lisäksi pitää tulinopeus huomioda. Sitä en tunne miten hyvin voidaan eri kaliibereilla sekoittaa ammuksia. Valintamahdollisuus varmaan kasvattaa ampuvan aseen kustannuksia merkittävästi.
Toki silläkin on vaikutusta, mutta läpäisyä (eli panssaroinnin suojaa) arvioitaessa ei yleensä huomioida ampuvan aseen tulinopeutta johtuen ihan siitä, että vaikkei panssariammuksen läpäisy sinällään riittäisi, niin tarpeeksi monta kertaa kun ampuu samaa kohtaa niin se levy murtuu joka tapauksessa rasituksen takia. Siihen ei vaan ole järin käytännöllistä luottaa koska eri panssarien ominaisuudet eivät ole yleensä julkista tietoa, joten tarvittava laukausten määrä ei ole ennustettavissa, mistä syystä sitä ei huomioida mitenkään. Jos taas läpäisy riittää niin tulinopeudella ei ole vaikutusta asiaan - se menee joka tapauksessa läpi kunhan ei kimpoa.

Mitä tarkoitat ammusten sekoittamisella? Samaan vyöhön laitetaan erilaista kuulaa vai? Tämä ei sinällään ole poikkeuksellista, esim. CV:ssä on lähinnä huumoritasolla mietitty laittaa sekaisin TP-T:ä ja MP-T:ä jolloin saadaan parempi vaikutus kevyisiin maaleihin ja ilmamaaleihin, mutta sitten ei toki pysty valikoimaan mitä kulloinkin putkesta lähtee. IT-vaunuissa on ainakin joskus toisen rähinän aikaan käytetty sekaisin panssariammusta ja sirpaletta tai räjähtävää (kun kaikkia ominaisuuksia oli vaikea saada yhteen ammukseen). Toki ammusten ballistiset ominaisuudet pitää olla samanlaisia tai ampumisesta ei tule mitään.
Jos taas tarkoitat, että ammuttaisiin konetykillä useammalta linjalta niin tuo on moderneissa vaunuissa ihan normaalia. CV:n Bushmasterissa on kaksi syöttölinjaa joissa kummassakin 80 kuulaa, ja se linja mistä ammutaan vaihtuu kytkimestä. Ei nyt varsinaisesti mitään haitekkia.
 
Oliko täällä käytettyjen kuorma-autojen tietäjiä, @SJ ainakin?

Miksi brittiarmeija poistaa kalustoa, joka on ajamatonta (muutama sata tai tuhat km korkeintaan)? Eikä puhuta mistään kylmän sodan ajan vehkeistä, vaan ihan kymmenisen vuotta vanhasta kalustosta. Löytyy niin tankkiautoa, lava-autoa ym. kaikenkirjavaa. Onko niissä jotakin vikaa vai onko niitä tilattu mittavalla sopimuksella Afganistania tms. varten ja mission päättyessä autoa on edelleen pukannut tuotantolinjalta vaikka huru mycket eikä ole ollut varastotilaa?

Lisäys: Siis tällaisia.

1628562929800.png

MAN HX60 18.330 4x4 (Unused) Winch Cargo Trucks (50 saatavilla)

1628563250400.png

Unused MAN 4x4 HX60 18.330 Flat Bed Cargo Trucks for sale (100 saatavilla)

1628563394100.png

Unused MAN 4x4 7500 Litre Bunded Fuel Tanker for sale (10 saatavilla)

Käyttämättöminä pitkälti toista sataa ajoneuvoa ja yli puolensataa 10-60 tkm ajettua autoa, joukossa mm. yläpuolisia variantteja sekä yksittäiskappaleita eksoottisempia, kuten <10 tm nosturilla varustettuja. Nämäkin siis vain yhdellä jobbarilla, en tutkinut muiden tarjontaa. Kuulemma britit ovat ostaneet vuodesta 2004 eteenpäin 5000 kpl näitä ja arvioitu elinkaari 20 vuotta. Eikö PV:n kannattaisi hankkia noita täydentämään A2045-fliittiä? Vai onko väärällä puolella oleva ohjaus dealbreaker?
 
Viimeksi muokattu:
Oliko täällä käytettyjen kuorma-autojen tietäjiä, @SJ ainakin?

Miksi brittiarmeija poistaa kalustoa, joka on ajamatonta (muutama sata tai tuhat km korkeintaan)? Eikä puhuta mistään kylmän sodan ajan vehkeistä, vaan ihan kymmenisen vuotta vanhasta kalustosta. Löytyy niin tankkiautoa, lava-autoa ym. kaikenkirjavaa. Onko niissä jotakin vikaa vai onko niitä tilattu mittavalla sopimuksella Afganistania tms. varten ja mission päättyessä autoa on edelleen pukannut tuotantolinjalta vaikka huru mycket eikä ole ollut varastotilaa?

Lisäys: Siis tällaisia.

Katso liite: 52094

MAN HX60 18.330 4x4 (Unused) Winch Cargo Trucks (50 saatavilla)

Katso liite: 52095

Unused MAN 4x4 HX60 18.330 Flat Bed Cargo Trucks for sale (100 saatavilla)

Katso liite: 52096

Unused MAN 4x4 7500 Litre Bunded Fuel Tanker for sale (10 saatavilla)

Käyttämättöminä pitkälti toista sataa ajoneuvoa ja yli puolensataa 10-60 tkm ajettua autoa, joukossa mm. yläpuolisia variantteja sekä yksittäiskappaleita eksoottisempia, kuten <10 tm nosturilla varustettuja. Nämäkin siis vain yhdellä jobbarilla, en tutkinut muiden tarjontaa. Kuulemma britit ovat ostaneet vuodesta 2004 eteenpäin 5000 kpl näitä ja arvioitu elinkaari 20 vuotta. Eikö PV:n kannattaisi hankkia noita täydentämään A2045-fliittiä? Vai onko väärällä puolella oleva ohjaus dealbreaker?

Kuten varmaan tiedät, niin Britit ovat tehneet leikkauksia asevoimiinsa aina välillä. Usein näiden yhteydessä on ilmaantunut noita ajoneuvoja myyntiin, joten tämä vaikuttaisi jatkavan samalla logiikalla. Eli vissiin sielläkin varastointikulut ovat tarpeettoman korkeat, tai sitten arvelevat, että mikäli uusia joukkoja halutaan perustaa, niin niille hankitaan kotimaasta uudet menopelit.
 
CV90 MLU päätetty. Mitä se sisältää, sitä ei ole avattu...


Tiedotteet​

23.06.2021 13:26

Puolustusvoimat päivittää CV9030-rynnäkköpanssarivaunut​


Puolustusministeriö on valtuuttanut Puolustusvoimat allekirjoittamaan sopimuksen Maavoimien CV9030-rynnäkköpanssarivaunukalustolle tehtävän elinjaksopäivityksen toteuttamiseksi BAE Systems Hägglunds Ab (Ruotsi) kanssa. Ensimmäisessä vaiheessa päivitetään prototyyppi- ja esisarja, ja vuonna 2022 lunastettavalla lisähankintavarauksella loput vaunut.

Hankinnalla turvataan Maavoimien vuosina 2002-2007 hankkimien rynnäkköpanssarivaunujen käytettävyys ja elinjakso vuoteen 2035. Asennustyössä toimittaja velvoitetaan toteuttamaan sarjatuotantovaiheen kokoonpanotyö suomalaisella alihankkijalla. Näin vahvistetaan kotimaan huoltovarmuuskykyä. Päivitystyön kotimainen työllistävä vaikutus on noin 23 henkilötyövuotta.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo optioineen on noin 33 miljoonaa euroa. Se rahoitetaan tähän tarkoitukseen suunnitelluilla ja budjetoiduilla Puolustusvoimien materiaalihankintavaroilla.

Lisätietoja:
Puolustusministeriö: erityisasiantuntija Frans Peltonen, puh. 0295 140 021.
Maavoimien esikunta: jalkaväen tarkastaja, eversti Rainer Peltoniemi, puh. 0299 800 (vaihde).

Lisätietoa rynnäkköpanssarivaunu CV9030:sta löytyy Puolustusvoimien kalustokuvastosta.
pvm on 28.7.2021 - mikä siinä on huonoa?
No siinä ei ollut tuohon ylempään nähden katsoen mitään uutta. Tosin arvelin ensiksi, että jopa tuo sama juttu oli ehditty jo laittaa palstalle.
 
(perkale, tämä taisikin olla toiveuusinta artikkelin päivämäärää katsellen)

Finland has contracted BAE Systems to upgrade the army’s fleet of CV90s.
The contract is valued at up to $32million with options and includes a mid-life extension programme to increase the vehicle’s combat efficiency for the future battlefield.
The upgrades will be carried out between 2022-2026.
The contract will focus on upgrading the general availability and maintainability of the vehicle, further develop in-service safety and enhance the system’s technology and software.
Finland is the latest in the CV90 club to significantly re-invest in the platform. Four of seven nations that use the CV90 have recently signed lifetime extension contracts.
The CV90 club represents the seven countries that operate the platform and significantly they take part in two days of collaborative meetings to develop the CV90’s capabilities.
7 nations use the CV90 including, Denmark, Estonia, Finland, Norway, Sweden, Switzerland and the Netherlands. Around 1,300 CV90s are currently in service.
This wave of reinvestment and modernisation shows the level of confidence in the combat-proven CV-90 platform.
However, it may begin to lose ground to a new generation of infantry fighting vehicles that have been purpose-built for easy integration of C4I, lethality, mobility and survivability subsystems.

 
Oliko täällä käytettyjen kuorma-autojen tietäjiä, @SJ ainakin?

Miksi brittiarmeija poistaa kalustoa, joka on ajamatonta (muutama sata tai tuhat km korkeintaan)? Eikä puhuta mistään kylmän sodan ajan vehkeistä, vaan ihan kymmenisen vuotta vanhasta kalustosta. Löytyy niin tankkiautoa, lava-autoa ym. kaikenkirjavaa. Onko niissä jotakin vikaa vai onko niitä tilattu mittavalla sopimuksella Afganistania tms. varten ja mission päättyessä autoa on edelleen pukannut tuotantolinjalta vaikka huru mycket eikä ole ollut varastotilaa?

Lisäys: Siis tällaisia.

Katso liite: 52094

MAN HX60 18.330 4x4 (Unused) Winch Cargo Trucks (50 saatavilla)

Katso liite: 52095

Unused MAN 4x4 HX60 18.330 Flat Bed Cargo Trucks for sale (100 saatavilla)

Katso liite: 52096

Unused MAN 4x4 7500 Litre Bunded Fuel Tanker for sale (10 saatavilla)

Käyttämättöminä pitkälti toista sataa ajoneuvoa ja yli puolensataa 10-60 tkm ajettua autoa, joukossa mm. yläpuolisia variantteja sekä yksittäiskappaleita eksoottisempia, kuten <10 tm nosturilla varustettuja. Nämäkin siis vain yhdellä jobbarilla, en tutkinut muiden tarjontaa. Kuulemma britit ovat ostaneet vuodesta 2004 eteenpäin 5000 kpl näitä ja arvioitu elinkaari 20 vuotta. Eikö PV:n kannattaisi hankkia noita täydentämään A2045-fliittiä? Vai onko väärällä puolella oleva ohjaus dealbreaker?
jos noita olisi vaikka +500kpl. Vaikka ratti väärällä puolen ja sais halvalla. PVn kannattais ostaa varastoon.
 
Ei sinänsä liity miehistön kuljetukseen suoraan mut kirjoitetaan nyt tähän. Pv on vissiin ostanut jonkinkokoisen mällin Mersun Zetroksia? Rautatieharrastajana bongailen myös sotilaskuljetuksia, niin yhdessä oli melkein kaikki kuorma-autot näitä pitkänokkaisia Mersuja...
 
Back
Top