Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuosta sotakirjeenvaihtajien kuskaukseen, löytyy diskovalotkin etupuskurista. :cool:

1629635408400.png

 
En ymmärtänyt että 60tkm ajettu on loppuun. Luulin 1988 maallisen unimogin vasta sisäänajetuksi noilla kilometreillä sekä yksinkertainen korjata ja ylläpitää varastoissa kunnossa
 
Vähän realismia, millä rahalla nuo autot ostetaan? Ei taida mistään löytyä rahaa, jonka käyttöä ei ole suunniteltu etukäteen.

Onneksi vuodesta 2023 alkaen PV:lle tulee 200 milj€ vuosittaiset säästövelvoitteet toimintaan/materiaalin hankintoihin.
 
En ymmärtänyt että 60tkm ajettu on loppuun. Luulin 1988 maallisen unimogin vasta sisäänajetuksi noilla kilometreillä sekä yksinkertainen korjata ja ylläpitää varastoissa kunnossa

Anekdoottina kerrottakoon, että Ilmavoimissa käytössä olleita U1300:sia on peruskorjattu, kun takana on alle puolet tuosta ajosuoritteesta. Tosin näiden yksilöiden keskituntinopeus ei varmaan paljoa toisella kymmenellä ole ja mediaani kerta-ajosuorite on ehkä 1 km :LOL:. Ei taida uudet enää moista kestää. Korjaus ja huolto on sitten ulkoistettu merkkikorjaamolle, mikä ei ainakaan halpaa ole, yksinkertaisuudesta en tiedä.
 
En ymmärtänyt että 60tkm ajettu on loppuun. Luulin 1988 maallisen unimogin vasta sisäänajetuksi noilla kilometreillä sekä yksinkertainen korjata ja ylläpitää varastoissa kunnossa

No juu, se oli heitto. Olihan niitä meikäläisen Mannejakin myynnissä niiden 160 ajamattoman lisäksi käytettyinä useita kymmeniä kappaleita, justiinsa aina 60 tkm asti ajettuja, tosin en ehkä olisi rahtaamassa niitä kaikkein eniten ajettuja Suomeen. Ja toisaalta Unimogeja oli toki tarjolla selvästi pienemmilläkin kilometreillä kuin 60 tkm.

60 tkm ei ole siviilissä matka eikä mikään asfalttia rullanneelle henkilöautolle saati kuorma-autolle. Nyt vaan on kyse eri asiasta. Armeijan maastokelpoista kalustoa on harvemmin ajettu vain nätisti maantiellä, vaan niillä on koluttu kaikki kinttupolut, otettu pohjakosketuksia ja heiluteltu puolelta toiselle niin että paikat lähtee hampaista. Yli 30 vuotta vanhaan kalustoon ei välttämättä muutenkaan enää saa varaosia valmistajalta, ja puolustusvoimissa homma ei toimi niin, että lähdetään jotakin parin satasen nippeliä etsimään Ebaystä ja Torista.

Tuossa alla esimerkin vuoksi suomalaista ex-PV kalustoa. Suomessahan ei mitään poisteta niin kauan kuin sillä vielä jotakin tekee. Ei ole paljon ajettua, mutta silti on myyty huutokaupassa siviiliharrastajille.

Sisu SK 110 polttoaineauto, vm. 1987, 119 tkm
Sisu Proto, vm. 1977, 57 tkm
Sisu Masi, vm. 1983, 39 tkm
 
Vähän realismia, millä rahalla nuo autot ostetaan? Ei taida mistään löytyä rahaa, jonka käyttöä ei ole suunniteltu etukäteen.

Raha on toki ongelma, kun puhutaan suurista summista. Sen sijaan esim. kuorma-autoja on ostettu liki jatkuvalla tahdilla ja myös käytettyjä (Scanian lavettiyhdistelmät Belgiasta, brittiläisiä koukkuautoja parikin erää). Voisi luulla löytyvän saman sektorin sisältä rahaa tai jostakin olevan juustohöylättävissä jotakin, jos hyvä diili osuu kohdalle?

Onneksi vuodesta 2023 alkaen PV:lle tulee 200 milj€ vuosittaiset säästövelvoitteet toimintaan/materiaalin hankintoihin.

Lisätietoa säästövelvotteista?
 
No juu, se oli heitto. Olihan niitä meikäläisen Mannejakin myynnissä niiden 160 ajamattoman lisäksi käytettyinä useita kymmeniä kappaleita, justiinsa aina 60 tkm asti ajettuja, tosin en ehkä olisi rahtaamassa niitä kaikkein eniten ajettuja Suomeen. Ja toisaalta Unimogeja oli toki tarjolla selvästi pienemmilläkin kilometreillä kuin 60 tkm.

60 tkm ei ole siviilissä matka eikä mikään asfalttia rullanneelle henkilöautolle saati kuorma-autolle. Nyt vaan on kyse eri asiasta. Armeijan maastokelpoista kalustoa on harvemmin ajettu vain nätisti maantiellä, vaan niillä on koluttu kaikki kinttupolut, otettu pohjakosketuksia ja heiluteltu puolelta toiselle niin että paikat lähtee hampaista. Yli 30 vuotta vanhaan kalustoon ei välttämättä muutenkaan enää saa varaosia valmistajalta, ja puolustusvoimissa homma ei toimi niin, että lähdetään jotakin parin satasen nippeliä etsimään Ebaystä ja Torista.

Tuossa alla esimerkin vuoksi suomalaista ex-PV kalustoa. Suomessahan ei mitään poisteta niin kauan kuin sillä vielä jotakin tekee. Ei ole paljon ajettua, mutta silti on myyty huutokaupassa siviiliharrastajille.

Sisu SK 110 polttoaineauto, vm. 1987, 119 tkm
Sisu Proto, vm. 1977, 57 tkm
Sisu Masi, vm. 1983, 39 tkm
Tai voivat olla saksan kasarmilta ja ajeltu vain asfaltti teillä.
Esimerkiksi: jos Unimog ambulanssi ei ole uudelleen maalattu, ovat kyllä kauniissa käytössä olleet. Eivät ole nähneet maastoa elämänsä aikana. Onhan siinä mahdollisuus osa kalustosta on varastoituna olleet suuren osan elämäänsä.
 
Tai voivat olla saksan kasarmilta ja ajeltu vain asfaltti teillä.
Esimerkiksi: jos Unimog ambulanssi ei ole uudelleen maalattu, ovat kyllä kauniissa käytössä olleet. Eivät ole nähneet maastoa elämänsä aikana. Onhan siinä mahdollisuus osa kalustosta on varastoituna olleet suuren osan elämäänsä.
Autoissa on vain sellainen juttu, että pelkkä aika aiheuttaa ongelmia.
Nimimerkillä palokunnalla +20 v paloauto jolla ei ole paljon kilometrejä takana.

Sille on joku syy miksi niistä on luovuttu.
 
Logistiikka-alan työvoimapulaan yhtenä ratkaisuna voisi olla puolustusvoimien kuljetuskoulutuksen laajempi hyödyntäminen ja oppisisältöjen nykyistä tarkempi kohdentaminen työelämätarpeisiin. Tosin tämä keino voi vaatia hieman pidemmän valmisteluajan.

Jaa-a, mitäköhän sieltä tulee. Arvauksia muutoksista?
 

Jaa-a, mitäköhän sieltä tulee. Arvauksia muutoksista?
Arvaan ihan lonkalta, ainakin mitä tullaan ehdottamaan. Sosiaaliturvan leikkaukset, eläkeiän nosto ja kaikenlaisille eläkkeille pääsyn vaikeuttaminen, sekä paikallisen "sopimisen" lisääminen työpaikoilla.
 
Puitesopimus maiden välillä.
Sekä aiesopimus, jonka perusteella Suomella tarkoitus tehdä 2023 sarjatilaus 160 kpl.
Suomen ja Latvian puolustusministeriöt sekä Patria ovat 30.8.2021 allekirjoittaneet puitesopimuksen yhteisestä panssariajoneuvojärjestelmästä. Samassa yhteydessä Suomen puolustusministeriö ja Patria allekirjoittivat aiepöytäkirjan 160 uuden miehistönkuljetusajoneuvon tilaamisesta vuonna 2023.

edit: maavoimien sivuilta Latvian osuus yli 200 tässä vaiheessa. Eli isompi. "Samassa yhteydessä Latvia tilasi ensimmäiset yli 200 miehistönkuljetusajoneuvoa."
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top