Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tulipa mieleen poistetuista bensa-Nasuista, että miksiköhän ne edes alkujaan valmistettiin bensiinimoottorilla? Bensa-Paseja ei taida olla tehty... Liittyikö Nasujen bensiinimoottorit toimintavarmuuteen pohjoisen pakkasessa vai kenties moottorin halvempaan hintaan vai mihin?
Diesel moottori eivät olleet riittävän kehittyneitä ko. aikaan eli vanha pumppu ilman turboa.
 
Miksiköhän noissa on päädytty 8x6 vetotapaan? Sopiva kompromissi hinnan ja etenemiskyvyn välillä, jos vertaa 8x8:aan?

Jotain tuollaista varmaankin. DROPS joka ilmeisesti sisältää kaksi eri kuorma-autoa on kai ollut vähän laajempi kokonaisuus jossa tosiaan on täysin uusia ajoneuvoja kehitetty ja niitä suorituskykyvaatimuksia on ehkä kohtuu tarkasti mietitty. Näiden pohjalta on ehkä todettu että se yksi vetävä akseli kolmen lisäksi ei tuota niin merkittävää etua tuollaiselle huoltoajoneuvolle joka saattaa vielä pääasiassa ajella päällystetyillä teillä. 8x6 sitten hiukan yksinkertaistaa rakennetta jolla saadaan painosäästöä joka tietyillä akselimassarajoitteilla saattaa tuoda myös lisää kantokykyä. Jo pelkkä teliveto lukoilla tuo merkittävän lisän yhteen vetävään akseliin verrattuna. Alusta (maavara/ylitykset) sekä rengastus on yksi tekijä myös.
 
Toivottavasti Suomi tilaa 6x6 Patriat NSV/Kord + PKM tornilla ja lisäksi PKM taakse. Kranaattikonekiväärit ehdottomasti Saab Trackfire RWS:ään.
 
Toivottavasti Suomi tilaa 6x6 Patriat NSV/Kord + PKM tornilla ja lisäksi PKM taakse. Kranaattikonekiväärit ehdottomasti Saab Trackfire RWS:ään.

Näistä on ollut keskustelua täällä vuosien saatossa ja oma ajatukseni on että ei lähdetä tekemään sellaista millä ei merkittävää lisäkykyä saavuteta ja joka maksaa enemmän.

PKM taakse eli siis se aseteline mitä kuvissa näkynyt ei varmaan kauheita kustanna, mutta toisaalta takaluukuista pystyy aina käyttämään mitä tahansa henkilökohtaisia aseita, joten ei varmaan kauhean korkealla prioriteeteissa.

Perusperiaate pitäisi olla että KAIKKI taisteluajoneuvot tulee aseistaa ja varmaan mielellään osa muistakin ajoneuvoista. Aseistus tarpeen/saatavuuden mukaan raskas konekivääri (12,7), konekivääri ja kranaattikonekivääri. Suoja suojatulla kehälavetilla ja pimeätoiminta kunnon asetähtäimillä. Kranaattikonekivääriin taidettiin jo ostaa niitä Senopin laskintähtäimiä, jolla korvataan osa RWS:n ammunnan tarkkuusedusta, eli niitä myös. NSV ei välttämättä ole enää tilauslistalla (syy alkuperämaa) ja olemassa olevat eivät todennäköisesti koko tarpeeseen riitä, joten rinnalle saattaa tulla jotain muutakin.

Ajoneuvoja ja niitä raskasaseita tulee käyttää taistelun tukemiseen aina kun se on mahdollista. Ajoneuvon parempi suoja, ampujan suojattu kehälavetti ja kunnon tähtäimet mahdollistavat ajoneuvojen laajemman käytön ja toimintamenetelmien kehittämisen. Kustannusten ollessa kohtuulliset.

Käytännön esimerkkinä Patria 6x6+suojattu kehälavetti+12,7 ITKK 96+lämpökamera tai Tela-ajoneuvo+suojattu kehälavetti+12,7 ITKK 96+lämpökamera.
 
Hilux kieltämättä taitaa olla maailman taistelu- ja olosuhdetestatuin ajoneuvo :unsure:

Hesarin kommenttipalstan tietämättömyys sotilasasioista kyllä paistaa - meillähän paikallisjoukkojen iskevin kärki kun on jo kyseisillä peleillä varustettu :camo:

Hiluxeja rekisterissä on muuten 16 500 kpl.
 
NSV ei välttämättä ole enää tilauslistalla (syy alkuperämaa)
Kazakstanin SNT? Venäjälle se ainakin oli sen luokan ongelma, että joutuivat kehittämään Kordin, kun NSV:tä valmistanut tehdas jäi Kazakstanin puolelle Neuvostoliiton hajotessa.

Kordiahan täälläkin kokeiltiin viimeisimmän PKM-hankinnan yhteydessä, mutta sen hankinta lienee vähintäänkin poliittisesti ongelmallista, vaikka varmasti senkin saisi kyllä järjestymään.
 
Hilux kieltämättä taitaa olla maailman taistelu- ja olosuhdetestatuin ajoneuvo :unsure:

Hesarin kommenttipalstan tietämättömyys sotilasasioista kyllä paistaa - meillähän paikallisjoukkojen iskevin kärki kun on jo kyseisillä peleillä varustettu :camo:

Hiluxeja rekisterissä on muuten 16 500 kpl.

Top secret vakoilukuvaa PV:n koelentokeskuksesta.

1630421576038.png
 
Kazakstanin SNT? Venäjälle se ainakin oli sen luokan ongelma, että joutuivat kehittämään Kordin, kun NSV:tä valmistanut tehdas jäi Kazakstanin puolelle Neuvostoliiton hajotessa.

Kordiahan täälläkin kokeiltiin viimeisimmän PKM-hankinnan yhteydessä, mutta sen hankinta lienee vähintäänkin poliittisesti ongelmallista, vaikka varmasti senkin saisi kyllä järjestymään.

Hyvä tieto että ovat siis Kazakstanista. Ei kyllä kauheasti muuta tilannetta.
 
Jotain tuollaista varmaankin. DROPS joka ilmeisesti sisältää kaksi eri kuorma-autoa on kai ollut vähän laajempi kokonaisuus jossa tosiaan on täysin uusia ajoneuvoja kehitetty ja niitä suorituskykyvaatimuksia on ehkä kohtuu tarkasti mietitty. Näiden pohjalta on ehkä todettu että se yksi vetävä akseli kolmen lisäksi ei tuota niin merkittävää etua tuollaiselle huoltoajoneuvolle joka saattaa vielä pääasiassa ajella päällystetyillä teillä. 8x6 sitten hiukan yksinkertaistaa rakennetta jolla saadaan painosäästöä joka tietyillä akselimassarajoitteilla saattaa tuoda myös lisää kantokykyä. Jo pelkkä teliveto lukoilla tuo merkittävän lisän yhteen vetävään akseliin verrattuna. Alusta (maavara/ylitykset) sekä rengastus on yksi tekijä myös.

Kyllähän sitä tosiaan pääsee pitkälle pienemmälläkin määrällä vetäviä akseleita. Mutta siviilissä ei juuri näe 8x6 ja 8x8 vetotavalla olevia, vaan neliakseliset maansiirto- ja pölliautot tuntuvat liikkuvan huonommillakin teillä 8x4 vetotavalla. Siihen nähden 8x6 on siis ylilyönti, ja toisaalta vaikka sotilaskuljettajat olisivat siviilikuljettajia kokemattomampia eikä haluttaisi pelata ketjujen kanssa jatkuvasti, niin eikö silloin kannattaisi sitten olla juuri se 8x8? Korvaavat MAN HX77:t britit ovat näköjään tilanneetkin juuri 8x8 versiona.
 
Ei noita kannata hankkia, kun moottorikelkkoja saa siviilistä sen kuin pakko-ottaa. Lisäksi moottorikelkka on uimakykyinen, eli sopii hyvin taisteluun Järvi-Suomesta.
 
Ei noita kannata hankkia, kun moottorikelkkoja saa siviilistä sen kuin pakko-ottaa. Lisäksi moottorikelkka on uimakykyinen, eli sopii hyvin taisteluun Järvi-Suomesta.
Hah! Sen kun näkisi että raskaasti kuormatut työkelkat ajellaan järven selän ylitse varusmiesten toimesta!:DPuolet keikoista olisi vähintäänkin järven pohjassa ja ukoista osa myös jos ei ole pelastusliivejä. Onko realismia?
 
Ootko sarkasmista kuullu?

Jonkin tai jonkun toimesta muuten ei ole suomen kielen muoto. Se on käännöslaina englannista. Suomeksi asiat suoraselkäisesti joku tekee eivätkä ne vain tapahdu. Sataako ulkona vettä vai onko siellä satanut veden toimesta? Onko korona levinnyt vai onko maailmalla levitty koronan toimesta? Nyt vähän ryhtiä!
 
Ootko sarkasmista kuullu?
Se ei ole sarkasmia - ja toisto ad nauseam on kaiken äiti - ennen kuin:

  • maalla liikkuvaan härpättimeen on pultattu sergei
  • vedellä liikkuvaan härpättimeen on pultattu sarvimiina

Näin ollen vähemmästäkin voi olettaa, että amphibiomoottorikelkkapataljoona oli vakavissaan harkittu ehdotus.
 
Ootko sarkasmista kuullu?

Jonkin tai jonkun toimesta muuten ei ole suomen kielen muoto. Se on käännöslaina englannista. Suomeksi asiat suoraselkäisesti joku tekee eivätkä ne vain tapahdu. Sataako ulkona vettä vai onko siellä satanut veden toimesta? Onko korona levinnyt vai onko maailmalla levitty koronan toimesta? Nyt vähän ryhtiä!
Älä höpötä, asia on täällä suomessa just päinvastoin:LOL:
 
  • Haha
Reactions: ctg
Back
Top