Miehistön kuljetus

"Suomen hankinnat on suunniteltu toteutettavan kehittämisohjelman mukaisesti vuosina 2023-2032."

Noiden nyt sovittujen 160 kpl valmistaminen ei varmaankaan kestä tuota 9 vuotta. Onko siis tietoa/arvauksia jatkohankintojen määristä..?
Hesarissa oli puhetta "sadoista" vaunuista:

"Puolustusvoimat suunnittelee ostavansa valtionyhtiö Patrialta satoja uusia panssaroituja miehistönkuljetusvaunuja. Uudet vaunut korvaavat nykyiset sodan ajan operatiivisten joukkojen käytössä olevat Pasi-miehistönkuljetusvaunut."

 
Viimeksi muokattu:
Noiden nyt sovittujen 160 kpl valmistaminen ei varmaankaan kestä tuota 9 vuotta. Onko siis tietoa/arvauksia jatkohankintojen määristä..?
Hesarissa oli puhetta "sadoista" vaunuista

Toivotaan, ettei 6X6 hankinnat jää tuohon 160 kpl, "sadoista" vaunuista puhuttaessa jutussa kuitenkin viitataan myös hankkeen laajempaan tavoitteeseen korvata kaikki Nasut ja Bankut uusilla. Teka-hankinnat nousevat varmasti satalukemiin yksin nekin.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä Maavoimien sivulta bongattua. Tuotekehitys jatkuu oletetusti erikoisajoneuvojen osalta, mutta mielenkintoisesti myös paremin suojatun version osalta. Melkeimpä toivoisi, että tuo paremmin suojattu versio saadaan pian valmiiksi ja nuo 2023 eteenpäin toimitettavat olisivat juurikin niitä. Toisaalta jos lisäsuojauksen toteutus on modulaarinen, niin sittenhän minkä tahansa ajoneuvon voi päivittää suhteellisen helposti.

CAVS-hankkeen tutkimus- ja tuotekehitysvaiheessa on tähän mennessä saatu päätökseen yhteinen panssariajoneuvoalusta ja miehistönkuljetusajoneuvoversio. Tuotekehitystä jatketaan johtamisajoneuvon, elinkaaripaketin ja suojatumman miehistönkuljetusversion kehittämisen osalta.


 
"jaunās mašīnas varēs ražot Latvijā", valmistus siirtyy Latviaan?

 
"jaunās mašīnas varēs ražot Latvijā", valmistus siirtyy Latviaan?

Ainakin ne 200 kpl.
 

Yleensä, kuten noissa lehtiartikkeleissakin on puhuttu noin 1000 NASU/BV ajoneuvosta. Maavoimien nettisivuilla mainitaan tällä hetkellä "tela-ajoneuvo" määräksi 1200 kpl, jossa on ilmeisesti myös MT-LB mukana, jos näin niin NASU/BV määrä olisi tällä hetkellä noin 800 kpl. Ottaen huomioon viime aikojen hankinnat ja poistot on ajoneuvojen määrä pysynyt todennäköisesti aika samana 90/2000-luvun vaihteesta lähtien, ollen pienempi ennen sitä.

Pyöräajoneuvo/tela-ajoneuvo (Telakuorma-auto) suhde on siis ollut hieman jälkimmäisen hyväksi, mutta olisiko nyt tilanne ehkä hieman muuttumassa.

Noin 1000 hokema ei siis ole tainnut olla koskaan kovin tarkka ja tietysti kokonaisuuden kannalta vähän väärään suuntaan venytetty.
 
Yleensä, kuten noissa lehtiartikkeleissakin on puhuttu noin 1000 NASU/BV ajoneuvosta. Maavoimien nettisivuilla mainitaan tällä hetkellä "tela-ajoneuvo" määräksi 1200 kpl, jossa on ilmeisesti myös MT-LB mukana, jos näin niin NASU/BV määrä olisi tällä hetkellä noin 800 kpl. Ottaen huomioon viime aikojen hankinnat ja poistot on ajoneuvojen määrä pysynyt todennäköisesti aika samana 90/2000-luvun vaihteesta lähtien, ollen pienempi ennen sitä.

Pyöräajoneuvo/tela-ajoneuvo (Telakuorma-auto) suhde on siis ollut hieman jälkimmäisen hyväksi, mutta olisiko nyt tilanne ehkä hieman muuttumassa.

Noin 1000 hokema ei siis ole tainnut olla koskaan kovin tarkka ja tietysti kokonaisuuden kannalta vähän väärään suuntaan venytetty.
Wikipedian listauksista löytyy 400 Bankkua ja 250 Nasua eli puhuttaisiin noin 650.

Jos tuollainen määrä hankitaan tilalle, sillä saisi varustettua kuusi taisteluosastoa pohjoiseen. Eli siis kahden prikaatin verran mikäli mennään kolmijaolla.
 
Tela-ajoneuvoja (Telakuorma-autoja) on ainakin seuraavia malleja:
BV206
BV308
NA-110
NA-120
Komento/viestiasemia yms BV/NA-alustoilla
Logistiikka-ajoneuvoja BV/NA-123 alustoilla
KRH tela-ajoneuvot NA-122 alustalla

Erikoisemmat mallit mukaanlukien voidaan ehkä päästä hyvin lähelle 1000 kpl. NA-140 on poistettu käytöstä.
 
Tulipa mieleen poistetuista bensa-Nasuista, että miksiköhän ne edes alkujaan valmistettiin bensiinimoottorilla? Bensa-Paseja ei taida olla tehty... Liittyikö Nasujen bensiinimoottorit toimintavarmuuteen pohjoisen pakkasessa vai kenties moottorin halvempaan hintaan vai mihin?
 
Lasten harrastusten takia tulee tapettua aikaa Pirkkalassa ja Pirkkalan Vehon takapihalla tapaa välillä mielenkiintoista kalustoa. Kuten nämä engelsmannien hylkyrivistä ostetut maastokuorma-autot. Aika patarautaahan nämä ovat ja koukkulaitteena on ehta suomalainen Multilifti (made in Raisio).
saint1.jpg

Aika Rapsakassa kunnossa osa kalustosta kuitenkin on:

saint2.jpg

saint3.jpg
 
On siellä vähän fiinimpääkin kalustoa. Tuulilasin kehykset paljastavat, ettei ole ihan tavallinen auto kyseessä. Etulokasuojassakin lipputangon kiinnike.


saint4.jpg

MB G550 panssaroitu -lukee rekisteritiedoissa. Omistajana Puolustusvoimat Materiaalilaitoksen esikunta, Tampere


Edit: Mitenköhän nämä kuvat saisi kohtuullisemma kokoisiksi?
 
"Suomen hankinnat on suunniteltu toteutettavan kehittämisohjelman mukaisesti vuosina 2023-2032."

Noiden nyt sovittujen 160 kpl valmistaminen ei varmaankaan kestä tuota 9 vuotta. Onko siis tietoa/arvauksia jatkohankintojen määristä..?
Hesarissa oli puhetta "sadoista" vaunuista:

"Puolustusvoimat suunnittelee ostavansa valtionyhtiö Patrialta satoja uusia panssaroituja miehistönkuljetusvaunuja. Uudet vaunut korvaavat nykyiset sodan ajan operatiivisten joukkojen käytössä olevat Pasi-miehistönkuljetusvaunut."


Mitäköhän Paseja valmistui aikanaan vuodessa? Reilu 50 kpl? Eli ehkä toiset kaksi 160 kpl erää voisi olla tulossa?
 
@skärdis miltä vuodelta DAF kuvat muuten on? Voihan olla ettei noi ole edes liikenteeseen tullut. Aikaisempien kahden tilauksen toimitukset piti olla muistaakseni vuosina 2017-18.
 
Mitäköhän Paseja valmistui aikanaan vuodessa? Reilu 50 kpl? Eli ehkä toiset kaksi 160 kpl erää voisi olla tulossa?
Jos 35 kpl tuotettaisiin vuodessa 10 vuoden ajan, tuolla varustaisi jo yhden prikaatin kokonaan (vrt. amerikkalainen Stryker-prikaati reilulla 300 Strykerilla).
 
@skärdis miltä vuodelta DAF kuvat muuten on? Voihan olla ettei noi ole edes liikenteeseen tullut. Aikaisempien kahden tilauksen toimitukset piti olla muistaakseni vuosina 2017-18.
6.7.2021 otettu kuva.

Eikä ole Daffeja vaan Leylandeja. Ainakin ohjaamo on Leylandin.

Edit: Ovat Leyland-Daffeja eli jotain sekasikiöitä. Varmaan vähän samalla tavalla kuin Sisuissa on nykyisin Mersun ohjaamot ja moottorit.

Täältä voisi näitä ostaa lisääkin: https://man.army-uk.com/equip.php?ID=234
 
Jos 35 kpl tuotettaisiin vuodessa 10 vuoden ajan, tuolla varustaisi jo yhden prikaatin kokonaan (vrt. amerikkalainen Stryker-prikaati reilulla 300 Strykerilla).

Ajattelin asiaa lähinnä taloudellisen tuotantotahdin kannalta. Tiedä sitten, missä kohtaa tuotantotahdin kasvattaminen ei enää juuri alenna yksittäisen ajoneuvon hintaa. Ja toki satoja kappaleita ei ole varaa ostaa vuodessa, ei rahat riitä sellaiseen.
 
Leyland-DAF MMLC 8x6 (DROPS) eli samasta kyse. DAF hankki joskus 80/90-luvun vaihteessa Leylandin, jos oikein muistan.

Miksiköhän noissa on päädytty 8x6 vetotapaan? Sopiva kompromissi hinnan ja etenemiskyvyn välillä, jos vertaa 8x8:aan?
 
No olipa juttu Hesarissa! Että kahdella miljardilla ajoneuvoja. Toivottavasti ei vain jää torsoksi.

Mutta oli Hesarin kommenteissa kyllä kaikenlaista:

Ville Hietanen
12:19

Pitäisikö vaan ostaa Hiluxeja? Yhden tollasen PASIn hinnalla niitä saa varmaan ainakin 20 ja ne on ihan yhtä hyviä sotilastehtävissä eikä vaadi mitään erikoiskoulutusta. Lavalle voi laittaa panssarin- ja ilmatorjuntaohjuksia. Niillä ne sodat voitetaan. Suurvaltojen eliittijoukotkin juoksevat karkuun kun näkevät taistelukentällä satoja tuhansia aitoja Hiluxeja. Niiden kaikkien tuhoamiseen ei riitä mikään resurssi maailmassa.
 
Back
Top