Elektroniikka on joiltakin osin hyvinkin tarpeellista, esimerkiksi ajajan valonvahvistin vaunuissa. Ehkä ABS-jarrutkin ja elektronisesti ohjattu moottori ovat kustannuksiensa arvoisia asioita. En ole suinkaan kaikkea teknoa vastaan.
Sen sijaan joitakin parannuksia kyseenalaistan - ihan yleisellä tasolla erilaisissa ajoneuvoissa, en juuri viimeisintä CV90:tä koskien. Tarvitaanko rengaspaineenseurantajärjestelmää (pyöräajoneuvossa)? Automaatti-ilmastointia? Palaneista polttimoista tai avoimista ovista ja luukuista varoittavia systeemejä? Sähköisesti säätyviä penkkejä? Fantastista digitaalista sisäpuhelinjärjestelmää, jolla voi puhua juuri sille jolle haluaa ja yhdellä napinpainalluksella toiseen vaunuun, mutta joka on kestävyydessään lähempänä kännykkää kuin HPY:n veivattavaa lankapuhelinta? Jokaisen pyörän erillisjousitusta? Peräti ilmajousitusta? Jopa kamerasysteemillä tuettua ilmajousitusta, jolla vaunu saadaan kulkemaan ihan helkutin tasaisesti ja säätämään jousitusta maastoa ennakoivasti (K2 Black Pantherissa on tällainen)?
Tosijuttuna voin kertoa, että PV:n uusissa Hiluxeissa on kosketusnäyttö infotainment-systeemissä. Montakohan vuotta mahtaa toimia, kun väsyneet ja vittuuntuneet varusmiehet lääppivät märillä hanskoilla? Kovassa paikassa olisi ihan kiva kuunnella ilmavalvontaselostetta Ylen kanavilta, mutta kaipa se on luotettava, että jokaiseen maastohenkilöautoon riittää Tadiranin radio ja joku ehtii varoittamaan sitä kautta, kerran autoradio on lakannut toimimasta jo vuosia sitten (tai vaihtoehtoisesti kosketusnäyttöä on vaihdettu joka toinen vuosi uuteen helvetillisellä hinnalla merkkihuollossa).
Eräs ympäristötietoinen twiittaaja muuten juhli Euro 6 -päästövaatimukset täyttävien kuorma-autojen hankintaa PV:lle... Veikkaan, että kukaan autotekniikasta mitään ymmärtävä ei sitä päätöstä juhli. Urea-ruiskutukset ja päästöjä valvovat systeemit ovat taistelukentällä luotettavuusriski ja rauhanaikana ylimääräinen kuluerä köyhälle PV:lle. Mitään käytännön arvoa niillä ei ole Suomen maanteillä ja keskellä metsää, missä typen oksidit eivät häiritse ketään. Olisi ehkä kannattanut tilata autot kehitysmaa-speksissä, mutta imagosyyt menivät edelle...
Siinä on tietty ironiansa, että MT-LBV on väitetysti PV:n parhaimman maastoliikkuvuuden omaava vaunu ja samaan aikaan se on vähiten tekno.
Olen ymmärtänyt, että Leopardien alusta ei ole muuttunut kovin paljoa eri versioiden välillä ja muutokset on tehty lähinnä torniin. Tämä on varmaan tietyllä tavalla helpompaa. CV90:ssä on tehty enemmän muutoksia ajanmittaan, Mk 4 tukee jo 38 tonnin kokonaismassaa, mikä on valtava kasvu alkupään versioista. Siinä menee "kaikki" uusiksi. Moottorit, vaihteistot, jousitukset (tässä on siirrytty myös kehittyneempään/monimutkaisempaan teknologiaan ajan mitaan), telapyörästöt...
Loppuun CV:n kehityksestä kertova video:
www.baesystems.com