ak.tied
Greatest Leader
Vähän mietityttää, että miten traktoriin laitetaan puolitelat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vähän mietityttää, että miten traktoriin laitetaan puolitelat
Useat isot eurooppalaiset kuorma-autovalmistajat tekevät edelleen EURO III-normin mukaista kalustoa, joka muilta osiltaan on täysin samaa EURO VI -kaluston kanssa. Uusi EURO III -kalusto on vastaavaa EURO VI-kalustoa HUOMATTAVASTI edullisempaa sekä lisäksi luotettavampaa ja jopa tehokkaampaa. Asiakkaina vientimarkkinat ja eurooppalaiset sotavoimat. Suomen PLM on viisaudessaan asetuksella päättänyt, että ainoastaan maastokuorma-autot ovat vapautettu EURO VI -vaatimuksesta. Ja voin kertoa, että eräissä PV:n kohteissa EURO VI aiheuttaa huomattavia kustannuksia, ilman mitään mitattavissa olevia hyötyjä (ei niillä ajeta kuin marginaalisesti tieliikenteessä).Jos haluttaisiin ostaa auto joissa ei tuollaista ole, jouduttaisiin ostamaan jotain jeesuksen aikaiseen teknologiaan pohjautuvia rotteloita.
En osaa sanoa mitään PV:n, tai PLM:n päätöksenteosta, mutta yleisesti standardista poikkeava kalusto on kalliinpaa. Tämä totuus toimii pienemmissä erissä ostettaessa. Valmistajat varmasti tekevät juuri niin kuin kirjoitit, mutta mietin tehdäänkö niitä pienissä sarjoissa ja jos tehdään pienissä sarjoissa millä hinnalla?Useat isot eurooppalaiset kuorma-autovalmistajat tekevät edelleen EURO III-normin mukaista kalustoa, joka muilta osiltaan on täysin samaa EURO VI -kaluston kanssa. Uusi EURO III -kalusto on vastaavaa EURO VI-kalustoa HUOMATTAVASTI edullisempaa sekä lisäksi luotettavampaa ja jopa tehokkaampaa. Asiakkaina vientimarkkinat ja eurooppalaiset sotavoimat. Suomen PLM on viisaudessaan asetuksella päättänyt, että ainoastaan maastokuorma-autot ovat vapautettu EURO VI -vaatimuksesta. Ja voin kertoa, että eräissä PV:n kohteissa EURO VI aiheuttaa huomattavia kustannuksia, ilman mitään mitattavissa olevia hyötyjä (ei niillä ajeta kuin marginaalisesti tieliikenteessä).
Vaihdoin ajatuksia raskaan ajoneuvoteollisuuden kanssa työskentelevän henkilön kanssa, ja hän esitti yhdeksi vaihtoehdoksi sitä, että kääntyvä läpivetävä akseli edes jonkinlaisella kantavuudella on aika kallis komponentti (pienen tuotantomäärän vuoksi, koska vähän käytetty siviilipuolella), joten lienee ihan budjettiratkaisu, tai sellaista ei vain ole ollut leylandin mallistossa tuona ajankohtana, jolloin DAF oli juuri ostanut Leylandin/Scammelin toiminnot.Miksiköhän noissa on päädytty 8x6 vetotapaan? Sopiva kompromissi hinnan ja etenemiskyvyn välillä, jos vertaa 8x8:aan?
Mielenkiintoinen video DSEI 2021 näyttelystä, jossa Patria 6x6:n on sijoitettu Cockerill- asetorni:
Paino on vain 600 kg, ilmeisesti Bushmaster- tykin kanssa. Tornien koot ja painot on tulleet alas melkoisesti vuosien aikana ja jos kevyttä panssarointia suurempaa ei tarvita, ehkä hintakin. Ehkä pv:n pitäisi katsastaa noita uusia asetorneja, joilla saataisiin huomattavasti enemmän kantamaa ja suorituskykyä ilmatorjuntaan sekä kuljetusvaunujen omasuojaan? Videon tornissa on korotus +70 asteeseen ja aseen voi ladata panssarin suojassa.
Vaihdoin ajatuksia raskaan ajoneuvoteollisuuden kanssa työskentelevän henkilön kanssa, ja hän esitti yhdeksi vaihtoehdoksi sitä, että kääntyvä läpivetävä akseli edes jonkinlaisella kantavuudella on aika kallis komponentti (pienen tuotantomäärän vuoksi, koska vähän käytetty siviilipuolella), joten lienee ihan budjettiratkaisu, tai sellaista ei vain ole ollut leylandin mallistossa tuona ajankohtana, jolloin DAF oli juuri ostanut Leylandin/Scammelin toiminnot.
Läpivetävällä tarkoitetaan sitä, että akselista lähtee voiman ulosotto vielä voimalinjassa eteenpäin (tässä tapauksessa jakovaihteistolta(?) toisen akselin läpi ensimmäiselle akselille).
Varauksella suhtaudun minäkin, maastokuorma-autoissa on kaikissa vetävä etuakseli ja kyllä ne todella jyrkkään linkkuun menevät - jossain mallissa, mitä ei alunperin ole suunniteltu käyttämään vetävää etuakselia tai jopa kahta, voi tietysti tulla ongelmia. Tuo selitys kalliista komponentista on uskottava, 8x8 oli vielä 80-luvulla harvinainen vetotapa ja silloin suunniteltuja mallistoja valmistettiin 90-luvun lopulle. Täysin mahdollista ettei DAF/Scammellilla ollut sopivaa komponenttia tuotannossa ja sen valmistaminen olisi muutenkin ollut kallista ja piensarjana vielä kalliimpaa.Kiinassa aikoinaan paikallinen metsäkuorma-auton kauppamies selitti että vetävän etuakselin maksimikääntökulma on pieni, jolloin kääntösäde jäisi suureksi. Tähän voi kuitenkin suhtautua pienellä varauksella kun esittäjä oli myyjä jolla tuotetta ei ollut valikoimassa.
Kertokaas onko nämä myyjällä välityksessä? Ajatuksena, että jos ei mene kaupaksi MoD voisi myydä halvalla.. tai odotellaan jos tulee satoja käyttämättömiä myyntiin lisää.
Patrian mukaan vaunun lopullinen hinta riippuu aina suuresti asiakkaan vaatimuksista, jotka voivat nostaa ajoneuvon hintatasoa yli 50 prosenttia. Esimerkiksi Latvian yli 200 ajoneuvon sopimuksen arvo oli noin 200 miljoonaa euroa. …
”Tänä vuonna teemme ensimmäiset toimitukset, ensi vuonna tuotanto on tarkoitus siirtää Latviaan, ja vuodesta 2023 alkaen ajoneuvoja toimitetaan sieltä. Hämeenlinnasta toimitetaan sitten Suomen ajoneuvoja 2023 alkaen”, Patrian Land-liiketoiminnan johtaja Jussi Järvinenkertoo. …
MESSUILLA näytteillä oleva vaunu on noin 22 tonnin painoinen Heavy Armoured Personnel Carrier -versio. Kevyemmässä konfiguraatiossa vaunu kykenisi liikkumaan myös vesistöissä.
”Moottorina on Scanian viisisylinterinen kone. Koneen ja vaihteiston yhdistelmä on optimoitu niin, että kaikki teho käytetään tehokkaasti koko vetoalueella, yli 100 km/h huippunopeuteen asti. Teoriassa huippunopeuden kasvattaminen on mahdollista, mutta järkevämpää on optimoida teho ja vääntö käyttökelpoisella nopeusalueella”, tuotepäällikkö Jukka Lemola selvittää.
Vaunu on suojattu miinoilta STANAG-standardin kakkostasolla, eli sen alla voisi räjähtää kuuden kilogramman räjähde ilman, että miehistö loukkaantuu. Mikäli asiakas niin toivoo, suojaus voidaan kasvattaa nelostasolle, jolloin alla voi olla jopa kymmenen kilogramman räjähde, mikä vastaa esimerkiksi varusmiesajoilta tuttua telamiinaa. Valinta on osa tasapainottelua eri vaatimusten kesken, koska tällöin myös vaunun massa kasvaa.
Sotilaat istuvat vaunussa korista eristetyillä istuimilla ja jalat irti lattiasta, minkä tarkoitus on ehkäistä mahdollisen räjähdyksen aiheuttamia vammoja.
Vaunun ballistinen suojaus on messuvaunussa kakkostasolla, jolloin 7,62 mm:n panssariluoti ei tule kyljestä läpi. Sekin suojaus on mahdollista nostaa jopa 4-tasolle, jolloin vaunu kestää 14,5 mm luodin.
Messuilla esiteltävän vaunun asejärjestelmän on toimittanut John Cockerill.
”Tornissa on kauko-ohjattava asejärjestelmä, jossa on 25-millinen konetykki. Toisessa takaluukussa meillä on kiinni 7,62 millimetrin konekivääri.”
Tarvittaessa vaunu voidaan varustaa luukulla, jonka kautta ampumatarvikkeet voidaan ladata.
”Pystyisimme laittamaan päälle myös miehitetyn tornin, mutta se vie paljon tilaa, ja on myös painavampi”, Lemola kertoo. …
OHJAAMOSSA istuvat paitsi ohjaaja, myös vaununjohtaja. Ampuja istuu kuljetettavien kanssa miehistötilassa.
”Hänellä on oma näyttö sekä ohjaimet asejärjestelmälle. Taistelunjohtojärjestelmästä tässä on esimerkkinä Systematicin Sitaware Frontline, Bittiumin SDR-ohjelmistoradio sekä Savoxin sisäpuhelin- ja kamerajärjestelmä.”
Päiväkameroita vaunussa on neljä, joiden lisäksi vaunuun voidaan asentaa myös esimerkiksi lämpökameroita. Lisäksi jalkautuneen taistelijan kypärään tai varusteisiin kiinnitetyn kameran kuvaa voidaan tuoda sisälle.
Vaunu on varustettu myös dronella, jonka tuottamaa kuvaa voidaan välittää vaunun näytöille.
”Miehistötilassa on tilaa kahdeksalle jalkautuvalle sotilaalle. Ilman ampujanpaikkaa ja toisenlaisella asejärjestelmällä tilaa on kymmenelle jalkautuvalle.”
Vaunun toimintamatka on noin 700 km, ja sen sisätiloihin mahtuu varusteita kolmen päivän itsenäistä toimintaa varten.
”Pystymme kuljettamaan taistelijan omat varusteet, ja päivä- sekä rynnäkköreppujen päälle jää tilaa vielä esimerkiksi panssarintorjunta-aseille, ampumatarvikkeille, juomavedelle, ruoalle ja kaikelle mitä joukko tarvitsee 72 tunnin itsenäiseen toimintaan. Konehuoneen viereistä tilaa voidaan käyttää tiettyyn pisteeseen asti rahdin kuljettamiseen. Jos mukana on isokokoista tavaraa, käännettävien penkkien toiselta puolelta löytyvät kiinnikkeet, joihin voidaan kuormaliinalla sitoa suurempaakin kuormaa tarpeen mukaan.”
Vaunu on varustettu ilmastoinnilla, ja optiona Patria tarjoaa myös ylipainejärjestelmää, joka kykenee suojaamaan sotilaat muun muassa taistelukaasuilta. …
Voisiko olla tarjous sisällä Suomesta, jos parempaa hintaa ei saa tulee meille…Oliko täällä käytettyjen kuorma-autojen tietäjiä, @SJ ainakin?
Miksi brittiarmeija poistaa kalustoa, joka on ajamatonta (muutama sata tai tuhat km korkeintaan)? Eikä puhuta mistään kylmän sodan ajan vehkeistä, vaan ihan kymmenisen vuotta vanhasta kalustosta. Löytyy niin tankkiautoa, lava-autoa ym. kaikenkirjavaa. Onko niissä jotakin vikaa vai onko niitä tilattu mittavalla sopimuksella Afganistania tms. varten ja mission päättyessä autoa on edelleen pukannut tuotantolinjalta vaikka huru mycket eikä ole ollut varastotilaa?
Lisäys: Siis tällaisia.
Katso liite: 52094
MAN HX60 18.330 4x4 (Unused) Winch Cargo Trucks (50 saatavilla)
Katso liite: 52095
Unused MAN 4x4 HX60 18.330 Flat Bed Cargo Trucks for sale (100 saatavilla)
Katso liite: 52096
Unused MAN 4x4 7500 Litre Bunded Fuel Tanker for sale (10 saatavilla)
Käyttämättöminä pitkälti toista sataa ajoneuvoa ja yli puolensataa 10-60 tkm ajettua autoa, joukossa mm. yläpuolisia variantteja sekä yksittäiskappaleita eksoottisempia, kuten <10 tm nosturilla varustettuja. Nämäkin siis vain yhdellä jobbarilla, en tutkinut muiden tarjontaa. Kuulemma britit ovat ostaneet vuodesta 2004 eteenpäin 5000 kpl näitä ja arvioitu elinkaari 20 vuotta. Eikö PV:n kannattaisi hankkia noita täydentämään A2045-fliittiä? Vai onko väärällä puolella oleva ohjaus dealbreaker?
Voisiko olla tarjous sisällä Suomesta, jos parempaa hintaa ei saa tulee meille…